Val av smart telefon som ska bli så dum som möjligt till en gammal människa

Permalänk
Medlem

Iphone. Android är för tekniskt komplicerade för gamla människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Nah, farsan är nästan 80 år och klarar av Android alldeles utmärkt. Kör man med Google motsvarighet till Apple iPhone, nämligen Pixel, så tycker jag den är väldigt enkel.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bytte ut morsans gamla Huawei P20 Pro till en Pixel Pro 9 XL. Samma telefon jag kör själv. Hon är 76, har inga problem med att använda basfunktionerna (samtal, sms, kamera och bankid). En stor, ljusstark och skarp skärm är enormt hjälpsamt när synen har blivit sämre för henne och hon behöver inte ens Simple View aktiverat. Jag förstorade text, ikoner och sådant bara. Finger och ansiktsupplåsning räddar dagen när minnet sviker ibland och lösenord inte fungerar.
Men det är väl väldigt personligt vad en äldre person klarar av. Hon testade en iPhone i butiken när vi skulle köpa nytt men gillade verkligen inte menyerna och sådant.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Problemet är att man ofta utgår från att alla äldre är likadana, men det är väldigt stor skillnad. Jag skulle nog säga att iPhone är väldigt populär bland äldre, och de kan få hjälp av andra som redan använder den.

Det kan också skilja sig mellan olika delar av landet. Vad jag har förstått är iPhone populär i Stockholm, men i andra delar av landet är Android vanligare.

Doros enklare telefoner kan passa dem som inte kan hantera en smartphone. Doro har bland annat en bordstelefon, 4100H, som fungerar över mobilnätet – den kan vara lämplig för äldre som inte klarar av att använda en smartphone. Många är kanske vana vid den sossegrå dialogtelefonen från 60-talet, som var förankrad i väggen med en sladd till Televerkets nät. Då kan en bordstelefon vara ett utmärkt val.

Utgå från vad personen är van vid – försök inte skapa nya vanor i onödan. Har personen erfarenhet av iPhone, är iPhone bäst. Samma sak gäller Android. Sedan är det skillnad på folk och folk – många över 80 är fortfarande väldigt skärpta och kan ha haft akademiska jobb, medan andra kanske har supit bort alla hjärnceller eller drabbats av demens.

Men Doros smartphones skulle jag akta mig för – enligt min erfarenhet är de ett riktigt missfoster.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

För några år sedan skaffade jag en Blackberry Keyone (android) till min pappa, 70-årsåldern med parkinson. Touch-skärmarna är verkligen ett gissel för många med darrningar eller andra motoriska svårigheter.

Vet inte om det finns nyare liknande modeller, alltså android-mobil med fysiska knappar? Orolig för hur det ska funka när nuvarande Blackberry inte längre kan användas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Min gamla Samsung Galaxy Ace 4 hade ett "Ultraströmspar"-läge som var väldigt snålt och bytte till ett UI som bara bestod av telefon-app, SMS/MMS-app och kanske något mer, kamera kanske.
Jag använde sällan läget själv då jag kunde ladda ofta och ville ha alla funktioner.
Men läget var väldigt effektivt, telefonen drog väldigt lite från batteriet.

Om du kan få tag i en lite äldre eller billigare Samsung så kanske det kan vara ett alternativ.
Jag känner inte till att andra tillverkare haft något som riktigt motsvarar det här läget.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk

Valfri android och sedan senior launcher på det? Stora färgglada knappar och de viktigaste funktionerna rakt på skärmen
Kanske undvika att sätta upp OS med gester och istället ha äldre systemet med knapparna längst ner.

Edit: Intressant att folk rekommenderar iPhone, skulle säga att det är det minst intuitiva OSet som finns i nuläget, det enda vettiga i GUIt är ju det som är stulet rakt från android... "Intuitivt när man lär sig" som jag personligen fått höra från många iPhoneanvändare är ironiskt nog mer eller mindre definitionen av motsatsen till intuitivt.

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Brukar rekommendera iPhones till folk som inte är kapabla till att navigera i androidmenyerna. Anara får du räkna med att du får hjälpa dom med allt.

Införskaffa en Iphone, väldigt förlåtande OS.

Håller inte alls med, min mamma swipar ned i övre högra hörnet hela tiden.
Detta medför att hon ibland drar ned ljusstyrkan på skärmen så att hon inte ser något.
Då kan hon inte använda telefonen.
Ibland hon slår av mobilnätet och slår på Wi-Fi som hon inte har.
Då kan hon inte surfa eller skicka SMS.
Iphone är en skittelefon där man inte har något admin läge och kan låsa vissa funktioner.
Jag får åka över och fixa dessa problem stup i kvarten och det gör mig ”kr#&/u.
Iphone för gamla rekommenderas ej (knapp för andra heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Håller inte alls med, min mamma swipar ned i övre högra hörnet hela tiden.
Detta medför att hon ibland drar ned ljusstyrkan på skärmen så att hon inte ser något.
Då kan hon inte använda telefonen.
Ibland hon slår av mobilnätet och slår på Wi-Fi som hon inte har.
Då kan hon inte surfa eller skicka SMS.
Iphone är en skittelefon där man inte har något admin läge och kan låsa vissa funktioner.
Jag får åka över och fixa dessa problem stup i kvarten och det gör mig ”kr#&/u.
Iphone för gamla rekommenderas ej (knapp för andra heller)

Snackar du om? Inte läst tråden?
https://support.apple.com/en-gb/guide/assistive-access-iphone...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

jag säger iphone om man måste ha nått med appar (det är inte en fördel att dom har bankid, gör bara att dom blir bedragna lättare)...

