Vem reparerar fristående bildskärmar?

Permalänk
Medlem

Vem reparerar fristående bildskärmar?

Jag köpte en Dell 4025QW för närmare 20 lax för ungefär ett år sen. Ena grabben lyckades tappa saker på den så den blev skadad hyffsat mitt på, den fungerar fortfarande men det är skitirriterande med vad som ser ut som permanent skräp på skärmen. Ringde försäkringsbolaget som vill ha en prisuppskattning på reparation - och här har jag kört fast. Googlar man så finns info att Dell hänvisar till sin tekniska support för skadad eller sprucken bildskärm. Jag kan hitta min skärm, jag kan välja "skadad eller sprucken skärm" som fel - men sen kommer jag ändå bara till en generell supportsida där jag kan ladda ner ny mjukvara och få tips på vanliga lösningar som att dra ur sladden och sätta i den igen. Chat finns, endast på engelska enligt infon - den är dock på svenska och har typ ett alternativ, vilket är att om det är teknisk support så ska man till den sida jag redan är på.

Vet nån om Dell reparerar skärmar? Eller har ni tips på någon annan som gör det? Reparerar man fristående skärmar över huvud taget? Eller finns det nån här som har svart bälte i Dells supportsida?

Inet sålde skärmen och de har i vanlig ordning varit femstjärninga i bemötandet. De kan troligen ta in den mot en kostnad och göra en prisuppskattning, väntar på bekräftelse kring det, och det är väl den vägen jag får gå om inga alternativ finns.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

Försäkringsbolag brukar annars ha kontakt med såna företag, när min skärm pajade ordnade Folksam en fraktsedel till Timrå Data och Service och sen gjorde de bedömningen att det inte var värt att laga.

Förslag att byta försäkringsbolag när det här är över.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ecce:

Reparerar man fristående skärmar över huvud taget?

Nej, det är dyrare att reparera än att köpa nytt. Typiskt är kostnaden för att hålla exempelvis en panel som reservdel i lager, transportera skärmen till och från serviceverkstad samt arbetstiden och kostnaden för reparationen blir högre än att ersätta med en likvärdig skärm direkt från hyllan.

Fast också ja, det förekommer att företag har byggt system där reparationer lönar sig. Då är det typiskt de mer avancerade yrkesprodukterna där kostnaden för produkten ligger i små upplagor och sådant som att skärmen har mer avancerade kringkomponenter. Till exempel skärmar för videoproduktion där priset är 100 000 kr och själva panelen endast är en liten del av den kostnaden. Dessa produkter kan repareras.

En masstillverkad reguljär kontorsskärm brukar därför väldigt sällan repareras. Är panelen skadad är den skrot.

Permalänk
Medlem

Dell reparerar dem förmodligen inte, men för en del andra skärmar, även betydligt billigare sådana, kan man ju hitta panelerna att köpa löst på eBay eller AliExpress. Misstänker att professionella firmor vill ha mer officiella källor att köpa ifrån dock.

Utför man arbetet själv och får tag i en skärm med trasig panel billigt så kan reparation fortfarande vara värt det för gamingskärmar och liknande, lite beroende på prisklass.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här frågan återkommer hela tiden. Så fort någon ställer frågan "...går det att reparera?" eller "...lönar det sig att reparera" är det en så gott som alltid en person som inte har kunskapen eller insikt om vad som krävs för att reparera en skärm. För hade de haft den kunskapen och den insikten, då hade de aldrig behövt ställa frågan till att börja med.

För att utföra reparationer själv måste man ha kunskapen – eller en tydlig vilja att lära sig hur man:
• ...öppnar och sätter ihop en skärm igen
• ...identifierar vilka komponenter som är trasiga, vilket beroende på felets natur kan vara att identifiera trasiga elektroniska komponenter på ett kretskort
• ...redan har eller är är beredde köpa den utrustning en reparation kan kräva, likt multimeter, lödtång, elektronikmejslar etc.
• ...hur man finner och navigerar sig fram till att köpa rätt komponenter från exempelvis kinesisk försäljning, samt till viss del undviker att bli blåst på vägen.

