Radeon RX 9070 är augusti månads mest prisvärda grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 9070 är augusti månads mest prisvärda grafikkort

Samtidigt är det redaktionens rekommendation för 1440p, men vilket kort är mest prisvärt 1080p-spelaren?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag saknar faktiskt de övre prisklasserna från artikeln, men det finns ju bara ett lag som spelar där så överblicken kanske är av begränsat värde?

5060 ti och 5070 ti och uppåt är väl ganska normala modeller som jag inte ser i tabellerna

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Halloj!

Högre upp i prisklasserna blir PPK som mätvärde snabbt irrelevant, så vi har historiskt sett inte tagit med detta.

I tabell två jämför vi alla kort i prisintervallet som samtidigt är bättre än vårt indexkort, RTX 4070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj!

Högre upp i prisklasserna blir PPK som mätvärde snabbt irrelevant, så vi har historiskt sett inte tagit med detta.

I tabell två jämför vi alla kort i prisintervallet som samtidigt är bättre än vårt indexkort, RTX 4070.

Bättre på vilket sätt? Det är ju två AMD-kort med sämre PPK än 4070… jag tycker nog att alla modellserier i senaste generationen borde vara representerade även om de inte ligger med i toppen

Angående högre prisklasser är det mer bara kul att se om 5090 ligger på 5 eller 15, men såklart är inte PPK kanske viktigaste mätvärdet för att köpa ett sånt kort

Jag menar inte att kritisera, bara försöker ge en annan bild. Artikeln i sig är väldigt trevlig

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

Bättre på vilket sätt? Det är ju två AMD-kort med sämre PPK än 4070… jag tycker nog att alla modellserier i senaste generationen borde vara representerade även om de inte ligger med i toppen

5060 ti är klenare än vårt indexkort och kommer därför inte med. 5070 ti är över prisintervallet, och kommer därför inte med. Om det hade varit med hade det dock varit näst sist i tabellen. Över 8500 kronor passar korten bättre in i "bästa superbilen", snarare än "mest prisvärda superbilen".

Vi kan eventuellt ta med vassare kort för referens, skall bara diskutera det internt, men det blir mest som en akademisk exercis!

Edit: och tack för den konstruktiva kritiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

5060 ti är klenare än vårt indexkort och kommer därför inte med. 5070 ti är över prisintervallet, och kommer därför inte med. Om det hade varit med hade det dock varit näst sist i tabellen. Över 8500 kronor passar korten bättre in i "bästa superbilen", snarare än "mest prisvärda superbilen".

Vi kan eventuellt ta med vassare kort för referens, skall bara diskutera det internt, men det blir mest som en akademisk exercis!

Edit: och tack för den konstruktiva kritiken!

Jag tycker det är mycket bra att ni drar en gräns mellan 8 000–9 000 SEK. De flesta lägger ändå inte mer än så, och om man ska tänka "pang per krona" så har dyrare kort ändå väldigt mycket lägre värde jämfört med de två prissegment som ni presenterar. Det är heller inte intressant att tala om "pang per krona" för dyra kort, eftersom målgruppen struntar i detta. De vill bara ha max prestanda oaktat kostnad.

"Pang per krona" är riktat till prismedvetna konsumenter och tycker ni ska hålla det så! Möjligtvis kan ni ta med ett 5090 bara för att folk ska kasta skit på det och säga hur värdelöst det är... och hur giriga nVIDIA är. Ja, ni fattar var fokuset i diskussionerna kommer landa om ni tar med dyrare kort...

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

För övrigt har jag lagt till en kolumn i tabellen som visar hur mycket PPK har rört sig upp, ner, eller inte alls, sedan senaste mätningen. Det ger en bättre överblick över hur marknaden rör sig. Hoppas det är användbart!

Permalänk
Medlem

Ser inget fel att inte ha med dyrare korten. Eller 5070TI kanske borde varit med då det är steget över prisklassen. Men i övrigt, även om nu många Swec'are anser sig "normala" fastän de betalar femsiffriga belopp för grafikkort. Men då är ju inte heller PPK lika viktig faktor. Snarare FPS/grafik -nivå man når upp till.

Jag tycker egentligen att även 8500 kr är en rätt hög gräns, även om man tyvärr börjar vänja sig motvilligt vid dessa priser. Dock motstått och inte handlat något nytt ännu, sitter fortfarande på 1080 icke TI. Men kanske även beror på att dagens generation (från båda) kändes mer som en blaha refresh än ett prestandahopp.

Är ju positivt för Intel att de åtminstone har en bra PPK-nivå. Även om jag tycker de korten borde ligga kring 1500 kr kanske. Vilket hade ökat på PPKn rejält dessutom.

Edit: 5070TI borde eventuellt vara med för statistikens skull.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

"Avgörande är också de 16 GB grafikminne, vilket ger kortet en fördel inför framtida spelsläpp"

Vad baserar ni detta på? Har ni några tester som antyder att GPUn orkar med inställningar där 12GB grafikminne inte räcker? Särksillt i 1080p?

Permalänk
Medlem

B5060 för 3269kr (var nyss på rea för 2990kr också) för 1080p och B570 för 1440p har bäst PPK om man bortser från indexkravet.

stavfel
Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"Avgörande är också de 16 GB grafikminne, vilket ger kortet en fördel inför framtida spelsläpp"

Vad baserar ni detta på? Har ni några tester som antyder att GPUn orkar med inställningar där 12GB grafikminne inte räcker? Särksillt i 1080p?

I samma mening tas det upp 5060 och B570 med sina 8GB respektive 10GB minne.

Att 8GB är lätt att slå i taket är ju ingen nyhet. 10GB är inte så långt ifrån.

Så de handlar inte om just specifikt att detta kort har 16GB över tex 12GB är en avgörande faktor, utan snarare att alternativen har för snålt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Tack, snälla Rosenvik.
Nu vet vi vad som ska köpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Att 8GB är lätt att slå i taket är ju ingen nyhet. 10GB är inte så långt ifrån.

Men det händer inte i praktiken att någon slår i taket med 10GB. Skälet är mycket enkelt - Xbox Series S har 10GB totalt minne, även om de sista 2GB är långsammare. Därför måste det finnas ett optimerat preset som passar i 10GB, men det måste inte finnas ett som passar i 8GB. Det är det som gör att i övrigt bra grafikkort (som 3070) ibland kraschar totalt i 8GB-spel.

När nästa generation konsoler kommer så kommer kraven säkert att åka upp till 12 eller 16GB, men det är svårt att sia om det idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Egentligen rätt ointressant håller jag med om. Då prestandan i korten troligen lär prestera dåligt den tiden då GB krävs.
Men med premiumpriserna som tas ut så är det ju bara snålt av Nvidia, eller ett rejält F-U mot köparna.

Och från Nvidiafanboys brukar det ju förespråkas ("Framtids") RT-prestanda som även den lär vara orelevant strax där efter. (Ev redan idag).

Tillägg: Är ju som att rekommendera 5060 för att det "kan" RT. Sen att det är ett klent kort i allmänhet redan nu och kommer inte vara bra på RT heller är väl en annan sak.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Nästa generations konsoller, kommer att kosta pengar, som vi inte vill spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Egentligen rätt ointressant håller jag med om. Då prestandan i korten troligen lär prestera dåligt den tiden då GB krävs.

Håller inte med om detta resonemang. Med mer VRAM kan man använda högre texturkvalitet även om man kanske måste dra ner på andra inställningar. Så länge man har tillräckligt VRAM påverkar inte texturkvalitén prestandan märkbart. Det leder till att spelet ser bättre ut än på motsvarande kort med mindre VRAM även om själva GPU:n presterar likadant.

PS5 Pro's GPU motsvarar ungefär ett 9060 XT och redan där ansåg de att det behövdes 16 GB VRAM.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

PS5 Pro's GPU motsvarar ungefär ett 9060 XT och redan där ansåg de att det behövdes 16 GB VRAM.

Redan PS5 har 16GB VRAM på något som är en strypt 6700XT ungefär, men då är det 16GB för allt - RAM+VRAM i samma pool. Jag är helt med på att 8GB är för lite idag, men egentligen vad som helst som är mer är OK.

(PS5Pro har 16+2GB, men de där sista 2GB är för OSet och kan inte användas av spel).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Hjälpsamt inlägg! Mer sånt här!
Ser nu att Inet ska ha 300kr mer för 9070 pulse än Amazon. Tänker att det kan vara värt att lägga lite mer så stöttar vi dom goa göteborgarna.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel men undrar om det är värt att gå från RTX 2080s till 9060XT när man endast spelar i 1080p och då främst titlar som har något år på nacken.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är blind, men är det ett PCIe 4 eller 5 system som testerna gjorts i..?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av dussin:

Ursäkta om jag är blind, men är det ett PCIe 4 eller 5 system som testerna gjorts i..?

Hej! Samtliga kort har testats med Asus ROG Crosshair X870E Hero som har stöd för PCIe 5.0.

Permalänk
Medlem

Jag kollade fel i mitt förra inlägg, så jag tog bort det

Det jag ville säga egentligen var att jag tycker nog att alla kort som kostar under 8500kr och inte är med i första tabellen borde vara med i andra tabellen, 4070, 7700 XT, 5060 ti inkluderade, även om deras prestanda är lägre än andra modeller

Som det är nu är det ju ett gap mellan 77-101 (indexpoäng) med kort som inte jämförs alls

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag tycker att ta priset från en modell och prestandan från en annan modell är en bra idé.

Gäller ju ett flertal kort, men som exempel.

Sweclockers testade 9070 Hellhound från PowerColor, vilket är deras första kort över deras MSRP-kort, lägsta priset som anges här kommer från MSRP-kortet från Sapphire, så 135/6902*1000 ger då 19,6. Men, Hellhound kortet kostar i dagsläget 7559kr, vilket då ger 17,9.

Dock, prestandaskillnaden mellan dessa två kort är klart mindre än prisskillnaden, runt 2-3%, vilket då skulle ge ett ppk på 19,0 - 19,2 eller så.

Samma sak gäller ju även tex 5070, även om de i fallet då gäller FE och ett MSRP-kort, så skillnaden är inte lika stor.

Och för att komplicera det ytterligare, 9070 XT har ju fått en ordentlig prestandaökning, och jag gissar att det även gäller för 9070.

Så, om man testade om med de nyaste drivrutinerna, så skulle nog 9070, trots allt, fortfarande vara etta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vet inte riktigt om jag tycker att ta priset från en modell och prestandan från en annan modell är en bra idé.

Gäller ju ett flertal kort, men som exempel.

Sweclockers testade 9070 Hellhound från PowerColor, vilket är deras första kort över deras MSRP-kort, lägsta priset som anges här kommer från MSRP-kortet från Sapphire, så 135/6902*1000 ger då 19,6. Men, Hellhound kortet kostar i dagsläget 7559kr, vilket då ger 17,9.

Dock, prestandaskillnaden mellan dessa två kort är klart mindre än prisskillnaden, runt 2-3%, vilket då skulle ge ett ppk på 19,0 - 19,2 eller så.

Samma sak gäller ju även tex 5070, även om de i fallet då gäller FE och ett MSRP-kort, så skillnaden är inte lika stor.

Och för att komplicera det ytterligare, 9070 XT har ju fått en ordentlig prestandaökning, och jag gissar att det även gäller för 9070.

https://www.youtube.com/watch?v=aWfMibZ8t00

Så, om man testade om med de nyaste drivrutinerna, så skulle nog 9070, trots allt, fortfarande vara etta.

Var inte den här videon felaktig? Alltså resultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Felet var väl att han sa att det var pga nya drivrutiner när det var en kombination av flera saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Nej orsaken var fel men prestanda vinsten syns i alla tester från flera håll .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Var väl dock vissa spelsläpp förra året där 3060 presterade bättre än 3070, vilket bör vara för att 3070 slog i taket på sitt 8GB VRAM, vilket gör att det inte är en omöjlig tanke att se att samma sak kan hända för 9070 vs 5070 tex.
Vi hade en period när nvidia släppte 10xx-serien när de var generösa med VRAM, tyvärr har det stagnerat nu...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

@Rosenvik du är bara dålig på att pruta i min födelsestad verkar det som Infartsmackens Semlor skojar man inte bort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av cirdonia:

@Rosenvik du är bara dålig på att pruta i min födelsestad verkar det som Infartsmackens Semlor skojar man inte bort.

Jag skulle aldrig pruta när man bjuds på kvalitet och en trevlig uppsyn!

Permalänk
Medlem

Kan man hitta några tester där 9070 nosar 9070 XT efter undervolt och lite meckande? Det låter ju intressant om jag kan få snarlik prestanda för mindre pengar.