Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Vet inga i min umgängeskrets som kör med lurar när dom spelar konsol faktiskt. Det är hemmabion som gäller😅
Men alla vi som spelar pc. Och multiplayer,bf,cs, pubg etc, då har alla vi lurar och sitter i dischordkanaler och teamar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Trots att jag spelar framför tvn är det nog minst 99% hörlurar. Jag vill inte störa grannarna för mkt och tycker hörlurar ger bättre inlevelse. Men man tycker olika.

Spel med riktig bra high-end-hörlurar och Sonys 3d-ljud är fantastiskt! Jag kör med ett par gamla Sony M3 och tycker att det är det bästa jag har haft. Jag har också Sonys egna pulse elite, men mina Sony m3 är på en helt annan nivå i ljudkvalité.

Sen gillar jag att sitta riktigt nära tvn i spel som stödjer 21:9. Då känns det konstigt att använda bioljudet. 21:9 är f.ö. underskattar tycker jag på PS. Det man ser är ju ultra wide. På en stor tv är det skitsamma med svara partier på tvn när man kommer nära tvn.

Det är möjligt att hörlurar ger bättre upplevelse, om man har riktigt bra (virtual) surround lurar/headset, det kan jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt ett par lurar/headset som kostar flera tusen. Tror inte jag stör grannarna nämnvärt, då jag sällan kör på jättehög volym och jag kör definitivt inte på hög volym tidigt på morgonen eller sent på kvällen/natten. För mig handlar det nog snarare om att jag t.ex. vill kunna höra om nån ringer eller om nån ringer/knackar på dörren, då jag bor själv i min lägenhet.

Vid datorn har jag headset, men på grund av ovan nämnda så har jag det sällan på mig helt och hållet, så att jag kan höra vad som händer runt om mig i lägenheten. Men det headsetet är inget high end alls. Inte ens mid range, som dom du nämnde. Så ljudet i dom är inte direkt vad jag skulle kalla imponerande.

Permalänk
Medlem

Jag testade faktiskt bioljud i spel igår. Det var bättre än förväntat. Mkt bättre än förväntat. Men det känns fel att spela så eftersom jag aldrig har spelat så.

Permalänk
Medlem

In the new update, we're introducing a Performance Mode option for PS5. Both PS5 and PS5 Pro users can select this mode to enjoy smoother, more responsive gameplay with the frame rate cap raised to 60 FPS. The original 30 FPS option will stay as Graphics Mode.
https://infinitynikki.infoldgames.com/en/news/281

Permalänk
Medlem

Konsol kör jag också uteslutande med hemmabio förutom när jag måste på natten om jag stör övr eller teamsnackar med någon. Trycket i basen och surroundkänslan är svår att fånga i ett headset men funkar helt ok. Till datorn har jag ljudlimpa med subwoofer så där är det 50/50 mellan HS och högtalare. Men föredrar ändå att undvika HS för det är bekvämare utan helt enkelt. Framförallt när jag hoppar bak i soffan.
Apropå ljud så är BF6 något som verkligen stack ut för mig. Va länge sen man fått någon wow-känsla för ljud i ett spel som BF6. Riktigt bra!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Föredrar också bra lurar vid konsoll även om det är inte lika skönt för öronen (tryck/värme). Har hyffsat 5.1.2 hemma men den detaljrikedomen och närheten till alla ljud man får med hörlurar anser jag vara oslagbart (spelar med Audeze Maxwell). Speciellt nyare spel som Last of us 2 och Silent Hill 2. Sen att slippa höra massa ljud/pipande från handkontrollen är också en stor bonus för mig.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på Gears of War Reloaded och speciellt online co-op campaign? Behöver båda spelarna en kopia av spelet eller räcker det med att en äger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Föredrar också bra lurar vid konsoll även om det är inte lika skönt för öronen (tryck/värme). Har hyffsat 5.1.2 hemma men den detaljrikedomen och närheten till alla ljud man får med hörlurar anser jag vara oslagbart (spelar med Audeze Maxwell). Speciellt nyare spel som Last of us 2 och Silent Hill 2. Sen att slippa höra massa ljud/pipande från handkontrollen är också en stor bonus för mig.

Ljud och pip från handkontrollen?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem

ELDEN RING NIGHTREIGN - A high-difficulty Expedition mode, "Deep of Night," has appeared
"Deep of Night" will begin on Thursday, September 11th.
"Deep of Night" is a high-difficulty challenge mode designed for seasoned players who have navigated through the Night many times.
https://en.bandainamcoent.eu/elden-ring/news/elden-ring-night...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Sen att slippa höra massa ljud/pipande från handkontrollen är också en stor bonus för mig.

Det är bara att justera ljudet från handkontrollen i menyn.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det är bara att justera ljudet från handkontrollen i menyn.

