Byta e-post – hur och vilken?

Permalänk
Medlem

Byta e-post – hur och vilken?

Det är dags för mig att ta ett avstamp i livet, och de amerikanska tjänsterna är inte alls tillförlitliga längre. Jag är länge fruktat detta, men ett bättre tillfälle att byta e-postleverantör får jag nog inte. Optimalt vill jag ha kvar all min e-post hos en ny leverantör med hög säkerhet och integritet.

1. Hur överför man all e-post från en tjänst till en annan? Eller, om inte det är möjligt, hur sparar man all e-post i en lokal databas som man har fri och oberoende åtkomst till? Dvs ladda ner hela rasket och ha som filer på sin dator som man kan öppna själv, på ren svenska.

2. Vilka företag erbjuder e-post med hög säkerhet och integritet? Jag har fått en inbjudan till Proton Mail av en nära vän. Är det så bra som det ytliga ryktet säger? Den bockar av flera tunga rutor:

• Baserat i Schweiz, med servrar även i Tyskland och Norge.

• Ägs av en stiftelse

• Startat genom folkfinansiering (crowdfunding).

• Krypterat deluxe jada jada (ärligt talat finner jag kryptering av e-post komplext)

Men en liten sökning här ledde mig till detta:

Skrivet av dlq84:

Litar inte på Proton sedan de blev påkomna med att ljuga om vad de faktiskt sparade för användardata. …

Kan någon berätta mer om det? Vilka alternativ finns?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

1. Hur överför man all e-post från en tjänst till en annan? Eller, om inte det är möjligt, hur sparar man all e-post i en lokal databas som man har fri och oberoende åtkomst till? Dvs ladda ner hela rasket och ha som filer på sin dator som man kan öppna själv, på ren svenska.

Bra initiativ!

1: Överföra mail från Tjänst #1 till Tjänst #2
a) Installera din favoritmailklient (Outlook eller dylikt)
b) Anslut din nuvarande mailtjänst
c) Anslut din nya mailtjänst
d) Dra över mailen och mappar från gamla till nya.
(Se till att flytta och inte kopiera så du har en status ifall du skulle behöva reboota eller dylikt mitt i.)

Permalänk
Medlem

Gällande att flytta över mellan konton så är https://imapsync.lamiral.info väldigt smidigt om du inte har något emot att skriva lite uppgifter i en lokal config fil.
Slipper du hålla på och lägga in konton i någon mailklient och dra och släppa.

Är du inte intresserad av VPN/molnlagring/lösenordshantering som proton har så ta en titt på https://www.fastmail.com och fundera på att skaffa din egen domän för epost.
Var väldigt nöjd med det tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ändå ska byta adress, överväg att skaffa en egen domän så att du har kontroll i framtiden. Det blir en lite högre avgift (säg 150 kr/år för domänen, och potentiellt en aning extra för mail), men du vet att du behåller din adress resten av livet så länge som du betalar domänavgiften.
Då kan du byta tjänst utan att behöva byta adress någonsin igen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

1. Thunderbird har jag använt när jag ska föra över mellan olika konton. Fungerar likadant som snraway tipsade om men Thunderbird är riktigt bra. Thunderbird har också att man kan ha "lokala mappar" vilket gör att man kan dra över mailen till dom och sedan ha de lokalt, eller kan man dra ut mailen till filer direkt till utfoskaren och spara undan dom till framtiden eller göra en backup direkt i programmet. Blanda inte in andra system eller liknande utan gör sakerna manuellt så inte mailen sprids på något sätt.

Proton har en slags brygga-program till windows så du kan använda Thunderbird med proton, men skulle nog använda deras app ändå på datorn. Och du måste använda deras app i telefonen, vilket ger en högre säkerhet men blir ju krångligare om den strular.

2. Proton är nog den säkraste som du kan ha, och om du vill koppla en domän kan du det. Vilket gör att du kan byta tjänst när du inte är nöjd utan att ändra adressen överallt. Proton behöver man inte inbjudan till så, men kanske ger "referens" länk på något sätt.

Jag skulle nog säga att du inte ska ha 2fa och lösenordhanterare på samma system bara för att säkra upp det lite mer. Så använd t.ex bitwarden och Aegis för dessa system.

Det finns en till som heter Tuta också, men de är inte lika utvecklade i systemen som Proton.

Har själv tittat länge på att byta ut gmail men har inte bestämt mig till vad. Skulle vilja använda webbhotellets egna mail, men inga webbhotell har 2fa till sina mail (imap). Det lutar åt att gå över till proton men det blir ju en kostnad varje år om man ska ha domän till.

Här hade Vivaldi en intervju som var rätt intressant med Protons VD:
https://www.youtube.com/watch?v=ndlCMGxLQ38

När du byter, passa på att rensa konton som du inte behöver ha kvar. Och ha kvar gmailen i flera år för att inte missa något som du glömt att byta.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det är dags för mig att ta ett avstamp i livet, och de amerikanska tjänsterna är inte alls tillförlitliga längre. Jag är länge fruktat detta, men ett bättre tillfälle att byta e-postleverantör får jag nog inte. Optimalt vill jag ha kvar all min e-post hos en ny leverantör med hög säkerhet och integritet.

