Permalänk

Köpråd till son

Hej,

Jag har spelet en hel del för ~10år sen. Då var det bara Intel processorerna man skulle ha. Nu när jag har läst igenom trådar här så verkar nästan alla rekommendationer vara AMD? Har dock inte fått helt klarhet i varför?

Hur som helst, jag ska nu köpa en stationär gaming dator till min son som är 10år. Det är första datorn och han kommer primärt mest spela spel som Roblox, Minecraft och Fortnite. Dock kan det ju komma att ändras, så vore bra med en dator som potentiellt klarar sig några år iallafall.

Det jag tänker är viktigt utifrån min tidigare erfarenhet:
* Tyst dator (bra kylning var viktigt förr)
* Bra spec. som klarar att spela Roblox, Minecraft och Fortnite etc.
* Gärna hårddisk på 2TB då jag förstått att spelen tar en väldig massa plats nuförtiden.
* Gärna möjlighet att uppdatera framöver om det behövs
* Eftersom jag inte riktigt litar på mig själv längre då det var längesen jag höll på så vill jag gärna ha hem datorn och bara trycka igång den. Dvs - ihopbyggd och med windows klart på den och garantier etcetera. (beg. går bort därav)
* Bonus (ej nödvändigt alls, men klart det vore kul om det var lite färger på burken för grabben)

Jag gick in med tanken att bara köpa en färdig ihopsatt dator från komplett, maxgaming eller liknande. Men efter att ha läst trådar här så blev jag väldigt osäker på vilken väg jag skulle ta.

Så jag undrar om någon vänlig själ, antingen kan tala om för mig om det finns en tillräckligt bra prisvärd ihopsatt dator hos typ komplett? Typ Komplett gaming a150
Eller är det stor skillnad på att välja och bygga ihop den hos Inet? (länka gärna korg isf)

Eftersom det är första datorn, och inga monsterspel än så länge. Så har jag tittat på de färdigbyggda som legat runt 13 000kr. Eftersom jag även behöver köpa till en skärm (ej inräknat i 13k budgeten). Men jag tar gärna input om jag ska tänka annorlunda.

Så budget skulle uppskattas kring 13k för dator, 15k inkl skärm.

Finns det någon färdigbyggd dator hos komplett, webbhallen eller liknande som har okej spec. och är prisvärd för det här ändamålet? eller är det så stor skillnad på dessa och det man kan plocka på inet och få ihopbyggd att det är idioti att köpa dessa färdiga?

Mycket tacksam för hjälp och vägledning