En grej jag inte tänkt på.
Om man stänger av ljudet i handkontrollen, kommer då ljudet istället ut i högtalarna?
Alltid tyckt det är en dum ide med separata effekter som bara är hörbara i kontrollen.
Har för mig att de kommer saknas helt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

En grej jag inte tänkt på.
Om man stänger av ljudet i handkontrollen, kommer då ljudet istället ut i högtalarna?
Alltid tyckt det är en dum ide med separata effekter som bara är hörbara i kontrollen.
Har för mig att de kommer saknas helt va?

Yes, det stängs av helt isf. Personligen tycker jag det är för få spel som utnyttjar funktionen, gillar den.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Funderar på att stila upp min Pro med vertical stand.

Ngn som har det? Mkt ventilation i botten så tänker att det kanske påverkar men inte hittat ngt negativt om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Funderar på att stila upp min Pro med vertical stand.

Ngn som har det? Mkt ventilation i botten så tänker att det kanske påverkar men inte hittat ngt negativt om det.

Har haft mina ps5 på stand ståendes sen releasen. Men det är mest pga att den ser för jävlig ut liggandes och vinglar..

Otroligt ful opraktisk konsol, ps5. Min favorit är ps2 originalen och ps4. Stilrena, praktiska och bra färgval. 👍🏻

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har haft mina ps5 på stand ståendes sen releasen. Men det är mest pga att den ser för jävlig ut liggandes och vinglar..

Otroligt ful opraktisk konsol, ps5. Min favorit är ps2 originalen och ps4. Stilrena, praktiska och bra färgval. 👍🏻

Det går att råda bot på.

https://store.devynpc.com/products/boxplates

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ett stand funkar. Men ja betydligt snyggare!
Estetiska är inte så viktigt egentligen. Bara förklarade varför jag hade stand. Inget med luftflöde mm i mitt fall utan den ser bara något bättre ut på bänken och mer stabil. Köpte dock svarta plåtar till originalen direkt när Dbrand kom ut med dom men nu får Pron va som den är.
Men märkligt beslut ändå. Trodde det va ett skämt när ps5 presenterades..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sony riskerar att göra om Xbox misstag med en billig PS6s för dryga 300 dollar.

Det det riskerar att hålla tillbaka hela generationen och göra det dyrare att utveckla spel till konsolen.

Källa: https://youtu.be/x-A3Bl2hXoQ?si=Mh0znYUd3bQ3o3P4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

PS6s för dryga 300 dollar.

Tvivlar på att man kan släppa någon konsol för 300 dollar närmsta åren och då inte ens med trumpskatter inräknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tvivlar på att man kan släppa någon konsol för 300 dollar närmsta åren och då inte ens med trumpskatter inräknande.

Enligt den här läckan ska PS6s kosta drygt 300 dollar. Jag tycker det är en värdelös idé oavsett pris. Ibland känns det som att ledningen för Sony och Microsoft har noll markkontakt.

Moore's Law Is dead är läckornas DF. Det är en kanal med 1000x mer trovärdighet än den genomsnittliga kanalen på YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sony riskerar att göra om Xbox misstag med en billig PS6s för dryga 300 dollar.

Det det riskerar att hålla tillbaka hela generationen och göra det dyrare att utveckla spel till konsolen.

Källa: https://youtu.be/x-A3Bl2hXoQ?si=Mh0znYUd3bQ3o3P4

Inte mer än att den portabla PS6:an skulle hålla tillbaka. Sony vill fånga upp alla som inte uppgraderade från PS4:an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Inte mer än att den portabla PS6:an skulle hålla tillbaka. Sony vill fånga upp alla som inte uppgraderade från PS4:an.

Jag tycker det är en dålig idé. Det är bättre att utveckla en enda konsol. PS har under ganska lång tid varit märket för många spelutvecklare eftersom det är just en enda hårdvara.

Ska alla funktioner som kommer till high end-konsolen komma till PS6s? Många utvecklare har redan klagat på det där. Det var därför BG3 inte kom till Xbox samtidigt som PS. Delad skärm var svår att utveckla till Xbox Series S. Ett alternativ hade kanske varit att ta bort funktionen för alla versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker det är en dålig idé. Det är bättre att utveckla en enda konsol. PS har under ganska lång tid varit märket för många spelutvecklare eftersom det är just en enda hårdvara.

Ska alla funktioner som kommer till high end-konsolen komma till PS6s? Många utvecklare har redan klagat på det där. Det var därför BG3 inte kom till Xbox samtidigt som PS. Delad skärm var svår att utveckla till Xbox Series S. Ett alternativ hade kanske varit att ta bort funktionen för alla versioner.

