Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur skulle man ens bevisa att det är pga av detta som en arbetsgivare sparkar en anställd? Känns som man är rätt utsatt för som arbetstagare.

Hut ska de kunna bevisa att det inte är pga detta som en arbetsgivare sparkar en småbarnsförälder? Känns som man är rätt utsatt som arbetsgivare.

Utnyttja det om det nu skulle hända (antagligen gör det inte det, de flesta har förståelse för att man inte presterar på topp under småbarnsåren), de flesta kommer slänga pengar på problemet om du tar upp att du kommer driva att de sparkat dig pga ditt vab:ande.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vi har en tvååring och har skippat förskolan tillsvidare. Vi jobbar båda deltid, och jobbar samtidigt när hon sover om dagarna. För det får vi in ungefär 1.4 löner, som jag gissar är ungefär liknande ekonomi som det eviga vabbandet.

Inte svaret på frågan, men ett fullgott alternativ till att vabba 50 % av arbetstiden - och det känns grymt bra att inte skicka sitt barn på förvaring (som förskolan är innan tre års ålder).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Har en son som är två nu.
Det är ta mig fan vab hela tiden. Typ varannan vecka.
Vi har haft semester + föräldradagar nu k 7 veckor över sommaren. Han var varit tillbaka på förskolan exakt en vecka. Boom, magsjuka.

Hur får man ihop livet med detta? Jag har ett krävande jobb - och det går spöken i mitt huvud att folk irriterar sig på att jag är borta så ofta. Känner mig inte trygg. Samtidigt blir det också ett sjukt stort inkomstbortfall vilket också är ångestdrivande.

Är det normal frekvens av vab? Ska man byta förskola? Tycker förskolan gör för lite för att minska smitta om jag ska va ärlig. Varje gång ja kommer dit är alla barn smutsiga och snoriga. Så fort dom är ens lite lösa i magen blir dom hemskickade. Jag tänker att det måste ju inte va magsjuka varje gång dom är lösa i magen.

Så fort förskolan hävdar magsjuka. Så ska man ta hem barnet, sen ska det vara symptomfritt i 2 dagar. Idag är det tisdag, så säg att han är symptomfri på torsdag, då är första dagen han kan komma till skolan måndag! Jag har alltså varit borta från jobbet typ hela veckan.

Vet inte vart jag vill med detta. Börjar bli uppgiven och känner att jag kommer få sparken snart 🤣

Jag har också en 3-åring som redan nu är sjuk, och just idag är det ingen av oss som vabbar eftersom min mamma hjälper till en del. Men vi vabbar rätt ofta – det kommer liksom i perioder och känns ganska konstant ibland. Barn är barn, och blir de sjuka så blir de sjuka. Inte mycket man kan göra åt det.

Jag känner igen mig i situationen med arbetsgivare som tycker att man vabbar för mycket. Men helt ärligt – vi har barn, och det är vårt ansvar att ta hand om dem när de inte mår bra. Så enkelt är det. Vissa barn blir sjuka mer än andra, så är det bara.

Förskolan har full förståelse hos oss, och jag tycker det är viktigt att barn som är sjuka får stanna hemma så smittan inte sprids. Tyvärr är det alltid några som lämnar ändå fast barnen är snoriga eller hostiga, och då får man bara bita ihop.

Men jag försöker se det positiva – efter regn kommer sol 😀. Ekonomin kan såklart bli lite tight vissa månader, men man prioriterar och får det att gå runt. Det viktigaste är ändå att barnen får den omsorg de behöver.

Permalänk
Medlem

Hur skulle man ens bevisa att det är pga av detta som en arbetsgivare sparkar en anställd? Känns som man är rätt utsatt för som arbetstagare.

Skrivet av Mindfighter:

Hut ska de kunna bevisa att det inte är pga detta som en arbetsgivare sparkar en småbarnsförälder? Känns som man är rätt utsatt som arbetsgivare.

Utnyttja det om det nu skulle hända (antagligen gör det inte det, de flesta har förståelse för att man inte presterar på topp under småbarnsåren), de flesta kommer slänga pengar på problemet om du tar upp att du kommer driva att de sparkat dig pga ditt vab:ande.

Tror det där är något av ett ickeproblem, det lär ingå i kalkylen att barn, sjukskrivningar och vabbande är sannolikt när man anställer folk i den åldern. Arbetsgivare som har problem med sådant kan ju helt enkelt välja att anställa sådana som har det avklarat.

Mer provokativa är ju i sådana fall de där som kommer till kontoret runt nio för att de lämnat och måste sticka strax innan tre på eftermiddagen för att dagis stänger tidigt, varje dag under alla småbarnsåren...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tror det där är något av ett ickeproblem, det lär ingå i kalkylen att barn, sjukskrivningar och vabbande är sannolikt när man anställer folk i den åldern. Arbetsgivare som har problem med sådant kan ju helt enkelt välja att anställa sådana som har det avklarat.

Mer provokativa är ju i sådana fall de där som kommer till kontoret runt nio för att de lämnat och måste sticka strax innan tre på eftermiddagen för att dagis stänger tidigt, varje dag under alla småbarnsåren...

Vi ha laglig rätt att gå ner till 75%

9-15 är 6 timmar, bara skippa lunchen

Men när man går ner i tid får ju arbetsgivaren lov att stötta upp och hantera det såklart.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har en 4-åring och första hösten efter inskolningen var helt galen. Då var hon 14 månader och fy sjutton vad vi vabbade den hösten. Det blev bättre på våren men fortfarande lite då och då regelbundet. Kommande höst bytte vi till en ur och skur förskola och därefter var det något enstaka VAB här och där, tydligt bättre med mycket utevistelse och ett tränat immunförsvar. Kollade nu och jag hade 1 VAB-dag från januari till nu slutet på augusti. Vi kör varannan dag så totalt hade vi två dagar på årets första 8 månader.
Vi har kört D-vitamin hela tiden från bebis tills nu, supernoga varje dag. Vi började också köra Actimel varje dag från 1 års ålder. Det är ju både D-vitamin och magbakterier och vi har haft väldigt lite problem med magen. Typ aldrig lös i magen så har inte blivit hemskickad från förskolan en enda gång pga det. Sen om det är placebo eller inte, ja det får vi nog aldrig veta.

Nu har vi haft det förhållandevis lätt, förutom första hösten med flera besök på barnakuten etc. Så det är kanske enklare för mig att säga det, men INGET går före när mitt barn är sjukt, INGET. Det arbetsgivare som inte fattar det vill jag inte jobba för. Jag har också tur som har en chef som har full förståelse för VAB. Skönt att hon har två egna barn och hajar läget.

Jag tjafsar inte med mina anställda om deras VAB. Det går upp och ner, det är vad det är. Jag försöker bygga motståndskraft i min grupp så att vi kan dela ansvar etc och att ingen ska vara oersättlig, men det är såklart enklare sagt än gjort.

Det sista jag tänker på är vi som "bara" har vanligt VAB och inte barn med kroniska eller t.o.m. dödliga sjukdomar har det så mycket lättare. Visst det är jobbigt när ens barn är sjuka, men min egen mamma fick sitta med mig på barn-onkologen och kolla på när jag spydde ner mig om och om igen efter cellgifter. Så kan man också ha det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Båda mina barn är över tio år nu. Mindre än en handfull dagar jag varit hemma för att de varit sjuka under deras uppväxt. Och nej min fru har har inte fler dagar...

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, RX 7800 XT, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Sötast

Det du upplever är helt normalt för en småbarnsförälder.
Det inträffade mig när jag var helt nyanställd och jag fick panik.
Pratade med chefen om det och hon sa 'Här kallar vi det vabbruari' vi ses när den lilla är bättre
Enorm vikt av axlarna där, men så är det med förskolor.... Det är ren pest, literally...

Mängden föräldrar som skickar sina barn sjuka och ljuger om deras tillstånd för att själv slippa vabba däremot...
Hade det funnits böter eller straff för att smittobomba förskolorna så hade det nog sett annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju hur resten av världens länder gör, antar att VAB med ersättning i princip bara är en grej i Norden eller Västeuropa?
Antar att dom inte är hemma med barnet utan lön

Permalänk
Medlem

Just, mindes någon info jag fick på BVC och hittade ett citat:

Det är normalt att barn under sina första levnadsår har 6-8
luftvägsinfektioner per år, en del barn upp till 10-12 gånger. Varje infektion läker i
genomsnitt på en vecka, vilket betyder att genomsnittsbarnet är sjukt cirka 2
månader om året.
Ju äldre barnen blir desto mer sällan kommer de att bli sjuka. Från 4-5 års åldern
och upp i vuxen ålder har man i snitt 2-3 infektioner per år. När man sedan blir
förälder ökar ofta antalet infektioner igen.
Infektion i luftvägarna är den vanligaste infektionen hos barn, t.ex. förkylning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Man undrar ju hur resten av världens länder gör, antar att VAB med ersättning i princip bara är en grej i Norden eller Västeuropa?

