Om du skulle byta etikett så blir det också bedrägeri. Om du försöker använda låtsaspengar på en bank eller butik, men om de tror du har falska sedlar trots de ser OK ut så är inte de tvingade att ta emot pengarna. I detta fall så varför ska butiken ta emot varor som har brutna eller bortplockade "Warranty void if removed", dom kommer inte jiddra med Kingston över något sådant? Det hade varit en annan femma om man gav dom en sönderbränd hårddisk eller liknande och hävdar den är därifrån, där det kan finnas en "rimlig" orsak att det är svårt att avgöra vart varan kommer ifrån osv. och där konsumenten kanske inte gjort något fel. Men tar man frivilligt bort stickern så räknas det av dom flesta som automatiskt fel från konsumenten.
Jag vill dock återigen poängtera att saker som "Warranty void if removed" inte är 100% skydd för tillverkare att frånsäga sig ansvar (dom kan inte vara cyniska och sätta sådant överallt bara för att slippa ansvar), men vill man hävda att den etiketten är skitsamma eller liknande på andra system när man skruvar upp en dator osv. så får man just hävda det med tillverkarna eller rättsystemet. Det är inte inets fight att ta. Inet får om dom vill säga, "fan vad olyckligt att du tagit bort den, vi ska göra vårt bästa och se om Kingston ersätter ändå", men jag tror nog att dom vet de får ett blankt nej, och de kommer som sagt inte pusha det (vilket isf. hade gjort det svårare för TS att göra något då han inte längre skulle ha enheten och det är mellanhänder som blir "ansvariga" över den). Så vill man få det gjort så gäller det att göra det själv. Om man inte fattar detta så har man nog lite dålig koll på hur saker funkar i verkligheten. För att hävda stickern är skitsamma och "warranty void if removed" bara är skrämselpropaganda så måste man då också bevisa att stickern inte har något livsviktig funktion, och att t.ex. resten av hårddisken har andra ställen där man kan tydligt se vilken batch, eller modell det är. Teoretiskt så borde "batch" vara skitsamma för en konsument och bara spela roll för tillverkaren att kunna se diverse saker som felfrekvenser, osv. Så länge man kan tydligt läsa någonstans vilken hårddisk det är (så man kan kompensera konsumenten korrekta värdet) så bör man teoretiskt då fortfarande kunna få gehör från ARN eller liknande.
Och detta är ju ett stort problem på sistone, flera personer har ju fått dessa bedrägerier och sen inte kunnat bevisa att de själva inte gjort det....då de fått denna utbytta produkt som sedan säljs.
Det är därför det är så viktigt att åf testar produkten, vilket Amazon inte gör och är lätta med returer, men istället kan du få dessa vid köp istället...
Om man inte kan identifiera enheten så kan det bli problematiskt
Det är bedrägeri och det är väl en marknad som förstör för några miljarder varje år?
Jag förstår Inets dilemma, men de måste enligt svensk lag pröva reklamationen sakligt, det räcker inte att hänvisa till att en klisterlapp fattas, det är per definition ett avvisande av en sådan prövning.
Alltså: ”Det finns ingen klisterlapp, hej då!” Det är inte tillåtet.
”Skicka in den så ska vi se om vi kan kolla upp saken. / ”Hej igen, tyvärr kan vi inte gå vidare eftersom produkten inte kan spåras eller verifieras.” Det är tillåtet.