Tips på böcker för en helt novis som har lite koncentrationssvårigheter

Permalänk
Medlem

Tips på böcker för en helt novis som har lite koncentrationssvårigheter

Hej.

Jag har inte direkt varit en bokläsare i mitt liv, och efter tinnitus för 15 år sedan så blev det icke existerande.
Läsa kortare artiklar osv är inga problem, men en bok är det lätt jag tappar tråden och börjar då störa mig ännu mer på tinnitus osv sen blir det inget.

Jag skulle vilja försöka börja läsa böcker men vet inte vart det är bäst att börja.
Lite tankar om bra saker:

• Gärna vettig storlek på texten, är det för smått tappar jag nog det lättare.

• Böcker som även har film motsvarighet så man håller sig mer involverade då man sett film version osv?

• Svenska eller Engelska går bra

Det är väl svårt att veta vad jag är intresserad av då jag inte läst böcker.
Men generellt intresse:

• Verklighetsbaserade händelser är ofta intressant på serier tycker jag

• Fantasy serier brukar jag gilla (men kanske inte samma inlevelse med bara text?)

Är det någon som varit i samma situation som kan ge lite tips på hur de började komma in i bokläsande?

Eller någon som bara har några bra rekommendationer så tas det gärna emot

Kommer försöka låna böcker på biblioteket i början.

Go helg

Permalänk
Medlem

The Martian (Finns som film) och Project Hail Mary (Kommer snart som film) tycker jag är suveräna sci-fi böcker som inte är alltför överdrivet overkliga.

Annars brukar jag rekommendera så kallade YA (Young Adult) böcker till folk som har svårt att orka läsa dom dessa typer av böcker brukar skippa mycket fluff och vara mera rakt på sak.

Jag gillade till exempel E P Ugglas Drakar och Demoner böcker baserade på papper och penna rollspelet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Textstorlek beror ofta på format av boken, leta efter storpocket eller ännu bättre nån typ av inbunden utgåva av boken du vill läsa. Vanlig pocket är rätt liten text.
Sen finns ungdomsböcker och enkalre texter som är gjorda för att ha större text, men det jag ville ha sagt är att om du hittar en intressant bok men avskräcks av storleken på texten, försök hitta den som storpocket eller inbunden bok för större text.

Fantasy och science fiction (som är min favoritgenre) är snarare med mycket mer inlevelse än en film. I början är det säkert bra med att läsa något du känner igen, då har du det visuella att tänka på. När du blivit mer van projicerar du dina egna bilder/filmer av händelser i huvudet bättre än någon filmskapare.

Det man får tänka på generellt när man läser är att det kommer finnas bitar som är lite mer "tråkiga", där man t ex får bakgrundsinformation om karaktärer och miljöer på ett sätt som man inte kan ge i film. Så även jag som van läsare kan tycka, usch det här stycket/kapitlet var lite segt, men sen förstå att kommande kapitel som är bra krävde det lite tråkigare kapitlet.

Jag har inte direkt konkreta tips för en ny läsare, men det finns ofta nedkortade versioner av böcker, abridged version om du vill läsa på engelska. En världsomsegling under havet kan vara 200 sidor, eller 800 sidor beroende på version.

Permalänk
Medlem

Prova Liftarens guide till Galaxen. En serie på 5 böcker där varje boka är ca 120 sidor. De första 3 böckerna är riktigt bra enligt mig. Bok 4 och 5 är lite sämre. Kapitlen är korta och fulla av humoristiska absurditeter.

Verkar vara slutsåld på de flesta ställen. Men finns garanterat på bibliotek.

Annars skulle jag prova att läsa Harry Potter böckerna. De är visserligen ganska tjocka de sista, men den första boken är hanterbar, något att prova på. De har alla stor text och är ju tänkt att även barn från 10 år ska kunna läsa dem.

Maj Bylock har gjort förkortningar av kända klassiska böcker gjorda för att de ska bli mer lättlästa. Lästa i princip alla hon gav ut på mellanstadiet och läste i många fall orginalutgåvorna av böckerna senare.
Här är ett exempel https://www.bokus.com/bok/9788727048499/en-varldsomsegling-un...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Som SID sa The Martian är riktigt bra och jag gillade läsa Fight Club också. Då jag sett filmerna ett flertal gången innan jag läste böckerna så hade jag hela tiden en bild i huvudet av vad det är som händer. Tycker sånt underlättar läsandet som annars är lite halvsvårt för mig. Finns som ljudböcker också!

Permalänk
Medlem

Lätt att ta till sig The Hobbit (eng) Bilbo (swe) som kan leda dig till Sagan om Ringen (The Lord of the Rings) och vidare (undvik filmatisering av The Hobbit.

Isaac Asimov: Foundation (eng) Stiftelsen (swe) korta episods kapitel i första boken, blir lite längre i bok två och tre. Om du fastnar i Asimov’s böcker så finns det många förslag på hur du skall läsa vidare. Undvik dock alla filmatiseringar av Asimov, ingen har lyckats.