Väldigt få länder har nästan gratis förskola... Sverigea månadskostnad är ju som många andra länders dagskostnad, så förskolan är inte lika välfylld utom sockens

https://www.uhr.se/internationella-mojligheter/Eurydike---om-....

Om du orkar läsa
https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/internationellt/euryd...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du ser det från fel håll. En arbetsgivare vågar inte sparka någon som haft mycket sjukdom/vab för i praktiken måste de bevisa att det var ett annat skäl än sjukdom/vab. Så det kan t.o.m. vara säkrare för din anställning …
Ingen arbetsgivare vill sitta med fack och/eller domstol och försöka visa att det inte var orsaken.

Däremot kan det bli indirekt bestraffning i form av missade karriärmöjligheter. Jag tänker framförallt att du kanske inte blir tillfrågad kring speciella projekt eller dylikt. Vid en ren ansökan till en ny tjänst kan de inte neka pga sjukdom/vab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Väldigt få länder har nästan gratis förskola... Sverigea månadskostnad är ju som många andra länders dagskostnad, så förskolan är inte lika välfylld utom sockens

Om du orkar läsa

Har släkt i skottland, månadskostnaden för deras förskola var långt över en halv månadslön. EN hel månadslön för någon som inte tjänar så bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår mycket väl att det kan skapa en stress. Men desto viktigare är det att kunna släppa jobbet. Har varit nära att gått in i väggen pga extremt hög arbetsbelastning och i kombination med att vara småbarnsförälder.
Har 3barn på 12, 8 och 5år.
Märkte stor skillnad på mängden vab man hade och vilket dagis det var. Bodde i Malmö och där kunde barnen varit inne en hel dag pga ”kyla, regn” osv vilket är rätt irriterande när man köpt fina varma regnkläder.
Sen flytta vi ut strax utanför Malmö och här sover barnen ute istället för inne, ute en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen, gjorde mycket på mängden VAB dagar.

Men kanske bättre ”mindset” på föräldrarna också, är barnen krassliga? Ja då har man dem hemma istället för att förpesta alla sina kompisar på dagis.

Och jobbet? Äsch vik inte dit liv på ”offra” dig osv. Får alldeles för lite kompensation för det (överlag). Skulle hjälpa allt och alla innan på mitt jobb, jobbade extra timmar, kollade mailen 24/7 osv. Men efter min senaste nästan gå in i väggen/ utmatning sjukdom när jag var hemma i över en vecka med konstant migrän och förhöjd puls och på det några samtal med psykolog lova jag mig själv att att hålla stenhårt med mina 8timmar/40timmar per vecka och säga ”Nej” mer och ta mer hand om min tid så att säga.
Man ska orka umgås med sin familj liksom, barnen växer upp så snabbt så försök lägga tid på dem så de kommer ihåg det istället för en förälder som varje dag kommer hem sätter sig i soffan och halv sover eller kolla mobilen.

Har samma löneutveckling och samma tacksamhet från chefen ändå. Jobbmailen kollar jag endast under arbetstid. Har bara teams kvar på min mobil för att på morgonen kunna gå in och se lite snabbt vad första mötet är.

Ta hand om dig och njut även om det kan kännas hopplöst i många stunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vi ha laglig rätt att gå ner till 75%

9-15 är 6 timmar, bara skippa lunchen

Men när man går ner i tid får ju arbetsgivaren lov att stötta upp och hantera det såklart.

Hehe, jo, med proportionellt reducerad lön. Det jag snackar om är de där som på pappret fortfarande jobbar heltid, men i bästa fall gör 5-6 timmar om dagen när de kommer senare/drar tidigare varenda dag med hänvisning till dagislämning/hämtning och dylikt. Lunchen skippas naturligtvis inte, om något tas det längre luncher för man var tvungen att fixa dittan eller dattan relaterat till barnen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Intressant diskussion. Har inte barn själv men kommer ihåg, när jag hade praktik på förskola när jag var 20-23.

Två månader praktik, två antibiotika kurer och två/tre rejäla sjukveckor.

Dom är kul de små liven, ger mycket, men snacka om att de kan smitta.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förälder men 40+ och har sett kollegor komma och gå på VAB.

Jag fick nu en tankeställare om att förskolan i dess nuvarande form kanske orsakar ganska mycket skada med smittspridning i stora barngrupper.

Kan man inte försöka med familjedaghem i större utsträckning? Jag gick till dagmamma som barn, vi var väl 3-5 ungar där utöver dagmammans egna barn i vår ålder, det fanns en till dagmamma tio hus bort.

