Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

I slutändan leder det här strulet till att vi läser färre svenska böcker och allt mer kommer att läsa böcker på engelska (barnen är större nu).

Själv läser jag 100% på engelska nu mera, har även fått över min tjej som tidigare tyckte det var jobbigt. Jag lyckades hitta en "dictionary" som var Engelska-Svenska till Kindle, så man även offline kan få översättningar smidigt genom att bara trycka på orden.

Jag tycker 100% det är värt att köra engelska, det blir en bättre upplevelse också i slutändan. Men det är synd att man blir "tvingad" och i stort sett tappar biblioteksfunktionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Själv läser jag 100% på engelska nu mera, har även fått över min tjej som tidigare tyckte det var jobbigt. Jag lyckades hitta en "dictionary" som var Engelska-Svenska till Kindle, så man även offline kan få översättningar smidigt genom att bara trycka på orden.

Jag tycker 100% det är värt att köra engelska, det blir en bättre upplevelse också i slutändan. Men det är synd att man blir "tvingad" och i stort sett tappar biblioteksfunktionen.

Ja, helt ärligt har jag alltid läst mer på engelska men har i tider velat börja mer med svenska böcker, och då är e-böcker lånade via bibliotek en väldigt bekväm metod. Men insett att jag fortfarande är väldigt dålig med att ta mig an mycket svensk litteratur, sällan något fastnar.

Permalänk
Medlem

Jag använder min platta för att låna böcker på både engelska och svenska. Skaffade ett digitalt kort hos ett bibliotek anslutet till Libraries Consortium i London och de kräver aldrig att man ska komma in fysiskt. Så när jag vill låna svenska böcker lånar jag från Solna och när jag vill läsa något på engelska så gör jag det oftast från London. Det funkar helt okej med enda nackdelen att plattan bara kan ha ett kort åt gången så man får logga ut och in igen för att byta bibbla. Libby-appen hanterar båda korten samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag använder min platta för att låna böcker på både engelska och svenska. Skaffade ett digitalt kort hos ett bibliotek anslutet till Libraries Consortium i London och de kräver aldrig att man ska komma in fysiskt. Så när jag vill låna svenska böcker lånar jag från Solna och när jag vill läsa något på engelska så gör jag det oftast från London. Det funkar helt okej med enda nackdelen att plattan bara kan ha ett kort åt gången så man får logga ut och in igen för att byta bibbla. Libby-appen hanterar båda korten samtidigt.

Den hade jag inte tänkt på, bibliotek i andra länder!

Får man fråga vilket? Såg att de fanns några hundratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Den hade jag inte tänkt på, bibliotek i andra länder!

Får man fråga vilket? Såg att de fanns några hundratal.

Jag kan medge att jag var väldigt nöjd med mig själv när jag fick idén, sedan hade jag inte räknat med att det skulle funka riktigt så bra som det gjorde. Trodde väl att jag skulle behöva skicka iväg någon för att hämta ut kortet åtminstone.

Tänkte att jag låter bli att säga just vilket av dem jag valde för att undvika en eventuell anstormning dit. Jag bara tog ett som jag tyckte hade ett roligt namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag kan medge att jag var väldigt nöjd med mig själv när jag fick idén, sedan hade jag inte räknat med att det skulle funka riktigt så bra som det gjorde. Trodde väl att jag skulle behöva skicka iväg någon för att hämta ut kortet åtminstone.

Tänkte att jag låter bli att säga just vilket av dem jag valde för att undvika en eventuell anstormning dit. Jag bara tog ett som jag tyckte hade ett roligt namn.

Hur löste du med adress, tog du bara en slumpmässig adress i Storbritannien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Hur löste du med adress, tog du bara en slumpmässig adress i Storbritannien?

Nä jag tror att jag bara skrev min riktiga adress i Sverige 😄

Permalänk
Medlem

Om man letar läsplatta och vill kunna låna från biblioteket rekommenderar jag inkBOOK, det märket har Libby och Biblio som biblioteket kräver. Jämförde många olika läsplattor blad massa olika märken men kom fram till att inkBOOK klarar det mesta till ett mer hummat pris än andra läsplattor som är "Öppna" (som jag kallar det, allså inte helt låsta till bara Amzon eller nått annat trams) "klarar av flera appar än deras eget totalt instängda system.

Förutom det klarar den Nextory, ePagine, Onleihe, Skoobe, Cantook, Kobo, och Amazon Kindle och mycket mer än det. Det gör att om man köpt massa böcker på säg Kindle men vill ta sig bort då är inte en övergång till andra system lika smärtsamt. Man kan fortsätta läsa böcker från Kindle.

Skrivet av Median:

I detta fall är det lite pest eller kolera, och då föredrar jag nog Libby/Overdrive även om det ägs av ett amerikanskt riskkapitalsföretag i slutändan, just på grund av att de använder sig av en öppen DRM-lösning för sina e-böcker.

Har letat och jämfört väldigt mycket och det lutade mot BOOX man det företaget är svindyr och det är kinesiskt. men det löste sig, hittade ett polsk bolag som heter inkBOOK och det är inom åtminstone EU så jag känner mig betydligt tryggare och dessutom helt ok priser.

Plattan jag valde är Solaris och är en av dom nya (Vissa av dom äldre skall man nog undvika då jag läst att dom dras med en del skit).

Solo är gaska liten. Trodde först att det skulle luta mot att vara minsta man kan stå ut med men när man börjat läsa då stör det inte alls överhuvudtaget. Det blir som tvärt om, den är mycket smidig att ha med mig. Den går ner i benfickan på mina vandringsbyxor så jag är supernöjd med Solaris.

Om man är lite petig så krävs det mer tekniskt pill, detta är inget för dom som inte klarar av att gå in i system och greja för man måste pilla lite så att den blir som man vill ha det. Det är den del måsten på den här som systemuppdatera först innan man ens gör nått, ställ in textstorlek på mycket större. ladda ner Bibliotekets app regga lånekortet Sen är det bara att låna och läsa.

Omslagen man kan köpa till: sitter en magnet i locket som gör att när man stänger locket då sätts plattan i viloläge.

2 grejer än sämmre on/off knappen känns som nått billigt skit dom slängt på. Wifi verkar vara svagare så man får ingen bra täck bakom en vägg och det är den enda enhet någonsin som jag vart med om som har så svag wifi. För mig innebär det att jag inte kan ligga i sängen när jag lånar en bok men jag kan så klart leva med att ställa mig upp.

Finns att finna direkt på inkBook alla andra ställen tar upp till femhundring mer har jag sett.

Jag är mycket nöjd och kommer köpa nästa platta (kanske en med färg näste gång) av samma märke om inte dom andra skärper till sig eller om det dyker upp nån läsplatta med mer öppet os på.

139 EUR det är 1448 SEK enligt Forex, den kostade 1600 SEK när jag köpte den för ett par månader sen.
https://inkbook.eu/products/e-book-reader-inkbook-solaris

Listar alla appar rakt av.

Legimi
Epic Go
Watrpad
Wolne Lektury
Google Play Books
Ebookpoint
Gogle Drive
Manga Plus
Manga Zone
GzetaWyborza
Cnatook
Audioteka
Storytel
Publio
Woblink
Kindle
Kobo boks
Skoobe
Onleihe
Nextory
eBiblio
Audible
BookBeat
Palmknihy
Aurora Store
APKPure
Everand
Readfy
MLOL Ebook Reader
Bookport
Pocket
Facebook lite
Sudoku
Nexta
Adobe Digital Aditions
Projekt Gutenberg
Libby
Baobab
Galatea
Biblio

41 stycken appar så den klår nog den mesta antar jag även om vad några är för bara dom länderna kanske

Om någon har koll på vilka som är bra att ha får gärna lägga det i en kommentar då jag inte provat några än.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Om man letar läsplatta och vill kunna låna från biblioteket rekommenderar jag inkBOOK, det märket har Libby och Biblio som biblioteket kräver. Jämförde många olika läsplattor blad massa olika märken men kom fram till att inkBOOK klarar det mesta till ett mer hummat pris än andra läsplattor som är "Öppna" (som jag kallar det, allså inte helt låsta till bara Amzon eller nått annat trams) "klarar av flera appar än deras eget totalt instängda system.

Förutom det klarar den Nextory, ePagine, Onleihe, Skoobe, Cantook, Kobo, och Amazon Kindle och mycket mer än det. Det gör att om man köpt massa böcker på säg Kindle men vill ta sig bort då är inte en övergång till andra system lika smärtsamt. Man kan fortsätta läsa böcker från Kindle.
Har letat och jämfört väldigt mycket och det lutade mot BOOX man det företaget är svindyr och det är kinesiskt. men det löste sig, hittade ett polsk bolag som heter inkBOOK och det är inom åtminstone EU så jag känner mig betydligt tryggare och dessutom helt ok priser.

