Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=3DToaJ8931E

Undrar om de kommer fixa allt, smetande ghosting och allt...

PC va ändå positivt. Och 580kr för deluxe så blir det till att prova ikväll. Men lite besviken att man inte försökt fixa AI mm. Men är väl för mycket att göra om förmodligen..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

An Ultimate, Ultimate Edition for Gears of War? Looks like it! John takes us through the new Gears of War Reloaded, discussing the technological upgrades over the 2006 original and the prior ultimate edition, before diving into how every version stacks up - including the fully unlocked 120Hz support, available on all consoles... even Series S!

Permalänk
Medlem

Såg fram emot denna, men tror det är det mest grådaskiga spel jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Såg fram emot denna, men tror det är det mest grådaskiga spel jag sett.

Har helt missat detta spel men gameplay ser ju riktigt bra ut! Får bara hoppas att det går att fixa med filter. Förstår helt att man vill hålla sig till sin vision men låt spelarna välja i slutändan. AC Mirage ger en åtminstone två val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

PC va ändå positivt. Och 580kr för deluxe så blir det till att prova ikväll. Men lite besviken att man inte försökt fixa AI mm. Men är väl för mycket att göra om förmodligen..

Horribelt dyrt med tanke på att det bara är en grafisk uppdatering. Det ör en demons souls-typ av remake där ”bara” grafiken är bättre.

Demons souls är en remake som har blivit hyllad. Jag förstår inte varför. Allt förutom grafiken skriker PS3-spel. Detsamma med det här spelet. Jag tycker inte att de ska komma undan med att sälja gammal uppdaterad skåpmat för fullpris.

Här har de tydligen inte ens uppdaterat ljudeffekter och soundtrack. Om bolagen kommer undan med den här typen av remakes, då är det det vi kommer att få framledes.

Hård pass från min sida. Emulera spelet på Apple-TV istället!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Horribelt dyrt med tanke på att det bara är en grafisk uppdatering. Det ör en demons souls-typ av remake där ”bara” grafiken är bättre.

Demons souls är en remake som har blivit hyllad. Jag förstår inte varför. Allt förutom grafiken skriker PS3-spel. Detsamma med det här spelet. Jag tycker inte att de ska komma undan med att sälja gammal uppdaterad skåpmat för fullpris.

Här har de tydligen inte ens uppdaterat ljudeffekter och soundtrack. Om bolagen kommer undan med den här typen av remakes, då är det det vi kommer att få framledes.

Hård pass från min sida. Emulera spelet på Apple-TV istället!

Vissa föredrar snygg grafik även om det spelas likadant. Men jag kan absolut hålla med om att dom är lata som bara den. Sony är dock ännu värre med sina helt onödiga remakes av spel som Horizon och Last of Us. Sony kanske förbättrade dessa något mer än Konami har gjort, men samtidigt var ju Sonys remakes helt onödiga istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vissa föredrar snygg grafik även om det spelas likadant. Men jag kan absolut hålla med om att dom är lata som bara den. Sony är dock ännu värre med sina helt onödiga remakes av spel som Horizon och Last of Us. Sony kanske förbättrade dessa något mer än Konami har gjort, men samtidigt var ju Sonys remakes helt onödiga istället.

Om rapporterna är sanna är det typ exakt samma spel. Glöm det att jag stödjer det.

Jag håller inte med om the last of us faktiskt. Varken 1-2. Jag håller väl med delvis. Men där var ljudet uppdaterat. Ljud i spel är inte att förakta. Särskilt inte Sonys 3d-ljud. Sedan hade spelen stöd för duel-sense-kontrollen vilket jag tycker nästan ger en större upplevd skillnad än ny grafik. När det gäller det andra spelet kostade en uppdatering 100 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Om rapporterna är sanna är det typ exakt samma spel. Glöm det att jag stödjer det.

Jag håller inte med om the last of us faktiskt. Varken 1-2. Jag håller väl med delvis. Men där var ljudet uppdaterat. Ljud i spel är inte att förakta. Särskilt inte Sonys 3d-ljud. Sedan hade spelen stöd för duel-sense-kontrollen vilket jag tycker nästan ger en större upplevd skillnad än ny grafik. När det gäller det andra spelet kostade en uppdatering 100 sek.