Jo, jag är medveten om problematiken. Tänker mer att alla PS6-spel ändå ska funka till den portabla PS6:an så varför inte ha lite olika alternativ. Går nog att göra en PS6S på ett mindre stympad vis än vad Series S blev (i förhållande till Series X). Men vi får se, det är ändå några år kvar. Personligen kommer jag köpa den "riktiga" PS6:an oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Jo, jag är medveten om problematiken. Tänker mer att alla PS6-spel ändå ska funka till den portabla PS6:an så varför inte ha lite olika alternativ. Går nog att göra en PS6S på ett mindre stympad vis än vad Series S blev (i förhållande till Series X). Men vi får se, det är ändå några år kvar. Personligen kommer jag köpa den "riktiga" PS6:an oavsett.

Eftersom spelen ska funka på den portabla enheten och den billiga, undrar jag hur stor uppdatering det blir i praktiken jämfört med PS5 Pro. Det verkar ju som att PS5 Pro redan är i paritet med dessa konsoler. Det är en besvikelse.

Jämför med andra portabla konsoler. Nintendo Switch 2 ör ungefär lika kraftfull som PS4 Pro. Den portabla enheten kommer nog bara klå PS5 Pro i CPU.

Tror ni Sonys satsning på portabel konsol innebär att PS Portal inte kommer att funka till PS6? Det vore mkt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Eftersom spelen ska funka på den portabla enheten och den billiga, undrar jag hur stor uppdatering det blir i praktiken jämfört med PS5 Pro. Det verkar ju som att PS5 Pro redan är i paritet med dessa konsoler. Det är en besvikelse.

Jämför med andra portabla konsoler. Nintendo Switch 2 ör ungefär lika kraftfull som PS4 Pro. Den portabla enheten kommer nog bara klå PS5 Pro i CPU.

Får man ner priset på "S"-modellen och bibehåller prestandan från PS5 Pro så kan den nog sälja rätt bra. Har för mig att MLID sagt att det inte kommer bli något spill i tillverkningen av cpu/gpu, så bara där finns ju mycket att vinna. Sen kommer pssr/fsr4 och liknande göra en hel del.

Skrivet av EdvinR:

Tror ni Sonys satsning på portabel konsol innebär att PS Portal inte kommer att funka till PS6? Det vore mkt tråkigt.

Tror nog att den kommer funka, men vem vet? Kanske Inget man behöver oroa sig för i flera år innan releasen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Får man ner priset på "S"-modellen och bibehåller prestandan från PS5 Pro så kan den nog sälja rätt bra. Har för mig att MLID sagt att det inte kommer bli något spill i tillverkningen av cpu/gpu, så bara där finns ju mycket att vinna. Sen kommer pssr/fsr4 och liknande göra en hel del.

Tror nog att den kommer funka, men vem vet? Kanske Inget man behöver oroa sig för i flera år innan releasen.

Men PS5 Pro har ju redan PSSR. Jag blir mer och mer misstänksam. PS5 Pro känns ju som en beta-konsol för PS:s nästa generation konsoler. Som inte blir så mkt kraftfullare. Men mindre och portabla. Har de glömt bort att PS5 förmodligen har sålt mer än alla handhållna pc tillsammans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men PS5 Pro har ju redan PSSR. Jag blir mer och mer misstänksam. PS5 Pro känns ju som en beta-konsol för PS:s nästa generation konsoler. Som inte blir så mkt kraftfullare. Men mindre och portabla. Har de glömt bort att PS5 förmodligen har sålt mer än alla handhållna pc tillsammans?

Menade att PSSR kommer vara mer utvecklat vid det laget, vore väl konstigt annars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Känns som PS Portal fyller ett annat behov än en riktig handheld, då det är streaming endast. Sony har haft streaming ifrån ps4 tiden och kommer antagligen behålla den funktionaliteten, även om de har en dedikerad handheld.

Så känns osannolikt att PS Portal inte kommer fungera med PS6 också (precis som telefoner, plattor och andra enheter också kommer fungera att streama till ifrån PS6 med).

Om ryktena stämmer så känns det som nästa gen blir

PS6 (bäst grafik, stationär konsol)
PS6 Portable (handheld,sämre grafik, men alla spel). Kanske docka allá switch?
PS6 light (samma som portable men bara stationär konsol. De gjorde detta redan på psvita tiden, men då var det ju inte kombinerat spelbibliotek som ryktena är nu).
PSPortal, streaming endast, från vilken konsol man vill

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

We play through the entire demo of Lost Soul Aside on the PlayStation 5 Pro, covering some basic enemy combat, a couple of boss battles, and a few cutscenes to give you a taste of what the full game has in store.

Permalänk
Medlem

Death Stranding 2: On the Beach Collectors edition - PS5
2199 kr
https://www.inet.se/produkt/6612321/death-stranding-2-on-the-...

En kvar i Göteborg