Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Testade du? Vad tyckte du isf? Jag funderar också på att beställa där ifrån.

Såg detta nu Testade hans paket med jul+nyårskaffe. Julkaffet var inget speciellt men nyårskaffet var gott ifall man gillar ljusrostat!

Permalänk
Medlem

Har möjlighet att komma över en Olympia Express Cremina 67 som inte använts på säkert 20 år, det har oxiderat en del men packningarna ser rätt okej ut. Har inte öppnat upp den och kollat djupare än det man kunde ta loss hyfsat enkelt, men tänkt göra det ordentligt för verkar vara värt besväret om man lyckas restaurera den.
Den fungerar och körde igenom vatten men såg det lossnade flagor i vattenmätaren så helst vill man ju ta loss så mycket som möjligt och göra rent. Men tänker främst på oxideringen, vad rekommenderar ni för det och hur man gör samt övrig rengöring till maskinen?
Ska man göra rent group head så verkar det som den packningen går sönder när man tar isär och kommer behövas oavsett så kan man köpa på sig det mesta i samma veva och ge den lite kärlek igen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av cremashop.se? Är dom bra/pålitliga eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av cremashop.se? Är dom bra/pålitliga eller inte?

Beställde därifrån och betala med klarna nyligen. Inga problem för min del men har inte behövt utnyttja någon garanti än.
Dom har funnits sedan 2015 så det är nog ingen risk att dom kör med dropshipping iaf ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har iofs bara köpt kaffe från dem, typ 4-5 gånger. och har inget att anmärka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jadå, har handlat mycket därifrån, aldrig några problem. Och snart blir det dags igen, inne på sista påsen espressobönor.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Beställde därifrån och betala med klarna nyligen. Inga problem för min del men har inte behövt utnyttja någon garanti än.
Dom har funnits sedan 2015 så det är nog ingen risk att dom kör med dropshipping iaf ^_^

Skrivet av Otori:

Har iofs bara köpt kaffe från dem, typ 4-5 gånger. och har inget att anmärka på.

Skrivet av kode:

Jadå, har handlat mycket därifrån, aldrig några problem. Och snart blir det dags igen, inne på sista påsen espressobönor.

Tack för svaren.

Blev en beställning, så får hoppas att det fungerar felfritt. Men det blev inget kafferelaterat denna gång. Jag beställde en ny tekanna och en förpackning te. Min gamla tekanna (i glas) har jag lyckats stöta till så att det blev en spricka i den.

Permalänk
Medlem

Godkväll kaffeclockers!

Tänkte höra om lite kaffetips så här i semestertider.
Har halkat in på specialkaffe sedan drygt ett halvår tillbaka så är rätt nybörjare fortfarande.
Har väl äntligen börjat hitta rätt malnings grad och värme på vattnet. Har landat i James Hoffmans 4:6 liknande metod och 1:16 ratio.
Kör V60 och handkvarn (K6). Har provat runt lite från Gringo. Höga kusten rosteriet i stan har jag varit och köpt lite olika bönor från. Sen provat mig runt de flesta Lykke.
Bästa jag hittat hittils är Johan & Nyström - Sweet Serenity så jag antar jag hittat ned till ljusrost till slut

Har ni några bra tips på kaffe att prova, gärna ljusare rost.

Moccamastern stirrar argt på mig varje dag, den kommer nog aldrig bli använd igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som har helautomatisk kaffemaskin, vilka bönor rekommenderar ni? Jag köpte Via crema kaffebönor (Amazon) och har även köpt Lavazza Rossa Qualita och Segafredo Intermezzo (båda från kaffekapslen) Eftersom kaffemaskinen är ny har jag bara hunnit testa den förstnämnde och dessa ger i mitt tycke ett gott kaffe. Men det kostade också en slant.

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent påkommet nu när värmeböljan lugnat sig, men kan tipsa om att kallbrygga kaffe.

Blanda vatten och bryggmalet kaffe i en fransk press på kvällen. Tillsätt valfri kryddning eller sötma. Rör om och ställ in i kylen.
På morgonen är det bara pressa, hälla över lite is i ett glas, mjölk om man vill, och dricka.

Kortaste kallbryggningen jag gjorde var cirka 4 timmar. Längsta 12 timmar. Går säkert bra med andra metoder, men framförallt är det härligt med en kall dryck när det är 30-35 grader ute.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Kanske lite sent påkommet nu när värmeböljan lugnat sig, men kan tipsa om att kallbrygga kaffe.

Blanda vatten och bryggmalet kaffe i en fransk press på kvällen. Tillsätt valfri kryddning eller sötma. Rör om och ställ in i kylen.
På morgonen är det bara pressa, hälla över lite is i ett glas, mjölk om man vill, och dricka.

Kortaste kallbryggningen jag gjorde var cirka 4 timmar. Längsta 12 timmar. Går säkert bra med andra metoder, men framförallt är det härligt med en kall dryck när det är 30-35 grader ute.

Grymt, måste testas vid tillfälle!
Jag testade pour over iced coffee i sommar och det smakade tyvärr riktigt illa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbets kaffebryggare kurkade idag, tänkte ”måste väl bara vara att hälla kokt vatten uppe i filtret så är det samma sak?” Du…. De blev fanimej godare!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Om två år kommer kaffe ha mer värde än guld om priset fortsätter öka som det gjort senaste tiden

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBE_80:

Ni som har helautomatisk kaffemaskin, vilka bönor rekommenderar ni? Jag köpte Via crema kaffebönor (Amazon) och har även köpt Lavazza Rossa Qualita och Segafredo Intermezzo (båda från kaffekapslen) Eftersom kaffemaskinen är ny har jag bara hunnit testa den förstnämnde och dessa ger i mitt tycke ett gott kaffe. Men det kostade också en slant.

Jag har provat några olika bönor (minns inte exakt vilka) men fastande för Lavazza Espresso Barista Gran Crema. Känner inget behov av att prova något nytt längre 🙌

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en maskin som jag kan integrera i Home Assistant, antingen via wifi med en direktintegration eller via ett öppet api, mqtt eller liknande.

Alternativt en maskin som kan starta så fort man slår på strömmen till den.

Tips? Kan inget om kaffe mer än att jag inte överlever utan det. Budget max 4500 kr.

Permalänk
Medlem

Gevalias "lätt mörkrost" och vilken bryggare som helst man kan köpa vart som helst för typ 299:- duger gott.
Avnjutes givetvis svart, helt utan tillsatser.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag vill ha en maskin som jag kan integrera i Home Assistant, antingen via wifi med en direktintegration eller via ett öppet api, mqtt eller liknande.

Alternativt en maskin som kan starta så fort man slår på strömmen till den.

Tips? Kan inget om kaffe mer än att jag inte överlever utan det. Budget max 4500 kr.

Pratar vi espresso nu eller brygg?

För espresso kan jag rekommendera delonghi, hade min i typ 7-8 år innan jag köpte en "riktig" espresso maskin

https://www.power.se/koksapparater/kaffe-och-te/kaffe-och-esp...

Permalänk
Musikälskare

Moccamaster + Skånerost = Sen är men himma som en redig skånepåg

Skeden ska stå upp i koppen annars är det inte starkt nog (skojar), nej men den kombon fungerar bäst för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Moccamaster + Skånerost = Sen är men himma som en redig skånepåg

Skeden ska stå upp i koppen annars är det inte starkt nog (skojar), nej men den kombon fungerar bäst för mig

Skeden ska stå rakt upp i ett glas stout, annars är den inte tjock nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

När värmeböljan låg på så bryggde jag som vanligt på kvällen och ställde det i kylen. Ner i termos med lite kaffesirap och vaniljdryck på morgonen sen hade man en kall kaffelatte till fikarasterna. \o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Godkväll kaffeclockers!

Har halkat in på specialkaffe sedan drygt ett halvår tillbaka så är rätt nybörjare fortfarande.
Har väl äntligen börjat hitta rätt malnings grad och värme på vattnet. Har landat i James Hoffmans 4:6 liknande metod och 1:16 ratio.
Kör V60 och handkvarn (K6). Har provat runt lite från Gringo. Höga kusten rosteriet i stan har jag varit och köpt lite olika bönor från. Sen provat mig runt de flesta Lykke.
Bästa jag hittat hittils är Johan & Nyström - Sweet Serenity så jag antar jag hittat ned till ljusrost till slut

Moccamastern stirrar argt på mig varje dag, den kommer nog aldrig bli använd igen.