Tack, väldigt kul att äntligen se ett alternativ som inte är kinesiskt! Kommer starkt att överväga dem när suget efter färgskärm blir för stort och min Kobo behöver ersättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Tack, väldigt kul att äntligen se ett alternativ som inte är kinesiskt! Kommer starkt att överväga dem när suget efter färgskärm blir för stort och min Kobo behöver ersättas.

Tack själv, läs gärna igen :Tog mig ork att skriva in alla appar, dom lister inte ens alla på deras hemsida nämligen, det är som vem fasen orkar typ. hehehe, Det är 41 appar så det tog ett tag att skriva

Då"kan du titta på Focus Color och det lär ju säker dyka upp reor. (prisjakt indexerar inte priserna i deras egen butik av någon anledning och nog ingen annan heller)
https://inkbook.eu/products/inkbook-focus-color
ja tycker att det här förtegaet hgar fått alldeles för lite uppmärksamhet. Det var som att man fick verkligen leta, men när dom själva inte ens rakt ut ens specar att den kan då bläddrar man ju bort.

(Dom fanns knappt på prisjakt så det är tack vara mig som den finns nu (Den fanns men något gjorde att den inte alls dök upp i kategorin "Läsplattor". nu finns den efter att jag mailat och la in lite specar också så att dom la in det.

O ja det är väldigt bra och kul att det börjar komma lite, det andra alternativet är ju massa konstiga läsplattor från Banggod, Wish , Temu eller så men då vet man ju aldrig vad man får tag på.

Jag gillar ju verkligen läsplattor men folket där ute fattar inte vad det är för något, låt dig inte luras om någon säger att dom vet för det gör dom inte 95% av gångerna. jag visade E-ink tekniken isig för en i går som tyckte att det var ganska coolt. Själv hoppas jag verkligen på att det blir något alla vill ha men så blir det inte om ingen fattar vad det är för nått. Brukar förklara lite för folk, "det är inte små lyssnade punkter det är små magnetiska korn. Förklarade för en i går men det blir lite som: Kan man inte se på film... men när man förklarar "Det blir som att läsa på papper, ögonen blir inte trötta då fattar en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter lite som alla android-baserade enheter har samma problem, vilket förvisso inte är deras fel, men att tex sidbyten i tex kindle-appen är rätt slöa och ritar om hela skärmen oftare. Finns väl inget incitament från Amazon och liknande att förbättra heller eftersom de vill få in användare i sitt ekosystem.

(Inte testat själv, men sett Youtube och Reddit. varit sugen på att byta från Amazon men har inte hittat något klockrent än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Låter lite som alla android-baserade enheter har samma problem, vilket förvisso inte är deras fel, men att tex sidbyten i tex kindle-appen är rätt slöa och ritar om hela skärmen oftare. Finns väl inget incitament från Amazon och liknande att förbättra heller eftersom de vill få in användare i sitt ekosystem.

(Inte testat själv, men sett Youtube och Reddit. varit sugen på att byta från Amazon men har inte hittat något klockrent än)

Jag provade nu , så farligt är det inte, Det kan ha uppdaterats väldigt mycket sedan du såg det, slött var det inte och den ritar inte om vad jag kan se här och nu. Däremot zommar den gärna ut så att man kan hoppa över sidor , det gäller bara att trycka på rätt ställe när man vänder blad märker jag men när man får koll på det så ser den här kindle appen ut att fungera fint nästan som att läsa på Kindle. Så klart inte så som på Kindle om man är väldigt petig men det ser jag som självklart.

Man kan komma åt sina kindleböcker med den och jag har en Kindle som är min första läsplatta och ser det som et lämigt sätt att komma bort från det som jag ser som skit.

Själv kommer jag aldrig köpa nån platta igen där man bara kan komma åt böcker som bara finns i det egna systemet. jÖvervägde en Kobo men är superglad att jag råkade rammla in på denna. Genom att kolla Polska Youtubeklip med översättning i text till Engelska där någon av dem i förbifarten råkade nämna, det finns mångas appar.

Där och då blev jag nyfiken

Den enda på hela klotet som radat upp alla appar är jag och här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja den kör ju Android precis som Boox och Meebook tex så alla Android appar som stödjer Android 11 fungerar ju, sen kan det ju fugnera mer eller mindre bra.

Värt att notera också att de inte skriver ut någon DPI på inkBOOK solaris, men borde landa på runt 213DPI vilket är på tok för lågt jämfört med konkurrenter. 300 får nog anses vara branschstandard idag för svartvitt.