Fördelen är att alla tillbehör som dom eventuellt vill ha/behöver som hörapparater osv funkar bäst med iphone.

Supporten från leverantörer osv är också bättre. Livslängden är också bättre rent mjukvarumässigt.

Tråkigt svar, men assistive grejerna är guld värda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Livslängden är också bättre rent mjukvarumässigt.

Beror ju helt på vilken telefon man köper. Köper man årets Pixel telefon så får man 7 eller 8 års uppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Charles Finley:

Kanske en Iphone 16e och ställa in den enligt Apples guider?

https://support.apple.com/sv-se/guide/assistive-access-iphone...

Åtkomststöd fungerar även på äldre modeller, så länge de har iOS 17, vilket inkluderar alla som kommit efter iphone X.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Jag antar att det var ett skämt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Problemet är att man ofta utgår från att alla äldre är likadana, men det är väldigt stor skillnad. Jag skulle nog säga att iPhone är väldigt populär bland äldre, och de kan få hjälp av andra som redan använder den.

Det kan också skilja sig mellan olika delar av landet. Vad jag har förstått är iPhone populär i Stockholm, men i andra delar av landet är Android vanligare.

Doros enklare telefoner kan passa dem som inte kan hantera en smartphone. Doro har bland annat en bordstelefon, 4100H, som fungerar över mobilnätet – den kan vara lämplig för äldre som inte klarar av att använda en smartphone. Många är kanske vana vid den sossegrå dialogtelefonen från 60-talet, som var förankrad i väggen med en sladd till Televerkets nät. Då kan en bordstelefon vara ett utmärkt val.

Utgå från vad personen är van vid – försök inte skapa nya vanor i onödan. Har personen erfarenhet av iPhone, är iPhone bäst. Samma sak gäller Android. Sedan är det skillnad på folk och folk – många över 80 är fortfarande väldigt skärpta och kan ha haft akademiska jobb, medan andra kanske har supit bort alla hjärnceller eller drabbats av demens.

Men Doros smartphones skulle jag akta mig för – enligt min erfarenhet är de ett riktigt missfoster.

Kanske mindre känt faktum bland oss med många fungerande lemmar, men Apple har lagt väldigt mycket arbete på sina assistansfunktioner, stöd för hjälpmedel som hörapparater, braille-tangentbord och allt vad som nu finns. Om du så bara kan blåsa i ett sugrör, kan du använda en iphone.

Har haft ett par användare som behövt sånt och iOS har alltid varit det som fungerat bäst att anpassa.

Gillar inte Doron, visst de är enklare för någon som är absolut inkörd på att ha fysiska knappar, men allt utöver att ringa blir bara svårare med den.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Skaffa valfri iPhone som klarar iOS 18 (iPhone 11 eller nyare), om personen tycker ett öppet iOS är för komplicerat, aktivera hjälpmedelsfunktionen "åtkomststöd".

https://support.apple.com/sv-se/guide/assistive-access-iphone...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Åtkomststöd fungerar även på äldre modeller, så länge de har iOS 17, vilket inkluderar alla som kommit efter iphone X.

Med fördel nån av de större modellerna 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kanske mindre känt faktum bland oss med många fungerande lemmar, men Apple har lagt väldigt mycket arbete på sina assistansfunktioner, stöd för hjälpmedel som hörapparater, braille-tangentbord och allt vad som nu finns. Om du så bara kan blåsa i ett sugrör, kan du använda en iphone.

Har haft ett par användare som behövt sånt och iOS har alltid varit det som fungerat bäst att anpassa.

Gillar inte Doron, visst de är enklare för någon som är absolut inkörd på att ha fysiska knappar, men allt utöver att ringa blir bara svårare med den.

iPhone går att anpassa till folk som har funktionnedsättningar bättre. Tidigare modeller av samsung hade simpel mode.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Och den stänger av inställningsmenyn i det övre högra hörnet på hemskärmen som kommer fram när man swipar???
Tror det när jag ser det.
Tydligen skall det funka:
”Yes, Assistive Access on iPhone disables the Settings menu in the upper right corner by design. This feature simplifies the user interface, showing only essential apps and functions to make the device easier to use for individuals who may have cognitive or other disabilities, according to a Reddit user. To access the full settings menu, you need to exit Assistive Access.
Here's how Assistive Access works and how to manage settings:”

Sedan kunde du ha en trevligare ton, dålig potträning?

Permalänk
Medlem

Och den stänger av inställningsmenyn i det övre högra hörnet på hemskärmen som kommer fram när man swipar???

Testade precis, control center stängs av. Behöver du videobevis också ? Det går verkligen inte göra någonting förutom att använda de appar man har valt i förväg. De har även medvetet gjort det lite knepigt att ta sig ur Åtkomststöd (trippelklick + pin-kod), så man inte lämnar det av misstag.

Permalänk
Medlem

Tydligen skall det funka:
”Yes, Assistive Access on iPhone disables the Settings menu in the upper right corner by design. This feature simplifies the user interface, showing only essential apps and functions to make the device easier to use for individuals who may have cognitive or other disabilities, according to a Reddit user. To access the full settings menu, you need to exit Assistive Access.
Here's how Assistive Access works and how to manage settings:”

Sedan kunde du ha en trevligare ton, dålig potträning?

Va? Jag frågade vad du snackar om, har väl inte varit otrevlig? Läs ett par inlägg extra nästa gång istället, så blir det lättare för alla. Ner med taggarna nu haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk

själv har min mamma som är runt 80 en mobil som är inställd med "enkelt läge" ... större ikoner och större text.... bra tycker jag det finns... - android

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>