Metas nya användarpolicy: betala eller bli spårad

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte andvänder det då 🤣👍

Permalänk
Medlem

Även om man skulle betala, är det någon som verkligen på allvar tror på att Meta inte skulle spåra dig och samla in data?

Har inte läst igenom alla kommentarerna så vet inte om någon sagt samma sak.

Permalänk
Medlem

Blir detta verklighet är det dags att begränsa användandet ännu mer, det är inte värt pengarna. De jag är bra kompis med har mitt nr och mejl om de vill nå mig. Å andra sidan, Meta, Google och flera till beter sig redan som Stasi och KGB för att kunna överösa mig med riktad reklam, så hur mycket mer skada på min integritet gör det att de nu berättar att de tänker fortsätta med det om jag inte betalar?

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Även om man skulle betala, är det någon som verkligen på allvar tror på att Meta inte skulle spåra dig och samla in data?

Det tror jag givetvis inte de slutar med. Däremot kanske de slutar rikta annonser allt för öppet till mig. Smygreklam lär jag få ändå, men i form av sponsrade inlägg där nån talar om hur bra de mår av naturmedel x eller att restaurang y har god mat.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag tillåter detta och litar på meta. Tänker försöka få tummen ur och ta bort FB till att börja med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Företagen som köper "reklam" på facebook får la alternativet att betala mer för att synas på betalande kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Glöm det, böter kommer inte vara värre än ett myggbett.

Så att blunda och låta META göra som dom vill är bättre?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Använder vuxna fortfarande facebook?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Fler än du tror

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fler än du tror

Nämen vad sorgligt.
Trodde det bara var pensionärer som använde det numera. Klart pensionärer är vuxna, men menade vuxna som inkomstgrupp, och inte seniorer.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Nämen vad sorgligt.
Trodde det bara var pensionärer som använde det numera. Klart pensionärer är vuxna, men menade vuxna som inkomstgrupp, och inte seniorer.

Många små verksamheter och organisationer använder facebook för att samordna grejer, samt att folk styr upp träffar, typ svensexor, 50-årskalas och sådant. För mig som inte har Facebook, så blir jag utlämnad åt att någon hör av sig direkt till mig, eller att jag aktivt hör mig för själv vad som är på gång. Men det är ändå ett ok pris att betala. För mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

"Sära på lädret"?!
Öppna/lätta på lädret/plånboken har man hört, men sära?? Låter som ett betalalternativ för OF...
Vad är nästa iteration? Fläk ut skinnet?

OnT: har FB på nåder redan, ska man betala så är det insta ditch

Hehe, ja jag tyckte det lät som uttrycket "att sära på skinkorna".

Permalänk
Medlem

Hejdå Meta - de va kul så länge det varade.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För mig så är inte Facebook en tjänst som man måste ha som t.ex. Epost. Utan man har valet att inte betala och inte använda Facebook. Eller tillåta Facebook att använda ens data och erbjuda tjänsten gratis. Värre för mig hade varit att tjänsten kostade och de tränade på min data, som Adobe gör. Men jag har inte kvar mitt Facebook-konto och kommer aldrig skaffa det igen.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Var det här en långsam utrullning eller så? För det här har jag haft sen minst ett år tillbaka. Jag fick välja mellan att bli spårad eller att betala (om jag minns rätt) 100-150 kr per månad. Så det är inget nytt eller fick bara vissa användare det här tidigt?

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Var det här en långsam utrullning eller så? För det här har jag haft sen minst ett år tillbaka. Jag fick välja mellan att bli spårad eller att betala (om jag minns rätt) 100-150 kr per månad. Så det är inget nytt eller fick bara vissa användare det här tidigt?

Jag har fått det en gång tidigare, då med den högre kostnaden som du tar upp. Jag tror typ att EU redan en gång sagt till Facebook, och att de nu typ sänkt kostnaden och det är därför man får frågan igen. För jag har fått frågan nu igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har kontot kvar för att det finns två grupper som jag behöver titta in i för att hålla koll på vad som händer. Det ena är min BRF, och den måste jag nästan ha. Använder det inte i övrigt, använder det aldrig på telefonen och aldrig i webbläsaren för att försöka hålla koll på vad det kan se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag loggade ut från Facebook (men det var inte helt lätt) och jag har inte ångrat en sekund.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Har haft det tidigare ja. Då har FB vikt ner sig och tagit bort det efter ett par månader om man vägrar acceptera, får se hur det blir nu.

Nånstans är det så att värdet för FB är i nätverket, alla jag känner och alla som känner mig. Om jag då slutar använda det, går värdet i detta nätverk ner med någon bråkdel. För mig ensam spelar det ingen större roll, men om många lämnar så blir det problem för FB. Därför är det rätt riskabelt för FB att göra så här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Gäller det bara facebook eller alla metas olika appar. Då blir det lite bökigare. Facebook har jag inte.

Man måste då dumpa alla dessa?

Sociala nätverk:
Facebook
Instagram
Threads
Meddelandetjänster:
Messenger
WhatsApp
VR/AR:
Meta Horizon Worlds
Meta Quest (och relaterade VR-produkter)
Verktyg för företag:
Meta Business Suite
Meta Business Manager
Meta Pixel
Meta Audience Network
Övriga tjänster:
Meta AI
Meta Pay
Workplace from Meta
Origami Live
Meta Verified

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem

Spåra mig hårdare, Zuckie.

Hade inte innehållet redan gått mot 100% boomerbait AI-dynga hade jag inte brytt mig, men idag är det slöseri med tid att ens logga in på facebook.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Bryr mig ärligt talat inte det minsta. Allting spårar mig så varför skulle jag bry mig nu. Självklart kommer jag inte betala några pengar för "slippa" det heller.

Jag fick upp det på instagram igår iaf där jag fick välja om jag vill fortsätta o inte betala eller pröjsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Eh, vuxna är deras största kundgrupp. Barnen använder snap och den kinesiska spionappen.

Permalänk
Musikälskare

Majoriteten kommer att fortsätta använda möget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Minns det som igår
Facebooks startsida "Facebook är och kommer alltid vara gratis".
Sanning med viss modifikation numera då

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem

Minns att detta poppade upp när man öppnade Facebook för kanske ett år eller två sedan, får se om det dyker upp någonstans i min Meta Quest 3 nu då.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så att blunda och låta META göra som dom vill är bättre?

Nej, men så länge böter är en löjligt låg summa spelar de ingen roll i längden.

Det måste svida ordentligt i deras plånbok före någon förbättring sker.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Kom inte det här för ett par år sedan? Har ett tydligt minne av att denna fråga kom upp vilket gjorde att jag tog bort mitt konto på meta. Jag saknar det inte, det var en befrielse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det är bara att läsa lite mer än överskriften på Metas egna info kring detta för att få svaren.....

Det som stör mig mer är att kommentarerna fortsätter att skölja in, det är som att folk i allmänhet fått uppfattningen att Meta först nu börjar med insamling och processande av användardata och man som användare får välja att tillåta detta eller betala månadsavgift.
Vill man inte betala så kryssar man bara i att allt ska fortsätta fungera som det gör idag, så som man samtyckte till när man startade upp kontot från början.

Märkligt att reaktionerna kommer först nu när det erbjuds alternativ.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Zuckie the Zuckaroo.

Just ask the Van Vinklevoss oneegged twinsies.

Antisocial network, señor Zuckie.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.