Permalänk
Medlem

Val av fläktar

Hej!

Jag håller på att plocka ihop en dator i ett Corsair iCue Link 9000D chassi, och ska bestämma mig för vilka fläktar jag skall använda till det. Det kommer behövas 15 stycken 120 mm fläktar. (Eftersom en 360 mm radiator tar upp 3 platser). Skulle ni rekommendera att jag köper 5 paket av dessa fläktar?

https://www.inet.se/produkt/5323469/corsair-sp120-rgb-elite-1...

Jag söker mestadels efter att det ska se snyggt ut, RGBn är väldigt viktig. Sen vill jag att de ska vara vita och vara från Corsair. Dessa fläktar var lite billigare så det är ett plus.

Skulle dessa fläktar fungera ihop med 3 stycken Corsair Commander Core XT styrsatser? Eller behöver man använda de medföljande styrenheterna?

3 sådana här alltså:

https://www.inet.se/produkt/7000424/corsair-icue-commander-co...

Tack för råd!

Mvh, Rasmus

Permalänk
Medlem

Jag är inte proffs på detta!
Men vad jag kan se så värkar det inte vara några problem med den kombinationen. 🤔🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag vet ingeting om fläktarna eller ditt chassi, så här kommer en menlös kommentar...
Att spendera 5495kr på chassifläktar till en dator låter helt sinnessjukt. I mina öron. Det måste finnas någon annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag är inte proffs på detta!
Men vad jag kan se så värkar det inte vara några problem med den kombinationen. 🤔🙂

Okej tack så mycket!! Jag mailade Inet också och de sade att dessa fläktar borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag vet ingeting om fläktarna eller ditt chassi, så här kommer en menlös kommentar...
Att spendera 5495kr på chassifläktar till en dator låter helt sinnessjukt. I mina öron. Det måste finnas någon annan lösning.

För vissa så är det värt några extra tusenlappar för att få till den rätta "looken" på sin dator Jag satsar gärna den summan för att få en dator som ser riktigt häftig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

För vissa så är det värt några extra tusenlappar för att få till den rätta "looken" på sin dator Jag satsar gärna den summan för att få en dator som ser riktigt häftig ut.

You do you! Jag håller med om att utseendet spelar roll, så kör hårt!
...men sen med de 3 fläktkontroller du länkade till landar det ju på 8192kr, och säg att ett mer anonymt men bra chassi kostar ~2000kr så lägger vi på prisskillnaden mot ett Corsair iCUE LINK 9000D så blir totalsumman för bara utseende 12682kr
För den summan skulle jag vilja ha något mer spektakulärt bygge än en vit dator med många RGB fläktar.
Men det är ju du som ska bli nöjd, inte jag så lycka till med bygget så ska jag sluta gnälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

För den summan borde man kunna få typ detta chassi

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Sant att det blir en del pengar, men jag tycker ändå det är värt det. Jag kommer kunna ha den här datorn i så pass många år (planerar att uppgradera den med nya komponenter över tid), så till och med en sådan summa på 12000 förminskas. Tack för hjälp med uträknandet dock, nu har jag bättre koll på vad jag lägger ut

Och tack Patrik356b för länken till det chassit, galet alltså xD