Terry Pratchett: Discworld - har inte läst på svenska, så jag kan inte uttala mig om hur översättningen fungerar. Skulle börja med Guards, guards. Alla hans böcker är avslutande berättelser, men det finns olika serier inom Discworld som bygger lite på varandra. Skulle du fastna i hans värld så finns det mycket att upptäcka. Det finns också läsordningrekomdantioner att hitta på nätet (som man kan ignorera) Här finns det ett antal TV films adaptioner som är rätt bra (från BBC) de tecknade varianterna bör dock undvikas, om inte du fastnar helt i hans värld och vill uppleva allt.

David Eddings: Pawn of Proficy (bör inte läsas på svenska) är början på fem böcker, som sedan leder till fem till om man vill, som sedan leder till ytterligare två. Eddings har förbjudit alla former av adaptioner, så här finns inga filmer, bara ljudböcker som alternativ till att läsa själv.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av SID 6.7:

The Martian (Finns som film) och Project Hail Mary (Kommer snart som film) tycker jag är suveräna sci-fi böcker som inte är alltför överdrivet overkliga.

Annars brukar jag rekommendera så kallade YA (Young Adult) böcker till folk som har svårt att orka läsa dom dessa typer av böcker brukar skippa mycket fluff och vara mera rakt på sak.

Jag gillade till exempel E P Ugglas Drakar och Demoner böcker baserade på papper och penna rollspelet.

Jag tänkte också föreslå The Martian för någon som inte är van vid att lägga full fokus på läsandet. Mycket lättläst, men samtidigt medryckande.

@Nivity - jag har en vän med allvarlig tinnitus som lyckades komma över problematiken genom att spela white noise i hörlurarna. Själv har jag kört det till och frånockså, men av anledningen att jag inte kan få tyst på tankar och (främst) musik i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Terry Pratchett: Discworld - har inte läst på svenska, så jag kan inte uttala mig om hur översättningen fungerar.

Alla tips i det citerade inlägget tycker jag är bra för känd och lättillgänglig sci-fi och fantasy. Discworld/skivvärlden funkar rätt bra på svenska, vissa av de engelska ordvitsarna lyser igenom, vilket är imponerande översättning.

Sci-fi-varianten av Discworld är väl liftarens guide till galaxen, som är skitkul.

Jag är måhända nostalgiskt smittad, men jag tycker den svenska svavelvinter-serien är läsvärd med sin speciella humor.

Dune och game of thrones hör väl lite till samma kändis-kategori.

När jag började lösa vuxenböcker som typ 8-åring så plöjde jag ”klassiker” som den siste mohikanen, skattkammarön, de tre musketörerna, Robinson Crusoe och ett gäng Jules Verne. Bara att låna på bibliotek och skippa det man inte fastnar för.

Permalänk
Medlem

Om textstorlek är ett problem skulle jag rekommendera en e-boksläsare så att du kan anpassa textstorleken. Jag håller annars med om de flesta rekommendationer, dock inte Dune och Game of Thrones, de är rätt tunglästa

Permalänk
Medlem

E-bokläsare för att kunna justera text. Låna böcker/ e-böcker på bibblan.
Går du till nåt bibliotek så lär du kunna få bra rekommendationer där också:)

Permalänk

The witcher böckerna har jag plöjt igenom och inte allt för svårlästa men ändå inte barnboksnivå.

Rätt lagom tjocklek också på ett par hundra sidor per bok med kapitlen ej sammanhängande utan mer som småberättelser som man kan ta ett eller ett par kapitel åt gången.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Super mycket tack för alla bra tips på böcker och om bokläsning.
Skrivit ner alla tips på böcker, tänkte besöka biblioteket på måndag så perfekt.

Har funderat på läsplatta också faktiskt, men tänkte jag börjar med lite låneböcker och sen kanske man kan köpa en sådan. Ekonomin är inte så bra så känner dumt o hoppa på en sådan direkt, bra tips att man kan låna e-böcker på biblioteket sen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

[li]Böcker som även har film motsvarighet så man håller sig mer involverade då man sett film version osv?[/li]

Den här förstår jag mig inte riktigt på? Är väl tvärtom, man tappar väl i princip all spänning om man vet vad som ska hända?

Citat:

[li]Fantasy serier brukar jag gilla (men kanske inte samma inlevelse med bara text?)[/li]

Skulle vilja hävda motsattsen, då fantasy (och till viss del scifi) har väldigt svårt att realiseras i tv/film så brukar bokformen vara rejält överlägsen.

Nu råkar iof denna också ha en filmatisering, men med tanke på att vi är på sweclockers så slår jag ett slag för Ready Player One, långt ifrån det bästa jag läst, men kan eventuellt passa väldigt bra för att komma in i läsandet; väldigt lättläst och underhållande, inte så många sidor och ingen mastodontserie, och gillar man 80tals kultur och retro datorer/spel så är det ren guilty pleasure.