Jag vet att det finns argument för förskolor, men vissa av argumenten köper jag inte, som att det ska vara utbildade pedagoger och studieplaner för alla småbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, jo, med proportionellt reducerad lön. Det jag snackar om är de där som på pappret fortfarande jobbar heltid, men i bästa fall gör 5-6 timmar om dagen när de kommer senare/drar tidigare varenda dag med hänvisning till dagislämning/hämtning och dylikt. Lunchen skippas naturligtvis inte, om något tas det längre luncher för man var tvungen att fixa dittan eller dattan relaterat till barnen

Ajdå, nej så ska det såklart inte gå till. Synd att vissa känner att dom kan göra så

Jag är väldigt ärlig med att jag jobbar 7 timmar/dag, och därmed inte kan vara kvar längre än till ca 15. Aldrig haft några sura blickar, och inte heller ger jag några blickar till andra som måste hem och sköta om sina barn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Hemmafru, nanny, barnflicka, au pair. Olika varianter av betald barnpassning.

Skrivet av Password:

Jag är inte förälder men 40+ och har sett kollegor komma och gå på VAB.

Jag fick nu en tankeställare om att förskolan i dess nuvarande form kanske orsakar ganska mycket skada med smittspridning i stora barngrupper.

Kan man inte försöka med familjedaghem i större utsträckning? Jag gick till dagmamma som barn, vi var väl 3-5 ungar där utöver dagmammans egna barn i vår ålder, det fanns en till dagmamma tio hus bort.

Jag vet att det finns argument för förskolor, men vissa av argumenten köper jag inte, som att det ska vara utbildade pedagoger och studieplaner för alla småbarn.

Med Svenska löner ska familjerna ha råd att sysselsätta en dagmamma med 3-5 barn? Över 10k/mån per barn om det ska likna en inkomst.
Det är som vanligt en kostnadsfråga. Det finns dagmammor fortfarande här och där. En nära vän har det till sin dotter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant diskussion.. Har själv fyra barn mellan 8 och 19 år. Visst har det vabbats i perioder, pga olika infektioner, men det tillhör ju rollen man har som förälder. Har man barn på förskola=en del vabbande ☺️

Kan även tillföra att jag är förskollärare och arbetat på förskola i 15 år samt i skolan i 10 år. Min bild är att vi pedagoger gör så gott vi kan att minska smittspridning, men barn är ju barn. Fem minuter efter att de har svabbat av händer & fejs så har de haft fingrar både i sin näsa, och andras 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag tänker att dom bara kan säga att tjänsten inte behövs längre och läggs ut den i ett annat land tex? Bolaget finns på flera marknader och rollen är inte super beroende av geografisk placering

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ska man vara ärlig så är ju inget av detta naturligt eller nyttigt med hur vi lever idag.
Att kasta in ett helt lass barn att springa runt och kladda på varandra hela dagarna är ju knappast optimalt.
Medans båda föräldrarna jobbar. Det är galet om man tänker på hur utvecklingen gått på några decennier.

Det var en tanke som slog mig också när vi började på förskolan. Man ger sitt barn till främlingar hela dagen bara för att göra grejer för pengar åt någon annan. Men nu är vi här

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vi har en tvååring och har skippat förskolan tillsvidare. Vi jobbar båda deltid, och jobbar samtidigt när hon sover om dagarna. För det får vi in ungefär 1.4 löner, som jag gissar är ungefär liknande ekonomi som det eviga vabbandet.

Inte svaret på frågan, men ett fullgott alternativ till att vabba 50 % av arbetstiden - och det känns grymt bra att inte skicka sitt barn på förvaring (som förskolan är innan tre års ålder).

Lite elakt uttryckt ändå. Förvaring är det väl inte direkt. Dom hittar på sjukt mkt grejer jag aldrig hade orkat göra själv. Är ute i skogen. Målar. Planterar. Åker Lådcykel. Och mycket mer.

Men från en annan aspekt, ja, jag hade ju hellre varit med mitt barn än jobbat om jag kunde ha kakan och äta den. Dvs ha hus och bil och trygghet. Men nu är man en löneslav tyvärr. De ultrarika lever ju efter lite andra regler än oss.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du orkar läsa

Vad menar du med ”nästan gratis”?
Hur tror du lönerna till pedagoger etc betalas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hemmafru, nanny, barnflicka, au pair. Olika varianter av betald barnpassning.

Med Svenska löner ska familjerna ha råd att sysselsätta en dagmamma med 3-5 barn? Över 10k/mån per barn om det ska likna en inkomst.
Det är som vanligt en kostnadsfråga. Det finns dagmammor fortfarande här och där. En nära vän har det till sin dotter.

