Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Bizzro anledningen till att de försvann var byggkoder, inget med effektivitet att göra. Du kan knappt hänga en blomsterlåda vid ett fönster i Europa utan att någon tar bild och gör en anmälan. Dessa fönster-ACs är till för vertikalt öppnande fönster som skjuts upp. En typ av fönster vi inte har i Europa. De passar helt enkelt inte, men även om de skulle passat så är de i många fall ej lagliga.

Midea PortaSplit jag hoppade på nyligen med är inte heller laglig att installera hängandes utanför ett fönster trots säkerhetsanordningar som stålvajer som säkrar den.

Finns trådar som denna från alla möjliga ställen i Europa https://www.reddit.com/r/wien/comments/1m7ycm9/portables_klim...

Permalänk
Medlem

Oj, intressant debatt det blev!
Håller med om att det är synd att dom inte finns längre, även i fönster som öppnas inåt eller utåt så kan man ju vara lite kreativ precis som många andra här i tråden, men kan definitivt se att många nog hade tyckt det hade sett fult ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Bizzro anledningen till att de försvann var byggkoder, inget med effektivitet att göra. Du kan knappt hänga en blomsterlåda vid ett fönster i Europa utan att någon tar bild och gör en anmälan. Dessa fönster-ACs är till för vertikalt öppnande fönster som skjuts upp. En typ av fönster vi inte har i Europa. De passar helt enkelt inte, men även om de skulle passat så är de i många fall ej lagliga.

Midea PortaSplit jag hoppade på nyligen med är inte heller laglig att installera hängandes utanför ett fönster trots säkerhetsanordningar som stålvajer som säkrar den.

Finns trådar som denna från alla möjliga ställen i Europa https://www.reddit.com/r/wien/comments/1m7ycm9/portables_klim...

Portasplit på balkongen bör ju vara godkänt dock tänker jag?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ljudnivån kan göra att den inte är det max 40-50db beroende på klockslag.
Enligt manual är utedelen 59-62db.
Ljudet är vid "tomtgräns" och du kommer aldrig komma under dessa db mellan balkongerna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ljudnivån kan göra att den inte är det max 40-50db beroende på klockslag.
Enligt manual är utedelen 59-62db.
Ljudet är vid "tomtgräns" och du kommer aldrig komma under dessa db mellan balkongerna

Tack för info. 👍

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja det är godkänt, notera bara att den avger väldigt mycket vatten så man inte slänger ut det på grannar under eller fasaden. Har en balja under som jag tömmer varje eller varannan dag beroende på hur fuktigt det varit och hur hårt den jobbat.
Ljudnivån är inga problem så länge du inte maxar full styrka på natten. Finns silent läge och ECO läge så blir det väldigt tyst, det är inga 60dB.

EDIT: Här kan du se Boverkets riktlinjer kring buller och längre ner på sidan finns information kring balkonger och uteplatser.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/industrib...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du inser att jag pratar om en historisk händelse och förklarar varför det knappt finns fönsterenheter i EU idag? Jag pratar om varför EU gjorde ett misstag när man drev bort dessa enheter från marknaden till att börja med. Då folk bara ersatte dom med ännu sämre portabla enheter. Det är möjligt att priserna börjar komma ner till nivåer där dom kanske återkommer. Men faktum är att dom var extremt vanliga 20-25 år sedan, sedan eliminerade EU marknaden mer eller mindre totalt på konsumentbasis.

Du kan inte heller IDAG gå och köpa en billig enhet i samma prisklass där portabla enheter börjar. Det kunde du då men som sagt inte idag. Tills det att du kan, så spelar det ingen roll vad de kostar i Indien. Det är EUs regler och marknad som gäller. Finns liksom en anledning till att man bygger splittade dyra mobila enheter istället för billiga fönsterenheter och kränger det istället till samma kunder. FÖR ATT DET GÅR UPPENBARLIGEN INTE pga EUs regler, produkterna existerar inte. Annars skulle produkterna finnas. För marknaden och efterfrågan finns. Den fanns där för 25 år sedan och finns idag.

Hyresvärdar varken tillåter installationer och de flesta har fönster där dessa inte fungerar om du talar om Tyskland. Inte heller fanns det där någon större marknad för AC för 25 år sedan, varför marknaden nu ser ut som den gör. När marknaden är liten och säsongsbetonad så är riskerna högre och därmed marginalerna – tar du in maskiner till ett land som inte får någon riktig värmevåg står du där med osålda varor.

De som finns i Indien klarar EUs krav fint. Nytt köldmedium och märkning av maskiner var något som skedde över hela världen. De maskinerna som importeras till EU är inte särskilt imponerande.

I USA köper du istället "mini-splits" med förifyllda ledningar och installerar själv istället för våra portabla split (de förekommer där men främst i husbil/husvagn), men det är ju inte en lösning åt trådens frågeställning. Dessa blir en fast installation och behöver kyltekniker om du ska plocka isär de.

Redigering: Ska du ha en inverterstyrd fönsterenhet med vettig kylkapacitet så är det inte dessa du hittar för 150 USD i staterna, utan du hamnar igen på 3000-4000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ja det är godkänt, notera bara att den avger väldigt mycket vatten så man inte slänger ut det på grannar under eller fasaden. Har en balja under som jag tömmer varje eller varannan dag beroende på hur fuktigt det varit och hur hårt den jobbat.
Ljudnivån är inga problem så länge du inte maxar full styrka på natten. Finns silent läge och ECO läge så blir det väldigt tyst, det är inga 60dB.

EDIT: Här kan du se Boverkets riktlinjer kring buller och längre ner på sidan finns information kring balkonger och uteplatser.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/industrib...

Och max gränsen är fortfarande 40db på balkong nattetid, ljudet jag angett är från deras manual. Och det är den ljudnivån som är när kompressorn går.

Jag hade anmält min granne om den körde 60db kompressor nattetid 4m från mitt sovrum. Du tänker på innedelen som har en helt annan ljudbild.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Och max gränsen är fortfarande 40db på balkong nattetid, ljudet jag angett är från deras manual. Och det är den ljudnivån som är när kompressorn går.

Jag hade anmält min granne om den körde 60db kompressor nattetid 4m från mitt sovrum. Du tänker på innedelen som har en helt annan ljudbild.<Uppladdad bildlänk>

Kompressorn sitter fortfarande i innedelen, som påtalats tidigare. Utedelen avger inga 60dB på silent läge.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kompressorn sitter fortfarande i innedelen, som påtalats tidigare. Utedelen avger inga 60dB på silent läge.

Står i manualen? Minsta ljud utedel 56db...

Sen sade jag inte att kompressorn gav ljudet ute. Jag nämnde när kompressorn går igång så ökar ljudbilden

stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Står i manualen? Minsta ljud utedel 56db...

Du får tro att den avger det hela tiden om du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får tro att den avger det hela tiden om du vill.

Aldrig sagt heller ,men du får ändå inte ha produkter som avger den ljudbilden regelbundet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig sagt heller ,men du får ändå inte ha produkter som avger den ljudbilden regelbundet

Om du skaffar en så ser du snabbt att det inte stämmer och hur fel du har. Variabel hastighet på både kompressor och fläkt. Vad som står på pappret är inte hela sanningen eller kolla vad andra säger eftersom du inte tror på mig. Men ingen idé att diskutera känner jag så lämnar det där så får vi ha olika åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du skaffar en så ser du snabbt att det inte stämmer och hur fel du har. Variabel hastighet på både kompressor och fläkt. Vad som står på pappret är inte hela sanningen eller kolla vad andra säger eftersom du inte tror på mig. Men ingen idé att diskutera känner jag så lämnar det där så får vi ha olika åsikter.

Ingen av er har nämnt vad utedelen har för ljudnivå,den enda nivån man går på är manualen.

Oavsett vad så är en portabel del på en balkong inte säkert att du får ha för din förening eller förvaltare utan att fråga grannar eller förvaltaren först

Edit
Är ni alla säkra på kompressorn är i innedelen? Flera reviews säger att sen sitter i utedelen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90
Du tjafsar väldigt mycket personliga feltolkningar om en enhet du inte har, har sett, eller har hört. Mot personer som äger den och till och med tillverkaren av den. Vad är poängen?

I silent läget hörs inte utedelen när jag står på grannens balkong som är i anslutning till min sent på kvällen när allt tystnat. Kompressorn jobbar inte hårt för hela systemet håller trycket rätt bra så kompressorn idlar mer eller mindre. Utedelen är bara en stor fläkt som blåser luft, ljudet är ljud av luft som skyfflar runt. Det är ljud som väldigt snabbt "dör ned" på bara att par meter. I silent läget kan det knappast vara över 40db.

Permalänk
Medlem

Edit
Är ni alla säkra på kompressorn är i innedelen? Flera reviews säger att sen sitter i utedelen

Det är så tyst kompressorn är! Folk tror inte att den sitter i inne-delen.

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90
Du tjafsar väldigt mycket personliga feltolkningar om en enhet du inte har, har sett, eller har hört. Mot personer som äger den och till och med tillverkaren av den. Vad är poängen?

I silent läget hörs inte utedelen när jag står på grannens balkong som är i anslutning till min sent på kvällen när allt tystnat. Kompressorn jobbar inte hårt för hela systemet håller trycket rätt bra så kompressorn idlar mer eller mindre. Utedelen är bara en stor fläkt som blåser luft, ljudet är ljud av luft som skyfflar runt. Det är ljud som väldigt snabbt "dör ned" på bara att par meter. I silent läget kan det knappast vara över 40db.

Vi diskuterar och vad är db mätning på manualen till för om den inte stämmer? Jag litar mer på den än trust me bro.

Självklart kommer den inte var högljudd med tanke på att det knappt är varmt sen du fick den.

Hade du haft den under de tropiska nätterna så hade du förmodligen haft en helt annan ljudbild. Sen är det ljudtryck bilden som är intressant då ljudet fortbildar sig i konstruktionen.

Utedelen har inget silent läge, den skall enbart kyla utedelen, så den lär enbart gå efter temp sensorn.

sen är eco mode tydligen 24C minimum. Så knappt värt att köra och därav att din utedel är tyst då vi inte haft många grader över 24 senaste dagarna någonstans i Sverige
Edit
Sen har jag faktiskt tittat på den i drift men den gick för fullt i en butik med öppna dörrar och kylde inte dessa 300kvm så sen var högljudd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är så tyst kompressorn är! Folk tror inte att den sitter i inne-delen.

Det är dock väldigt imponerande 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon skärm som delar av mellan er eller är det helt öppet mellan balkongerna?
Har grannar åt varsin sida med skärm och tänker de dämpar ljudet ytterligare så de bör i princip inte låta till dem får man hoppas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter
Finns en betongfördelare som är ca 10cm tjock och sticker ut två tredjedelar av balkongen. I silent hörs inte utedelen alls hos grannen. I högsta fart med boost läge på kunde fläktljudet höras när man stod på balkongen men ljudet var lägre än utblåset från min förra enslangs-AC...

Silent läget räckte gott och väl för att hålla temperaturen vid 23C med solsidan och 28C ute i skuggan.

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter
Finns en betongfördelare som är ca 10cm tjock och sticker ut två tredjedelar av balkongen. I silent hörs inte utedelen alls hos grannen. I högsta fart med boost läge på kunde fläktljudet höras när man stod på balkongen men ljudet var lägre än utblåset från min förra enslangs-AC...

Silent läget räckte gott och väl för att hålla temperaturen vid 23C med solsidan och 28C ute i skuggan.

Då kanske man vågar dra på liiite mer effekt under natten när de blir varmt igen, började direkt med att sätta schema med silent läget från kl 10 på kvällen

Visa signatur

Permalänk

Kan man installera Midea PortaSplit i top-hung fönster? (se bilder)

Jag funderar på att köpa den portabla AC:n Midea PortaSplit, som har en utedel man hänger ut genom fönstret.
Mitt problem är att jag har fönster som öppnas utåt/nedåt (top-hung) och jag är osäker på om det går att montera den här modellen på ett bra sätt.

Det medföljer ett standardfäste som då kräver att fönstret står helt öppet, och det finns även ett tillbehör som heter "Universal holder for PortaSplit", som enligt beskrivningen kan monteras på takfönster och franska balkonger. Men inget nämns om top-hung fönster som mitt.

Jag bifogar bilder på mitt fönster inifrån och utifrån. – tror ni att det är möjligt att montera AC:n här?
Om det är möjligt, hur hade ni gått tillväga på bästa sätt?

Tacksam för alla tips då det är olidligt varmt i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriceoneal:

Jag funderar på att köpa den portabla AC:n Midea PortaSplit, som har en utedel man hänger ut genom fönstret.
Mitt problem är att jag har fönster som öppnas utåt/nedåt (top-hung) och jag är osäker på om det går att montera den här modellen på ett bra sätt.

Det medföljer ett standardfäste som då kräver att fönstret står helt öppet, och det finns även ett tillbehör som heter "Universal holder for PortaSplit", som enligt beskrivningen kan monteras på takfönster och franska balkonger. Men inget nämns om top-hung fönster som mitt.

Jag bifogar bilder på mitt fönster inifrån och utifrån. – tror ni att det är möjligt att montera AC:n här?

<Uppladdad bildlänk>

Inget får hänga ut från en lägenhet. Det är inte din fastighet och fastighetsägaren kan inte ta ansvar för att grejer ramlar ner.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Inget får hänga ut från en lägenhet. Det är inte din fastighet och fastighetsägaren kan inte ta ansvar för att grejer ramlar ner.

Det har jag fått höra tidigare. Det är en hyresfastighet men ett fristående hus, det bor ingen under mig eller i direkt förbindelse med mitt hus så är inte säker på att det gäller för mitt fall. Om det stämmer är det såklart inget att göra åt saken. Bor också i Danmark, de kan ha andra regler men har tänkt att fråga hyresvärden innan jag tar mitt slutgiltiga beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriceoneal:

Det har jag fått höra tidigare. Det är en hyresfastighet men ett fristående hus, det bor ingen under mig eller i direkt förbindelse med mitt hus så är inte säker på att det gäller för mitt fall. Om det stämmer är det såklart inget att göra åt saken. Bor också i Danmark, de kan ha andra regler men har tänkt att fråga hyresvärden innan jag tar mitt slutgiltiga beslut.

Försäkringsmässigt är det nog ungefär samma, som fastighetsägare/förening är det också svårt att ha olika regler till olika personer.

Sen om man får installera så är det ofta samma pris att installera en vanlig värmepump inkl installationskostnaden. Så det beror ju på hur man ser på "investeringen".

Fråga på med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriceoneal:

<Uppladdad bildlänk>

https://www.youtube.com/watch?v=UKyySIyEJDM

I teorin är det exakt samma slags upphängare. Dock finns det ett krux.... Du måste skruva fast en fixtur i fönstret som hållaren fästes i. I klippet använder de en klister-remsa men är den vertikalt monterad kommer det inte att hålla.

Permalänk
Medlem

Tyska Bauhaus sänkte tydligen priset på Midea PortaSplit till 789€ idag. Verkar dock ha sålt slut överallt snabbt, men står "Tillgänglig snart igen" ("In Kürze wieder lieferbar"). Priset är ca 9000 kr lägre än JULAs så kan bli sammantaget billigare att resa utomlands och köpa hem en.
https://www.bauhaus.info/klimaanlagen/midea-klimasplitgeraet-...
Diskussionstråd här https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1mfi35y/ver...

Permalänk
Medlem

Köte nyligen en Electrolux 600 Portable AC 1200 BTU (https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...)

Tycker den låter mycket när kompressorn är igång. Mätt med mobil-app från 0.5 meter ~67db när kompressorn är igång och ~60db med bara fläktarna på max. Om det är onormalt mycket vill jag nog skicka tillbaka den. Men inte haft en portabel AC innan så svårt att avgöra vad som är normalt/rimligt. Någon som har erfarenhet av samma eller liknande modell?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Köte nyligen en Electrolux 600 Portable AC 1200 BTU (https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...)

Tycker den låter mycket när kompressorn är igång. Mätt med mobil-app från 0.5 meter ~67db när kompressorn är igång och ~60db med bara fläktarna på max. Om det är onormalt mycket vill jag nog skicka tillbaka den. Men inte haft en portabel AC innan så svårt att avgöra vad som är normalt/rimligt. Någon som har erfarenhet av samma eller liknande modell?

De låter ganska mycket rent generellt. Mätte på en Wood's Cortina 12000 nu och typ 58 dB(A) runt en meter ifrån på framsidan och 62 på baksidan* med kompressorn igång och fläkten på högsta. Dock inget vatten som vispar upp nu, vilket hörs, men jag vet inte om det syns när man mäter. ~70 dB(A) väldigt nära på baksidan på det mest högljudda stället i botten.

Ett hyfsat kadonk när kompressorn slår av på den också. Den vandrar iväg på golvet över tid så att man får flytta tillbaka den pga att kompressorn tvärstannar när den slår av.

*Mätt med en gammal enkel analog mätare, men den stämmer rätt bra med app om man ser till att välja det mest centrerade mätområdet. Appen är helt värdelös om ljudnivån är hög däremot. Någonstans mellan 85 och 90 dB(A) verkar någon auto-gain kicka in i telefonen så att den aldrig visar den riktiga ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Högljudd kompressor är tyvärr förväntade standarden inom portabla ac's.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |