Googles Genie 3 låter dig utforska världar skapade från prompter

Permalänk
Melding Plague

Googles Genie 3 låter dig utforska världar skapade från prompter

Just nu enbart i händerna på forskare, för vad skulle kunna gå fel?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har tänkt länge att detta skulle kunna vara framtiden för spel. Varje karta är helt unik för varje spelare. Kul tanke!

Permalänk
Medlem

Stora frågan är, hur mycket ström slukar allt detta?

Folk fantsierar hela tiden att om några år kommer spel inte göras på traditionellt vis. Problemet är dock att teknologi som detta är inte ekonomiskt gångbar på långa vägar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Stora frågan är, hur mycket ström slukar allt detta?

Folk fantsierar hela tiden att om några år kommer spel inte göras på traditionellt vis. Problemet är dock att teknologi som detta är inte ekonomiskt gångbar på långa vägar.

Är det inte mest själva träningen som är hemskt energislukande? Inte helt insatt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det inte mest själva träningen som är hemskt energislukande? Inte helt insatt dock.

Träningskostnaden är enorm men görs centralt en gång för att skapa modellen, inferenskostanden är mer hanterbar men fortfarande ofta ganska hög om bara ställer det i relation till normal datoranvändning och görs om och om igen för alla användares interaktioner (skalar med populariteten).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Har tänkt länge att detta skulle kunna vara framtiden för spel. Varje karta är helt unik för varje spelare. Kul tanke!

Ger en helt ny innebörd till "It works on my computer!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Stora frågan är, hur mycket ström slukar allt detta?

Folk fantsierar hela tiden att om några år kommer spel inte göras på traditionellt vis. Problemet är dock att teknologi som detta är inte ekonomiskt gångbar på långa vägar.

Det är bara att smacka upp lite vindkraft.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Kände generativ AI var supercoolt. Det är det till stor del fortfarande. Men ju mer saker som AI trycks in i och ju tydligare det blir att den mänskliga kopplingen till den som skapat en story i ett spel tex är det jag många gånger uppskattar så märker jag att jag börjar fråga mig själv oftare och oftare "... varför?" till all AI.

Det bör vara ett verktyg i verktygslådan hos de som redan kan för att ha fler verktyg att få ut sin kreation. Utvecklare kan använda det i sin utveckling, inte för att ersätta utvecklarna. Grafiker kan använda det i sitt skapande, inte ersätta grafikerna med det.

Vart vi är på väg nu verkar vara en värld där AI genererar content på nätet som AI kommenterar på. Tex är mängden AI slopp på Youtube, som automatiskt tweakar för att nyttja algoritmerna optimalt, som är fyllt av kommentarer från uppenbara bottar redan idag stort. Shorts kan man få massor med uppenbara AI-videos med AI-voice over på raken utan problem. Detta kan riskera att driva folk ifrån plattformen om inget görs och det tar över helt. AI och bottar riskerar att rasera hela de affärssystem som byggt upp på "antal views" och "antal strömningar". Om AI generar musik på Spotify som AI/bottar "lyssnar" på... är det definitionen av success för Spotify?

Redan idag finns AI automatiserat jobbsökande tex. Men det genererar så mycket applikationer att människor inte orkar gå igenom dem så då sitter AI på andra sidan och tar emot ansökningarna. Allt medan vi helt tappar bort den mänskliga biten och den mänskliga kontakten. Är det dit vi vill? Jag kommer som sagt på mig själv att undra detta mer och mer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Har tänkt länge att detta skulle kunna vara framtiden för spel. Varje karta är helt unik för varje spelare. Kul tanke!

Har också tänkt på det förut. När hårdvaran blir tillräckligt snabb så kommer spel kunna genereras istället för att spelen är uppbyggda förväg som idag, i alla fall single player där hög fps och millisekunder i responstid inte behövs. Det kommer bli kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Har också tänkt på det förut. När hårdvaran blir tillräckligt snabb så kommer spel kunna genereras istället för att spelen är uppbyggda förväg som idag, i alla fall single player där hög fps och millisekunder i responstid inte behövs. Det kommer bli kul.

Eller fullständigt generiskt utan nått vidare nöje...:P

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Eller fullständigt generiskt utan nått vidare nöje...:P

Det också haha Men det beror ju mycket på prompten och det kommer ju gå att förfina. Det kommer säkert komma färdiga templates med genrer och scenarion och storylines och allt möjligt, som man säkert kommer kunna blanda om man vill, som antingen skapar något helt unikt varje gång eller något som är scriptat och väldigt lika för alla om de som skapar dem har hela storyn som de själva vill berätta.

Permalänk

Spännande utveckling som lär förändra filmskapandet.

Angående gamla filmer så var kalkonfilmen Waterworld 1995 den sista i sitt slag. Jag tyckte filmen var bra, men ekonomisk var den en katastrof. Hela filmen utspelade sig på havet med alla de problem som detta innebär. Bara en sådan sak som mat åt alla, bybor i närheten som då höjer priser på allt etc. https://youtu.be/A2zy-RtrSYg?si=yv-hUX70u60q4kyE

Idag så görs liknande filmer till en bråkdel av priset med AI, visst inte lika snyggt ännu, men utvecklingen går snabbt framåt. Jag såg början av Final Destination: Bloodlines, inte min film, AI grafiken i början såg ej bra ut. Men så kan man fundera på hur mycket billigare den var att skapa än att göra samma klipp som förr? De som pratar om miljöpåverkan, så tror jag AI använder mindre resurser av vad den traditonella filmskapandet hade gjort för samma scener.

Jag var för övrigt med när folk gnällde på SGI grafik, den såg dålig ut. De ville ha traditionell effekter som i starwars med att de byggde små modeller.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Stora frågan är, hur mycket ström slukar allt detta?

Folk fantsierar hela tiden att om några år kommer spel inte göras på traditionellt vis. Problemet är dock att teknologi som detta är inte ekonomiskt gångbar på långa vägar.

Fast det känns som att du inte riktigt tar in utvecklingen i den kalkylen. Det är dyrt och tungt just nu. Men det är det mesta i början. Kommer knappast kosta mycket i framtiden med starkare och mer energieffektiva processenheter, bättre modeller (destillerade) och nya arkitekturer.

Så, absolut om vi stannade just nu.

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast det känns som att du inte riktigt tar in utvecklingen i den kalkylen. Det är dyrt och tungt just nu. Men det är det mesta i början. Kommer knappast kosta mycket i framtiden med starkare och mer energieffektiva processenheter, bättre modeller (destillerade) och nya arkitekter.

Så, absolut om vi stannade just nu.

Min gissning. Folk kommer använda allt mer effekter som förr hade varit extremt dyrt att använda. Så kommande filmer i framtiden kommer förbruka hutlöst mycket energi.

Se det lite som folk som spelar datorspel. Idag kan man köra DOOM på en eltandborste, gamers hade typ inte förbrukat någon energi alls i sitt spelande om de med dagens hårdvara bara hade spelat 40år gamla spel. Men bättre hårdvara har lett till att gamers kör mer krävande spel. Exakt samma sak förväntar jag med AI och filmskapande.

Permalänk
Medlem

Det gör lite ont i hjärnan att inse att alla båtar/bilar/personer/hus är saker som ingen designat, ingen skapat, ingen sett innan dessa bilder genererades… snart kan en billig klon från Kina göra detta på normal hårdvara…

Vart är vi då om några år? Vad kommer skapas digitalt alls? Redan nu skapas ju musik/bilder/videoklipp med enkla textsträngar… var kommer hantverket ta vägen? Det jämnar ju dock ut spelfältet enormt mycket för nya skapare att börja, men med konsekvenserna att mängden innehåll kommer explodera…

Om 20 år kommer väldigt mycket vara annorlunda. Varför betala för netflix när du bara kan generera nästa avsnitt hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Det också haha Men det beror ju mycket på prompten och det kommer ju gå att förfina. Det kommer säkert komma färdiga templates med genrer och scenarion och storylines och allt möjligt, som man säkert kommer kunna blanda om man vill, som antingen skapar något helt unikt varje gång eller något som är scriptat och väldigt lika för alla om de som skapar dem har hela storyn som de själva vill berätta.

