Kommentar: Framtidsvisionerna var bättre förr

Permalänk
Melding Plague

Kommentar: Framtidsvisionerna var bättre förr

Calle funderar över framtiden som utlovades men aldrig blev av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan där pulsmätare man sätter runt bröstet för över 10 år sedan, varför ska den veta var jag är, varför kan jag inte stänga av platsåtkomst. Jag vill bara veta min puls, punkt!
Det är inte första gången utvecklare bara kör på och ska samla in allt vi gör och du bara accepterar det.
Om inte ens de som jobbar på Säpo har koll på sin säkerhet, tro inte att majoriteten vet vad de gör då heller.

Om någon tror att nästa Windows eller nästa version av något blir bättre, nej du har fel.
Speciellt inte om du använder IOT som en del kallar smart...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Tror många känner samma sak, det finns inget riktigt hopp längre för de yngre.

Vad var det absolut första alla företag gjorde med den nya tekniken AI? Sparka folk och försöka spara pengar, inte innovera, inte använda som ett verktyg. Det är deprimerande vilken värld vi lever i idag och jag är glad att mina barn är lite äldre nu för jag tror på riktigt att barnen som föds idag är rätt rökta.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Snöplog med eldkastare.

Permalänk

Vi går emot en utveckling att vad man har för hårdvara på ens klient för allt fler blir mindre relevant. Jag vet många som arbetar inom IT som inte vet vad de har för arbetslaptop, de vet vilken färg laptopen har och vilket OS de kör, men mer än så vet de ej och de bryr sig inte.

Sedan runt år 1995 har allt mer för vanligt folk flyttas ut på nätet, bort från deras kontroll. Vi pratar om en utveckling på 30år som sakta och framåt går åt detta håll.
AI är i sin tur ett ord som missbrukas lite som VPN. VPN främst är en teknik för att kunna ansluta en dator t.ex. hemma till skolans eller jobbets nätverk. Sedan går denna användas till annat.
Men när ”detta annat” ska sälja sina tjänster så vill de ha ett kort namn.

Lite samma är det med AI. Företag utvecklar vissa verktyg, dessa är svåra att sälja. Att kalla dem för AI är en kort benämning som säljer.

Sedan tror jag AI kommer råka ut för en krasch, det gör det mesta som utvecklas väldigt fort, se bara på internet och IT kraschen runt år 2000. Slutsatsen man kan dra är att vi som sa att det där internet bara är flums som ingen vill använda efter några månader hade rätt. Vi riktiga män och kvinnor skippar internet och kopplar ihop våra datorer i ett privat nät med dragna nollmodemskablar.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi står inför en brytpunkt i techvärlden och frågan är åt vilket håll det bär av...

Permalänk

Jag får mera och mera Neuromancer vibbar gällande (tech) framtiden...

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Om inte ens de som jobbar på Säpo har koll på sin säkerhet, tro inte att majoriteten vet vad de gör då heller.

Vi tror att vi vet att vi har koll! Kanske lever vi farligadt utav alla?

Hur mycket jag än försöker låsa ned allt jag rör vid samt stoppa all form av spårning, så är fortfarande betalkort, SL-kort (förlustgaranti) samt mobilnummer kopplat till mig som person.

Utöver detta så är det även lätt att hålla koll på folk i min omkrets, såsom min sambo, vänner, föräldrar, kollegor m.m.

Sen har vi våra digitala fingeravtryck på nätet, där jag genom val av udda operativsystem och webbläsare tillsammans med svenskt tangentbord snabbt blir unik i sammanhanget.

Även om jag "gömmer" mig bakom VPN och krypterad DNS, så är det lätt att se mina beteenden på nätet.

Tror att vi alla är körda hur vi än gör! Vår öppenhet i Sverige har även blivit vår sårbarhet.

Big Data + AI är mindre bra för godtrogna européer.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt att varva ned med prenumerationerna, låt den varma havsbrisen ta en ut på dom sju haven, gör gått åt plånboken såväl som knoppen.

