Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Om ni vill se hur de olika elbilar klarar sig i olika scenario så har ett gäng kineser testat många modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=0xumyEf-WRI

Såg hela avsnittet. Intressant.
Flesta av de systemen verkar livsfarliga.

Permalänk
Medlem

VW’s Hated Touch Controls Just Sparked a Class Action Lawsuit
The overly sensitive steering controls have caused multiple accidents.

However, in the case of this lawsuit, customers have found that it’s easy to accidentally activate adaptive cruise control in 2021-2023 Volkswagen ID.4 crossovers, due to their oversensitive steering wheel controls. According to Car Complaints, this activation can happen “with a mere light brush of the hand over the steering wheel’s haptic controls,” leading to unintended acceleration.
https://www.autoblog.com/news/vw-sued-over-id-4s-steering-whe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

VW’s Hated Touch Controls Just Sparked a Class Action Lawsuit
The overly sensitive steering controls have caused multiple accidents.

However, in the case of this lawsuit, customers have found that it’s easy to accidentally activate adaptive cruise control in 2021-2023 Volkswagen ID.4 crossovers, due to their oversensitive steering wheel controls. According to Car Complaints, this activation can happen “with a mere light brush of the hand over the steering wheel’s haptic controls,” leading to unintended acceleration.
https://www.autoblog.com/news/vw-sued-over-id-4s-steering-whe...

VW har fått mycket kritik för sina touch baserade kontroller och de envisades med skitet alldeles för länge. Finns nu flera års modeller av ID bilar som i mitt tycke är näst intill värdelösa. Inte undra att de börjar orsaka olyckor. Touch knappar på rattar var ren idiotisk idé från första början. Samma designmiss finns även i EX30. Välj bil med fysiska rattknappar för guds skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

VW har fått mycket kritik för sina touch baserade kontroller och de envisades med skitet alldeles för länge. Finns nu flera års modeller av ID bilar som i mitt tycke är näst intill värdelösa. Inte undra att de börjar orsaka olyckor. Touch knappar på rattar var ren idiotisk idé från första början. Samma designmiss finns även i EX30. Välj bil med fysiska rattknappar för guds skull.

EX30 är verkligen ett bottennapp.

Förlorade respekt för Volvo när de släppte den bilen.

Hoppas EX60 som kommer nästa år blir bra.

Den kommer få slåss hårt mot nya BMW X3 och Mercedes-Benz GLC.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Kan bara hålla med. Valde bort ID7 delvis pga detta, även om jag gillade bilen i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Skrivet av Rågren:

Kan bara hålla med. Valde bort ID7 delvis pga detta, även om jag gillade bilen i övrigt

Jag respekterar allas åsikt kring detta men personligen förstår jag inte att detta är ett så stort problem. Har en id 3 och har inga problem med knapparna på ratten. Har även en i4 med fysiska knappar och jag kan inte säga att jag tycker att den ena är bättre än den andra.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Det verkar mest vara det äldre gardet som vill ha fysiska knappar på sin mobil samt de som själva inte äger en iD-bil som har starka åsikter. Jag tycker knapparna är bra, de adderar bland annat extra funktioner precis som en skärm gör. Jag förstår inte riktigt varför det blivit en så stor grej.

Ett annat exempel på ståhej är ju Teslas blinkersspak, eller frånvaron av densamma. Nu finns den som tillbehör på vissa marknader. Lite tokigt blev det där, såklart skulle det ju varit BMW som börjar ta bort/sälja spaken som tillbehör, ingen som kör BMW vet ju vad den spaken är till för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lite tokigt blev det där, såklart skulle det ju varit BMW som börjar ta bort/sälja spaken som tillbehör, ingen som kör BMW vet ju vad den spaken är till för.

Fast det vet ju inte Teslaförare i stockholm heller.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ett annat exempel på ståhej är ju Teslas blinkersspak, eller frånvaron av densamma. Nu finns den som tillbehör på vissa marknader. Lite tokigt blev det där, såklart skulle det ju varit BMW som börjar ta bort/sälja spaken som tillbehör, ingen som kör BMW vet ju vad den spaken är till för.

Det vet jag visst! Hänga upp frugans borttappade hårsnoddar i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det verkar mest vara det äldre gardet som vill ha fysiska knappar på sin mobil samt de som själva inte äger en iD-bil som har starka åsikter. Jag tycker knapparna är bra, de adderar bland annat extra funktioner precis som en skärm gör. Jag förstår inte riktigt varför det blivit en så stor grej.

Håller inte med att dom nya knapparna är bra, man kommer åt dom för lätt när man svänger och flyttar händerna över ratten, kör en Audi Q4 och har samma knappar som i ID bilarna.