Man köper inte ett spel, man köper ett script.
Tänk ändå om man kunde generera spel utifrån seeds och ett script. Änndrar man inget så får alla samma resultat. Spel skulle kunna ta oerhört lite utrymme innan installation.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Tror google vinner AI racet. De har mest data, är inte inrutade som Microsoft eller Apple, och har de finansiella musklerna jämfört med OpenAI.

Hoppas på tillämpningar inom säg teoretisk fysisk, likt utvecklandet av relativitetsteorin. Att härma har dock uppenbarligen gått långt.

Permalänk
Medlem

Holodeck nästa.

Det känns som det blir mer och mer sannolikt att vi redan befinner oss i en 'AI'-simulerad verklighet.

Permalänk
Medlem

Vi är nära Wall E snart

Permalänk
Medlem

Jätteimponerande teknik men det känns helt ointressant att spendera tid i de här världarna

Permalänk
Medlem

Ser en del möjligheter. Tänker mig en AI som genererar spel typ gamla tidens point-and-click äventyr. Monkey Island, Broken sword. Man utforskar en AI-genererad miljö där man får saker att hända. Man kommer vidare till nya ställen och AI:n genererar ständigt olika miljöer. Den kanske inte behöver generera nytt hela tiden utan att de bra sakerna kan återanvändas.

En slags interaktiva sagor eller berättelser man deltar i. Sånt har ju gjorts förr men blir begränsat när det inte kan hända så mycket olika eftersom människor måste skapa det som kan hända. Med en AI i ryggen kan man göra en sånt äventyr där lite vad som helst kan hända. Med en prompt kan man beskriva miljö och andra aspekter man önskar. Vilken tidsepok det ska vara, vilken visuell stil som ska användas och givetvis mycket annat. Säg att uppleva ett Batman-äventyr eller vilken annan seriefigur som helst.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Man köper inte ett spel, man köper ett script.
Tänk ändå om man kunde generera spel utifrån seeds och ett script. Änndrar man inget så får alla samma resultat. Spel skulle kunna ta oerhört lite utrymme innan installation.

Men idag krävs både script och design och att göra allt 2d/3d/ljud och det tar mycket tid som man betalar för när man köper spel, inte bara script.

Vem som helst kommer kunna skapa script och det kan nog bli många som blir populära och jag tror det blir svårt att stoppa folk från att göra spel med skyddat material? Hur ska de kunna stoppa ett script som skapar en miljö och en stil och en story som gör ett otroligt Star Wars-spel t.ex?

Permalänk
Medlem

Jag ser en militär applikation..där soldater kan träna på scenarion utan behovet att konstruera fysiska mockups.. givetvis även icke-militära scenarion där 'muskelminne' är viktigt..

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Vem som helst kommer kunna skapa script och det kan nog bli många som blir populära och jag tror det blir svårt att stoppa folk från att göra spel med skyddat material? Hur ska de kunna stoppa ett script som skapar en miljö och en stil och en story som gör ett otroligt Star Wars-spel t.ex?

Ja, förmodligen blir det så att dom kommer har kontroll över det. Det kommer inte vara så att alla har en varsin AI-generator som kan göra vad som helst. Sakerna som genereras kommer nyttjas av flera och bra saker som uppstår kommer att sparas för andra att uppleva.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Har tänkt länge att detta skulle kunna vara framtiden för spel. Varje karta är helt unik för varje spelare. Kul tanke!

Roguelikes finns redan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så objektpermanensen i den nuvarande versionen är "flera minuter", dvs allt för kort för spel. Borde vara tillräckligt för annat dock...

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Så objektpermanensen i den nuvarande versionen är "flera minuter", dvs allt för kort för spel. Borde vara tillräckligt för annat dock...

Det finns nog spel där det är nog. Typ plattformare osv.

Men sen kan man faktiskt använda "negativa" saker positivt istället. Att den glömmer efter några minuter kan utnyttjas som en slags game feature för ett kreativt spel.