Permalänk
Medlem

Tror att om man drömmer sig bort till Cyberpunk så har man nog missat poängen med Cyberpunk. Prenumerationstjänster, gigekonomin, nedskärningar pådrivna av AI, plattformar nedlusade av bottar passar perfekt i den värden.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på denna som dök upp för mig för ett par veckor sedan:

Lösningen på isfria vägar har vi redan, det är att bygga in cellplast under vägbanan och värmeslingor – och det var min kommentar sist ovan video cirkulerade för mig. Föregående löser inte att snö yr omkring och man behöver fortfarande skotta/ploga, men man slipper många av problemen man får efter plogningen/skottningen. Lösningen är inte särskilt dyr eller avancerad, och framförallt är inte någon pipedream där många saker som kommer upp skulle ha en löjlig energianvändning eller byggkostnad om det ens skulle gå att bygga. Saker måste någonstans vara praktiska för att få utbredning.

Ser vi på stora industriprojekt (som målas upp som framtiden) så är exempelvis min kritik mot Hybrit att deras planer skulle göra deras stål så dyrt att det rimligen inte kan bli något betydande av projekten, skulle det byggas så skulle det innebära så stora tekniska och ekonomiska utmaningar att osäkerheten runt allt skulle göra att det imploderar speciellt så snart det finns några variationer i marknaden för produkten.

Det sagt media/populärkultur var mer spännande när autonoma mördarrobotar var något vi bara hade i Terminator och idén om att information skulle vara fri var drivande. På något sätt var ett pappersmagasin man köpte i lösnummer i butik eller prenumerera för att få hemskickad mer öppet än dagens internet där man egentligen inte kan dela något utan att olovligen kopiera saker, med betalväggar så kan man i regel inte dela länkar – men magasinet eller dagstidningen gick bra att dela med sig av, om inte genom att man lämnade över den själv fysiskt så fanns de ofta på biblioteken för de som inte själva ville köpa lösnummer (eller om det var äldre upplagor). Betalväggar och ingen naturlig spridning utanför dessa och allmänt göra information mer otillgänglig är verkligheten idag.

Permalänk
Medlem

Sluta använd ”missförstå mig rätt” i varenda krönika. Det heter ”Missförstå mig inte”, eller ”förstå mig rätt”, eller ”Vad jag menar är”, eller en annan variant.

Missförstå mig rätt är att vi ska fatta fel men på nåt sätt fatta rätt. Vad menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror vi står inför en brytpunkt i techvärlden och frågan är åt vilket håll det bär av...

Känns väl ganska uppenbart vilket håll det är på väg mot dock? Tech företag idag har väl i princip blivit synonymt sociala medier baserade på beroendeframkallande algoritmer som sprider desinformation som aldrig förr. ALLT pekar i den riktningen om du frågar mig. Där en större och större andel av befolkningen jobbar inom yrken som inte höjer vår livskvalité överhuvudtaget. Brave New World träffar betydligt bättre än 1984 med andra ord.

Visst finns det lite möjligheter som faktiskt skulle kunna höja vår levnadskvalité, som självkörande taxibilar och även AI som faktiskt klarar av att befria oss från jobb. Tillverkningsindustrin förbättra ju även den ständigt.

Men även här är det tveksamt om vårt hyperkapitalistiska samhälle kommer kunna anpassa sig eller om vi kör i diket och "förlorar jobb" utan någon vinning överhuvudtaget för att megaföretagen roffar åt sig all vinst när andra blir arbetslösa. Och vi måste ju även lära oss att uppfostra människor som kan ta hand om sig själva, och finna mening utanför hamsterhjulet i en större utsträckning. Något vi inte direkt är bra på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Sluta använd ”missförstå mig rätt” i varenda krönika. Det heter ”Missförstå mig inte”, eller ”förstå mig rätt”, eller ”Vad jag menar är”, eller en annan variant.

Missförstå mig rätt är att vi ska fatta fel men på nåt sätt fatta rätt. Vad menar du då?

Det är rent objektivt ett konstigt uttryck, men det är inte desto mindre ett gammalt etablerat uttryck.

Och så är det med idiom ibland, de går inte nödvändigtvis att förstå rakt av utifrån de ingående ordens innebörd utan man måste känna till uttrycket som sådant.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Tror många känner samma sak, det finns inget riktigt hopp längre för de yngre.

Vad var det absolut första alla företag gjorde med den nya tekniken AI? Sparka folk och försöka spara pengar, inte innovera, inte använda som ett verktyg. Det är deprimerande vilken värld vi lever i idag och jag är glad att mina barn är lite äldre nu för jag tror på riktigt att barnen som föds idag är rätt rökta.

Hittade ett citat från bransch veteranen John Carmack:
AI tools will allow the best to reach even greater heights, while enabling smaller teams to accomplish more, and bring in some completely new creator demographics

I mina öron låter det rätt hoppfullt, inte minst för unga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är rent objektivt ett konstigt uttryck, men det är inte desto mindre ett gammalt etablerat uttryck.

Och så är det med idiom ibland, de går inte nödvändigtvis att förstå rakt av utifrån de ingående ordens innebörd utan man måste känna till uttrycket som sådant.

Jo jag vet att krönikören inte är den enda som använder uttrycket. Det förändrar inte faktumet att man långsamt vill köra in fingrarna i sina egna ögon för att slippa tänka på hur korkat uttrycket är, varje gång man hör eller ser det.

Permalänk

Grafenbaserade processorer för lägre energiförbrukning/ljud. Hoppas fortfarande på arm för desktop.

Sedan hoppas jag på att solceller/organiska solceller blir lika billigt att producera som gräs - vilket dubblerar sin längd varje vecka.

Permalänk
Medlem

Nostalgin var bättre förr…

Permalänk
Medlem

Framtiden är att ingen kommer ha råd att köpa sitt beoende snart, allt blir dyrare, reallönen sjunker ännu mer, vi kommer inte äga något, allt kommer spåra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag köpte en sådan där pulsmätare man sätter runt bröstet för över 10 år sedan, varför ska den veta var jag är, varför kan jag inte stänga av platsåtkomst. Jag vill bara veta min puls, punkt!

Appar som behöver tillgång till Bluetooth behöver i vissa versioner av Android "platsåtkomst" eftersom det kan finnas enheter som appen teoretiskt kan ansluta till som tillhandahåller platsdata.

Jag är absolut inte expert i ämnet, men tror att det inte ska behövas fr.o.m. Android 12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Vad var det absolut första alla företag gjorde med den nya tekniken AI? Sparka folk och försöka spara pengar, inte innovera, inte använda som ett verktyg.

De gör även detta fullt medvetna om att kvalitén blir sämre. Ingen bryr sig om koden blir långsammare och har fler buggar, och ingen bryr sig att specialeffekterna är smetiga.

En intressant effekt av det är dock att folk börjar redan tröttna. Evangelisterna gapar om hur AI redan tagit över världen medan allt fler spyr på AI-genererat skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Hittade ett citat från bransch veteranen John Carmack:
AI tools will allow the best to reach even greater heights, while enabling smaller teams to accomplish more, and bring in some completely new creator demographics

I mina öron låter det rätt hoppfullt, inte minst för unga.

Du skippade vad jag skrev?

I en perfekt värld hade detta vart sant. I denna värld däremot så innebär AI färre jobb för en hel drös med folk. Och nu snackar jag inte inom IT utan snarare musik, konst etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Framtiden är att ingen kommer ha råd att köpa sitt beoende snart, allt blir dyrare, reallönen sjunker ännu mer, vi kommer inte äga något, allt kommer spåra dig.

I andra länder går priset på boende ner och reallönerna går upp.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Du skippade vad jag skrev?

I en perfekt värld hade detta vart sant. I denna värld däremot så innebär AI färre jobb för en hel drös med folk. Och nu snackar jag inte inom IT utan snarare musik, konst etc.

Du får leta upp hela hans utläggning men han fortsätter iallafall så här:

Will there be more or less game developer jobs? That is an open question. It could go the way of farming, where labor saving technology allow a tiny fraction of the previous workforce to satisfy everyone, or it could be like social media, where creative entrepreneurship has flourished at many different scales. Regardless, “don’t use power tools because they take people’s jobs” is not a winning strategy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Du får leta upp hela hans utläggning men han fortsätter iallafall så här:

Will there be more or less game developer jobs? That is an open question. It could go the way of farming, where labor saving technology allow a tiny fraction of the previous workforce to satisfy everyone, or it could be like social media, where creative entrepreneurship has flourished at many different scales. Regardless, “don’t use power tools because they take people’s jobs” is not a winning strategy.

Detta är ju dock inte det som händer. Visst, man kan använda AI som ett verktyg, jag gör det dagligen. Men vad jag ser som ett verktyg för att göra mitt jobb lite enklare så jag kan fokusera på de svårare bitarna ser arbetsköpare som ett bra substitut för folk.

Jag tror dock inte att AI kommer ta över hela världen och kunna ta över alla jobb. Vi ser redan hur det stora LLMerna platåar fort som attan, a la ChatGPT-5. Utöver det så vill kapitalisterna som har fundat de olika bolagen nu ha tillbaks lite pengar och därmed blir det också dyrare och dyrare för varje dag för varje token, samtliga bolag går ohyggligt mycket back och lever på lånade pengar. Eller i Microsofts fall så sparkar man bara lite folk så har man råd med några miljoner fler tokens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med.

Det enda jag ser fram emot är när "AI"-bubblan spricker, annars är det bara dystopi.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Tror att om man drömmer sig bort till Cyberpunk så har man nog missat poängen med Cyberpunk. Prenumerationstjänster, gigekonomin, nedskärningar pådrivna av AI, plattformar nedlusade av bottar passar perfekt i den värden.

Cyberpunk är ren dystopi, ett mardrömsscenario.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/124312?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTI0MzEyIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImE4NmI4ZGJhMjA2ODNiMzNiN2ZjYzI0NjA2MTA4YTZmIn0%3D

Får mig att tänka på denna som dök upp för mig för ett par veckor sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=WYf9-xfm6t8

Lösningen på isfria vägar har vi redan, det är att bygga in cellplast under vägbanan och värmeslingor – och det var min kommentar sist ovan video cirkulerade för mig. Föregående löser inte att snö yr omkring och man behöver fortfarande skotta/ploga, men man slipper många av problemen man får efter plogningen/skottningen. Lösningen är inte särskilt dyr eller avancerad, och framförallt är inte någon pipedream där många saker som kommer upp skulle ha en löjlig energianvändning eller byggkostnad om det ens skulle gå att bygga. Saker måste någonstans vara praktiska för att få utbredning.

Ser vi på stora industriprojekt (som målas upp som framtiden) så är exempelvis min kritik mot Hybrit att deras planer skulle göra deras stål så dyrt att det rimligen inte kan bli något betydande av projekten, skulle det byggas så skulle det innebära så stora tekniska och ekonomiska utmaningar att osäkerheten runt allt skulle göra att det imploderar speciellt så snart det finns några variationer i marknaden för produkten.

Det sagt media/populärkultur var mer spännande när autonoma mördarrobotar var något vi bara hade i Terminator och idén om att information skulle vara fri var drivande. På något sätt var ett pappersmagasin man köpte i lösnummer i butik eller prenumerera för att få hemskickad mer öppet än dagens internet där man egentligen inte kan dela något utan att olovligen kopiera saker, med betalväggar så kan man i regel inte dela länkar – men magasinet eller dagstidningen gick bra att dela med sig av, om inte genom att man lämnade över den själv fysiskt så fanns de ofta på biblioteken för de som inte själva ville köpa lösnummer (eller om det var äldre upplagor). Betalväggar och ingen naturlig spridning utanför dessa och allmänt göra information mer otillgänglig är verkligheten idag.

Lite mindre uppseendeväckande, men det finns snösmältare i Sverige:

https://www.teknikaliteter.se/2024/10/17/snoforintaren-snow-r...

Permalänk
Medlem

Till och med framtiden var bättre förr!