Vad är det för extra funktioner dom adderar menar du?

Jämför jag med mina 2 förra bilar, Audi Q3 och VW Tiguan, som hade fysiska knappar på ratten tycker jag dom var mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Bilister tjuvladdar sina elbilar utanför p-huset vid Strandbergsgatan, under Essingeleden. Det tipsade en av Mitt i:s läsare om, som vid flera tillfällen noterat detta.
Elbilar parkeras på gatan, där boendeparkering och andra avgifter gäller. Därefter kopplar fordonsägarna sina sladdar till p-husets laddstationer och stjäl därmed el därifrån.
https://www.mitti.se/nyheter/har-tjuvladdas-elbilar-pa-gatan-...

Hur fungerar det med hemmaladdare, går de att låsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bilister tjuvladdar sina elbilar utanför p-huset vid Strandbergsgatan, under Essingeleden. Det tipsade en av Mitt i:s läsare om, som vid flera tillfällen noterat detta.
Elbilar parkeras på gatan, där boendeparkering och andra avgifter gäller. Därefter kopplar fordonsägarna sina sladdar till p-husets laddstationer och stjäl därmed el därifrån.

De flesta laddare går att låsa. Även de i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Haha, smart ändå. Men verkar som de kommer stänga detta fönster relativt snart. Själv hade jag aldrig vågat lämna min sladd sådär.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

hehe detta har pågått länge, minst två år tror jag, jag brukade rapportera detta men dem har aldrig brytt sig, fram till nu då tydligen då det kom en artikel

Permalänk
Medlem

Alltså, Mazda MX-30, vilken kass bil, men den är lite som The Room... den är så kass att den blir bra.

Skit liten range, kommer ej ihåg inställningar på regen. Hade den vart en bensinbil hade den sluckat 3 liter milen på 20 liters tank

Nu börjar dom dock krypa ner emot en 140 tusen kronor. Då är dom nästan attraktiva som andrabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

https://media.discordapp.net/attachments/298117234599919616/1409520422520623205/P_20250825_133955.png?ex=68aeff30&is=68adadb0&hm=dd7c077f555455d775716ad73a6c44a4a7aec1f0374f7792b11fe33ae0f8e9ca&=&format=webp&quality=lossless

Alltså, Mazda MX-30, vilken kass bil, men den är lite som The Room... den är så kass att den blir bra.

Skit liten range, kommer ej ihåg inställningar på regen. Hade den vart en bensinbil hade den sluckat 3 liter milen på 20 liters tank

Nu börjar dom dock krypa ner emot en 140 tusen kronor. Då är dom nästan attraktiva som andrabil.

Vi hade en som andrabil innan vi var tvunga att plocka in två barnstolar i bilen. Var svin nöjda med den i ca 3.5 år.

Verkligen en toppenbil för pengarna och vad man kunde få för elbil för motsvarande pengar på den tiden.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vi hade en som andrabil innan vi var tvunga att plocka in två barnstolar i bilen. Var svin nöjda med den i ca 3.5 år.

Verkligen en toppenbil för pengarna och vad man kunde få för elbil för motsvarande pengar på den tiden.

Jag har provkört den för att potentiellt skaffa en i framtiden som andra bil. Nu hittar man dom för ca 150.000kr, vilket känns väldigt bra med tanke på vad man får. Ska fortsatt hålla koll på dom och se om de kan komma närmare 100.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller inte med att dom nya knapparna är bra, man kommer åt dom för lätt när man svänger och flyttar händerna över ratten, kör en Audi Q4 och har samma knappar som i ID bilarna.

Vad är det för extra funktioner dom adderar menar du?

Jämför jag med mina 2 förra bilar, Audi Q3 och VW Tiguan, som hade fysiska knappar på ratten tycker jag dom var mycket bättre.

Svårt att svajpa på fysiska knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Svårt att svajpa på fysiska knappar.

Varför ska du svajpa?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Stor bilmässa i Tyskland snart, EX60 lyser med sin frånvaro. Någon som vet något? Batteri, 800V och pris är det som är prio!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Stor bilmässa i Tyskland snart, EX60 lyser med sin frånvaro. Någon som vet något? Batteri, 800V och pris är det som är prio!

Volvo Cars ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group sedan 2010 har ju lovat att Volvo enbart ska sälja SUV. Så en Zeeker 007 GT kommer nog snart för att ID. 7 inte ska dominera?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

EX60 är 800 V baserad och kommer att avtäckas januari vad jag vet.

Ska bli kul att se nya BMW X3 och Mercedes-Benz GLC som visas på mässan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Prio borde vara att få bort alla buggar från plattformen… kommer den lanseras i liknande skick som ex90 så blir den inte speciellt populär.