Inbillar du dig på fullt allvar att föräldrarna betalar vad dagis (förskola) faktiskt kostar?

https://leverantor.stockholm/globalassets/foretag-och-organis...

Dagmamma är en del av det som kallas pedagogisk omsorg. Notabelt är förstås att i länkat fall är ersättningen lägre än för förskola och att den i båda fallen uppgår till mer än dina 10 tkr/mån. Jag, som dessutom också hade sådan istället för dagis, att detta mer är en fråga om politiska idéer och överpedagogiseringsviljan som har drivit det, snarare än ekonomisk hänsyn. Min bild är att de som var "dagmammor" på "min tid" ofta var de som gick över till det när de fick egna barn och valde det för att mer kunna vara hemma med dem utan att vara en gammaldags hemmafru. Typiskt sett, eftersom detta var ett villaområde och det fanns flera stycken utspridda som samarbetade för ledighet, sjukdom, utflykter o dyl, så hade de avsatt en del av villan för detta (plus att det fanns en tomt, förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ajdå, nej så ska det såklart inte gå till. Synd att vissa känner att dom kan göra så

Jag är väldigt ärlig med att jag jobbar 7 timmar/dag, och därmed inte kan vara kvar längre än till ca 15. Aldrig haft några sura blickar, och inte heller ger jag några blickar till andra som måste hem och sköta om sina barn.

Jo, de är tyvärr rätt vanliga. Givetvis har det i verkligheten rätt lite med barnen att göra, det handlar snarare om att ta sovmorgon och nocka av tidigare för att man själv tycker det är rätt najs. Det brukar dessutom alltid vara eskalerande, börjar i liten skala sannolikt på grund av faktiska behov, men urartar på sikt när vederbörande inser att förtroendet kan utnyttjas.

Nä, är man ärlig med vad man gör, ger fan i att fortsätta med resten av handen när man väl fått det där lillfingret, och ingen annan drabbas av det, är det ju en helt annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första två åren i förskolan var helt horribla för min del, vabbade 35-40 ggr per år, och då min sambo var oförmögen att ta hand om dottern fick jag vabba hela tiden. Jobbet visade ingen förståelse alls, chefen pratade skit om mig och löneökningen uteblev två år i rad pga "du visade inte framfötterna". Jo det är ju lätt när man ska rädda situationen varje gång man ska komma in. Men efter dottern fyllde 3 så gick det ner otroligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inbillar du dig på fullt allvar att föräldrarna betalar vad dagis (förskola) faktiskt kostar?

https://leverantor.stockholm/globalassets/foretag-och-organis...

Dagmamma är en del av det som kallas pedagogisk omsorg. Notabelt är förstås att i länkat fall är ersättningen lägre än för förskola och att den i båda fallen uppgår till mer än dina 10 tkr/mån. Jag, som dessutom också hade sådan istället för dagis, att detta mer är en fråga om politiska idéer och överpedagogiseringsviljan som har drivit det, snarare än ekonomisk hänsyn. Min bild är att de som var "dagmammor" på "min tid" ofta var de som gick över till det när de fick egna barn och valde det för att mer kunna vara hemma med dem utan att vara en gammaldags hemmafru. Typiskt sett, eftersom detta var ett villaområde och det fanns flera stycken utspridda som samarbetade för ledighet, sjukdom, utflykter o dyl, så hade de avsatt en del av villan för detta (plus att det fanns en tomt, förstås).

Nej? Jag syftade på att det är en billigare lösning (förskola) än en lösning med färre barn (dagmamma). Inte att avgiften föräldrarna betalar täcker kostnaden.

Nej jag har inte alls koll på ekonomin och vad staten skjuter till en dagmamma så jag pratade utan insyn där med en stor skopa killgissning.
Du kanske kan upplysa om vad kostnaden är då istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en kille på sju och en på fyra, förra året var den äldsta förkyld 17 gånger. Sambon frågade läkare som konstaterade att det inte är onormalt med så många tillfällen även om de flesta inte är sjuka riktigt så många gånger.
Nu ska båda pojkarna få sina halsmandlar borttagna då de är förstorade vilket förhoppningsvis lugnar det hela lite. Dock mindre optimalt att i mitt team så fick den sist anställde gå vid omorganisation nu i somras vilket leder till att vi nu är tre småbarnsföräldrar kvar i teamet, killen som fick gå hade inte barn och var vår klippa under de värsta sjukdomstiderna. Blir en spännande höst detta.

På hemmafronten så har min sambo eget företag och kan pussla med tiderna och jag har gått ner i tid till 35 timmar i veckan och kan pussla en hel del också när jag jobbar vilket såklart underlättar när de är sjuka så ofta.