Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Enda nackdelen kanske är att den inte har något justerbart utblås-spjäll. Man vill gärna rikta den lite uppåt tycker jag. Men... den händige fixar det själv. Håller på att cadda en 3D-print för det i detta nu

ok, ursäkta sent svar. Men nu har jag äntligen fixat det där, lagom till värmeböljan är över

Blev bra iaf, kanske lite väl mycket vinkel om man ska vara petig. Kanske får printa en ny med mindre vinkel:

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De låter ganska mycket rent generellt. Mätte på en Wood's Cortina 12000 nu och typ 58 dB(A) runt en meter ifrån på framsidan och 62 på baksidan* med kompressorn igång och fläkten på högsta. Dock inget vatten som vispar upp nu, vilket hörs, men jag vet inte om det syns när man mäter. ~70 dB(A) väldigt nära på baksidan på det mest högljudda stället i botten.

Ett hyfsat kadonk när kompressorn slår av på den också. Den vandrar iväg på golvet över tid så att man får flytta tillbaka den pga att kompressorn tvärstannar när den slår av.

*Mätt med en gammal enkel analog mätare, men den stämmer rätt bra med app om man ser till att välja det mest centrerade mätområdet. Appen är helt värdelös om ljudnivån är hög däremot. Någonstans mellan 85 och 90 dB(A) verkar någon auto-gain kicka in i telefonen så att den aldrig visar den riktiga ljudnivån.

Är ju liknande vad jag mätte, lite bättre kanske, om ny mätvärdena från mobil-appen är korrekt. Jag mätte 0.5m rakt framifrån iaf. Tack för svaret!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Nu verkar AC-perioden vara över för i år och då kommer istället frågan.
Vad och hur ska man göra innan den ställs undan?

Har en Electrolux EXP35U539CW, men gissar att det är detsamma för alla AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Nu verkar AC-perioden vara över för i år och då kommer istället frågan.
Vad och hur ska man göra innan den ställs undan?

Har en Electrolux EXP35U539CW, men gissar att det är detsamma för alla AC.

Tömma vattentanken, låta pluggen/pluggarna vara ur, damma av filter om din har nåt. typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tömma vattentanken, låta pluggen/pluggarna vara ur, damma av filter om din har nåt. typ

Har inte tänkt på det där med att lämna öppet pluggarna! Tack. Ska göra det i år. Har inte gjort det som senaste 4 åren dock 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så behöver inte dra ur pluggarna och sen köra ACn med typ värme eller dry?

Skönt. Då blire tömning och undanställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

jag har aldrig gjort det, och när jag öppnar pluggen, så är det snustorrt i tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Jag brukar köra i fan mode i typ ej eter jag tömt kondens ventilen (oftast 1ml vatten) sen in i klädkammaren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop