Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Om du skulle byta etikett så blir det också bedrägeri. Om du försöker använda låtsaspengar på en bank eller butik, men om de tror du har falska sedlar trots de ser OK ut så är inte de tvingade att ta emot pengarna. I detta fall så varför ska butiken ta emot varor som har brutna eller bortplockade "Warranty void if removed", dom kommer inte jiddra med Kingston över något sådant? Det hade varit en annan femma om man gav dom en sönderbränd hårddisk eller liknande och hävdar den är därifrån, där det kan finnas en "rimlig" orsak att det är svårt att avgöra vart varan kommer ifrån osv. och där konsumenten kanske inte gjort något fel. Men tar man frivilligt bort stickern så räknas det av dom flesta som automatiskt fel från konsumenten.
Jag vill dock återigen poängtera att saker som "Warranty void if removed" inte är 100% skydd för tillverkare att frånsäga sig ansvar (dom kan inte vara cyniska och sätta sådant överallt bara för att slippa ansvar), men vill man hävda att den etiketten är skitsamma eller liknande på andra system när man skruvar upp en dator osv. så får man just hävda det med tillverkarna eller rättsystemet. Det är inte inets fight att ta. Inet får om dom vill säga, "fan vad olyckligt att du tagit bort den, vi ska göra vårt bästa och se om Kingston ersätter ändå", men jag tror nog att dom vet de får ett blankt nej, och de kommer som sagt inte pusha det (vilket isf. hade gjort det svårare för TS att göra något då han inte längre skulle ha enheten och det är mellanhänder som blir "ansvariga" över den). Så vill man få det gjort så gäller det att göra det själv. Om man inte fattar detta så har man nog lite dålig koll på hur saker funkar i verkligheten. För att hävda stickern är skitsamma och "warranty void if removed" bara är skrämselpropaganda så måste man då också bevisa att stickern inte har något livsviktig funktion, och att t.ex. resten av hårddisken har andra ställen där man kan tydligt se vilken batch, eller modell det är. Teoretiskt så borde "batch" vara skitsamma för en konsument och bara spela roll för tillverkaren att kunna se diverse saker som felfrekvenser, osv. Så länge man kan tydligt läsa någonstans vilken hårddisk det är (så man kan kompensera konsumenten korrekta värdet) så bör man teoretiskt då fortfarande kunna få gehör från ARN eller liknande.

Skrivet av Swedishchef_90:

Och detta är ju ett stort problem på sistone, flera personer har ju fått dessa bedrägerier och sen inte kunnat bevisa att de själva inte gjort det....då de fått denna utbytta produkt som sedan säljs.

Det är därför det är så viktigt att åf testar produkten, vilket Amazon inte gör och är lätta med returer, men istället kan du få dessa vid köp istället...

Om man inte kan identifiera enheten så kan det bli problematiskt
Det är bedrägeri och det är väl en marknad som förstör för några miljarder varje år?

Jag förstår Inets dilemma, men de måste enligt svensk lag pröva reklamationen sakligt, det räcker inte att hänvisa till att en klisterlapp fattas, det är per definition ett avvisande av en sådan prövning.
Alltså: ”Det finns ingen klisterlapp, hej då!” Det är inte tillåtet.
”Skicka in den så ska vi se om vi kan kolla upp saken. / ”Hej igen, tyvärr kan vi inte gå vidare eftersom produkten inte kan spåras eller verifieras.” Det är tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag förstår Inets dilemma, men de måste enligt svensk lag pröva reklamationen sakligt, det räcker inte att hänvisa till att en klisterlapp fattas, det är per definition ett avvisande av en sådan prövning.
”Skicka in den så ska vi se om vi kan kolla upp saken. / ”Hej igen, tyvärr kan vi inte gå vidare eftersom produkten inte kan spåras eller verifieras.” Det är tillåtet.

Det sista sker dock på kundens bekostnad, är väl typ 600kr felsökning avgift. Vilket är mer än en ny nvme

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det sista sker dock på kundens bekostnad, är väl typ 600kr felsökning avgift. Vilket är mer än en ny nvme

Ja, jag hade personligen inte bråkat med Inet om detta alls, jag hade tänkt att om det har gått två år och jag har gjort det i praktiken omöjligt för Inet att spåra SSD:n, så hade jag sett mig om efter en ny. Men juridik är juridik, och man måste säga vad som är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Fast det går ju att identifiera de olika SSDerna även om de kanske delar vissa komponenter. Går det verkligen att blanda ihop dessa tre modeller? 1 2 3

Själv skulle jag inte kunna identifiera dem (annat än filnamn på bild 3).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Klisterlappen säger att om den saknas så kommer inte tillverkaren ge någon garanti eller bry sig eftersom garantin bryts iom. att man tar bort den. Det är sakligt och rimligt att strunta i sådana fall. Om lappen bara haft viss info på sig och inte anses viktigt för garantin så borde inet vara mer tillmötesgående. Reklamation gäller produkter som använts rätt och följt anvisningar, om man tycker anvisningarna är felaktiga eller att produkten borde funkat ändå så får man driva det vidare själv.

Någonstans så går ju gränsen för där folk tycker det är rimligt att ta emot en vara.

Om jag går in och lämnar över ett kvitto på en hårddisk och sen ger dom en apelsin och hävdar att helt plötsligt sluta hårddisken fungera och när jag tog ut den så såg den ut så här, och så pekar jag på apelsinen. Vad är rimlig och saklig reaktion då? Poängen är att någonstans så går gränsen för vad människor tycker är sakligt och rimligt. Hade man kommit in 2 minuter senare hade man kanske fått en annan som hjälpt en helt annorlunda.

ARN och liknande blir ju oftast bara sura när de märker att företag konsekvent inte uppfyller självklara saker, men jag tror nog inte de tycker det är "självklart" att man ska godkänna reklamationer på produkter som brutit mot garantireglerna. De blir också sura om de t.ex. hör från visselblåsare, "neka alltid oavsett vad", dvs. att saker är styrt uppifrån att göra fel.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@High1ander: TS skrev tråden för att de hade nekats reklamation, inte för att de nekats garanti. Rubriken blir därför lite missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@High1ander: TS skrev tråden för att de hade nekats reklamation, inte för att de nekats garanti. Rubriken blir därför lite missvisande.

Det går hand i hand, du kan inte rimligtvis reklamera en vara du brutit garantiregler på. Dvs. du kan inte förvänta dig att personal ska ta emot din produkt om du själv styrker att du inte använt den rätt och brutit mot hur de ska användas.

Vad är nästa grej, lämna tillbaka kondomer man själv stickigt hål på med nål och begära nya?

Tillverkarens garantiregler = hur den ska korrekt användas.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Det går hand i hand, du kan inte rimligtvis reklamera en vara du brutit garantiregler på. Dvs. du kan inte förvänta dig att personal ska ta emot din produkt om du själv styrker att du inte använt den rätt och brutit mot hur de ska användas.

Vad är nästa grej, lämna tillbaka kondomer man själv stickigt hål på med nål och begära nya?

Tillverkarens garantiregler = hur den ska korrekt användas.

Nej, återförsäljarens åtaganden behöver inte vara samma som garantivillkoren. De första två åren ligger inte bevisbördan på konsumenten mer än åberopa felet. Halmgubbar är argumentationsfel för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, återförsäljarens åtaganden behöver inte vara samma som garantivillkoren. De första två åren ligger inte bevisbördan på konsumenten mer än åberopa felet. Halmgubbar är argumentationsfel för övrigt.

Det är inte halmgubbe, om "du" medvetet förstör produkten så gäller varken reklamation eller garanti. När du river bort stickern så förstör du produkten eller deras garantiåttaganden ur tillverkarens ögon. Vilket är det återförsäljaren går på och litar på för att snabbt avgöra om det är korrekt.

Det är skillnad på att produkten gått sönder av sig självt och att du haft sönder den medvetet på ett felaktigt använt sätt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Det är inte halmgubbe, om "du" förstör produkten så gäller varken reklamation eller garanti. När du river bort stickern så förstör du produkten eller deras garantiåttaganden ur tillverkarens ögon.

Det är skillnad på att produkten gått sönder av sig självt och att du haft sönder den.

De har fortfarande en skyldighet att ta emot den även om garantin är bruten. Sedan om det nekad på reklamation är en annan sak men de kan inte vägra ta emot den.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Det är inte halmgubbe, om "du" förstör produkten så gäller varken reklamation eller garanti. När du river bort stickern så förstör du produkten eller deras garantiåttaganden ur tillverkarens ögon.

Det är skillnad på att produkten gått sönder av sig självt och att du haft sönder den.

Det är återförsäljaren som ska bevisa att felet inte var ursprungligt när vi talar om de första två åren. Det är även argumentationsfel att prata om garantivillkor när frågan handlar om reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Jag får nog ta på mig ansvaret för situationen. Köpte inte för dyrt ändå får nog köpa 4tb denna gång med heatsink :). Jag borde inte ha tagit bort klistermärket, men jag trodde att det bara var papper som kunde skadas eller brinna om disken blev för varm. Jag har dock en bild på originalförpackningen från när jag köpte produkten. Jag är osäker på vilken information de behöver som finns på klistermärket. Det känns konstigt att det viktigaste, som serienumret, endast finns på ett så lättförlorat papper. Jag tycker att samma information borde vara tydligt märkt direkt på disken också.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Så länge det inte finns något som faktiskt kan peka på att klisterlappen behövs för produkten känns en nekad garanti bara tråkigt sätt att bemöta att den avlägsnats på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är återförsäljaren som ska bevisa att felet inte var ursprungligt när vi talar om de första två åren. Det är även argumentationsfel att prata om garantivillkor när frågan handlar om reklamationsrätt.

Om kunden själv säger att de förstört produkten så genom att riva bort lappen så är det inget för reklamation eller garanti, punkt slut.

Du pratar om helt irrelevanta saker som vilken tid kunden har att bevisa eller inte bevisa ursprungsskada.

Kunden själv säger att skadan inte fanns från början då han rev bort lappen. Att själva hårddisken är trasig och lappen egentligen inte påverkar prestandan är helt skitsamma. Det är samma sak som att någon annan köpt den i andrahand, osv. det finns saker som bryter din reklamationsrätt. ATT SJÄLV FÖRSTÖRA PRODUKTEN ÄR EN AV DOM.

Fatta skillnaden, jag fattar till 100% att lappen inte är orsaken till att hans hårddisk gått sönder, och han skulle fått den fixad om han inte tagit bort den jävla lappen. Men tillverkaren har satt att lappen där av en orsak och tas den bort så är inte de skyldiga att bry sig om den. Som sagt tycker man att en lapp inte har något med garantier eller reklamtionsrätt att göra så får man driva det vidare.

Om ni får en felaktig parkeringsbot, står ni och jiddrar med lapplisan och skriker och har er eller fattar ni att det är bara att processa det vidare? Att bestrida det genom andra processer.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Om kunden själv säger att de förstört produkten så genom att riva bort lappen så är det inget för reklamation eller garanti, punkt slut.

Varken kunden eller säljaren har sagt att kunden förstört produkten.

Det är omvänd bevisbörda de första två åren enligt konsumentköpslagen där felet antas vara ursprungligt, det är vad som diskuterats och att du inte håller till det är sakfel och argumentationsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är omvänd bevisbörda de första två åren enligt konsumentköpslagen där felet antas vara ursprungligt, det är vad som diskuterats och att du inte håller till det är sakfel och argumentationsfel.

Lappen har bara magiskt försvunnit, isf. skulle man kunna hävda det. Vilket faktiskt inte är omöjligt att det var dåligt klister den dagen osv. på produktionen. Men det är rimligare initialt att tro att kunden tagit bort den än den bara trillat bort.

Vill du verkligen hävda att ursprungsfelet var att klistermärket saknades och det var ett fel som rättar dig till ny produkt?

Men nu har TS här iaf. sagt att han tog bort lappen, vad jag vet frivilligt utan pistolhot. Vilket innebär att han har i princip brutit det lilla kontraktet på den lappen som säger "tar du bort mig så räknas jag som trasig av min tillverkare". Dvs. ur tillverkarens ögon är det inte dom som levererat en trasig produkt, utan lappen togs bort felaktigt av någon annan och därmed inte deras ansvar. Samma princip kör inet. Som sagt, rätt väg är bara processa vidare genom andra instanser.

Återförsäljaren har ju tagit emot produkten och har gjort en analys, gillar man inte deras svar så får man processa vidare. Du kan hävda 2 år eller 50 år reklamationsrätt eller garanti, eller vems bevisbördan är. De har sagt sin ställning att de inte kan få igenom något med tillverkaren (det är deras tolkning av materialet), är du av en annan åsikt processa vidare. Det är såhär reklamtionsrätten ska fungera, den är inte ensidig åt bara ett håll.

Bara för tydlighets skull, hårddisken har nu två fel:
1. Saknar sticker - Självförvållat (vilket dom flesta automatiskt uppfattar som självförvållat om man inte har "bra" bevis för motsatsen). Så om man inte motsäger här så kommer auto-svaret blir att man själv har brutit produktens integritet.
2. Den är död, funkar inte. - Inte självförvållat om nu inte t.ex. sticker kör double-duty kylfläns eller något annat konstigt

Ingen kommer kolla 2:an då 1:an på direkten diskvalificerar den. Så om man lämnar in den så ska man på direkten också säga, "stickern saknades när jag köpte den" eller när man får svar tillbaka "jag visste inte ens att den behövde en sticker för det satt ingen sådan när jag fick den". Då kan rimligtvis inet och kingston vara mer tillmötesgående. För då hävdar man implicit att "felet" nummer 1, saknad sticker är produktionsfel, ursprungsfel. Jag säger inte att man ska göra så i detta fall, men att om man råkar ut för liknande, att just sådant saknas så är det ju så man ska göra.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Tråden sammanblandar återkommande att det råder något likhetstecken mellan tillverkarens garanti och säljarens skyldighet i reklamationshanteringen.

Reklamationsrättighet=konsumentköpslagen, innebär som det skrivits tidigare: tillverkaren skall under de två första åren göra gällande att felet inte är ursprungligt.

Garanti=frivilligt åtangande och kommer vanligen med utställda villkor.

I detta fall där TS beskrivit fallet reklameras en felaktig produkt till säljaren. Denne skall då påvisa att felet inte är ursprungligt.
Bortriven etikett med dubbelfunktion/värmefolie KAN ha påverkat detta. Säljaren skall då kunna påvisa att denne lämnat köparen instruktioner avseende handhavandet. I annat fall kan produkten anses som felaktig då avsaknad/bristfälliga instruktioner räknas in under produktens funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Lappen har bara magiskt försvunnit, isf. skulle man kunna hävda det. Vilket faktiskt inte är omöjligt att det var dåligt klister den dagen osv. på produktionen. Men det är rimligare initialt att tro att kunden tagit bort den än den bara trillat bort.

Men nu har TS här iaf. sagt att han tog bort lappen, vad jag vet frivilligt utan pistolhot. Vilket innebär att han har i princip brutit det lilla kontraktet på den lappen som säger "tar du bort mig så räknas jag som trasig av min tillverkare". Dvs. ur tillverkarens ögon är det inte dom som levererat en trasig produkt, utan lappen togs bort felaktigt av någon annan och därmed inte deras ansvar. Samma princip kör inet. Som sagt, rätt väg är bara processa vidare genom andra instanser.

Återförsäljaren har ju tagit emot produkten och har gjort en analys, gillar man inte deras svar så får man processa vidare. Du kan hävda 2 år eller 50 år reklamationsrätt eller garanti, eller vems bevisbördan är. De har sagt sin ställning att de inte kan få igenom något med tillverkaren (det är deras tolkning av materialet), är du av en annan åsikt processa vidare. Det är såhär reklamtionsrätten ska fungera, den är inte ensidig åt bara ett håll.

Det står inte att produkten räknas som trasig om lappen tas bort. De skriver att garanti inte gäller vilket inte heller är giltigt i EU.

Det är fortfarande tillverkaren som måste bevisa att det inte var ett ursprungsfel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är ju knappast jämförbart när man pratar billiga prylar med enorma vinstmarginaler, kontra dyra prylar med enstaka procent marginal. Ikea kan slänga tio slevar för varje de säljer och ändå gå med vinst. Levererar Inet en enda disk av misstag lär de sälja 10-100 stycken för att nå svarta siffror.

Det är stor skillnad på om tillverkaren har en unik märkning som de mycket tydligt skriver att man inte bör ta bort, eller om det inte från börjar existerar någon sådan. Finns ingen märkning så kan man ju göra mycket större antaganden.
Alla prylar av någon betydande kostnad har ett serienummer, oftast på flera ställen om de är saker med flera komponenter som t.ex. gräsklippare eller mobiltelefoner och om man aktivt tar bort dessa serienummer så lär man ju komma med någonting som styrker att det är samma produkt.

Inet borde som sagt inte kunna neka om disken är läsbar och man kan plocka serienumret därifrån, eller om OP har en film där man ser att han tar bort serienumret och att t.ex. klisterresterna eller någon annan märkning matchar produkten som skickas in men det har jag svårt att tro att det finns.

Smycken/kläder är ett par av undantagen som jag kommer på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det står inte att produkten räknas som trasig om lappen tas bort. De skriver att garanti inte gäller vilket inte heller är giltigt i EU.

Det är fortfarande tillverkaren som måste bevisa att det inte var ett ursprungsfel.

Ifall etiketten är ren kosmetiskt så stämmer det men de flesta SSD etiketter agerar som en värmespridare och finns ingen anledning att dra bort etiketten från SSD då det inte finns något en vanliga användare kan göra för att underhålla en SSD under etiketten skulle dock säga att just serienumret är viktigare ifall SSD dör så finns det inget enkelt sätt för tillverkaren att identifiera SSD utan etiketten där serienumret står.

Kingston nekade garanti på grund av avsaknaden av serienummer tyvärr är beloppet under gränsen för ARN ifall TS vill driva vidare detta så är det tvistmål som gäller inte riktigt värt det för en 300-400 kr SSD och ingen garanti att TS får rätt i ett tvistemål.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Har slitit bort klisterlappen på alla mina m2 diskar. Den måste ju försämra värmeöverföringen?
Nu i efterhand kan det varit dumt, men änsålänge håller diskarna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kingston nekade garanti på grund av avsaknaden av serienummer tyvärr är beloppet under gränsen för ARN ifall TS vill driva vidare detta så är det tvistmål som gäller inte riktigt värt det för en 300-400 kr SSD och ingen garanti att TS får rätt i ett tvistemål.

Ett av exemplena på ARNs hemsida ligger bra nära:

https://arn.se/vanligafall/?q=garanti&page=1#article-9819

Konsumenten köpte en mobiltelefon med en ettårig garanti. Konsumenten lämnade in mobiltelefonen till säljaren inom garantitiden för reparation på grund av att ljudet i telefonen var dåligt och att telefonen ibland stängde av sig själv. Konsumenten begärde att få en ny telefon utan kostnad eller att säljaren lagade telefonen. Säljaren menade att garantin inte gällde utan att felet orsakats genom åverkan på front och chassi.

Nämnden konstaterade att det av den tekniska utredningen framgick att telefonen var skadad på ett sådant sätt att felet inte omfattades av garantin. Nämnden avslog därför konsumentens krav.

Änr 2009-9282

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jupp, och det gäller för dig att tvinga dom. Precis som det är tänkt.

Jag fattar bara inte hur ni ser att dessa saker funkar i praktiken? Att inet ska blint lita på folk och driva deras processer? Att kingston bara ska ta emot och göra utredning på produkter utan uppmärkning och sitta och testa allt. Nej, dom kommer hävda en sak och sen är det bara att hävda och processa något annat om man inte håller med. Det här är bara en "kunden har alltid rätt"-pissmentalitet. Ja, du har rätt att reklamera, och andra har rätt att inte hålla med dig. De har rätt att ha åsikten "vi tror du orsaka felet". Man har rätten att stämma dom för att de inte uppfyller lagar och krav. Det är någon sjuk inbillning här att andra måste komma till samma slutsats och tolka bevis lika. Har inet låtit bli att kolla på produkten? Har inet stängt dörrar eller postmotagning och vägrat ta emot retur? Det är liksom verkligen inget här som inet gjort som är fel gjort lagligt eller omoraliskt tycker jag.

Folk verkar tro att företagen ska bevisa varje grej som en polisutredning, att bevisa något inte var skadat från början, hur fan gör man det? Hämta videos från övervakningskameror under tillverkningen där Min-nees Chtiika sitter i fabriken och jobbar nogrant. Eller att man skickar loggen på systemet som testa alla hårddiskar innan dom rulla ut den dagen? Nej, det som sker i verkligheten är att dom vet om vilka enheter som varit problematiska (genom batchnummer som konstigt nog tagits bort). Eller att de har så pass bra QC att de blankt kan säga, "nej, vi har inte levererat en trasig produkt" och helt enkelt bluffar eller tycker det är mer värt att ta några få strider än att bara skicka ny hårddisk. Andra tycker det är billigare att bara skicka ny än att sitta och bevisa "vi har minsann inte gjort fel", eller att de helt enkelt vet att de har några trasiga och helt OK med att skicka nya.

Poängen är att man i dessa "bevisa" hur/när en skada uppstår är inget man i normala fall inte gör en forensisk analys av oavsett vilken sida man är på. Så är man inte överrens om hur något gått till så är det processa rättsligt, och det är då viktigt att kanske göra mer ingående analyser.

Värt att poängera också att kingston har inte ens fått chansen att göra något, så de kanske inte bryr sig alls om stickern eller så vägrar de hjälpa helt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Smycken/kläder är ett par av undantagen som jag kommer på nu.

Båda faller in i kategorin med astronomiska marginaler. D.v.s man tar en kalkylerad risk att tillräckligt få fuskar för att man ändå ska gå med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jupp, och det gäller för dig att tvinga dom. Precis som det är tänkt.

Jag fattar bara inte hur ni ser att dessa saker funkar i praktiken? Att inet ska blint lita på folk och driva deras processer? Att kingston bara ska ta emot och göra utredning på produkter utan uppmärkning och sitta och testa allt. Nej, dom kommer hävda en sak och sen är det bara att hävda och processa något annat om man inte håller med. Det här är bara en "kunden har alltid rätt"-pissmentalitet. Ja, du har rätt att reklamera, och andra har rätt att inte hålla med dig. De har rätt att ha åsikten "vi tror du orsaka felet". Man har rätten att stämma dom för att de inte uppfyller lagar och krav. Det är någon sjuk inbillning här att andra måste komma till samma slutsats och tolka bevis lika. Har inet låtit bli att kolla på produkten? Har inet stängt dörrar eller postmotagning och vägrat ta emot retur? Det är liksom verkligen inget här som inet gjort som är fel gjort lagligt eller omoraliskt tycker jag.

Folk verkar tro att företagen ska bevisa varje grej som en polisutredning, att bevisa något inte var skadat från början, hur fan gör man det? Hämta videos från övervakningskameror under tillverkningen där Min-nees Chtiika sitter i fabriken och jobbar nogrant. Eller att man skickar loggen på systemet som testa alla hårddiskar innan dom rulla ut den dagen? Nej, det som sker i verkligheten är att dom vet om vilka enheter som varit problematiska (genom batchnummer som konstigt nog tagits bort). Eller att de har så pass bra QC att de blankt kan säga, "nej, vi har inte levererat en trasig produkt" och helt enkelt bluffar eller tycker det är mer värt att ta några få strider än att bara skicka ny hårddisk. Andra tycker det är billigare att bara skicka ny än att sitta och bevisa "vi har minsann inte gjort fel", eller att de helt enkelt vet att de har några trasiga och helt OK med att skicka nya.

Poängen är att man i dessa "bevisa" hur/när en skada uppstår är inget man i normala fall inte gör en forensisk analys av oavsett vilken sida man är på. Så är man inte överrens om hur något gått till så är det processa rättsligt, och det är då viktigt att kanske göra mer ingående analyser.

Värt att poängera också att kingston har inte ens fått chansen att göra något, så de kanske inte bryr sig alls om stickern eller så vägrar de hjälpa helt.

Jag har jobbat på Inet. Där tog jag in ärenden även om det var solklart nekande på reklamationen. Det är ens skyldighet.
Däremot såg jag till att förvarna om att det kan tillkomma service- eller reparationsavgifter om reklamation nekades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har jobbat på Inet. Där tog jag in ärenden även om det var solklart nekande på reklamationen. Det är ens skyldighet.
Däremot såg jag till att förvarna om att det kan tillkomma service- eller reparationsavgifter om reklamation nekades.

Fast de har ju tagit in den... Men då den är död kan de inte styrka att den ens är ifrån Inet. Hela loggen finns i första Posten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men du märker här va att ni då tog betalt för sådana reklamationer som inte var OK enligt er eller tillverkaren? Dvs. ni var inte tvugna att jobba gratis åt kunden om det visar sig att kunden gjort fel? Inet tar inte hela smällen för felaktiga reklamationer. Jag antar att du också rekommenderade till kunder att inte lämna in på reklamation om det är tydligt att dom själv är orsaken till skadan, och inte bara gjorde förvarning som du sa?

Dvs. det förväntas inte att företagen ska processa felaktiga reklamationer gratis, borde varit underförstått, men kanske inte...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall etiketten är ren kosmetiskt så stämmer det men de flesta SSD etiketter agerar som en värmespridare och finns ingen anledning att dra bort etiketten från SSD då det inte finns något en vanliga användare kan göra för att underhålla en SSD under etiketten skulle dock säga att just serienumret är viktigare ifall SSD dör så finns det inget enkelt sätt för tillverkaren att identifiera SSD utan etiketten där serienumret står.

Denna 2 TB SSD har TS garanterat betalat mer än 750 kr för då Inet aldrig har sålt den under ARNs nuvarande gräns.

Det står inte på etiketten att den har någon funktion så det är inte tydligt att det skulle ha någon påverkan av produktens beskaffenhet. Serienummer finns att tillgå från TS foto av SSDn, men det är bara relevant för tillverkaren och egentligen inte för säljaren.

Att tappa och spräcka telefonen som exemplet du fick som svar och som förekommit tidigare i andra trådar är inte någon analog för etiketten, så hur ARN skulle döma (rekommendera) är inte tydligt och säljaren har heller inte sagt att de nekar för att etiketten fyller någon funktion utan hänvisar bara till garantin av tillverkaren. Modellen går att identifiera för tillverkaren, och de har förmodligen inte prövat om en dator kan läsa ut serienumret.

Permalänk
Medlem

Står på etiketten att garantin gäller inte om man tar bort etiketten men var står det att även reklamationsrätten försvinner?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Står på etiketten att garantin gäller inte om man tar bort etiketten men var står det att även reklamationsrätten försvinner?

Det står förstås ingenstans, för så är det inte.

Sedan verkar det inte i själva ärendet ha argumenterats utifrån den där texten eller att det är någon principsak med etiketten, utan istället att problemet är att serienumret saknas.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För ganska precis ett år sedan reklamerade jag en Kingston NV2 på 1TB till Inet. När det skulle skrivas till disken gick det mycket snabbt i 5-10 sekunder. Därefter gick hastigheten ner till noll och kunde stanna på noll i upp till en minut innan det skedde en ny skrivning. Hastigheten då hamnade runt 5-10 Mb/sek i 5-10 sekunder innan den gick ner till noll igen.

Att läsa från disken var också mycket svårt. Ibland kunde det rulla på i flera minuter innan allt gick ner till stopp.

Disken lämnades in till Inet precis som den var när den köptes. Inga etiketter eller annat hade tagits bort. Disken tillsammans med kvittot togs omhand av Inets personal.

När de testat disken fick jag svaret att disken är defekt och inom garantitiden. Jag fick en ny disk av Inet och allt flöt på precis så smidigt som man kan förvänta sig.

TS kan kontakta Konsumentvägledaren för sin kommun och få svar på vilka möjligheter TS har i detta ärende.