Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

nr1 är väl att höja budgeten....
Tror inte du får inkapsling och fler-färg för de pengarna.
Som exempel kostar Prusa Core är minst 1000 euro, plus fler-färgs-enheten.

25x25... Prusa kör 25x22, så jag skulle nog inte stirra mig blind på exakt 25x25.

Filament. Så vitt jag vet är ingen maskin spärrad på det viset. Det enda är väl diameter på filament och exotiska material som ställer andra krav än "standard"-skrivare.

Nej det behöver inte vara exakt 25x25 men i den storleksordningen.
Då låter nog Prusa lite i dyraste laget för mig för att bara ha lite roligt med den.

Bambulabs är lite dyrare ca €700 men har för mig att det var lite bråk om deras inlåsning till molnet eller något i den stilen. Minns inte riktigt vad det innebar.
https://eu.store.bambulab.com/products/p1s?id=596563853858123...

Permalänk
Skrivet av Pake:

Bambulabs är lite dyrare ca €700 men har för mig att det var lite bråk om deras inlåsning till molnet eller något i den stilen. Minns inte riktigt vad det innebar.
https://eu.store.bambulab.com/products/p1s?id=596563853858123...

Om det är samma som anycubic så kan man inte skriva ut direkt från datorn utan måste spara ner filen på usb och initiera printen från skrivaren när deras cloud "går ner". Har hänt mig två gånger sedan april.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Om det är samma som anycubic så kan man inte skriva ut direkt från datorn utan måste spara ner filen på usb och initiera printen från skrivaren när deras cloud "går ner". Har hänt mig två gånger sedan april.

Kräver Anycubic att skrivaren är uppkopplad mot deras moln för att skriva ut direkt från datorn? Går inte att koppla med USB-kabel utan endast USB-minne i så fall?
Kan utskriften avbrytas ifall kopplingen till deras moln bryts?

Permalänk
Skrivet av Pake:

Kräver Anycubic att skrivaren är uppkopplad mot deras moln för att skriva ut direkt från datorn? Går inte att koppla med USB-kabel utan endast USB-minne i så fall?
Kan utskriften avbrytas ifall kopplingen till deras moln bryts?

Som jag har förstått det så är det så. Vilket är konstigt eftersom man bindar skrivaren och datorn via wifi.

Utskriften avbryts inte om uppkopplingen går ner utan är det skickat till skrivaren via cloud eller usb så är filen där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem

Jag har en anycubic kobra s1. Det går att skriva ut via molnet eller lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av randal:

Jag har en anycubic kobra s1. Det går att skriva ut via molnet eller lan.

Vad är fördelen att skriva ut via molnet jämfört med lan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Verkar som att man kan få den lite billigare härifrån
https://www.geekbuying.com/item/Anycubic-Kobra-S1-3D-Printer-...
https://www.geekbuying.com/item/ANYCUBIC-ACE-PRO-for-Kobra-S1...

Verkar bli €508 eller Sekr 5649 med deras valutaomvandling.

Säkert, det var mer modellen som var det jag ville påvisa var det "närmsta" sett till funktion och budget, sen vet jag att Inet inte är billigast

Jag kör deras Kobra 3 och är ganska nöjd, förutom att de inte använder standard-nozzlar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Vad är fördelen att skriva ut via molnet jämfört med lan?

Vet inte när det gäller anycubic men för Bambu Labs tappar man funktionalitet via deras app och kan inte printa saker från den direkt eller styra printen. Detta om du har den inlåsta firmwaren, med äldre version (som ska gå att backa till, åtminstone på äldre maskiner) verkar det funka ändå. När filen finns på minneskortet går det att styra allt, verkar inte spela roll hur det kom dit.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Funderar på en 3D skrivare ffa till att printa ut figurer till spel men också annat smått och gott.

Har tittat lite på:
Bambu Labs P1S Combo - 699 EUR
Anycubic Kobra S1 Combo - 599 EUR

Kampanjar till höger och vänster hela tiden så väldigt svårt att veta vad som är normalpris, lite AliEpxress vibbar över det hela, men kanske så man säljer saker i Kina?

Finns det andra i den prisklassen som är värda att titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Funderar på en 3D skrivare ffa till att printa ut figurer till spel men också annat smått och gott.

Har tittat lite på:
Bambu Labs P1S Combo - 699 EUR
Anycubic Kobra S1 Combo - 599 EUR

Kampanjar till höger och vänster hela tiden så väldigt svårt att veta vad som är normalpris, lite AliEpxress vibbar över det hela, men kanske så man säljer saker i Kina?

Finns det andra i den prisklassen som är värda att titta på?

Ska du printa figurer är FDM skrivare inte rätt väg att gå enligt mig iallafall

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Ska du printa figurer är FDM skrivare inte rätt väg att gå enligt mig iallafall

Har inte så höga krav (till en Dungeons & Dragons kampanj) och vill helst undvika resin då det inte verkar helt sunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Har inte så höga krav (till en Dungeons & Dragons kampanj) och vill helst undvika resin då det inte verkar helt sunt.

Då räcker det väl med en Bambulab A1 mini med en AMS och ett 0,2 munstycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Då räcker det väl med en Bambulab A1 mini med en AMS och ett 0,2 munstycke.

Gillar tanken med stängda lådor då jag har flera väldigt håriga hundar hemma. De större känns också mer framtidssäkra om jag nu får blodad tand och vill skriva ut andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Har inte så höga krav (till en Dungeons & Dragons kampanj) och vill helst undvika resin då det inte verkar helt sunt.

Då hade jag kört en p1s med 0.2 munnstycke isåfall

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Funderar på en 3D skrivare ffa till att printa ut figurer till spel men också annat smått och gott.

Har tittat lite på:
Bambu Labs P1S Combo - 699 EUR
Anycubic Kobra S1 Combo - 599 EUR

Kampanjar till höger och vänster hela tiden så väldigt svårt att veta vad som är normalpris, lite AliEpxress vibbar över det hela, men kanske så man säljer saker i Kina?

Finns det andra i den prisklassen som är värda att titta på?

Grymt nöjd med min P1S Combo iaf, den bara fungerar. Ingen erfarenhet av någon annan skrivare dock.

Permalänk
Medlem

Om jag nu köper en P1S Combo, vilka tillbehör rekommenderas, utöver ett 0,2 mm munstycke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Om jag nu köper en P1S Combo, vilka tillbehör rekommenderas, utöver ett 0,2 mm munstycke?

En spole filament och en liten minitång är nog det som inte ingick jag använder 99% av tiden. Bortsett från diskmedel och något luddfritt att gnugga byggplattan med. Om du vill montera figurer kanske du även vill ha lim och någon liten fil för finish?

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Om jag nu köper en P1S Combo, vilka tillbehör rekommenderas, utöver ett 0,2 mm munstycke?

Well, ett 0,6mm munstycke.

Well, anledningen är att enligt människor, som har gjort tester, och postat dem på internet, att utskrifterna med 0,6mm inte skiljer sig speciellt mycket från 0,4mm, men går snabbare... Take it or leave it. (åsikter kan meddelas till nån annan än mig)

Fönsterputs. Jag använder det som mellan-utskrifterna-rengöring, när diskmedel känns som det inte behövs. Putsa kan man göra med såna där pads som hon-där-hemma torkar av sminket med. Luddfritt? Kanske inte, men det har inte stört mig.

Tång, som sagt.
Gorilla-lim. Torkar inte så snabbt, expanderar. Annars superlim.
Kraftiga klädnypor, en liten tving.
Muttrar, pro-tip är att lära sig hur man pausar en utskrift på rätt ställe, så kan man sätta in muttrar inne i utskriften... Eller så finns det muttrar man smältar på plats.
Gradningsverktyg är en game-changer när det gäller att få fina kanter. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/specialknivar/gradverktyg-029407/

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Om jag nu köper en P1S Combo, vilka tillbehör rekommenderas, utöver ett 0,2 mm munstycke?

En slät PEI byggplatta. (om det nu inte ingår).
Den guldfärgade grovmönstrade plattan passar bra ibland, men oftast vill jag ha en slät botten. Och särskilt om det är småsaker man skriver ut, då blir mönstret lite väl grovt. IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Är lite sugen på en skrivare som klara automatiska färg-/materialbyten. Bara för eget intresse att leka med. Sett att det börjat komma helt inkapslade med filter för bättre luft i rummet den befinner sig.
Maskinen får inte bara låst till filament från specifika märken.
Byggyta helst minst 25x25 på byggplattan
Budget runt 5000 kr men kan öka på om det blir stor skillnad.
Vad mer bör man tänka på?

Jag köpte min första printer för några veckor sedan och slog till på en bambulab p1s.

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/bambu-...

Något över din budget men den har allt du önskar och gör det satans bra. Jag har inte åkt på något krångel alls hittills, den bara kör.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Om jag nu köper en P1S Combo, vilka tillbehör rekommenderas, utöver ett 0,2 mm munstycke?

Skrivet av mrTLU:

Well, ett 0,6mm munstycke.

Well, anledningen är att enligt människor, som har gjort tester, och postat dem på internet, att utskrifterna med 0,6mm inte skiljer sig speciellt mycket från 0,4mm, men går snabbare... Take it or leave it. (åsikter kan meddelas till nån annan än mig)

Fönsterputs. Jag använder det som mellan-utskrifterna-rengöring, när diskmedel känns som det inte behövs. Putsa kan man göra med såna där pads som hon-där-hemma torkar av sminket med. Luddfritt? Kanske inte, men det har inte stört mig.

Tång, som sagt.
Gorilla-lim. Torkar inte så snabbt, expanderar. Annars superlim.
Kraftiga klädnypor, en liten tving.
Muttrar, pro-tip är att lära sig hur man pausar en utskrift på rätt ställe, så kan man sätta in muttrar inne i utskriften... Eller så finns det muttrar man smältar på plats.
Gradningsverktyg är en game-changer när det gäller att få fina kanter. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/specialknivar/gradverktyg-029407/

Att skriva ut terräng med 0.6mm är så mycket snabbare än med 0.4mm eller 0.2mm. Jag vänder dem uppochner för att få lite mer grov textur av pei-plattan och kan då dra ned upplösningen lite till.

De flesta gubbar jag skriver ut är också till TTRPG, främst dnd hittills. Sen slänger jag dock på lite färg också om det är något speciellt eller allmänt cool gubbe/monster. Den jag har fått mest beröm för är en Fire elemental som jag skrev ut med ett 0.6mm munstycke. Tror att det var i 0.36mm upplösning, möjligen 0.24mm. Så det går definitivt att göra fina gubbar både med FDM och 0.6mm munstycke.
De flesta gubbar jag skriver ut är medium-sized dndstandard 25mm, så då syns inte de allra minsta detaljerna ändå. Men med det sagt så skriver jag självklart ut min egen player character med 0.2mm munstycke och 0.06mm upplösning bara för att.
Det går säkerligen att kunna få finare med en resinprint, men då måste man städa mer och tänka på placeringen av printern, samt hitta/göra modeller som faktiskt utnyttjar det mer högupplösta formatet.

Allt utskrivet på en p1s utan AMS.

Jag använder en liten vinklad tång,
nålmejsel? (vet inte vad de heter, men som en mejsel med spetsar i olika vinklar),
modellim (för limning när/om modellerna går sönder),
skalpell med matta,
någon typ av skrapa att plocka bort rester med från plattan,
har ett set med filar som knappt används och
en massa filament (personligen gillar jag PETG mer än PLA, har testat TPU för lite annorlunda egenskaper och transparent PETG). Favoritfärg är ljusgrå då den är lättast att prima i både vitt och svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeBite:

Att skriva ut terräng med 0.6mm är så mycket snabbare än med 0.4mm eller 0.2mm. Jag vänder dem uppochner för att få lite mer grov textur av pei-plattan och kan då dra ned upplösningen lite till.

Det som är jobbigt är själva bytet... Både på min Prusa och min Ender så tar det kanske 10min inkl-allt. Sååå, jag har en 0,6mm i Prusan som används mest, och 0,4mm i Endern.
Jag skriver mest ut bruksföremål där noggranhet inte är prio1 heller.

Däremot har jag inte haft framgång med 0,8mm. Jag var aldrig riktigt nöjd med utskriftskvaliten, och jag har för mig att det var lite mer störningar. Men snabbt går det! (nåja)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Det som är jobbigt är själva bytet... Både på min Prusa och min Ender så tar det kanske 10min inkl-allt. Sååå, jag har en 0,6mm i Prusan som används mest, och 0,4mm i Endern.
Jag skriver mest ut bruksföremål där noggranhet inte är prio1 heller.

Däremot har jag inte haft framgång med 0,8mm. Jag var aldrig riktigt nöjd med utskriftskvaliten, och jag har för mig att det var lite mer störningar. Men snabbt går det! (nåja)

Tror att det är ungefär lika bökigt i en p1s. Värma upp och låta den klippa filament, två skruvar som ska loss, vill helst inte bränna sig så vänta lite på att munstycket svalnar, koppla bort kablar och in med nytt munstycke och fortsätt i omvänd ordning. Allt detta i ett trångt utrymme då dörren inte går att öppna mer än ca 90 grader.
Så var ett tag sedan jag bytte, men snart är det ny kampanj och ny spelkaraktär och då får 0.2an åka fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeBite:

Tror att det är ungefär lika bökigt i en p1s. Värma upp och låta den klippa filament, två skruvar som ska loss, vill helst inte bränna sig så vänta lite på att munstycket svalnar, koppla bort kablar och in med nytt munstycke och fortsätt i omvänd ordning. Allt detta i ett trångt utrymme då dörren inte går att öppna mer än ca 90 grader.
Så var ett tag sedan jag bytte, men snart är det ny kampanj och ny spelkaraktär och då får 0.2an åka fram.

Ett tips är att du inte behöver värma. Klipp den kall med kniven i huvudet, två skruv och två kontakter. Tar ca 2 minuter om man har skruvmejseln på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ett tips är att du inte behöver värma. Klipp den kall med kniven i huvudet, två skruv och två kontakter. Tar ca 2 minuter om man har skruvmejseln på plats.

Lite jobbigt med kniven i skallen alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnakeBite:

Tror att det är ungefär lika bökigt i en p1s. Värma upp och låta den klippa filament, två skruvar som ska loss, vill helst inte bränna sig så vänta lite på att munstycket svalnar, koppla bort kablar och in med nytt munstycke och fortsätt i omvänd ordning. Allt detta i ett trångt utrymme då dörren inte går att öppna mer än ca 90 grader.
Så var ett tag sedan jag bytte, men snart är det ny kampanj och ny spelkaraktär och då får 0.2an åka fram.

Det är något jag gillar med A1 Mini, A1 och nu H2D. Där tar det nån minut att byta då man öppnar ett lås, tar ut det existerande munstycket, sätter in det nya och låser fast. Inga skruvar eller kablar att bry sig om. Bytte till High Flow igår på min H2D och det tog typ mindre än 1 minut. Det gör att det det blir enklare att hoppa mellan storlekar utan att dedikera en maskin till en storlek.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Har hållit på med 3D-printer i 6 år nu. Föredrar ett arbetsflöde som fungerar helt offline då jag ändå har printern i ett eget utrymme med egen ventilation och vill kontrollera att allt går rätt till vid start. Man kan visserligen lösa det med kameror men då behöver det vara rätt hög kvalitet på dessa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Ett tips är att du inte behöver värma. Klipp den kall med kniven i huvudet, två skruv och två kontakter. Tar ca 2 minuter om man har skruvmejseln på plats.

Tror att jag har testat det tidigare, men då satt det kvar filament i munstycket. Kanske gjorde fel då, får helt enkelt testa igen.

Permalänk
Medlem

Instämmer i rekommendationen på P1S combon om än lite dyr, känner bara att bambu är som apple "it just works". Det är inte sanningen för det är ofta ja måste skruva upp min AMS och dra ut filament som brutits av, men det är för de torkar och kanske inte används dagligdags. Men i stora drag mycket nöjd, hade en vanliga A1'a när dem va nya men drogs tillbaka pga produktionsfel, då uppgraderade ja. Även den var super nice, men öppen design då.

Min första printer var en ender 3, never going back... oj vad ja skruvade med den, hemskt men bra lärdom.

Visa signatur

Stolt ägare av en datamaskin

Permalänk
Medlem

Vad var den senaste saken som du skrev ut som inte kan klassas som prydnad?