När man har gjort ovanstående behöver man följande eller en tydlig vilja att investera pengarna, tiden och energin till:
• ...att betala för och importera hem komponenterna
• ...färdigheten och den extra utrustningen reparationen kan komma att kräva
• ...tiden och energin att fullfölja reparationen
• ...att hantera smällen att DIY-reparationen kanske inte fungerar och nu står man med både trasig skärm och sänkta kostnader

Och allt detta ska vägas mot aspekten att faktisk bara köpa nytt, med eller utan hjälp av sådant som försäkringspengar.

DIY-reparationer är knappast omöjliga. Du som person kan garanterat se ett värde i att lära sig allt detta på egen hand. Samtidigt så vet jag efter att ha svarat på frågan i snart 30 år att nästan alla som frågar fiskar efter ett enkelt svar. DIY-reparationen sker väldigt, väldigt sällan. De personerna som kan utföra detta på egen hand behöver aldrig ställa frågan för de har redan sitt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag köpte en Dell 4025QW för närmare 20 lax för ungefär ett år sen. Ena grabben lyckades tappa saker på den så den blev skadad hyffsat mitt på, den fungerar fortfarande men det är skitirriterande med vad som ser ut som permanent skräp på skärmen. Ringde försäkringsbolaget som vill ha en prisuppskattning på reparation - och här har jag kört fast. Googlar man så finns info att Dell hänvisar till sin tekniska support för skadad eller sprucken bildskärm. Jag kan hitta min skärm, jag kan välja "skadad eller sprucken skärm" som fel - men sen kommer jag ändå bara till en generell supportsida där jag kan ladda ner ny mjukvara och få tips på vanliga lösningar som att dra ur sladden och sätta i den igen. Chat finns, endast på engelska enligt infon - den är dock på svenska och har typ ett alternativ, vilket är att om det är teknisk support så ska man till den sida jag redan är på.

Vet nån om Dell reparerar skärmar? Eller har ni tips på någon annan som gör det? Reparerar man fristående skärmar över huvud taget? Eller finns det nån här som har svart bälte i Dells supportsida?

Inet sålde skärmen och de har i vanlig ordning varit femstjärninga i bemötandet. De kan troligen ta in den mot en kostnad och göra en prisuppskattning, väntar på bekräftelse kring det, och det är väl den vägen jag får gå om inga alternativ finns.

jag hörde av mig till återförsäljaren där jag köpt min skärm när jag hade 2 vertikala linjer, dem gav mig ett ungefärligt pris på 3000-4000kr för reparation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den här frågan återkommer hela tiden. Så fort någon ställer frågan "...går det att reparera?" eller "...lönar det sig att reparera" är det en så gott som alltid en person som inte har kunskapen eller insikt om vad som krävs för att reparera en skärm. För hade de haft den kunskapen och den insikten, då hade de aldrig behövt ställa frågan till att börja med.

För att utföra reparationer själv måste man ha kunskapen – eller en tydlig vilja att lära sig hur man:
• ...identifierar vilka komponenter som är trasiga, vilket beroende på felets natur kan vara att identifiera trasiga elektroniska komponenter på ett kretskort
• ...redan har eller är är beredde köpa den utrustning en reparation kan kräva, likt multimeter, lödtång, elektronikmejslar etc.
• ...hur man finner och navigerar sig fram till att köpa rätt komponenter från exempelvis kinesisk försäljning, samt till viss del undviker att bli blåst på vägen.

När man har gjort ovanstående behöver man följande eller en tydlig vilja att investera pengarna, tiden och energin till:
• ...att hantera smällen att DIY-reparationen kanske inte fungerar och nu står man med både trasig skärm och sänkta kostnader

Och allt detta ska vägas mot aspekten att faktisk bara köpa nytt, med eller utan hjälp av sådant som försäkringspengar.

