Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=zeCBSMs0fH8

Var kom denna ifrån?
Ändå fascinerande att en liten isländsk spelstudio kan göra bättre ansiktsanimationer än AAA-studios.

Ser ut som att det skulle kunna vara nåt för mig. Får hålla ögonen på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=zeCBSMs0fH8

Var kom denna ifrån?
Ändå fascinerande att en liten isländsk spelstudio kan göra bättre ansiktsanimationer än AAA-studios.

Wow!

Permalänk
Medlem

De har lite andra videos på kanalen
https://www.youtube.com/@MyrkurGames/videos

Permalänk
Medlem

Jag såg ett lång YouTube-klipp med mestadels komma ned PS5-spel. Tredjepart. Kunde inte låta bli att tänka på att det ser lite likriktat ut. Mkt fast pace, parry parry parry, combo gentemot fet orm-boss typ. Orientaliskt…

Jag har inget emot dessa spel. Tvärt om. Men det känns lite likriktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag såg en lång YouTube-klipp med mestadels komma ned PS5-spel. Tredjepart. Kunde inte låta bli att tänka på att det ser lite likriktat ut. Mkt fast pace, parry parry parry, combo gentemot fet orm-boss typ. Orientaliskt…

Jag har inget emot dessa spel. Tvärt om. Men det känns lite likriktat.

Blir lätt så när man vill följa populära trender snarare än att göra sin egen grej eller skapa nya trender. Dom (främst Sony själva) försökte ju t.ex. hänga på GaaS (Games as a Service) trenden ganska nyligen, men det fungerade ju mindre bra. Många hänger även på souls-like trenden just nu, så att vi har ett överflöd av den typen av spel. Och den typen av spel som du beskriver har ju blivit populärt den senaste tiden och då hänger många studios/utgivare på den trenden också.

Personligen föredrar jag det som Sonys studios har varit bäst på, högkvalitativa story och karaktärsdrivna singel player spel (Uncharted, The Last of Us, Horizon spelen, Ghost of Tsushima, God of War spelen, Spider-Man spelen, Infamous spelen m.fl.).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Hoppet om 60fps i GTA6 lever. 😀

Tycker alla bör se Witcher4 presentationen från Unreal för att fatta varför cpu-intensiva spel med rt kommer ha svårt att nå 60 fps.
Inget som Sony kan göra något åt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tycker alla bör se Witcher4 presentationen från Unreal för att fatta varför cpu-intensiva spel med rt kommer ha svårt att nå 60 fps.

Vi får väl se. Verkar äntligen hända lite med med att grafikmotorerna optimerar raytracing och allmänt blir bättre. Nya Witcher sneakpeaken med UR ser ju lovande ut. Och nyheten med ”FSR4” till Pron nästa år och hur mycket som läggs på cpun där isf. Inte omöjligt längre men litet hopp finns ju. Sen är det väl också frågan hur mycket Rockstar är beredda att skala ner grafiken såklart. Jag tror inte man kommer ta bort RT i form av GI tex.
Att släppa en ps5 version nu med 30fps ger ju Rockstar mer pengar då alla kommer köpa den och sen när ny konsol släpps eller PC kommer alla köpa spelet igen och då 60fps så det finns ju en ekonomisk aspekt också. VILL dom släppa 60fps versioner på releasen? Inte säkert.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Svårt betyder inte omöjligt. Ingen av oss vet exakt hur rockstars spelmotor funkar eller exakt hur CPU-tungt GTA6 är.

Permalänk
Medlem

Star Wars Outlaws - Gold Edition (PS5)
399 kr (3 kvar)
https://www.webhallen.com/se/product/370884-Star-Wars-Outlaws...

Avatar: Frontiers of Pandora - Gold Edition (PS5)
399 kr
https://www.webhallen.com/se/product/362455-Avatar-Frontiers-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Blir lätt så när man vill följa populära trender snarare än att göra sin egen grej eller skapa nya trender. Dom (främst Sony själva) försökte ju t.ex. hänga på GaaS (Games as a Service) trenden ganska nyligen, men det fungerade ju mindre bra. Många hänger även på souls-like trenden just nu, så att vi har ett överflöd av den typen av spel. Och den typen av spel som du beskriver har ju blivit populärt den senaste tiden och då hänger många studios/utgivare på den trenden också.

