Köpråd - Gamingskärm 1440p , budget ~2.5k

Permalänk

Köpråd - Gamingskärm 1440p , budget ~2.5k

Tänkte äntligen ta steget att uppgradera från 1080p då det börjar kännas lite.. meh.
Har däremot noll koll på denna jungel. Vilken panel ska jag undvika? Några specifika märken jag ska hålla mig borta ifrån? Något annat jag ska tänka på?
Eftersom min budget är ganska låg förstår jag att jag inte riktigt kan få det bästa på marknaden, men det bör finnas något vettigt budget alternativ?
144-160hz och gärna runt 27tum.

Sitter förövrigt på en 5700x3d, 32gb DDR4 @ 3200mhz samt en 7800xt. Bör klara 1440p galant?

Tusen tack på förhand

Permalänk
Medlem

Läs lite i de andra trådarna här på forumet som söker ungefär det samma.
Och så läs här https://www.rtings.com/monitor
Typ AOC Q27G3XMN Som de rekommenderar här.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/budget-gaming

Det är mina tips.

Alternativt att du kollar upp vilka skärmar som är 27tum ,1440p, 144-165htz och det priset du söker i. Och sedan kollar du upp tester och omdömen på de du hittar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Läs lite i de andra trådarna här på forumet som söker ungefär det samma.
Och så läs här https://www.rtings.com/monitor
Typ AOC Q27G3XMN Som de rekommenderar här.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/budget-gaming

Det är mina tips.

Alternativt att du kollar upp vilka skärmar som är 27tum ,1440p, 144-165htz och det priset du söker i. Och sedan kollar du upp tester och omdömen på de du hittar

Den som verkligen rekommenderas, "AOC Q27G3XMN" verkar vara slut överallt men kostar bara några 100lappar mer än den nedan. Ska jämföra, Tack!

E: läste för snabbt, den ligger på ca 4500.

Skrivet av Alastor Moody:

Den hade ett väldigt bra pris. Enda negativa jag hittar om den är "VRR flicker", men det är bara något som händer vid låg fps, right ?

Ska kika runt lite mer men än så länge lutar det faktiskt åt den! Tusen tack

E2: lutar mer åt acer nitro xv275u p3biipx, lite dyrare men har fått bättre reviews!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firmabilen:

Den hade ett väldigt bra pris. Enda negativa jag hittar om den är "VRR flicker", men det är bara något som händer vid låg fps, right ?

Nja, det händer när uppdateringsfrekvensen varierar. Låg, konstant FPS flimrar inte, men hög med korta dips (som inte nödvändigtvis behöver upplevas som hack) blinkar till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om ts är intresserad av HDR bör de undvika Q27G42XE då det är en vanligt bakbelyst skärm och istället kika på Q27G3XMN som är av miniled, båda skärmarna har däremot VRR flimmer som inte kan lösas på något annat sätt än att stänga av VRR. Men den sistnämnda skärmen är typ 2000 kr över ts budet. Så inga alternativ finns egentligen. Rekommenderar personligen att ts köper en vanlig >165hz IPS i 27" 1440p med bra betyg på rtings under 3000 kr.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nja, det händer när uppdateringsfrekvensen varierar. Låg, konstant FPS flimrar inte, men hög med korta dips (som inte nödvändigtvis behöver upplevas som hack) blinkar till.

Då är jag med! Känns som något man vill undvika.

Skrivet av srgb:

Om ts är intresserad av HDR bör de undvika Q27G42XE då det är en vanligt bakbelyst skärm och istället kika på Q27G3XMN som är av miniled, båda skärmarna har däremot VRR flimmer som inte kan lösas på något annat sätt än att stänga av VRR. Men den sistnämnda skärmen är typ 2000 kr över ts budet. Så inga alternativ finns egentligen. Rekommenderar personligen att ts köper en vanlig >165hz IPS i 27" 1440p med bra betyg på rtings under 3000 kr.

IPS före VA alltså ?

Anser du att det finns bättre alternativ än denna tex?

HDR verkar trevligt men inget måste. Vill mest åt en högre upplösning med ok uppdateringsfrekvens för "casual gaming" och lite bf6.