Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Brukar köra genom Danmark istället, tar ungefär samma tid men billigare. Mer tid i bil dock.
Man behöver dock Bropass för att det ska löna sig, då är de billigare med Öresundsbron och Stora bält. Kostar 500kr för bropass, så kanske kan vara lönt att skaffa om du inte har någon du kan låna av.

Edit: Kör elbil och har räknat ekonomin utifrån det när jag kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kör en Toyota Corolla från 2020.

Mitt mål är att se världen lite, framförallt Alperna. Hugga hotell vartefter jag åker och göra spontana grejer. Men nu när ni säger det, flyg + hyrbil ser ut att vara oerhört mycket billigare. 😅 Åh, svårt...

Det finns för- och nackdelar med båda. Du kan vara mer spontan med egen bil, inga tider att passa, men det blir många timmar bakom ratten. Det finns de som gillar att nöta däck, jag gör det inte, men det blir svårt att bunkra i Bordershopen på vägen hem om man flyger.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det finns för- och nackdelar med båda. Du kan vara mer spontan med egen bil, inga tider att passa, men det blir många timmar bakom ratten. Det finns de som gillar att nöta däck, jag gör det inte, men det blir svårt att bunkra i Bordershopen på vägen hem om man flyger.

Räknar man med det här så är bron + färjan det mest "prisvärda". Köp 10 flak öl så är resan insparad.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fast det är väl ändå just för stad man behöver en dekal, inte motorväg?

Som jag förstod det var det för att få köra på motorvägarna

Men något som var bra är att Easypark fungerar där med!

Permalänk
Medlem

Om du åker själv behöver du planera körningen på ett annat sätt eftersom du inte har någon att turas om med.
En längre färjeresa är bra i dessa lägen eftersom du då kan sova några timmar.
Nynäshamn till Gdansk låter ju väldigt bekvämt om du utgår från Stockholm och har gott om tid.
Om du vill köra en bit i Sverige går det ju flera rutter söderöver från Karlshamn, Ystad och Trelleborg:
https://www.farja-tyskland.de/

Jag åkte Göteborg–Kiel med Stena Line för några år sedan och det var mycket bekvämt, men dyrt (allt är nog dyrt så här i semestertider). Färjan går på kvällen, man sover gott i sköna Duxsängar och nästa morgon kör man utvilad ut i Europa efter en rejäl frukost ombord. Från Kiel var det 35 mil till vårt resmål Berlin.

Dekaler krävs bland annat för att få köra i vissa städer – det gjorde det i alla fall när jag besökte Berlin. Jag fixade min dekal från Dekra, men minns inte hur lång tid det tog att få den.

Trevlig semester!

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Körde till Hamburg utan den, valde på GPS att inte köra på motorvägar

Ja, efter några dagars långkörning så går inte motorvägen särskilt mycket fortare.

Anekdot nerifrån Tyskland: Den här dagen behövdes det några extra bensträckare, kartläsning, glass etc. Det var varmt och dessutom var jag lite mosig efter tidigare dagars långkörningar. Under resan så lade jag märke till en Trabant. Dessa är inte så vanliga så motorintresset hajar till när de dyker upp, dessutom utmärker de sig då de inte hänger med i trafikrytmen. Ett tag senare passerade jag en Trabant och lade då märke till föraren, en ung kvinna. Efter ytterligare ett tag så hinner jag ikapp en Trabant, och det är samma unga kvinna, som med ett imponerande fokus avverkat mil efter mil utan stopp. Själv hade jag kört totalt oplanerat med flera korta stopp av olika orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Om du åker själv behöver du planera körningen på ett annat sätt eftersom du inte har någon att turas om med.
En längre färjeresa är bra i dessa lägen eftersom du då kan sova några timmar.
Nynäshamn till Gdansk låter ju väldigt bekvämt om du utgår från Stockholm och har gott om tid.
Om du vill köra en bit i Sverige går det ju flera rutter söderöver från Karlshamn, Ystad och Trelleborg:
https://www.farja-tyskland.de/

Jag åkte Göteborg–Kiel med Stena Line för några år sedan och det var mycket bekvämt, men dyrt (allt är nog dyrt så här i semestertider). Färjan går på kvällen, man sover gott i sköna Duxsängar och nästa morgon kör man utvilad ut i Europa efter en rejäl frukost ombord. Från Kiel var det 35 mil till vårt resmål Berlin.

Dekaler krävs bland annat för att få köra i vissa städer – det gjorde det i alla fall när jag besökte Berlin. Jag fixade min dekal från Dekra, men minns inte hur lång tid det tog att få den.

Trevlig semester!

En nackdel med Nynäshamn - Gdansk är att färjan kommer fram mitt på dagen, vilken kan vara lite väl sent om man vill bränna av en räcka mil någorlunda under dagtid. Där tycker jag att Göteborg - Kiel är klart bättre, utan att man behöver gå upp jättetidigt som det blir med vissa färjor.

Ang. Stena Line från Göteborg är priserna onekligen uppdrivna av efterfrågan så här års, även om man beroende på dag nog kommer undan med mindre än 4,8 tkr.

Gällande dekaler verkar det vara rörigt i tråden, för beroende på land förekommer miljödekaler baserade på Euro-utsläppsklass och dekaler för vägavgifter. Även föranmälan av utländska fordon kan förekomma i vissa miljözoner. Jag tycker att det är en pajasartad röra med att alla har sitt eget nationella eller lokala system. Inte särskilt mycket fri rörlighet att man som i Frankrikes fall helst ska skicka in regbevis digitalt veckor i förväg för att vara säker på att få tillbaka en dekal i tid.