Permalänk
Medlem

Dom nya skärmarna med 300 DPI handlar ju inte bara om det utan det är andra saker som gör det till en bättre skärm och det är det jag skulle titta på och störa mig på mer i så fall 213 DPI är fullt läsbart och du kommer inte se det och du kommer inte se skillnad sida vid sida heller med ögat på rätt avstånd. ja man ser lite när man börjar granska det men nu ska man ju ha den till att läsa och vad jag kans e så är det inget som stör, text ser inte suddigt ut eller något.

Skrivet av Dhanjel:

Ja den kör ju Android precis som Boox och Meebook tex så alla Android appar som stödjer Android 11 fungerar ju, sen kan det ju fugnera mer eller mindre bra.

Värt att notera också att de inte skriver ut någon DPI på inkBOOK solaris, men borde landa på runt 213DPI vilket är på tok för lågt jämfört med konkurrenter. 300 får nog anses vara branschstandard idag för svartvitt.

Den är lägre än 300 japp men jag gav den en chans (Ok man ser lie när man väl börjar kolla lite efter just detta men då får man kolla lite närmre och efter just detta, om man läser boken i stället så är det varken nått som stör eller ställer till det på minsta sätt). Väl i handen ser jag noll skillnad bokstavligt så jag är jäkligt nöjd att jag ignorerade det där.

Har försökt fota men det är supersvårt att fota (och nej foto fångar itne någon grynighet att tala om)så att man ser plattorna så som mänskliga ögat ser. jag har ju Kindlen kvar och har foton på bägge sida vid sida. Det är mer som att du verkligen får leta. Den här skärmen är till för att läsa på inget mer och bilden är skarp och bra för det syfte. Du får verkligen vara udda och ha nått krav som skärmen inte är till för för att åka på verkliga problem. Som att leta efter problem och skapa det och sen vara kritisk. Jag vill påstå att sida vid sida kommer du inte se något alls.

Det finns ju fler grejer att titta på när det gäller "En skärm" än enbart upplösning men om du tittar enbart på upplösningen så kommer du få använda förstoringsglas om du ska se nån skillnad. Eller visst, förminskar du text väldigt smått så som du ändå aldrig kommer ha när du läser så kommer du se skillnad.

Det är samma om du ser massa skärmar sida vid sida i butik, du kommer se massa skillnader men vet inte hur dom är kallibreerade samtidigt som du har saker som speglas olika och annat att ta hänsyn till. har du dom hemma i olika rum kommer ingen kunna jämföra dom på samma sätt.

ha därför det där med specar med en nya salt.

Däremot så bör den gå ner i pris kan man tycka, och jag reagerade fört också på det där. Det är lite märkligt det håller jag med om. Men ju när jag väl fick hem den så ångrar jag mig inte en sekund. Tänkte först att om texten ser jobbig ut på något sätt då ångrar jag köpet men den gör ju det den är till för. Att se text och det fungerar den utmärkt till. Att upplösningen är lägre är inget jag märkt eller ens tänkt på när man väl sjunker ner i soffan för att läsa en bok.

Sen att kunna låna direkt på bibblan är så jäkla skönt, har irriterat mig över det enda sen jag fick hem Kindlen. Nu läser jag ju engelska flytande ändå men nä, jag vill kunna låna en simpel bok när jag vill utan att hålla på och krångla.

Priset har gått ner tvåhundra sen jag köpte den, går den ner lite till då blir det ju den som är det bästa budgetköpet. Den man ska ha typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr är InkBooks specifikationer ganska så mycket sämre än konkurrenterna när det kommer till Android-plattor. Jag förstår problematiken med att förlita sig på kinesisk mjuk- och hårdvara, men jag menar, InkBooks hårdvara är ju också tillverkad i Kina även om de själva kanske modifierat den Android-version de kör med. Dock när det kommer till ex. Boox finns det flera videos på YouTube där de kollat vilken information som skickas tillbaka till de kinesiska servrarna (vilket knappt var något alls). Jag är relativt integritetsmedveten av mig, men ser egentligen inte de kinesiska plattorna som ett problem utifrån att jag ändå inte använder några känsliga appar eller anger någon känslig information. De går superbra att bara köra offline också 90% av tiden, och bara gå online när man behöver ladda ner något eller låna en bok exempelvis.

Och visst, priser är alltid relativa, men jag tycker faktiskt inte 3000 kronor för en Boox eller motsvarande märke är ett högt pris att betala för något som antagligen håller ett par år.