Snabbkoll: Använder du lösenordshanterare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Du kan välja om du vill ha autofill. Man kan också få en popupp som säger att den vill använda ett lösenord och då klickar man fill, om man har flera konton på en sida så kan man välja där. Även med autofill så finns det iaf i bitwarden och lastpass en ikon bredvid användarnamn och lösenordet, klickar man på den kan man byta vilket konto den ska logga in på.
Ibland är det autofill inte går då en hemsida inte använder sin vanliga address, då är det ibland man får klicka på kopiera ikonen, men oftast räcker det med att klicka i rutan så fyller den i åt en

Coolt, tack då får man ta sig en funderare om det

Permalänk
Medlem

Bitwarden fungerar toppen! Nu behöver man bara hålla koll på 1 svårt lösenord. Jag använder dessutom hårdvarunycklar som MFA.

Permalänk
Hedersmedlem

1password sedan… evigheter.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jodå. Vaultwarden i min egna server. Exporterar från tjänsten och importerar till KeePass då och då, ifall servern skulle dö, ifall SSD'n som säkerhetskopian av servern ligger på skulle dö, och ifall HostUp skulle gå upp i rök (tillsammans med deras dagliga säkerhetskopior av min VPS).

Jag har förlorat alla mina inloggningsuppgifter en gång i tiden, och bestämde mig då att aldrig förlora dom igen. Det var ett helvete att återställa alla lösenord och att förlora åtkomsten helt till vissa tjänster.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Använder keypass sen många år.
Kanske inte det smidigaste men kan ju inte hålla reda på alla lösenorden annars 🙂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Använde bitwarden i några år, då den fungerade jättebra och kostade bara 100kr om året.
Men senaste året har jag haft proton ultimate abonemanget, så kände kan jag lika väl gå över till proton pass då jag redan betalar för det.
Väldigt nöjd och har fungerat kanon hittils
Gillar speciellt också "alias" funktionen, ifall man måste göra ett konto någonstans som inte direkt man vill ha kopplat till något annat.

Permalänk
Medlem

Installerade precis nyss Vaultwarden på min proxmox server eftersom dropbox-password har dömts till döden :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Behöver inte någon lösenordshanterare då "Sommar2025" på samtliga konton är lätt att komma ihåg ändå. 😉

Jag var före dig med mitt "Höst 2024"

Permalänk
Medlem

Nej, men jag borde nog börja iaf för hälften av dom, men det skulle ju inte göra det mycket enklare ändå.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Dög inte fjolårets snabbkoll? Det har väl inte hänt så mycket på den här fronten sedan dess.
https://www.sweclockers.com/artikel/38245-snabbkoll-anvander-du-losenordshanterare

Reagerade också på detta. Snabbkollstorka!

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Vaultwarden selfhost, bitwarden klient på alla enheter.
Säkert och ingen abonnemangskostnad

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Bitwarden premium både privat och i arbetet. Fantastiskt verktyg. Använde lastpass innan de började ta betalt för mobilen. 2FA på bitwarden såklart.
Började med bitwarden free men uppgraderade till premium för 2FA.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox som webbläsare på mobil och dator, så det har blivit naturligt att använda Mozilla-kontot för lösenordshantering. Mycket enkelt och så delar man lösenord på alla enheter utan att behöva krångla. 2FA på en andra telefon jag har som inte är uppkopplad till nätet mer än nödvändigt.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Nej, tänk om lösenordshanteraren blir hackad! xD

Permalänk
Medlem

Förutom chrome såklart, så har jag sedan många år keypass. Fungerar väldigt bra

Permalänk
Medlem

Betalade för en 1Password familjeplan för någon månad sen. Känns väldigt bra nu att ha allt på ett ställe och enkelt kunna dela med sig av logins för saker som Netflix etc.

Använde huvudsakligen Firefox egna hanterare innan dess, men vissa lösenord hade hamnat i tex diverse Google- och Apple-konton etc. Jag har nu gått igenom alla konton jag har inloggningsuppgifter för och skapat nya lösenord, 2FA, passkeys etc allt centraliserat i 1Password. (och 2FAS samt YubiKey för en del grejjer)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Har alla lösenord nedskrivna i en journal som ligger i vapenskåpet i källaren.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Jag använder Heylogin. Gillar konceptet med att telefonens säkerhetschip sköter krypterandet och avkrypterandet istället för huvudlösenord.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Kör med Proton Pass och älskar det! Körde KeyPass förut men finns inget smidigt sett ha det på både mobil och datorn.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Dög inte fjolårets snabbkoll? Det har väl inte hänt så mycket på den här fronten sedan dess.
https://www.sweclockers.com/artikel/38245-snabbkoll-anvander-du-losenordshanterare

haha

Permalänk

Bitwarden för de mest allmänna samt en offline variant med som backup samt viktigaste i pappersformat undanstoppat. Sen 2FA men de standard för många tjänster idag.

Permalänk
Medlem

Endast på telefon, samsung pass

Permalänk
Medlem

Absolut, klarar mig inte utan den i princip

Permalänk
Medlem

No, actually no..
I go stupid:er than automagic, because IT sec is a shifting sands type o' territory.

Senaste inlejda konsultkollegan jag verkligen gillade, hävdade att den kvantfysik han dittills pluggat kändes logisk; his words, his original/native nationality feels irrelevant to mention..

Vi höll även med varann om att papper & penna nog var oöverträffat, it-säkmässigt.
'Why?'
^^

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Kontot avslutas

Kör med Bitwarden samt Google Authenticator. Kommer gå över till Bitwarden Authenticator så snart man implementerat cloud backup till deras servrar.

Permalänk
Medlem

Jag kör Lastpass sedan några år. Jag vet att de har haft problem med säkerheten, har försökt läsa på hur man gör för att exportera till en annan hanterare men inte kommit till skott.

Permalänk
Medlem

1password sedan ja gud vet när.

Håller även koll på Proton Pass, och alla dess paket. Har ProtonMail i dagsläget. När de kan göra allt som 1pw kan så kanske man går över till suveräna Proton.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Skrivet av evil penguin:

Men hur vet man om det hänt mycket utan att fråga igen?

Om man vågar jämföra dessa redan med bara drygt 1400 svar hittills jämfört ca 4000 senast så ser det ju ändå ut som att det hänt saker på 1,5 år. 13 procentenheter är ju ändå stor skillnad (som det ser ut just nu, dvs).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man vågar jämföra dessa redan med bara drygt 1400 svar hittills jämfört ca 4000 senast så ser det ju ändå ut som att det hänt saker på 1,5 år. 13 procentenheter är ju ändå stor skillnad (som det ser ut just nu, dvs).

Ja, då var det faktiskt precis som jag tänkte mig, att det helt enkelt skulle vara några procent fler som använder det nu.
Men med "inte hänt mycket" syftade jag på att det inte hänt några tekniska revolutioner inom lösenordshantering. Det är så att säga samma gamla hipster-verktyg som användes 2024 som gäller.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Jag använder Googles, dvs den jag har i webläsaren.