2. Vilka företag erbjuder e-post med hög säkerhet och integritet? Jag har fått en inbjudan till Proton Mail av en nära vän. Är det så bra som det ytliga ryktet säger? Den bockar av flera tunga rutor:

• Baserat i Schweiz, med servrar även i Tyskland och Norge.

• Ägs av en stiftelse

• Startat genom folkfinansiering (crowdfunding).

• Krypterat deluxe jada jada (ärligt talat finner jag kryptering av e-post komplext)

Men en liten sökning här ledde mig till detta: Kan någon berätta mer om det? Vilka alternativ finns?

Det finns säkra europeiska alternativ, billigare sådana till och med, till Proton mail. Första som poppar upp i huvudet, och som jag har erfarenhet av under några år är Tuta mail. De kör med egen mail-app, de har än så länge ingen imap vad jag förstått. men den har kalender om man behöver en sån. kostar en dryga hundring per år bara. Allt är krypterat.

Du har även mailbox, men den har jag inte provat. Har även tittat på posteo som billigare alternativ.
Du kan kolla här på alla europeiska alternativen https://www.goeuropean.org/outlook-and-gmail-alternatives

själv kör jag med proton mail som standard och den fungerar riktigt bra. importen fungerade väldigt enkelt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Proton har en egen import-funktion. Jag rekommenderar att du kombinerar Protons e-posttjänst med ett eget domännamn, då jag hört att Protons egna domäner ibland är blockerad p.g.a. spam.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Jubileumsmästare

Proton är öppna med att de lyder under schweizisk lag och kan bli tvingade att samarbeta med schweiziska myndigheter. Innehåll i mejl etc. lämnas dock aldrig ut, helt enkelt eftersom Proton själva inte kan komma åt det.

Några citat från en artikel som är värda att lyfta:

Citat:

Proton's robust encryption helps during these situations. This can be demonstrated by the fact that the Spanish authorities were unable to gather any information from Proton beyond the recovery email – as even Proton cannot see files, email contents, or any other personal information related to users' accounts, this information cannot be shared with authorities on request.

Citat:

In a written statement, Proton AG clarified that their email service stores "minimal user information" and does not guarantee complete anonymity. Customers seeking enhanced security should implement proper Operational Security (OpSec) measures, such as refraining from using their genuine Apple account as an optional recovery method. While a recovery address is not mandatory for using Proton Mail, the company could be compelled to disclose such information under a Swiss court order.

https://www.techspot.com/news/102981-proton-mail-provided-use...
https://proton.me/legal/transparency

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Proton är öppna med att de lyder under schweizisk lag och kan bli tvingade att samarbeta med schweiziska myndigheter. Innehåll i mejl etc. lämnas dock aldrig ut, helt enkelt eftersom Proton själva inte kan komma åt det.

Några citat från en artikel som är värda att lyfta:

Dold text

https://www.techspot.com/news/102981-proton-mail-provided-use...
https://proton.me/legal/transparency

Ja, det är något man kan ha i åtanke när det kommer till proton mail faktiskt. De kan lagra IP-nummer från ISP om typ polisen säger att de ska göra det, och alternativa emailadressen (som det handlade om i länken) Men det gäller väl de flesta mailleverantörer? Att de måste följa lagen i landet där de är registrerade?

Själv är jag mest intresserad av att det är End to end -krypterat så inte ens proton kan läsa mina mail. Fast jag misstänker att de skulle bli jävligt uttråkade även om de kunde det, så jag behöver inte oroa mig ur den aspekten. Om jag skulle ha böjelser åt att göra något olagligt med min mail och inte vill bli spårad skulle jag använda tuta mail

Men proton har dragit ett streck i sanden, ifall Schweitz tvingar dem, via den föreslagna lagen, att införa bakdörrar eller långtida loggningar av alla användare så kommer de att avsluta sin verksamhet där och flytta. Till Tyskland som jag förstått det.

jag SÄRSKREV!!!
Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag kör proton mail med egen domän. Funkat bra hittills

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag frågade om mail kopplat till mina egna domäner här för ett tag sedan och fick flera tips. Valde Mango Mail och har varit nöjd med den hittills. https://mymangomail.com/

Jag kollade även på Proton, och är fortfarande intresserad av andra tjänster som Proton tillhandahåller, men fastnade på deras prismodell. En kritik som jag hade mot företaget som jag hittills använt för att hantera min domän är att det snabbt drar iväg i pengar, och det kändes som samma med Proton. Men ska du bara ha en mailadress så är det nog inte något problem för dig.

Angående att byta mailadress så är inte det största problemet att flytta själva mailen. Största problemet är att ändra sin adress på en miljon ställen på nätet. Vissa tjänster är mycket lättare att byta adress på om man har tillgång till sin gamla mailadress, så den vill du behålla tills du är rimligt säker på att du är klar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!