Kika på Drop Coffee och Standout Coffee

Permalänk
Medlem

Den nya generationen tjejer som nu genom arv, övertagit Sibyllans kaffehandel på Östermalm, kan inte rosta kaffe längre.
Varning utfärdad... och dom har förlorat minst en kund.
Deras teblad är inte testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Kika på Drop Coffee och Standout Coffee

Grymt, tack för tipsen Blir att besöka dem vid tillfälle helt klart!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Godkväll kaffeclockers!

Kör nästan bara på gringo här, och för bryggning antingen aeropress eller v60. Senaste bönorna var Kenya kahindu, väldigt gott! Ett av de godaste kaffen jag köpt var dock från kafferäven, Colombia El Rodeo. Fann den aldrig mer tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Gevalias "lätt mörkrost" och vilken bryggare som helst man kan köpa vart som helst för typ 299:- duger gott.
Avnjutes givetvis svart, helt utan tillsatser.

Eftersom du verkar gilla "surkaffe" så kan du ju spara en slant på att köpa COOP-brygg eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Jobbets kaffebryggare kurkade idag, tänkte ”måste väl bara vara att hälla kokt vatten uppe i filtret så är det samma sak?” Du…. De blev fanimej godare!

Så har jag gjort kaffe ute i skogen i många, många år. En billig camping "bryggare" i stål som bara är en tratt med ben. Vanligt kaffefilter i den (eller en strumpa, t-shirt etc i nödfall), i med kaffe och kokande vatten över det. Godaste kaffet jag vet.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk

Min kafferesa började när jag köpte en kaffebryggare ca 2001. Den kaffebryggaren gick sönder 2012.
Nånstand däremellan lärde jag mig att mörkrost är godare.
Jag köpte en ny kaffebryggare och en pressokanna där 2012.

Det här med att folk fullständigt dedikerar sig kring kaffe och öl har jag lite svårt att fatta. Visst, det är gott o sådär - men nästan alla som pratar så passionerat om det blir lite som en karikatyr av en hipster i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Melitta Enjoy termosbryggare och gärna Arvids Solid Mellanrost eco eller Blond ljusrost eco. Förvärm termosen och sen brygg så har du kaffe som duger finfint för mig och en termos som håller värmen 5-6 timmar. Hade en moccamaster tidigare men byggkvalitén är ju så fruktansvärt undermålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Pratar vi espresso nu eller brygg?

För espresso kan jag rekommendera delonghi, hade min i typ 7-8 år innan jag köpte en "riktig" espresso maskin

https://www.power.se/koksapparater/kaffe-och-te/kaffe-och-esp...

Gärna espresso, men båda funkar. Är den verkligen "smart"?

Permalänk
Medlem

Zoégas MezZo har alltid varit mitt "go to" kaffe så länge jag kan minnas.

När jag började dricka kaffe för ca 36-37 år sedan, oftast Gevalia eller Löfbergs Lila i en kopp om 1,2-1,5 Dl med 4 sockerbitar eller mer (Hooooly Shait!!).
På den tiden gick jag bygg & Anläggning (2 år lång på 90-talet) där träffade jag under min praktik en kille som var drygt 10-12 år äldre än mig.
Han sa, du e fan inte klok som har allt det där sockret i kaffet !
Så på hans inrådan började jag dricka kaffe med en "skvätt" mjölk i, istället för sockret.
Den skvätten var ganska stor i början.
Men jag vande mig av med sockret iaf som till en början inte var allt för angenäm upplevelse.
Men efter en tids provande med olika sorter så landade det i vad som idag kallas Zoegaz "MeZzo",
och det spelar faktiskt ingen roll om det är hårt, bräckt eller mjukt vatten som kommer ur kranen.
Så blir min kopp helt perfekt med tonerna av lätt syra (lingon) och mellanmörk choklad med min signatur "skvätt" av mjölk i.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar