Asus nya OLED-monitor har upp till 720 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast med CRT datorskärmar så upplevde man horribelt flimmer om man körde de under 75Hz.
Diverse "plattskärmar" brukar ju inte ha samma problem.
Att köra en TFT eller OLED i 60Hz är ju inget problem för kontorsprogram och annat som inte kräver snabba rörelser.
Medan en CRT kan flimra horribelt även om man inte kör spel som kräver snabb reaktionstid.

Konstigt dock att CRT TV inte upplevdes lika illa, även om man kör teven i 50 eller 60Hz ?

Jo CRT blir ju svart mellan varje bildruta, därav flimmer (vilket BFI, Black Frame Insertion, efterliknar på plattskärmar då det förbättrar Motion Clarity).

Hur länge beror på fosforns varaktighet. Dessutom påverkades detta ytterligare av om taklampan i rummet flimrade (och hur synkroniserat det flimret var med skärmen), vilket i så fall oftast var i 50hz då det är den frekvens vi har i elnätet i Europa.

CRT-TV-apparater drivs också av den frekvensen om de inte hade 50/60hz växlingsläge vilket senare modeller hade.

Skrivet av Matsamoto:

Någon som har bättre koll än mig får gärna förklara.

Men jag fattar inte varför man vill-höver ha 720Hz?
Visst, jag fattar att det flyter sjukt bra, men vilken uppoffring/upplösning behöver man köra då?
480p eller 360p?
Finns det överhuvudtaget ett grafikkort idag som kan ge 720hz med 2K eller ens 1080?

Jag personligen kör hellre med högre upplösning, typ 2K eller 4k/120 eller 144Hz än 480p och 720Hz.

Jag hade gärna köpt denna om det inte vore för att jag nyligen köpte deras 1440p 480hz-modell. Men helst skulle jag vilja ha en riktigt 720p-panel i så fall. Låga upplösningar kan se riktigt bra ut om de bara får ritas upp native. Det är uppskalning (som gör allt suddigt) som är den större boven, inte låga upplösningar per se. Se bara hur vackert 480p ser ut på en CRT (som ritar upp allt native, ingen skalning där inte!)

Det blir dessutom ännu bättre om man renderar i en ännu högre upplösning och skalar ner på GPU till skärmens lägre (supersampling)!

Permalänk

Bara 27” och inte 4k.
Asus har en kanonskärm, men 20kkr är ett saftigt pris.
https://www.komplett.se/product/1320583/datorutrustning/bilds...
Undrar hur länge vi får vänta tills de kostar hälften så mycket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Bara 27” och inte 4k.
Asus har en kanonskärm, men 20kkr är ett saftigt pris.
https://www.komplett.se/product/1320583/datorutrustning/bilds...
Undrar hur länge vi får vänta tills de kostar hälften så mycket?

Behöver du proffsfunktionerna som kalibrering? 32" 4K 240 Hz QD-OLED finns det många, inkl för strax under 10000 kr.

T ex: https://www.amazon.se/dp/B0DH58HJJD/?smid=ANU9KP01APNAG

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Slaget: Team SweC

NÄR kommer denna btw?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Någon som har bättre koll än mig får gärna förklara.

Men jag fattar inte varför man vill-höver ha 720Hz?
Visst, jag fattar att det flyter sjukt bra, men vilken uppoffring/upplösning behöver man köra då?
480p eller 360p?
Finns det överhuvudtaget ett grafikkort idag som kan ge 720hz med 2K eller ens 1080?

Jag personligen kör hellre med högre upplösning, typ 2K eller 4k/120 eller 144Hz än 480p och 720Hz.

Är det inte snarare cpu som man undrar fixar det?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en skärm med hela 320p och 2000hz. Jag köper direkt. Sen gör vi spel med pixelgrafik enbart så de är lättdrivna. Bra spel som Cyberpunk 2077 förbjuder vi och ser till att det inte går att få tag på. Och elden ring nightreigns servrar stänger vi ner direkt. Låst vid 60 hz?! Sån skit! Hurra för uppdateringsfrekvens! Spelbarhet och grafik, meh!

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli lite meningslöst efter en viss nivå? Jag kör 360hz nu och kan inte säga att jag skulle märka om någon i smyg ställde ner den till 240hz.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Någon som har bättre koll än mig får gärna förklara.

Men jag fattar inte varför man vill-höver ha 720Hz?
Visst, jag fattar att det flyter sjukt bra, men vilken uppoffring/upplösning behöver man köra då?
480p eller 360p?
Finns det överhuvudtaget ett grafikkort idag som kan ge 720hz med 2K eller ens 1080?

Jag personligen kör hellre med högre upplösning, typ 2K eller 4k/120 eller 144Hz än 480p och 720Hz.

Skrivet av BrottOchStraff:

Börjar det inte bli lite meningslöst efter en viss nivå? Jag kör 360hz nu och kan inte säga att jag skulle märka om någon i smyg ställde ner den till 240hz.

Den största vinsten med högre refresh rate bortom 120-240 Hz är hur det direkt korrelerar mot reducerad motion blur. Enkelt förklarat så ger en dubblering av frekvens en halvering av längden på rörelseoskärpans "spår" på skärmen. Det har ingenting att göra med pixelrespons utan är en effekt som uppstår av alla sample-and-hold-skärmar och hur vår syn fungerar. Jag brukar hänvisa till den här artikeln, den går igenom varför motion blur uppstår och hur man kan motverka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Den största vinsten med högre refresh rate bortom 120-240 Hz är hur det direkt korrelerar mot reducerad motion blur. Enkelt förklarat så ger en dubblering av frekvens en halvering av längden på rörelseoskärpans "spår" på skärmen. Det har ingenting att göra med pixelrespons utan är en effekt som uppstår av alla sample-and-hold-skärmar och hur vår syn fungerar. Jag brukar hänvisa till den här artikeln, den går igenom varför motion blur uppstår och hur man kan motverka det.

Fast en viss nivå av motion blur känns ju naturligt? Om jag vänder huvudet snabbt åt vänster höger så blir ju bilden suddig i verkligheten också.

Eller gör jag en tankevurpa nu?

Kommer ihåg när jag kollade på hobbit som gick i 48fps på bio att det kändes konstigt - kanske en vanesak?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast en viss nivå av motion blur känns ju naturligt? Om jag vänder huvudet snabbt åt vänster höger så blir ju bilden suddig i verkligheten också.

Eller gör jag en tankevurpa nu?

Kommer ihåg när jag kollade på hobbit som gick i 48fps på bio att det kändes konstigt - kanske en vanesak?

Nja, du tänker inte på samma sak. Det är ganska enkelt att visa! Titta på detta demo: https://www.testufo.com/

Följ UFO:na med ögonen och titta specifikt på prickarna. Märk hur de flyter ihop till ett kontinuerligt streck, och hur effekten blir värre ju lägre uppdateringsfrekvensen är. Du kan pausa rörelsen för att se hur UFO:na ska se ut egentligen. Det spelar ingen roll om det är en OLED med omedelbar pixelrespons, det är en intrinsisk effekt som uppstår av skärmar med sample-and-hold. Jag ser det fortfarande med en OLED-skärm på 120 Hz.

Om du skriver ut en bild av UFO:t på papper och drar det framför dig samtidigt som du följer det med ögonen är bilden knivskarp genom hela rörelsen. Detta är vad man i teorin kan efterlikna med en tillräckligt snabb display.

EDIT: ytterligare ett demo som också visar effekten, dock lite epilepsivarning: https://www.testufo.com/eyetracking

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Nja, du tänker inte på samma sak. Det är ganska enkelt att visa! Titta på detta demo: https://www.testufo.com/

Följ UFO:na med ögonen och titta specifikt på prickarna. Märk hur de flyter ihop till ett kontinuerligt streck, och hur effekten blir värre ju lägre uppdateringsfrekvensen är. Du kan pausa rörelsen för att se hur UFO:na ska se ut egentligen. Det spelar ingen roll om det är en OLED med omedelbar pixelrespons, det är en intrinsisk effekt som uppstår av skärmar med sample-and-hold. Jag ser det fortfarande med en OLED-skärm på 120 Hz.

Om du skriver ut en bild av UFO:t på papper och drar det framför dig samtidigt som du följer det med ögonen är bilden knivskarp genom hela rörelsen. Detta är vad man i teorin kan efterlikna med en tillräckligt snabb display.

EDIT: ytterligare ett demo som också visar effekten, dock lite epilepsivarning: https://www.testufo.com/eyetracking

Mycket fin beskrivning och bra länkar!

Tack!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Nja, du tänker inte på samma sak. Det är ganska enkelt att visa! Titta på detta demo: https://www.testufo.com/

Följ UFO:na med ögonen och titta specifikt på prickarna. Märk hur de flyter ihop till ett kontinuerligt streck, och hur effekten blir värre ju lägre uppdateringsfrekvensen är. Du kan pausa rörelsen för att se hur UFO:na ska se ut egentligen. Det spelar ingen roll om det är en OLED med omedelbar pixelrespons, det är en intrinsisk effekt som uppstår av skärmar med sample-and-hold. Jag ser det fortfarande med en OLED-skärm på 120 Hz.

Om du skriver ut en bild av UFO:t på papper och drar det framför dig samtidigt som du följer det med ögonen är bilden knivskarp genom hela rörelsen. Detta är vad man i teorin kan efterlikna med en tillräckligt snabb display.

EDIT: ytterligare ett demo som också visar effekten, dock lite epilepsivarning: https://www.testufo.com/eyetracking

Ska testa

Men det måste finnas en gräns för hur snabba rörelser över en yta som ögat kan följa utan att det blir suddigt även i verkligheten?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ska testa

Men det måste finnas en gräns för hur snabba rörelser över en yta som ögat kan följa utan att det blir suddigt även i verkligheten?

Japp, någon gräns finns det såklart. När det gäller skärmar verkar blurbusters ha kommit fram till att 1000Hz är målet man vill uppnå för skärmar ( https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f... ). Det luriga är dock att ju högre upplösning och ju större display, desto högre refresh rate behöver man. Komplicerat värre...

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Behöver du proffsfunktionerna som kalibrering? 32" 4K 240 Hz QD-OLED finns det många, inkl för strax under 10000 kr.

T ex: https://www.amazon.se/dp/B0DH58HJJD/?smid=ANU9KP01APNAG

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Vincent på HDTV-test har en video om skärmen för den intresserade: https://www.youtube.com/watch?v=7t0szGK1gFw

We take a first look at the ASUS PG27AQWP-W OLED gaming monitor at Gamescom 2025, featuring a "Primary RGB Tandem" 4-stack WOLED panel from LG Display, a 540Hz native refresh rate that can be boosted to 720Hz at 720p resolution, TrueBlack glossy coating, as well as DisplayPort 2.1 UHBR20 support.

Edit: Video från TFT-central med: https://www.youtube.com/watch?v=xxH5TOa1FII