Personligen föredrar jag det som Sonys studios har varit bäst på, högkvalitativa story och karaktärsdrivna singel player spel (Uncharted, The Last of Us, Horizon spelen, Ghost of Tsushima, God of War spelen, Spider-Man spelen, Infamous spelen m.fl.).

Souls-like är min favoritgenre. Men samtidigt spelar jag mängder med olika typer av spel. Att jag har PS beror på att jag älskar deras exklusiva story-spel (som du nämner). Men jag gillar egentligen alla typer av spel förutom live service och Hero shooters. Angående souls-lik betyder det i mitt fall att jag håller mig till de högst stående av dessa spel; Fromsoft framför allt. Jag spelar hellre om bloodborne än att spela någon dålig kopia. Jag gillade visserligen Lies of P, men jag kunde inte helt och håller bortse ifrån att det ör en kopia av ett mkt bättre spel. Hur som helst, jag vill ha variation. Därför fullständigt älskade jag Astro bot. Playstation fick ett spel som saknas i deras Line-up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag har spelat det och gillade det väldigt mycket. Men det säger ju väldigt lite för dig eftersom vi inte vet om vi har någorlunda samma smak. Jag kan klistra in vad jag skrev om spelet (från senast klarade spel tråden) här, vet inte om det hjälper, men kanske bättre än inget.

---------------

Action rpg äventyr av Don't Nod, som bl.a. gjort Vampyr tidigare.

Jag gillade Vampyr, men här har man tagit (minst) ett steg upp i nästan alla avseenden. Spelet är väldigt välgjort och putsat och jag stötte inte på några större buggar eller dylikt under min genomspelning.

Det visuella tilltalade mig och jag tycker det är ett bra exempel på när design (art style) och visuell kvalité möts på ett bra sätt. Jag gillade verkligen storyn och karaktärerna. Röstskådisarna gör över lag ett riktigt bra jobb och min favorit var nog Amaka Okafor, som gör rösten till Antea. Jag tycker hon påminner lite om Claudia Black i stilen. Jag tyckte personligen att kontrollerna (spelade med dualsense) och känslan att spela spelet var riktigt bra. Aktiviteterna runt om main storyn tyckte jag också över lag var riktigt bra, speciellt "Haunting Cases", där man bl.a fick lite mer story om karaktärer och världen. Jag gillade verkligen den övergripande stämningen i spelet också.

Allt höll väl kanske inte absoluta toppklass, men enligt mitt tycket så var det bara lite smådetaljer här och där som hade kunnat vara bättre. Man hade t.ex. kunnat önska sig lite mer variation av fiender, lite mer djup i vissa avseenden o.s.v. Det kan ju givetvis variera vad man tycker om olika grejer med det här spelet, en del tycker kanske att striderna är undermåliga o.s.v, men jag tyckte det var bra personligen.

Jag gillade verkligen det här spelet och det är nog ett av dom bästa jag spelat det senaste året iallafall. Om jag skulle ge det ett betyg så skulle det nog hamna på (minst) 9 av 10.

Börjat. Första 2-3 timmarna och känns lovande 👍

Permalänk
Medlem

The upcoming Avatar: Frontiers of Pandora update on December 5 will add an optional third-person perspective mode as well as a New Game+ mode.

Äntligen

Permalänk
Medlem

DF Weekly: Cyberpunk 2077's VRR mode is as close to a PS5 Pro upgrade as we're going to get
The enhanced console delivers RT at 40fps and a fully unlocked performance mode.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2025-df-weekly-cyber...

Permalänk

Jag tror fortfarande hårt på att dom kommer lösa 60fps, sen kommer det naturligtvis inte vara 4k, och i värsta fall löser dom ”bara” 40fps, men då bara på ps5 PRO.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

https://store.playstation.com/en-se/concept/10016189
Nytt spel till PlayStation 5, kan redan nu lägga till i önskelistan, släpps om några månader!
Och japp, det är jag som ligger bakom spelet Kanske inte det roligaste till PS5 iår men helt klart det bästa för mig personligen!

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jag tror fortfarande hårt på att dom kommer lösa 60fps, sen kommer det naturligtvis inte vara 4k, och i värsta fall löser dom ”bara” 40fps, men då bara på ps5 PRO.

60 fps är ett val Rockstar gör. Blir det inte det har de aktivt valt bort det. Man ska liksom inte tro att en spelstudio är en slav under omständigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

<Uppladdad bildlänk>
https://store.playstation.com/en-se/concept/10016189
Nytt spel till PlayStation 5, kan redan nu lägga till i önskelistan, släpps om några månader!
Och japp, det är jag som ligger bakom spelet Kanske inte det roligaste till PS5 iår men helt klart det bästa för mig personligen!

/Viktor

Självklart stöttar man en forumfrände, önskelistat!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Ocensurerade trailern här: https://www.youtube.com/watch?v=R88QdlIlg-E

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolgrävare

Battlefield 6 trailer, 24 Juli 17:00

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Wuchang: Fallen Feathers is yet another great soulslike to add to the ever increasing pile, featuring excellent combat, wonderful level design, and fearsome bosses, even if it is weighed down by some steep difficulty dips and spikes, and a reliance on cheap feeling "gotcha!" moments with traps and enemy ambushes abound.

Permalänk
Medlem

"Mafia: The Old Country" on PS5 will not have specific "Pro enhanced" features, but it will still benefit from the PS5's overall power. The game will leverage the PS5's hardware for better visuals, performance, and potentially faster loading times. ”

Är det ren lathet från spelstudion eller varför tvingar inte Sony utvecklare att släppa nya spel med pro utgåva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

"Mafia: The Old Country" on PS5 will not have specific "Pro enhanced" features, but it will still benefit from the PS5's overall power. The game will leverage the PS5's hardware for better visuals, performance, and potentially faster loading times. ”

Är det ren lathet från spelstudion eller varför tvingar inte Sony utvecklare att släppa nya spel med pro utgåva?

Lite konstigt skrivet. Är inte "better visuals and performance" med PRO samma sak som PRO enhanced?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Lite konstigt skrivet. Är inte "better visuals and performance" med PRO samma sak som PRO enhanced?

Namnet är ju bara ytterligare en fuling av Sony.
Pro enhanced betyder egentligen ingenting eftersom det inte finns några krav på utvecklare.
Enhanced sätter man som utvecklare om man har bättre raytracing, pssr eller annat som gör upplevelsen annorlunda mot base.
Men om spelet använder DRS och ger bättre upplösning är det egentligen samma sak, som i DOOM: The Dark Ages

Permalänk
Medlem

New PS5 system update beta previews DualSense wireless controller pairing across multiple devices
https://blog.playstation.com/2025/07/23/new-ps5-system-update...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som fått erbjudande om att köpa PS+ med 40% rabatt (t.ex. Essential för 456kr istället för 760kr)? Ser det inte om jag går in oinloggad på hemsidan, men ser det om jag kollar direkt på PS5:an. Fick ett mail om det idag. Med 40% rabatt så känns det ju nästan prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Nån mer än jag som fått erbjudande om att köpa PS+ med 40% rabatt (t.ex. Essential för 456kr istället för 760kr)? Ser det inte om jag går in oinloggad på hemsidan, men ser det om jag kollar direkt på PS5:an. Fick ett mail om det idag. Med 40% rabatt så känns det ju nästan prisvärt.

Nej. Jag får aldrig något sådant erbjudande.
Ser du även den i PS appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Egentligen inte, men rabatten får det att se ut som det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har väntat på att få det men inte fått. Känns lite segt att bara vissa får det. 😅 Men ändå nice att du fått det. Är det även rabatt på Extra?