Fast spelen hade redan stöd för minst 5.1 eller 7.1 så Sonys egna 3D-ljud ger knappast någon märkbar skillnad förutom om man använder hörlurar. DualSense-kontrollens haptic feedback håller jag med om påverkar mycket, jag har alltid varit ett fan av det! 100kr för det tycker jag är dyrt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hej,

Behöver lite råd / support!

Jag har haft PS Plus Essential (Base tier) i flera år och varje månad lagt till de (i snitt) 3 gratisspelen som man får varje månad.
Det är sällan jag direkt spelar dessa spel men har över tid gått tillbaka och upptäckt guldkorn, till exempel Shadow of the Colossus med flera.

Reanimal som precis blev annonserat ser intressant ut, därav blev jag sugen på "Little Nightmares"-spelen från samma utvecklare.

Toppen, både 1:an och 2:an har varit PS Plus-spel tidigare i 2022 och 2024. När jag söker upp 1:an så hittar jag ej detta i mitt bibliotek. Hm, konstigt tänker jag och kollar i min historisk / Transaction History från augusti 2022 när det var ett PS Plus-spel och mycket riktigt, jag "köpte" / lade till detta spel men det enda jag kan ladda ner är Trial-versionen, standardversionen kostar.

Är det kört eller är det värt att kontakta PS-supporten för detta? Visst, det kostar "bara" 219kr att köpa men mer ute efter principen här. Testat det vanliga inkl. "Restore License" för spelet (Trial-versionen) men fungerar ej.

Tack på förhand för lite råd och tips!

Permalänk
Medlem

The Ghost of Yōtei Limited Edition PS5 Console bundles and accessories available for pre-order starting September 4
https://blog.playstation.com/2025/07/10/first-look-ps5-ghost-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast spelen hade redan stöd för minst 5.1 eller 7.1 så Sonys egna 3D-ljud ger knappast någon märkbar skillnad förutom om man använder hörlurar. DualSense-kontrollens haptic feedback håller jag med om påverkar mycket, jag har alltid varit ett fan av det! 100kr för det tycker jag är dyrt.

Det ger enormt skillnad i hörlurar. Spelar inte de flesta med hörlurar? En stor majoritet skulle jag tro.

Jag tycker att the last of us part 2 till ps5 lätt var värt det med audio, duel sense och högre fps för 100 sek. Lite mer osäker på det första spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Behöver lite råd / support!

Jag har haft PS Plus Essential (Base tier) i flera år och varje månad lagt till de (i snitt) 3 gratisspelen som man får varje månad.
Det är sällan jag direkt spelar dessa spel men har över tid gått tillbaka och upptäckt guldkorn, till exempel Shadow of the Colossus med flera.

Reanimal som precis blev annonserat ser intressant ut, därav blev jag sugen på "Little Nightmares"-spelen från samma utvecklare.

Toppen, både 1:an och 2:an har varit PS Plus-spel tidigare i 2022 och 2024. När jag söker upp 1:an så hittar jag ej detta i mitt bibliotek. Hm, konstigt tänker jag och kollar i min historisk / Transaction History från augusti 2022 när det var ett PS Plus-spel och mycket riktigt, jag "köpte" / lade till detta spel men det enda jag kan ladda ner är Trial-versionen, standardversionen kostar.

Är det kört eller är det värt att kontakta PS-supporten för detta? Visst, det kostar "bara" 219kr att köpa men mer ute efter principen här. Testat det vanliga inkl. "Restore License" för spelet (Trial-versionen) men fungerar ej.

Tack på förhand för lite råd och tips!

Skulle nog kontakta PlayStations kundtjänst och se om dom kan ordna det. Borde inte vara omöjligt kan man tycka.
Du verkar ha gjort allt man kan göra.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det ger enormt skillnad i hörlurar. Spelar inte de flesta med hörlurar? En stor majoritet skulle jag tro.

Jag tycker att the last of us part 2 till ps5 lätt var värt det med audio, duel sense och högre fps för 100 sek. Lite mer osäker på det första spelet.

Kan inte tala för andra, men själv kör jag ljudet genom hemmabiohögtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Samma här, kör 5.1.2 så ofta jag kan när jag spelar.
Kan tilläggas att om jag ska spela (beroende på vilket spel) på sen kväll/natt så kopplar jag in mina beyerdynamic-lurar i handkontrollen. Men det är inte optimalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Trots att jag spelar framför tvn är det nog minst 99% hörlurar. Jag vill inte störa grannarna för mkt och tycker hörlurar ger bättre inlevelse. Men man tycker olika.

Spel med riktig bra high-end-hörlurar och Sonys 3d-ljud är fantastiskt! Jag kör med ett par gamla Sony M3 och tycker att det är det bästa jag har haft. Jag har också Sonys egna pulse elite, men mina Sony m3 är på en helt annan nivå i ljudkvalité.

Sen gillar jag att sitta riktigt nära tvn i spel som stödjer 21:9. Då känns det konstigt att använda bioljudet. 21:9 är f.ö. underskattar tycker jag på PS. Det man ser är ju ultra wide. På en stor tv är det skitsamma med svara partier på tvn när man kommer nära tvn.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga: Min kritik av Metal Gear Snake eater remake handlar om priset. Det ska inte vara 799 sek eftersom det är ett gammalt spel. Är det bara bättre grafik ska det vara typ 449 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag vet inte, jag har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är. Jag använder aldrig hörlurar men jag behöver inte bry mig om någon annan. Framför datorn kan jag dock använda hörlurar men det är ju pga. att jag har sjukt mycket bättre ljud framför TVn jämfört med datorn.

Skrivet av EdvinR:

Trots att jag spelar framför tvn är det nog minst 99% hörlurar. Jag vill inte störa grannarna för mkt och tycker hörlurar ger bättre inlevelse. Men man tycker olika.

När jag spelar framför TVn så har jag ett system som klarar allt Sony kan erbjuda. Man måste inte spela högt för att få en mycket bättre upplevelse än vad hörlurar kan ge, Tempest inkluderat. Inget man behöver störa grannar för.

Har man däremot folk i närheten som stör (barn, andra människor) så är det nog bättre med hörlurar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte, jag har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är. Jag använder aldrig hörlurar men jag behöver inte bry mig om någon annan. Framför datorn kan jag dock använda hörlurar men det är ju pga. att jag har sjukt mycket bättre ljud framför TVn jämfört med datorn.

När jag spelar framför TVn så har jag ett system som klarar allt Sony kan erbjuda. Man måste inte spela högt för att få en mycket bättre upplevelse än vad hörlurar kan ge, Tempest inkluderat. Inget man behöver störa grannar för.

Har man däremot folk i närheten som stör (barn, andra människor) så är det nog bättre med hörlurar.

Jag håller inte med om att bioljud ger bättre upplevelse än hörlurar. Inte när det gäller kvaliteten på ljudet. Jag håller verkligen inte med om det. Spelar man spel där det är viktigt att lokalisera ljudet är Hörlurar mkt bättre. Jag tycker definitivt att jag jag är mer ”inne” i spelvärlden med hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag håller inte med om att bioljud ger bättre upplevelse än hörlurar. Inte när det gäller kvaliteten på ljudet. Jag håller verkligen inte med om det.

Då kanske du inte hört ett vettigt surroundsystem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Då kanske du inte hört ett vettigt surroundsystem?

Jo det jag har. Tvn jag spelar vid har bioljud. Jag tycker att ett par high end-hörlurar ger bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jo det jag har. Tvn jag spelar vid har bioljud. Jag tycker att ett par high end-hörlurar ger bättre upplevelse.

Ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hörlurar är skit , hemmabioljudet jag har är hästlängder bättre än något ljud någon hörlur kan producera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Skulle nog kontakta PlayStations kundtjänst och se om dom kan ordna det. Borde inte vara omöjligt kan man tycka.
Du verkar ha gjort allt man kan göra.

Testade att ringa dit men fick tyvärr prata med ett smärre stolpskott som knappt förstod min fråga. Började svamla om att spellicenser kan försvinna hipp som happ utan förvarning men nja, det ska inte gälla PS Plus Essential-månadsspel som man ska kunna spela "för alltid" så länge man är PS Plus-medlem och såvida inte spelet försvinner eller tas bort från själva butiken vilket inte är fallet här.

Jag får testa att maila i stället! Som sagt, mer en principfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har verkligen helt motsatt upplevelse.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har verkligen helt motsatt upplevelse.

Ja, så är det nog.

Permalänk
Medlem

Ett av mina tidigaste PC-headset var dessa. Följde med Unreal Tournament 2004 (Special Edition).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här var det negativt så det förslår om hörlurar. För mig har det hängt med sedan pc-tiden. I min förvirring trodde jag att ”alla” lirade med headset.