Jobben som påverkas mest och minst av AI

Permalänk
Melding Plague

Jobben som påverkas mest och minst av AI

I en ny forskningsrapport från Microsoft redovisas vilka yrkesgrupper som använder generativ AI mest och minst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fotomodeller finns på listan. Va??

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Dags att omskola sig till mudderverksförare!

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Prompta fotomodeller, finns flera på instagram som är AI t,ex

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljare som ersätts av AI känns ju ännu mindre intressant att prata med...

Permalänk

Jag ser frågan som vilka jobb som påverkas av internet tillkomst? Där jag vill påstå i princip alla i Sverige har påverkas av internet i sitt arbete, det betyder dock inte att alla i Sverige har blivit helt arbetsbefriade och kan ligga på stranden hela dagarna och njuta.

AI är en teknik som kan komma och användas utan att man behöver tänka på det. Man tar ett foto och använder ett filter, för användaren är det strunt samma om det är vanliga filter eller AI, det användaren bryr sig är resultatet.
Väldigt mycket sådant arbete kommer AI att göra.

Likaså kommer AI hjälpa till utvecklingen av vissa saker. Ta betalterminal på en resturang, de tar jobb. Med AI så kan allt fler använda denna terminal och fler terminaler kan finnas på flera platser och mindre kundtjänstmänniskor behövs.
Som sagt utan AI tog olika saker över kundtjänst, ni minns väl SJ automatiska telefonsvarare, men nu App som folk snabbt kan söka i.

Permalänk
Medlem

Skola om till något fysiskt, skulle it-säkerhets branschen helt bli LLM så får jag gå tillbaka till tekniker och och klippa tp kablar och installera switchar hinner troligen gå i pension innan det händer dock.

Mycket hype som vanligt, men visst kommer repeterande och mycket enkla jobb försvinna.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Telefonförsäljare som ersätts av AI känns ju ännu mindre intressant att prata med...

Det är även en AI som svarar på andra sidan!

GibberLink:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Används redan av flera mode-företag och online-butiker. Så mycket enklare att prompta en modell i de kläder man vill sälja än att krångla med protein-matade modeller.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så länge min AI inte börjar köpa massa skit och går på "erbjudanden" om "gratis" strumpor o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Brovakt drömde man om som ung när man fick vara på besök i en brovaktarstuga i låg- eller om det var mellanstadiet, men de jobben finns väl knappast kvar? Där vi var på skolbesök ersattes rätt snart efter med ett par kameror istället och det känns som de videoströmmarna alldeles utmärkt skulle kunna analyseras av en AI istället för snabba beslut.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Musikälskare

Dom här listorna har AI tagit fram imo, så många märkliga jobb

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Grumie:

Ja alltså på listan över yrken som minst använder copilot i sitt yrkesutövande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Brovakt drömde man om som ung när man fick vara på besök i en brovaktarstuga i låg- eller om det var mellanstadiet, men de jobben finns väl knappast kvar? Där vi var på skolbesök ersattes rätt snart efter med ett par kameror istället och det känns som de videoströmmarna alldeles utmärkt skulle kunna analyseras av en AI istället för snabba beslut.

En tanke angående detta är att många jobb lär försvinna som många kan tänka sig ha om de prompt måste jobba. Alltså de yngre som ännu inte är slutlärda.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja alltså på listan över yrken som minst använder copilot i sitt yrkesutövande.

Nej, på på "mest"-listan, även om det är nära botten av den

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Thomas:

Nej, på på "mest"-listan, även om det är nära botten av den

Ajuste ja, där var jag snett på det.
Såg det när jag satte ihop listan men förutsatte att det var på andra sidan eller att jag gjort fel nu men nej det är mycket riktigt på listan i rapporten också.
Intressant, skulle vara kul att veta hur de använder copilot. Om det är mer för praktiska tips i sitt yrkesutövande eller inspiration? Det fanns några intressanta datapunkter för utförande kontra assistans i rapporten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Används redan av flera mode-företag och online-butiker. Så mycket enklare att prompta en modell i de kläder man vill sälja än att krångla med protein-matade modeller.

De blir ju som skyltdockor i fysiska butiker. Det skulle kunna göras rätt bra man matar in sina mått och hudfärg. Så ser man hur kläderna passar på någon som liknar en själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

GibberLink:
https://youtu.be/DA0vIRISUTU

Aldrig

Permalänk
Medlem

Detta är bara generativ AI och inte robotar som också håller på att utvecklas i rasande takt. De kommer ersätta många av de andra jobben

Permalänk
Medlem

Alla borde jubla när advokater försvinner. Fet djäklansh net drain på samhället. Att finna prejudikat är AI jobb. Jag hatar på AI överlag, men så fort de gör advokater pointless så är jag på deras sida.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tänk en värld där USA's kongress inte är nästan bara advokater. En värld där riktiga och okorrumperade människor styrde-

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

https://www.looklet.com/

Fotomodeller har nog spelat ut sin roll utanför modeveckan i Paris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

GibberLink:
https://youtu.be/DA0vIRISUTU

Skrämmande vilken utveckling vi går mot...
Men vore kanske smidigt att sätta en AI på övervaka lagerstatus och beställa hem nästa generation grafikkort åt mig så man slipper sitta och övervaka själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skrämmande vilken utveckling vi går mot...
Men vore kanske smidigt att sätta en AI på övervaka lagerstatus och beställa hem nästa generation grafikkort åt mig så man slipper sitta och övervaka själv...

Jo, blev också lite mörkrädd första gången jag såg klippet.

Men ser också möjligheten med att en AI kan förhandla bolån, försäkringar m.m. utifrån mina egna önskemål.

Ser liknande möjlighet kring att boka flygresor, hotell m.m. Kan spara massvis med tid på det sättet.

Permalänk
Medlem

Det jag alltid sagt. Mudderverksförare är såå bakåtsträvande!

Permalänk
Medlem

Plus i kanten att man för gångs skull är tydlig med att man med "AI" i själva verket menar "ChatBot".
Övertygad om att "AI" i form av mer generisk maskininlärning för problemlösning lär påverka avsevärt många fler yrkesgrupper än dessa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite bakvänt med AI:s fokusområden. Jag hade hellre sett att AI-tjofräset kirrade disken, matlagningen och städandet medan jag kan ägna mig åt programmering och olika typer av kreativt skapande.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tvivlar starkt på att fotomodeller använder AI särskilt mycket i arbetet men däremot så kanske deras uppdragsgivare använder generativ AI i stället för att anlita fotomodeller så att det blir stor påverkan på arbetet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ser liknande möjlighet kring att boka flygresor, hotell m.m. Kan spara massvis med tid på det sättet.

Såg du nyheten om att flygbolaget Delta har börjat använda AI för att prissätta resor? Så... nästa gång du vill boka resa så tar först AI:n reda på allt om dig, din inkomst, din bostads-värde, ditt sparkapital, var och hur du tycker om att resa, hur viktig just denna resa är för dig o.s.v. och sen gör den en bedömning av vad Du kan tänka dig att betala och så har din AI sparat dig tid men "motståndarens" AI har sett till att du har fått betala mer (antagligen) än du hade gjort idag när man bokar resa på det old-fashioned way.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Muddra och lyssna på hårdrock är framtiden!