Flytta runt SATA-kablar?

Permalänk
Medlem

Flytta runt SATA-kablar?

Gillar att mecka men vet inte om detta är riskfritt, eller kanske t o m helt onödigt?

Jag vill helt enkelt organisera om SATA-kablarna i min stationära så att de hamnar i rätt ordning. Antagligen helt i onödan kanske, men jag är lite "autistisk" när det kommer till ordning och reda (vad det gäller vissa saker).

Jag har systemdisken (C:\) som disk0 på moderkortet, och i Diskhantering i Windows.
Så långt är allt okej, men sen blir/är det en jäkla röra. Och det jag alltså vill göra är att sätta kablarna rätt så att D-disken (där jag har mina egna filer (systemmapparna/biblioteken Dokument, Bilder etc) blir till disk1 och inte som nu disk3.. etc.

Kan jag göra detta utan problem, så länge datorn är helt avstängd alltså? T ex så att inte hänvisningar till Mina dokument försvinner?

Jag har för mig att Windows bara ser till partitioner (eller partitionstabeller) och inte i vilken ordning SATA-kablarna sitter?

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // Samsung 870 EVO SSD m. Linux Mint (Cinnamon) // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Det är helt onödigt.
Men vill du ändå pyssla så bör det vara riskfritt så länge windows inte har systemfiler på flera diskar.
Möjligen kan det strula med boot om diskarna bökas om, men alla vettiga UEFI låter dig välja vilken disk du vill boota på.

Windows namnger ju diskarna automagiskt, men då man enkelt kan ändra enhetsbokstav så är det ju nästan inte relevant

Permalänk
Medlem

Ja, jag börjar också överväga om det verkligen är något som jag vill joxa med, @Svensktiger? Det är ju bara i Diskhantering som jag ser att de inte "sitter rätt".

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // Samsung 870 EVO SSD m. Linux Mint (Cinnamon) // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Ja, jag börjar också överväga om det verkligen är något som jag vill joxa med, @Svensktiger? Det är ju bara i Diskhantering som jag ser att de inte "sitter rätt".

Om du inte är villig att eventuellt krångla med mjukvara som möjligen protesterar så låt bli
T.ex. så är min systemdisk "Disk 1" medans lagringen är "Disk 0", moderkortet bestämmer vilken plats (eller slot i det här fallet) som heter vad.
Det saknar helt betydelse i övrigt

Permalänk
Medlem

Tack. Du har (faktiskt) övertygat mig om att låta det vara. Åtminstone under överskådlig tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara att göra. Om det mot förmodan strular sätter du tillbaka som det var innan bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bara att göra. Om det mot förmodan strular sätter du tillbaka som det var innan bara.

Jo. Kanske?
Fast nu har jag landat i att det egentligen är helt onödigt att börja pilla med. Det är bara den lätt "autistiska" 🤔 slyngeln i mig som tycker att det ser lite stökigt ut i Diskhantering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig känt att ordningen på diskarna skulle spela någon roll. Har man NVMe diskar kommer de dessutom efter SATA ändå så min C-disk (NVMe) har högst nummer i Diskhanteraren...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

@Pepsin - Jag har inga NVMe-diskar alls, så det med numret hade jag ingen koll på vad det gäller dem.

Men för att sammanfatta det hela så är det ju enhetsbokstäverna som är det väsentliga. Och att det ser "stökigt" ut ser jag bara i Diskhantering. Så problemet (?) är egentligen obefintligt.. har jag kommit fram till.

Visa signatur