DIY-reparationer är knappast omöjliga. Du som person kan garanterat se ett värde i att lära sig allt detta på egen hand. Samtidigt så vet jag efter att ha svarat på frågan i snart 30 år att nästan alla som frågar fiskar efter ett enkelt svar. DIY-reparationen sker väldigt, väldigt sällan. De personerna som kan utföra detta på egen hand behöver aldrig ställa frågan för de har redan sitt svar.

Ja, det är förvisso också sant.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fråga butiker som reparerar mobiltelefoner? - de har eventuellt möjlighet att göra jobbet annars har de troligen någon ide om vart du kan vända dig

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Tomi Elektronik

Dom är duktiga på mycket. Värt att kolla med dom om du bor i Stockholm

Visa signatur

Server | ABIT IC7-MAX3 | Prescott 3Ghz | 4x512MB PC3200 | 2 x Acer X203HB
Workstation | Asus P8P67 Deluxe B3 | I7-2600k | 4x4Gb Corsair Vengeance | Gainward GTX 580 GOOD | Asus VE278Q |
HEPC | Asus T2P-Deluxe | 2x512MB PC3200 | Leadtek 5600 | Pioneer 42" Plasma |

Permalänk

Lite off-topic kanske, men min historia visar lite på att Laxpudding kanske har mer rätt än fel i att skärmar i överlag inte repareras så mkt längre...Jag köpte en Sony pro video monitor för x-antal år sedan (från en butik i Stockholm jag inte nämner namnet på), modell LMD-1530w, för några futtiga tusenlappar, kanske runt 3000SEK. Det var billigt eftersom den stått troligtvis i lager ca 10 år oöppnad. Så jag köpte den ändå, för var så nyfiken (är lite pro video/film-gear entusiast) hur skärmen skulle upplevas irl för mig. Det bästa var att jag köpte den med garanti på 1 år kanske. Såklart blev det nåt fel med monitor efter några månader bara. Jag kontaktade butiken som om jag minns rätt hänvisade mig direkt till Sony support. Så jag gjorde det och till min förvåning så svarade de från England, där deras Europeiska säte verkar ligga. De var beredda på att ta emot då och betala för frakten och allt för att se om den gick att reparera. Snacka om seriöst! De skickade en kurir från typ DHL som plockade upp hela monitorn från mig och skeppade det vidare till England. Efter någon vecka till månad kontaktade de mig igen, efter att ha kollat genom monitor hos deras service center, och frågade om de kunde ersätta monitorn med en ny, eftersom kostnaden för att reparera den skulle bli alldeles för högt. De ersatte inte den med en likadan en gammal monitor, utan jag fick en sprillans ny med ungefär samma initalkostnad fast ämnad för dagens marknad. Så jag fick en, modell LMD-B170, värde ca 20 lax nypris, den tiden jag fick den. Snacka om att man blev glad för garanti och support för en gångs skull! TACK SONY PRIMESUPPORT!

Visa signatur

"Dedicated to all future pioneers..."

Permalänk
Medlem

Finns några:

https://gladteknik.se/reparation-av-datorskaerm/
Skärm

https://lagaiphone.se/skarmbyte-barbar-dator/
Skärm bärbar, troligen även vanlig skärm som bör vara enklare

https://www.houseofsolution.se/
Lagar kretskort, speldatorer, mac, mobiler

https://datagiganten.com/reparera-pc/byte-av-skarm-barbar-dat...
Dom skriver "Om skärmen på din bärbara dator eller PC har gått sönder hjälper vi dig att byta ut den."

https://tricom.se/

med flera...

Vad det kostar?, inte en aning...

Hittade dessa med en sökning på google med sökbegrepp "reparation av datorskärmar".

Reservdelar till monitorer
https://fixpart.se/monitor-reservdelar

Om du tar vägen att själv byta display.
Det du behöver är tålamod och välorganiserat (så du har koll på var alla skruvar och kanske klämmor går), en skruvmejsel, en plastbit att sticka in mellan chassit så hakarna/låsen i plasten släpper.