Permalänk
Medlem

Kolla upp den engelske ungdomsförfattaren Alan Garner. https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Garner
Denna bok är skriven i tolkien-anda (fem år efter LoTR), men betydligt mer kortfattat vilket lämnar mycket över till att måla upp i din egen fantasi. Han har skrivit flera andra små-serier. (Elidor bl.a.)

1960 "The Weirdstone of Brisingamen" (Tales of Alderley #1) (Svenska: Den förtrollade stenen 1/3)
https://www.goodreads.com/book/show/694997.The_Weirdstone_of_...

Alan tyckte inte alls om sin första bok, trotts att det blev en kommersiell succe. Uppföljaren The Moon of Gomrath kom 1963 men sen dröjde det 50 år innan han slutförde trilogin med Boneland 2012.

Som en surrealistisk kors-handling kan du sedan leta efter denna populärvetenskapliga bok som berör samma kultur som Alan Garner skriver om. (Druidens död)

Citat:

"En druids död" den svenska översättningen av den populärvetenskapliga boken "The life and death of a druid prince" av Anne Ross och Don Robins, en bok som skildrar den keltiska kulturen kring en 2000 år gammal mossliknande kropp, den så kallade Lindowmannen, funnen i England.

PS. Fröken läste "Den förtrollade stenen" för oss i årskurs 6 och handlingen fastnade så starkt att jag sedan letade efter boken genom hela livet. Alla jag beskrev boken för sade Tolkien, men det var fel; tack vare Internet så fann jag den till slut och kunde ropa in ett ex på Tradera.
Alan Garners böcker finns som nytryckta pocket på Amazon och Bokus m.fl.

Permalänk
SpelClockers

Om du gillar fantasy så är Empyrian serien av Rebecca Yarros väldigt populär, drakar och sånt. Dock så är det en del spice i dom böckerna, så de beror ju på om du gillar att läsa det. Dom böckerna finns på engelska och svenska. Rekomenderar att lyssna på deras Graphic Audio, de är som en film men enbart ljud.

Fourth Wing, bok 1
Iron Flame, bok 2
Onyx Storm, bok 3

Bok nummer 4 finns inte än, utan den väntar vi på!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, skicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Är inte en bokslukare själv men tycker ändå jag alltid hör samma ämnen för män att läsa, gängkriminalitet, privatekonomi och fantasy beroende på person och intressen (och nischade böcker för de som har något specifikt såklart)

Att läsa på en ipad eller liknande och samtidigt ha en ljudbok är riktigt nice för koncentrationen

Boktips

1. Deckare & Thrillers

Största genren bland män.

Särskilt nordiska noir-thrillers (Kepler, Jo Nesbø, Arne Dahl).

Ofta populärt i ljudbok på pendling/jobb.

2. True Crime & Kriminalitet

Väldigt starkt bland män, ofta kopplat till gäng, maffia och spektakulära brott.

Exempel: Helikopterrånet, 438 dagar, Svensk maffia.

3. Biografier (idrott, äventyr, krig, entreprenörskap)

Fotboll, boxning, extremsporter och militärhistoria lockar många manliga läsare.

Exempel: Jag är Zlatan, Open (Andre Agassi), Marcus Luttrell – Lone Survivor.

4. Ekonomi, investering & företagande

Män 25–45 är en tung målgrupp för börsböcker och entreprenörslitteratur.

Exempel: Så här kan alla svenskar bli miljonärer (Per H Börjesson), Rich Dad Poor Dad, The Intelligent Investor.

5. Historia & militärhistoria

Andra världskriget, kalla kriget, krigsbiografier.

Exempel: Operation Garbo, Normandie (Anthony Beevor), Band of Brothers.

6. Personlig utveckling & psykologi

Populärt inom karriär och prestation: fokus, mindset, vanor.

Exempel: Atomic Habits (James Clear), The Subtle Art of Not Giving a F (Mark Manson).

7. Science fiction & fantasy

Klassisk favorit bland män, särskilt 20–35.

Exempel: Dune, Sagan om ringen, Brandon Sandersons Stormlight Archive.

Permalänk
Medlem

Bilbo är väldigt lättläst och underhållande måste jag säga. Sagan om Ringen-"trilogin" är helt annan tyngd på, och kanske inte det första man kastar sig in på.

Jag är även stark anhängare av noveller och essäer. Agatha Christies novellsamlingar om Hercule Poirot eller Miss Marple är inte så dumma, och man behöver inte läsa så många sidor för att få hela historien. Även romanerna är ganska korta, typ 200 sidor eller nåt. Tycker generellt att Agatha Christie har väldigt flyt i språket, lättläst med mycket information utan onödigt pladder.
Man kan gärna börja med att se ett-två avsnitt av TV-serierna https://www.imdb.com/title/tt0094525/ och https://www.imdb.com/title/tt9907044/ för att få enklare att visualisera karaktärerna och miljöerna när man sedan läser.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave