Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Reklamationsrätten försvinner inte, men du måste ju bevisa att varan kommer från butiken och vid tiden du anger.

Det är en sak när du köper kläder på H&M som som bara säljer sina kläder, dvs. du kan inte gå in på Zara och köpa samma sak och ge det till H&M för reklamation. Men med produkter som massor av butiker säljer så måste ju du kunna bevisa att det faktiskt är den butiken som gett dig just det här exemplaret. Annars är det ju ett gyllene system att köpa något, sen två-tre år efter det går sönder så rullar man in på konkurrerande butik och köper samma sak, går hem och byter ut och reklamerar eller öppetköp lämnar tillbaka det gamla skiten. Bedrägeri javisst, men enligt viss logik här så ska företagen bara ta emot utan någon form av verifiering att varan matchar kvittot.

TS har ett kvitto och ett foto på disken innan han tog bort lappen.

Utöver kvittot så behöver man inte bevisa något, på samma sätt som att man inte behöver bevisa att Nike-skorna man köpt på Stadium är köpta där och inte på Intersport eller Amazon. Räcker med ett kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

TS har ett kvitto och ett foto på disken innan han tog bort lappen.

Utöver kvittot så behöver man inte bevisa något, på samma sätt som att man inte behöver bevisa att Nike-skorna man köpt på Stadium är köpta där och inte på Intersport eller Amazon. Räcker med ett kvitto.

Behöver är inte samma sak som att de måste ta emot om de inte tror på dig. Om man tycker dom gör fel så får man driva det vidare. Tror du missuppfattar vad som är kutym och vad som är lag. Om dom tror du t.ex. kommer tillbaka och försöker lämna Niike eller Pumma istället för Nike eller Puma-skor så måste inte dom ta emot. Det är du som måste först bevisa att det är butiken som är ansvarig innan dom kan börja ta sitt ansvar, om de inte köper din förklaring eller "bevis" så är det som sagt bara att driva vidare.

Sen kan ju självklart ARN eller liknande ge klagomål på att butiken ska vara mer tillmötesgående, och inte ha "överdrivna" beviskrav för att ta på sig reklamationer/garantier/öppet köp, etc... men kan likaväl vara att butiken har rätt i att vara skeptiska osv för man t.ex. inte vill vara Elgiganten och sälja telefoner som visar sig vara inbytta och ersatta med metallskrot. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/betalade-15-000-f...
Eller att inet inte vill sköta reklamation/garantiärenden för produkter köpta utanför Sverige som inte är täckta för det...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Behöver är inte samma sak som att de måste ta emot om de inte tror på dig. Om man tycker dom gör fel så får man driva det vidare. Tror du missuppfattar vad som är kutym och vad som är lag. Om dom tror du t.ex. kommer tillbaka och försöker lämna Niike eller Pumma istället för Nike eller Puma-skor så måste inte dom ta emot. Det är du som måste först bevisa att det är butiken som är ansvarig innan dom kan börja ta sitt ansvar, om de inte köper din förklaring eller "bevis" så är det som sagt bara att driva vidare.

Sen kan ju självklart ARN eller liknande ge klagomål på att butiken ska vara mer tillmötesgående, och inte ha "överdrivna" beviskrav för att ta på sig reklamationer/garantier/öppet köp, etc... men kan likaväl vara att butiken har rätt i att vara skeptiska osv för man t.ex. inte vill vara Elgiganten och sälja telefoner som visar sig vara inbytta och ersatta med metallskrot. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/betalade-15-000-f...
Eller att inet inte vill sköta reklamation/garantiärenden för produkter köpta utanför Sverige som inte är täckta för det...

Reklamationsrätten är lag, inte kutym.

Det här gäller varken Nike, Pumma, eller för den delen Kiingston. Inet har aldrig hävdat att nvme-disken skulle ha varit en piratkopia.

Det bevis som krävs är ett kvitto, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Istället för att skjuta från höften så kanske du kan gräva fram informationen. För som sagt har jag kollat runt, och jag hittar inget om att etiketten skulle jämna ut värmen.

Jag ville hjälpa dig att kanske hitta informationen du letar efter lite lättare. För egen del bryr jag mig inte tillräckligt för att lägga en massa tid på det, särskilt när butiken redan sagt vad deras invändning är.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Reklamationsrätten är lag, inte kutym.

Det här gäller varken Nike, Pumma, eller för den delen Kiingston. Inte har aldrig hävdat att nvme-disken skulle ha varit en piratkopia.

Det bevis som krävs är ett kvitto, svårare än så är det inte.

Reklamationsrätten kräver ju att du ska kunna bevisa vissa saker, du verkar inte fatta hur bevis funkar. Att du tycker något är bevis behöver inte andra tycka är bevis, eller att det helt enkelt är bra nog. Det ändrar inte reklamationsrätten, jag har inte heller sagt att reklamationsrätten inte är en lag. Jag har sagt att det är kutym att de flesta inte jiddrar med sina kunder i tron om att de flesta är schyssta och inte fuskar vilket gör att man köper deras "bevis". Om någon inte godkänner ditt bevis är inte ett tecken på att reklamationsrätten inte finns, det är ett tecken på att ditt bevis inte duger för vissa människor. Dom får ju också tycka och avgöra "nej, den produkten har använts felaktigt och därmed är inte vi ansvariga" dom måste inte ta emot saker dom tycker är felaktigt. Lagen säger inte att de ska ta emot varenda grej någon försöker lämna in under vilka omständigheter som helst.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Reklamationsrätten kräver ju att du ska kunna bevisa vissa saker, du verkar inte fatta hur bevis funkar. Att du tycker något är bevis behöver inte andra tycka är bevis, eller att det helt enkelt är bra nog. Det ändrar inte reklamationsrätten, jag har inte heller sagt att reklamationsrätten inte är en lag. Jag har sagt att det är kutym att de flesta inte jiddrar med sina kunder i tron om att de flesta är schyssta och inte fuskar vilket gör att man köper deras "bevis". Om någon inte godkänner ditt bevis är inte ett tecken på att reklamationsrätten inte finns, det är ett tecken på att ditt bevis inte duger för vissa människor. Dom får ju också tycka och avgöra "nej, den produkten har använts felaktigt och därmed är inte vi ansvariga" dom måste inte ta emot saker dom tycker är felaktigt. Lagen säger inte att de ska ta emot varenda grej någon försöker lämna in under vilka omständigheter som helst.

Ett företag kan inte sätta reklamationsrätten ur spel genom att konsekvent hävda att produkten är köpt någonannanstans. Det finns en produkt och ett kvitto som stämmer in på produkten. Kunden behöver inte bevisa mer än så, annars så skulle alla produkter behöva serienummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ett företag kan inte sätta reklamationsrätten ur spel genom att konsekvent hävda att produkten är köpt någonannanstans. Det finns en produkt och ett kvitto som stämmer in på produkten. Kunden behöver inte bevisa mer än så, annars så skulle alla produkter behöva serienummer.

"Konsekvent", kräver upprepning och systematiskt satt i process i detta sammanhang. Jag tror nog det är svårt att hävda det i detta fall med denna info: Produkt med serienummer/batchnummer bortplockat. "Warranty if void" förstört.
Vad som finns är kvitto och tidigare bild på hårddisken men som då endast blir en "trust me bruh" att bilden tillhör hårddisken (jag tror på TS, men frågan handlar inte om vad jag tror).

Så utifrån de dra växlar att reklamationsrätten inte respekteras osv. är bara BS.

Alla produkter behöver inte serienummer eller batchnummer, men när sådana finns så är det jävligt suspekt om de just tas bort eller t.ex. skrivs över. Företag har full rätt att vara vaksamma på bedrägerier eller fulspel, och som sagt är de för överdrivna så får man som person driva vidare eller be ARN ta en titt. Allt sådant här är dynamiskt, så vad som är praxis för en mataffär är inte samma sak för kläder eller teknikprylar, osv. Det följer någon form av rimlighet oftast. Det är inte "orimligt" av inet att neka hantera hårddisken givet informationen, det hade varit helt orimligt av dom att neka om stickern suttit kvar.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

High1ander har rätt i sin argumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Isåfall skulle ingen produkt behöva serienummer om företag ändå kan tvingas strunta i det. Att lita på folk går inte.
Kvittot säger ingenting om du inte kan bevisa att produkten är densamma som på kvittot.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Isåfall skulle ingen produkt behöva serienummer om företag ändå kan tvingas strunta i det. Att lita på folk går inte.
Kvittot säger ingenting om du inte kan bevisa att produkten är densamma som på kvittot.

Går det till ARN eller Tingsrätten så anses du visa att du köpt varan genom köpbeviset (någon form av kvitto) och då blir det återförsäljaren som måste bevisa annat - vilket i praktiken kräver någon form av bevis. De kan inte argumentera in-absurdum.

TS har serienumret, men Inet har förmodligen inte serienumret. Serienumret är intressant för tillverkaren här.

Återförsäljare får sedan sluta sälja till folk de anser missbrukar reklamationer även om det inte gäller något de kan bevisa.

Permalänk
Medlem

Bättre han tar det med Kingston direkt!
https://www.kingston.com/en/support/rma-enduser

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Inet och andra företag har antingen egna tekniker eller en 3e part som går igenom för att säkerställa att det inte är ens frågan om handhavandefel eller något vaj, och det är INTE värmen. Det är ett klistermixen som sitter under informationslappen sitter rätt bra hårt... Inget som du lossar med litet drag av fingret direkt, kräver betydligt mer en så.

När jag bygde min server-burk, så köpte jag först ett kit med 64GB, och lite senare ett annat kit som inte funkade med datorn.

När jag lämnade tillbaka dem, så tog killen i kassan de två minnesmodulerna in back och testade dem (för att se om de var trasiga eller nåt sånt). Visade sig att ena vad pajj från leverans, den andra funkade, men inte med min dator, fick pengarna tillbaka och köpte exakt samma ram-kit jag hade i datorn redan. Så jag tror att iaf i butiken, att de sjävla testar det mesta som går enkelt att testa utan super-speciella verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

När jag bygde min server-burk, så köpte jag först ett kit med 64GB, och lite senare ett annat kit som inte funkade med datorn.

När jag lämnade tillbaka dem, så tog killen i kassan de två minnesmodulerna in back och testade dem (för att se om de var trasiga eller nåt sånt). Visade sig att ena vad pajj från leverans, den andra funkade, men inte med min dator, fick pengarna tillbaka och köpte exakt samma ram-kit jag hade i datorn redan. Så jag tror att iaf i butiken, att de sjävla testar det mesta som går enkelt att testa utan super-speciella verktyg

Var liknande när jag bytte något hos Webhallen för många år sedan, då poppade han också iväg och kollade den. Jo, det var en SSD. Så enklare kontroll har nog iallafall Webhallen och Inet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går det till ARN eller Tingsrätten så anses du visa att du köpt varan genom köpbeviset (någon form av kvitto) och då blir det återförsäljaren som måste bevisa annat - vilket i praktiken kräver någon form av bevis. De kan inte argumentera in-absurdum.

TS har serienumret, men Inet har förmodligen inte serienumret. Serienumret är intressant för tillverkaren här.

Återförsäljare får sedan sluta sälja till folk de anser missbrukar reklamationer även om det inte gäller något de kan bevisa.

Kingston har nog serienummer för vilka åf har vilken Batch. Detta har tidigare blivit en långdragen historia på forumet där någon lämnade tillbaka fel gpu till fel ÅF och han vart anmäld för bedrägeri.

Reklamerade gpu från komplett till Inet då han inte visste vem han köpt den av

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Är dock en STOR skillnad mot en ramsticka kontra en M.2, därav att om du ska reklamera den efter två år av konstant användning så blir ju frågan att det ska överbevisa ATT det varit så från start. Vilket om det hade varit en defekt minnesmodul/kontakt etc till sloten så hade ju inte disken ens funkat dag 1... Om företagets garantiärenden mm gäller/kan dras in mot detta vilket ARN också skulle se det som att helt "plötsligt" har det hänt.

Fick lämna in en skärm hos Inet för reklamation, där det var en sprick jag inte sett mitt i skärmen som hittades när skärmen kalibrerades. Med då en bild på att skärmen va trasig "Vilket den var från antingen frakt till mig eller till Inet" Så är det ett solklart reklamationsärende.

Ramminne kan vara så att det inte fungerar på ditt moderkort, för det inte är kvalificerat i listan på testade minnen. Har bara svårt att se som väldigt många andra sagt med i tråden att den bara "dog" efter 2 år av användning och inte tidigare... Som om du failar en bios update eller böjer en pin i CPU sloten så gäller varken garantier eller reklamation för det är handhavande fel där.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kingston har nog serienummer för vilka åf har vilken Batch. Detta har tidigare blivit en långdragen historia på forumet där någon lämnade tillbaka fel gpu till fel ÅF och han vart anmäld för bedrägeri.

Reklamerade gpu från komplett till Inet då han inte visste vem han köpt den av

Kan SSDn läsas av i det här fallet så matchar ju dock serienumret med det som TS kan ange då han tog ett foto.

Tvivlar på att Kingston kan se mer än dist i det här fallet, det finns ingen anledning att portionera ut SSDer per ÅF.

Permalänk
Medlem

Om INET menar att den inte är köpt hos dem måste de bevisa det. TS kan uppenbarligen bevisa att han har köpt en sådan SSD från INET i o m att de prövar ärendet. Konsumenten kan inte förväntas bevisa att en vara är köpt av ett visst företag, då väldigt många produkter inte kan spåras i säljkedjan överhuvudtaget. TS har övertaget, rent juridiskt. Tycker folk här annorlunda bara för att INET uppskattas och sponsrar forumet? Det är inte relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan SSDn läsas av i det här fallet så matchar ju dock serienumret med det som TS kan ange då han tog ett foto.

Tvivlar på att Kingston kan se mer än dist i det här fallet, det finns ingen anledning att portionera ut SSDer per ÅF.

Om inte S/N vore viktigt och noterat så skulle de inte finnas. Självklart vet Kingston om vart produkterna går så de kan återkalla dessa vid batch fel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Om INET menar att den inte är köpt hos dem måste de bevisa det. TS kan uppenbarligen bevisa att han har köpt en sådan SSD från INET i o m att de prövar ärendet. Konsumenten kan inte förväntas bevisa att en vara är köpt av ett visst företag, då väldigt många produkter inte kan spåras i säljkedjan överhuvudtaget. TS har övertaget, rent juridiskt. Tycker folk här annorlunda bara för att INET uppskattas och sponsrar forumet? Det är inte relevant.

Han kan inte ens bevisa att nv2 som lämnats in ens är en nv2 då detta står enbart på etiketten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om inte S/N vore viktigt och noterat så skulle de inte finnas. Självklart vet Kingston om vart produkterna går så de kan återkalla dessa vid batch fel

Varför skulle de behöva veta mer än distributör i det fallet? Borde vara noll krav för distributör att spåra neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle de behöva veta mer än distributör i det fallet?

För de som är distributörer i Sverige har Norden, Europe, Afrika? De måste veta vilken region de säljs till och Inet köper direkt från denna distributör,som de nämnt i sina streams

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För de som är distributörer i Sverige har Norden, Europe, Afrika? De måste veta vilken region de säljs till och Inet köper direkt från denna distributör,som de nämnt i sina streams

Det går inte att läsa detta inlägg och är ett sidospår i tråden.

Har distributören ett lager i Sverige så behöver bara tillverkaren veta att grejerna hamnar där.

Utöver det är så är det totalt ointressant ur konsumentperspektiv om varan parallellimporteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går och det är inte ett sidospår då du nämnde att de inte behöver veta S/N förbi första ledet?

Självklart behövs det

Kedjan är
Kingston -> distributör -> distributör -> Inet

Edit
S/N är viktigt på nv2 då Kingston Nv1 och Nv2 är identiska till utseendet...och båda går att få med samma pcie Express controller namn. Både Nv1 och Nv2 finns med 9 olika configs på LC och controller...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går och det är inte ett sidospår då du nämnde att de inte behöver veta S/N förbi första ledet?

Självklart behövs det

Kedjan är
Kingston -> distributör -> distributör -> Inet

Edit
S/N är viktigt på nv2 då Kingston Nv1 och Nv2 är identiska till utseendet...och båda går att få med samma pcie Express controller namn. Både Nv1 och Nv2 finns med 9 olika configs på LC och controller...

Du blandar olika saker och kan se tidigare inlägg.

Du inte De
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har distributören ett lager i Sverige så behöver bara tillverkaren veta att grejerna hamnar där.

Utöver det är så är det totalt ointressant ur konsumentperspektiv om varan parallellimporteras.

Utan att fuska med bildsök, vilken är Nv1, nv2 och Nv3? 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han kan inte ens bevisa att nv2 som lämnats in ens är en nv2 då detta står enbart på etiketten

En etikett bevisar ingenting om innehållet. Jag kan sätta på en etikett och döpa om precis vad som helst. Det är den fysiska enheten i sig själv som är sitt eget bevis. En närmare undersökning torde ge vid handen att den är identisk med andra sådana enheter TS hävdar att han har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

En etikett bevisar ingenting om innehållet. Jag kan sätta på en etikett och döpa om precis vad som helst. Det är den fysiska enheten i sig själv som är sitt eget bevis. En närmare undersökning torde ge vid handen att den är identisk med andra sådana enheter TS hävdar att han har köpt.

Om du skulle byta etikett så blir det också bedrägeri. Om du försöker använda låtsaspengar på en bank eller butik, men om de tror du har falska sedlar trots de ser OK ut så är inte de tvingade att ta emot pengarna. I detta fall så varför ska butiken ta emot varor som har brutna eller bortplockade "Warranty void if removed", dom kommer inte jiddra med Kingston över något sådant? Det hade varit en annan femma om man gav dom en sönderbränd hårddisk eller liknande och hävdar den är därifrån, där det kan finnas en "rimlig" orsak att det är svårt att avgöra vart varan kommer ifrån osv. och där konsumenten kanske inte gjort något fel. Men tar man frivilligt bort stickern så räknas det av dom flesta som automatiskt fel från konsumenten.
Jag vill dock återigen poängtera att saker som "Warranty void if removed" inte är 100% skydd för tillverkare att frånsäga sig ansvar (dom kan inte vara cyniska och sätta sådant överallt bara för att slippa ansvar), men vill man hävda att den etiketten är skitsamma eller liknande på andra system när man skruvar upp en dator osv. så får man just hävda det med tillverkarna eller rättsystemet. Det är inte inets fight att ta. Inet får om dom vill säga, "fan vad olyckligt att du tagit bort den, vi ska göra vårt bästa och se om Kingston ersätter ändå", men jag tror nog att dom vet de får ett blankt nej, och de kommer som sagt inte pusha det (vilket isf. hade gjort det svårare för TS att göra något då han inte längre skulle ha enheten och det är mellanhänder som blir "ansvariga" över den). Så vill man få det gjort så gäller det att göra det själv. Om man inte fattar detta så har man nog lite dålig koll på hur saker funkar i verkligheten. För att hävda stickern är skitsamma och "warranty void if removed" bara är skrämselpropaganda så måste man då också bevisa att stickern inte har något livsviktig funktion, och att t.ex. resten av hårddisken har andra ställen där man kan tydligt se vilken batch, eller modell det är. Teoretiskt så borde "batch" vara skitsamma för en konsument och bara spela roll för tillverkaren att kunna se diverse saker som felfrekvenser, osv. Så länge man kan tydligt läsa någonstans vilken hårddisk det är (så man kan kompensera konsumenten korrekta värdet) så bör man teoretiskt då fortfarande kunna få gehör från ARN eller liknande.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det finns dock ingen produkt som stämmer in på kvittot. Produkten går inte att avläsa då den är död. Produkten saknar identifierande märkning.

Givetvis har trådstartaren och andra rätt i att garantiärendet skulle gått genom Inet i vanliga fall. Men nu finns ingen identifierande data. Disken går inte att läsa. Etiketten är borttagen.

Det går således bara att identifiera att det är en Kingston och inte mycket mer. Funnes det bara en modell av tillverkaren hade saken varit enklare och förmodligen hade den här tråden aldrig tillkommit.

Trådstartaren borde göra som många rekommenderat redan; kontakta Kingston för garanti eller reklamation.

https://www.kingston.com/en/wa/warranty_se

Alternativet är att trådstartaren drar ärendet, som flera skrivit, genom ARN. Skulle vara intressant att se om produktidentifikation spelar någon roll i reklamationsärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det finns dock ingen produkt som stämmer in på kvittot. Produkten går inte att avläsa då den är död. Produkten saknar identifierande märkning.

Givetvis har trådstartaren och andra rätt i att garantiärendet skulle gått genom Inet i vanliga fall. Men nu finns ingen identifierande data. Disken går inte att läsa. Etiketten är borttagen.

Det går således bara att identifiera att det är en Kingston och inte mycket mer. Funnes det bara en modell av tillverkaren hade saken varit enklare och förmodligen hade den här tråden aldrig tillkommit.

Trådstartaren borde göra som många rekommenderat redan; kontakta Kingston för garanti eller reklamation.

https://www.kingston.com/en/wa/warranty_se

Alternativet är att trådstartaren drar ärendet, som flera skrivit, genom ARN. Skulle vara intressant att se om produktidentifikation spelar någon roll i reklamationsärenden.

Fast det går ju att identifiera de olika SSDerna även om de kanske delar vissa komponenter. Går det verkligen att blanda ihop dessa tre modeller? 1 2 3

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Och detta är ju ett stort problem på sistone, flera personer har ju fått dessa bedrägerier och sen inte kunnat bevisa att de själva inte gjort det....då de fått denna utbytta produkt som sedan säljs.

Det är därför det är så viktigt att åf testar produkten, vilket Amazon inte gör och är lätta med returer, men istället kan du få dessa vid köp istället...

Om man inte kan identifiera enheten så kan det bli problematiskt
Det är bedrägeri och det är väl en marknad som förstör för några miljarder varje år?

Visa signatur