Antagligen så behövs ingen löd kunskap då skärmen normalt är ansluten med en eller flera små kontakter, dessa är ibland pilliga innan man hittat låsningen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kanske ska läsa TS innan du rapar ur dig detta? TS har ett försäkringsbolag som vill ha ett kostnadsförslag på reparation. Ingenstans i OP står det något om att denne vill utföra reparationer själv. Om du ska stila med dina kunskaper, kan det också vara förnuftigt att förstå frågan särskilt med sådan ton.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Skrivet av ecce:

Kolla med El-Care

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Du kanske ska läsa TS innan du rapar ur dig detta? TS har ett försäkringsbolag som vill ha ett kostnadsförslag på reparation. Ingenstans i OP står det något om att denne vill utföra reparationer själv. Om du ska stila med dina kunskaper, kan det också vara förnuftigt att förstå frågan särskilt med sådan ton.

Tycker Laxpuddings svar är bra oavsett om det stämmer in på OPs frågeställning. Någon läser den här tråden i framtiden och får lite alternativ

Permalänk
Medlem

Det finns ett avdrag för repration av elprodukter precis som rot, det är troligen det minst använda avdraget i världshistorien. Anledningen till att allt mer inte repareras är byggprocessen idag, mycket limmas plus skruvas för att skapa styvhet i tex skärmar plus att utbudet idag av samma produkter har så kort tillverknings tid, nya generationer hinner knappt byggas i en cykel innan de är omoderna och nästa är under tillverkning i många fall så finns det inte ens möjlighet att återskapa kretskort och komponenter för en två år gammal model och det skulle helt enkelt vara olönsamt att hålla liv i reservdelar. Läste en branchtidning för Techindustrin för något år sedan att sopberget av elektronik har sen pandemin (Undantag från återvinnings regler klubbades gemensamt av producenter och politiker och återvinnings kraven slopades till stor del) år 2023 (maldes) 463.000.000 (milijoner) Mobiler Datorer och komponenter till skrot i sina produktlådor och mindre än 7% återanvändes mestadels då guld! Orsaken är enkel ingen som tillverkar Mobiler eller datorer vill att fyra år gamla säljs för en billig peng och kommer till användning för det kannibalisera på nya modeller som kan gå samma öde till mötes om fyra fem år. Reglerna har stramats åt igen men det slängs otroliga mängder elektronik årligen av samma orsak.

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka lite såhär när det gäller konsumentprodukter, särskilt elektronik:

Kan man anse att produkten i princip är i sitt mest grundläggande utförande för konsumenter? Dvs är det här en produkt som är en minsta gemensam nämnare för andra konsumentprodukter?

När det gäller skärm så är det en grundläggande komponent. Den ingår i många andra produkter, men som konsument köper du aldrig de komponenter som utgör den skärmen eller andra skärmar. Det går förmodligen inte ens att köpa. En skärm är den "minsta" produkten du kan köpa.
Det brukar tyda på att försöka laga är helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också tipsa om en större mobil reparatör. Finns några på Södermalm kring Hornstull som jag sett ha lite datorer och sånt liggandes. Sen har jag bytt panel men det var i laptops. På den tiden 2010 var det lätt gjort med lite plastkort och en liten skruvmejsel.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dumsnuten:

Måste du säga att du valt användarnamn med omsorg.

Utan att bidra något till tråden gnäller du över min ton och kontext, genom att själv hålla en otrevlig ton och svara utanför kontext. Men visst, jag förstår ju att du inte förstår så här är förklaringen av det sammanhang som du missar:

Svaret är inte till TS utan till den följddiskussion som alltid uppstår när denna fråga kommer: Dessa inlägg om att man kan reparera själv genom att köpa komponenter från kina. För det är ju något som är väldigt enkelt att föreställa sig och slänga fram som förslag på ett forum. Men är något som väldigt få gör i praktiken när de börjar tänka igenom vad som faktiskt krävs.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mycket att göra med Dell tidigare med just skärmar och tycker att deras svenska support är kanon!

Om du känner att du har gett upp deras kundsupport, så har jag en del bra kontaktuppgifter som jag kan skicka på PM som förhoppningsvis hjälper dig!

Permalänk
Bildexpert 📺

Att byta en skärm på en mobiltelefon är inte helt analog med den här situationen. En konsumentbildskärm är i princip enbart en panel med rätt simpla komponenter runt om. När panelen är skadad finns det sällan marginaler kvar som gör en reparation lönsam jämfört med en ny modell från hyllan.

Med en mobiltelefon är skärmen en delkomponent och kanske inte ens den dyraste delkomponenten. En modern mobil är så mycket mer än enbart skärmen. Där kan det förstås löna sig att reparera.

Jag har däremot svårt att se att mobilreparatörerna vilka numera finns i varje hörn i varje stad är rätt ställe för att reparera en 40-tums bildskärm. Det är helt olika ekonomier bakom mobilreparatörerna existens. TS behöver vänta in svar från Dell:s support här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Får du verkligen inte andra alternativ än självservicesidan efter du angett service tag hade jag skrivit ett fysiskt brev till Dell. Om inte Inet tycker de kan hjälpa dig dvs, som troligtvis också hade varit att de gör ett ärende mot Dell.

För att någon ska kunna ge en offert behöver de tillgång till Dells reservdelar, om det ens finns några. Eftersom det gäller en skärm kommer inte en random verkstad ha möjlighet att köpa reservdelar. Finns inte reservdelar behövs nog utlåtande från Dell vilket som.

Dell Aktiebolag
Frösundaviks Allé 1
SE-169 70 Solna
Sweden

Dold text
Permalänk
Medlem

Fick tag i folk på Dell tillslut. De reparerar inte skärmar.

Det handlade aldrig om nån DIY-reparation. Försäkringsbolaget vill ha ett kostnadsförslag för reparation, därav min fråga eftersom jag själv inte lyckas hitta nån som reparerar bildskärmar från Dell. För en skärm som kostar 3k är det såklart inte rimligt, jag hade kastat den och köpt en ny. 20k svider lite så man får försöka ge försäkringsbolaget de dom frågar efter.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ecce:

Det handlade aldrig om nån DIY-reparation. Försäkringsbolaget vill ha ett kostnadsförslag för reparation, därav min fråga eftersom jag själv inte lyckas hitta nån som reparerar bildskärmar från Dell. För en skärm som kostar 3k är det såklart inte rimligt, jag hade kastat den och köpt en ny. 20k svider lite så man får försöka ge försäkringsbolaget de dom frågar efter.

På en modell som 4025QW med krökt 40 tum 5120x2160-panel talar vi om en ovanlig skärm där själva panelen utgör kanske över 80 procent av hela värdet i produkten. Därför kan kostnadsförslag – ifall du får ett – mycket väl var samma eller högre som ett ny skärm från hyllan. Det är förmodligen på grund av detta svårt att ens få ett förslag eftersom det inte lönar sig. Då finns heller inget incitament från fristående reparatörer att lägga tid på offereter/kostnadsförslag för något som aldrig blir av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Om inte tillverkaren gör det så gör ingen annan det heller.

Säg att någon verkstad kan komma över en U4025QW med fungerande panel billigt med andra skador, då kan de enkelt komma över en U4025QW med skadad panel och byta kretskortet eller vad som nu var skadat – då kan de sälja vidare denna på begagnatmarknaden. Inget de kan lägga på hyllan som reservdel, då du skulle säga nej till kostnadsförslaget vid offert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Måste du säga att du valt användarnamn med omsorg.

Utan att bidra något till tråden gnäller du över min ton och kontext, genom att själv hålla en otrevlig ton och svara utanför kontext. Men visst, jag förstår ju att du inte förstår så här är förklaringen av det sammanhang som du missar:

Svaret är inte till TS utan till den följddiskussion som alltid uppstår när denna fråga kommer: Dessa inlägg om att man kan reparera själv genom att köpa komponenter från kina. För det är ju något som är väldigt enkelt att föreställa sig och slänga fram som förslag på ett forum. Men är något som väldigt få gör i praktiken när de börjar tänka igenom vad som faktiskt krävs.

Jag tog upp det för du gör 2 (uppe i 4st nu) inlägg i en tråd där du inte läst OP och med det andra inlägget har en rätt nedlåtande ton där av också ett gnällinlägg från min sida. Det finns absolut ställen du kan vända dig till för att reparera skärmar m.m., bl.a reCompute IT eller liknande. Vad TS är ute efter är ett kostnadsförslag som han kan ge till sitt försäkringsbolag och därmed få ut ersättning till en ny skärm. Att det skulle bli fråga om en reparation av en spräckt skärm är naturligtvis inte aktuellt.

Det andra alternativet som TS nu utfört är att gå till Dell och fråga om det ens är möjligt, varpå han får ett svar "Nej det är inte möjligt", det kan han visa sitt försäkringsbolag.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat innom tv reparation några år, när vi gick över från "gammla" tjocka platt tv till dom vi har i dag och Det enkla svaret är NEJ! exakt som Laxpudding sägger, vi reparerade totalt kanske 20 apparater på ett år och dessa var i 20k+ klassen och då alltid genom garanti eller försäkring, ingen kund ville betala dom hutlösa priserna på dom enskilda Komponenterna. tänk på att en 20k tv då kankse motsvarar en 40k i dag.
Sedan kan tillägas att på den tiden var företaget jag jobbade hos under gammla men bindande document från många märken vilket inte gjorde det tillåtet att reparera vissa märken själv om det gick att hänvisa kunden till deras egna löjligt dyra komponenter även om det bara handlade om att tex byta en transistor. tex: ett nytt styrkort för en fin plastma tv (14k+) vi fick in skulle gå lös på ca 22k , varför?, för att märket inte vill vara tvungna att ha en drös med komponenter liggandes o ta plats och kosta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Perfekt! Svaret från Dell är att panelen är trasig och är ej reparerbar, hela skärmen måste bytas mot en ny.

Så svaret till Dell bör vara i linje med screenshot av Dells svar samt "pga typen av skada kan skärmen ej repareras av tredjepart då panelen är förstörd, denna del säljs ej av Dell då hela skärmens värde ligger i panelen." eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Ja har fått 3 skärmar reparerade så det sker fortfarande.

En samsungskärm där det kom en tekniker hem till mig och böt ut kretskortet i skärmen (gick inte att komma åt kabel tv kanaler) två LG skärmar som jag skickade in till LG där dom förmodligen böt ut panelen (streck över skärmen). Jag vet att dom blev reparerade och inte utbytta för jag kännde igen dom och det kom tillbaka i samma förpackning jag skickade.

Dock så gick allt på garanti så nå prisuppgifter har jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis så. Det hela kan sammanfattas med att elektronikfelsökning och reparation nästan alltid kräver tid, utrustning och engagemang som gemene man helt enkelt inte är beredd att investera. Vad det gäller konsumentprodukter är det egentligen bara lönsamt om man ser andra värden än ekonomiska i att reparera, exempelvis att man tycker det är lärorikt och kul.

Det är ytterst sällan problemen ens är av sådan natur att någon annan kan gissa sig till det från knapphändig given information, och posta en steg-för-steg-beskrivning över verifikation av felet, införskaffande av reservdelar, och reparation till någon utan erfarenhet.

Med risk för att det låter tråkigt är det nog så gott som alltid ett bättre alternativ att köpa nytt för den som behöver fråga om något kan repareras när det kommer till prispressade konsumentprodukter, om felet inte är något väldigt enkelt och uppenbart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fick skärmen på min samsung teve utbytt då den blev spräckt i och med en flytt och jag kan säga att det tog ett tag innan försäkringsbolaget bestämde sig för det. Tre månader tog det säkert innan jag kunde använda den igen, det här var för 2-3 år sedan. Då var teven några år gammal och efter att försäkringsbolaget hade pratat med tv reparatören (timrå data) ville dom laga den och inte ge mig pengar till någon ny.