Jobben som påverkas mest och minst av AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, framför allt på enklare matte har det gått framåt något otroligt.

<Uppladdad bildlänk>

40% som bäst 2023 (12% på GPT 3.5 Turbo), 98% rätt i April 2025.

Det hade varit bra om den blev tillräckligt duktig på att förklara avancerad matematik, så man kan använda chatgpt som lärare. Det är något som saknas idag tror jag, ett bättre sätt att lära sig avancerad matematik på. Den borde identifiera dina luckor och sedan ta fram uppgifter utifrån det

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Känns som att den som skrev den listan inte riktigt förstår vad de håller på med. CNC-Programmerare ersattas av AI? Knappast. Att arbeta med 3D-modeller i program och posta ut kod via en post-processor för maskinen har varit standard väldigt länge. Även om det finns experimentella AI post-processorer kommer INGEN lita på koden som spottas ut. Hur ska du förklara för chefen att "AI" kraschade en 10 miljoner kronors maskin eller förstörde en del. På samma sätt man aldrig ska lita på kod från en vanlig post-processor med.

Var i artikeln står det att CNC-programmerare skulle ersättas? Eller läste du inte artikeln och förstod alltså inte att det handlade om vilka yrkesgrupper som använder AI mest och minst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skrämmande vilken utveckling vi går mot...
Men vore kanske smidigt att sätta en AI på övervaka lagerstatus och beställa hem nästa generation grafikkort åt mig så man slipper sitta och övervaka själv...

Ja, det här har potential att spåra ur totalt.
Fatta när folk kommer har personlig AI som ska lösa allt åt en.

T ex så är det ju bara sätta sin AI på att ringa runt till alla leverantörer på BF och försöka förhandla deals

Blocket kommer ju k*ka ur 5000ggr mer än idag när man ska sitta och diskutera prutning med folks bottar

Sist jag bokade service på en vitvara tog det typ 30 min i telefon. Hade varit nice att låta en AI kriga med den kundtjänsten istället

Permalänk
Medlem

Lite roligt att "blue collar" jobb börjar åter igen bli kung när AI tar över "white collar" efter de varit stillastående lönemässigt sedan 1960 + all outsourcing till Kina och resten av världen.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Alla yrken där man kör ett fordon måste ju på sikt ganska lätt kunna automatiseras. Tex lokalbussar, kör samma slinga varje dag. Taxi. Lastbilar (beroende på typ och rutt). Flyg. Tåg.

Tror det inte är allt för långt bort. Är nog mest regelverk som är i vägen nu.

Japp. Idiotiska regler - så länge du inte behöver köra i mörker eller svänga i korsningar

Permalänk
Medlem

Det som nog skrämmer mig mest i den där listan är att historiker är tvåa på listan!
De ska f-n inte lita på AI summeringar, utan de ska kosta på sig att gräva ner sig i källmaterial själva och säkra att uppgifterna är korrekta.
Att tolkar och översättare ligger först är också läskigt men möjligen mer förståeligt, och där kanske man ändå snabbare/enklare fångar de misstag som görs.

Skrivet av danedi:

Alla borde jubla när advokater försvinner. Fet djäklansh net drain på samhället. Att finna prejudikat är AI jobb. Jag hatar på AI överlag, men så fort de gör advokater pointless så är jag på deras sida.

Hitta prejudikat är långt från allt advokater gör...
Och du hörde väl talas om det där fallet för några år sedan där en advokat bad AI hitta prejudikat och den direkt hallucinerade fram fall och referensnummer som inte fanns i verkligheten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det som nog skrämmer mig mest i den där listan är att historiker är tvåa på listan!
De ska f-n inte lita på AI summeringar, utan de ska kosta på sig att gräva ner sig i källmaterial själva och säkra att uppgifterna är korrekta.

Vem säger att dom litar på AI summeringar? AI är ett verktyg, kan man ämnet man använder verktyget i så vet man också hur man verifierar det verktyget producerar. Så historiker är nog inte ett så stort problem. Personer sitter och "vibe" kodar som inte kan programmera är ett större problem.

Permalänk
Skrivet av Tooompa88:

Diskuterade detta på jobbet och en sak vi alla trodde skulle få hård konkurrens av AI är vårdcentrals läkare. Man kan beskriva alla symptom hemma från datorn och skicka upp bilder på hudutslag, inne i halsen mm sedan kan AI läkaren besluta om basic behandling med lättare mediciner eller skicka vidare till vårdcentralen och låta en sjuksköterska ta rekommenderade prover som sedan AI analyserar och väljer rätt behandling till.

Vid allvarligare fall kommer man till en riktig läkare som kan behöva göra kirurgiska ingrepp.

Men som med alla vanliga support/kundtjänst robotar så ryker nog dom flesta vårdcentrals läkare snabbt med AI

Tror man det är särdeles sannolikt så har man nog helt missförstått hur ansvar hanteras inom vården.
En AI som är på nivån att den tillåts ta ansvar för beslut om saker som behandlingar är nog 30 år bort minst och antagligen något av det allra sista som AI tillåts göra oövervakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

LLMs är dåliga på att räkna, men det är inte en stor del av matematikers jobb (och det är rätt lätt att ge AI tillgång till verktyg som fixar beräkningarna). Bara senaste året har AI blivit rätt duktiga på att lösa matematiska problem. Känns lite för vanligt att folk avfärdar AI för dom testade ChatGPT 3 och tror det är allt AI kan.

https://deepmind.google/discover/blog/advanced-version-of-gem...

Jo, de kan ges tillgång till verktyg som Matlab o dylikt. Men oftast kostar en hallucinering mer än det är värt. Beror så klart vad man beräknar, men oftast är det olika former av simuleringar, krockscenarion eller medicink dos eller genterapi. Alla som inte får gå fel. Fast det är klart att matematiker kan använda AI som ett verktyg, som de flesta av oss, men tror inte de kommer ersättas som är vad artikeln handlade om (eller egentligen inte enligt källmaterialet, men men).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

"Bro- och slussvakter". Finns det yrket ens kvar längre?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur kan man ersätta en värd med en AI? Då är det någon som inte fattat vad en värd gör

Och att historiker och matematiker skulle ersättas låter bara skrämmande... Matematik är den erkänt dålig på. Och historiker?? Enda den kan är att rapa upp det vi redan forskat fram. Men en historiker jobbar ofta med att ta fram nytt underlag på hur saker o ting var o fungerade förr. Hur ska en AI göra det om den inte matas med nya historiska fynd, framtagna av just historiker...

Nä, känns som att Microsoft själva bad sin AI om den här listan. Vad sjutton är en mudderverksförare ens liksom??

Att värdar använder AI är väl inte konstigt? Det hade jag gjort om jag var värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

"Bro- och slussvakter". Finns det yrket ens kvar längre?

Det finns ett gäng på Sjöfartsverket åtminstone.

Skrivet av CrispVanDahl:

Ja alltså på listan över yrken som minst använder copilot i sitt yrkesutövande.

Fast "Fotomodeller" ligger på plats 36 i listan "Yrken som mest använder generativ AI". Jag tyckte det var kul eftersom det med största sannolikhet inte är fotomodellerna själva som använder AI utan snarare blir ersatta av det då fotografer/designers använder AI.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Jag tycker det är lite bakvänt med AI:s fokusområden. Jag hade hellre sett att AI-tjofräset kirrade disken, matlagningen och städandet medan jag kan ägna mig åt programmering och olika typer av kreativt skapande.

Du kan inte skapa en bubbla (okej, kanske en bokstavlig bubbla) med en diskrobot.

Anledningen att de är så besatta av att AI ska ersätta utvecklare är för att det är i mjukvara/”webben” som bubblorna skapas, och det är många som skor sig rejält när det flyger runt gratispengar.

Det finns dessutom mer eller mindre ingen risk. Som skitsnackare kan du stå och ljuga dig blå i ansiktet om vad AI kan göra eller kommer kunna göra utan nämnvärda konsekvenser.