Svenskars personuppgifter låg i oskyddad databas

Permalänk
Melding Plague

Svenskars personuppgifter låg i oskyddad databas

Personnummer, adresshistorik och andra känsliga uppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om detta registreras som GDPR-incident med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Hade redan killgissat mig till detta.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Musikälskare

Gött

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Internetsladd i fel hårddisk?

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar lite kring formuleringen hundratals miljoner GB.

Är det missuppfattat från orginaltexten och sammansatt? Annars handlar det om flera/hundratals ExaByte (?) data.
"The leaked data consisted of over 100 million records dated from 2019 to 2024, spread across 25 separate indices, with some datasets ballooning to more than 200GB in size."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Är det missuppfattat från orginaltexten och sammansatt? Annars handlar det om flera/hundratals ExaByte (?) data.
"The leaked data consisted of over 100 million records dated from 2019 to 2024, spread across 25 separate indices, with some datasets ballooning to more than 200GB in size."

Finns en knapp under artikeln för att skicka in rättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

personnummer, födelsedatum, kön, adresshistorik i och utanför Sverige, civilstånd, kredithistorik och loggar över bland annat deklarationer och adressändringar för perioden 2019–2024.

Finns inte det mesta (om inte allt) av det här redan att skåda på, typ, ratsit eller liknande? 🤔

Till och med jag som utlandssvensk finns på ratsit!

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

AI artikel.

Permalänk
Medlem

Bästa! Fantastiskt! Självskadebeteendet i Sverige är på toppnivå! Vare sig vi vill det eller inte så är vi öppna för att helt fritt bli skrapade på all möjlig information av främmande makter utöver läckor som detta men även helt fritt genom olika tjänster som tjänar multum på vår öppna data via våra myndigheter.

Blir fanimej äcklad av hur sjukt långt det gått. Så undrar man om varför äldre och övriga i samhället blir bedragna på deras hårt intjänade pengar av massa patrask runtomkring i världen när vi öppnar upp för alla möjliga bedrägerier helt fritt.

Tragiskt...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Finns inte det mesta (om inte allt) av det här redan att skåda på, typ, ratsit eller liknande? 🤔

Bortsett från kredithistoriken, ja. Men allt ligger inte helt öppet, man måste betala för en del av det.

Permalänk
Medlem

Låter som en kombo av stor- och lillebror ser dig, dataläckor, och bristfällig alt ondsint kompetens. Tbh.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Gurk:

Nyheten är korrigerad! Blev lite fel där.

Permalänk
Medlem

Det skrämmande i det här är att man knappt reagerar längre. "Jahopp, en till..."

Hoppas att någon anmäler dom till GDPR iaf.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Vi är rätt luttrade vid det här laget.

Permalänk

Drabbade ska isåfall ha rätt till miljonskadestånd. Kan inte företaget stå för utgifterna så får danska staten helt enkelt täcka upp resten.
Något för justitieministern att ta tag i!

Permalänk
Medlem

Det är nog dags för någon att förklara för de inblandade att man inte skall koppla internetsladden direkt till hårddisken....

Permalänk
Medlem

Sorligt men är inte ens förvånad. Vi har sådan liten kontroll vart våra uppgifter nu flyger och det är skamligt hur mycket skada någon kan göra med bara personnumret.

Känns nästan som att västvärlden har detta planerat...

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vilket företag som låt bakom driften av det elasticsearch clustret, enligt artikeln och en blogg artikel hos Risika (https://blog.risika.dk/en/an-update-on-recent-media-reports-r...) så är det ännu okänt?

Citat:

The article itself mentions that the Elasticsearch cluster where the data was found "was not operated by Risika itself, but rather by an as-yet-unidentified third party,"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Sorligt men är inte ens förvånad. Vi har sådan liten kontroll vart våra uppgifter nu flyger och det är skamligt hur mycket skada någon kan göra med bara personnumret.

Känns nästan som att västvärlden har detta planerat...

Hanlon's razor är nog tillämplig här "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity".

Våra politiker har uppvisat så stor brist på kompetens i frågor rörande data i digitala format så länge att jag nästan är mer förvånad att inte all vår data är tillgänglig hela tiden.

Jag håller med dig att det är vansinne att personnummer kan användas till att göra skada dock och hoppas att de fortsätter minska möjligheterna att göra dumheter med det. Jag minns när det i princip var helt öppet för att skaffa sig en hög telefoner med tillhörande abonnemang av någon gatuförsäljare bara genom att uppge ett personnummer. Det är väl lite bättre nu men finns garanterat massor kvar att göra.

Permalänk
Medlem

Att så mycket personliga uppgifter är offentliga i Sverige är helt sjukt. Allt det som står i artikeln (utom kredithistorik??) är ju lätt att få tag på. Idiotiskt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Hanlon's razor är nog tillämplig här "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity".

Våra politiker har uppvisat så stor brist på kompetens i frågor rörande data i digitala format så länge att jag nästan är mer förvånad att inte all vår data är tillgänglig hela tiden.

Jag håller med dig att det är vansinne att personnummer kan användas till att göra skada dock och hoppas att de fortsätter minska möjligheterna att göra dumheter med det. Jag minns när det i princip var helt öppet för att skaffa sig en hög telefoner med tillhörande abonnemang av någon gatuförsäljare bara genom att uppge ett personnummer. Det är väl lite bättre nu men finns garanterat massor kvar att göra.

Väl rutet!

Namnförslag att åminnas 'helt apropå'; Ylva Johansson och chatcontrol 2.0
När det inte gick direkt, så 'ville Ylva nog gärna tillbaks till fotbollen'.

Förslag på öppen handuppräckning (missförstå mig inte nu, tack..) för de som hade god koll på att Ylva kom från fotbollshåll till en chat control-åtstramning..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ju ej förvånad vid det här laget vet ryssen mer om Sverige en vad Svenskarna själva vet om och känner till.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Att så mycket personliga uppgifter är offentliga i Sverige är helt sjukt. Allt det som står i artikeln (utom kredithistorik??) är ju lätt att få tag på. Idiotiskt.

Mja, en tanke med offentlighetsprincipen osv är ju att minska korruption, t ex kan vi kolla vad styrande politiker bor, tjänar osv. Men med internets intåg så kan den ju tyvärr missbrukas. En omstöpningen skulle behövas men det är mycket jobb.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mja, en tanke med offentlighetsprincipen osv är ju att minska korruption, t ex kan vi kolla vad styrande politiker bor, tjänar osv. Men med internets intåg så kan den ju tyvärr missbrukas. En omstöpningen skulle behövas men det är mycket jobb.

Tanken är god, men funkar värdelöst i praktiken. IMO.

Smörgåsbord för tjuvar och bedragare.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dom mörkade väll allt med elbidraget för att de inte ville att folk skulle se, så de mörkar de dom vet folk kan ha åsikter om. Så som han ovan sa. Tanken är god men...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Återigen blir det intressant att se om lagen dömer lika eller om de med makt som vanligt slipper kännbara straff. Sverige måste vara det mest vanskötta landet i Europa om man ser på utvecklingen de senaste 50 åren. Ingen med makt tar i praktiken ansvar för någonting.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Det är lite spännande ändå för adressuppgifter är inte alltid offentliga i utlandet

Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom mörkade väll allt med elbidraget för att de inte ville att folk skulle se, så de mörkar de dom vet folk kan ha åsikter om. Så som han ovan sa. Tanken är god men...

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...
Vilken mörkläggning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är lite spännande ändå för adressuppgifter är inte alltid offentliga i utlandet

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...
Vilken mörkläggning?

Det var väl något med att dom som fick mest inte skulle bli utsatta eller något

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Torpedvägg:

Drabbade ska isåfall ha rätt till miljonskadestånd. Kan inte företaget stå för utgifterna så får danska staten helt enkelt täcka upp resten.
Något för justitieministern att ta tag i!

Självklart kommer ingen ta ansvar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?