MSI: 533 dagar senare - knappt någon OLED-inbränning

Permalänk

Jag sitter på en Asus XG27AQDMG som har varit i min ägo i cirka 9 månader, inga tecken på inbränning för mig. Dock använder jag i princip endast skärmen till spel och ej kontorsarbete, så den visar sällan statiska bilder över en längre tid. Försöker även få till min regelbundna pixel cleaning och stänger av skärmen när jag går ifrån datorn.

Oavsett, låt säga att skärmen mot förmodan skulle vara helt slutkörd efter två år (vilket jag har väldigt svårt att se), så skulle den ha kostat 250kr/månaden under dess livslängd, dvs inte mycket mer än en netflixprenumeration - helt klart värt det i min bok!

Spelade precis igenom Alan Wake 2, och h*lvete vad bra det ser ut på en OLED-skärm. Ser inte att jag kommer gå tillbaka, annat än om det är för produktivitet/kontorsarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tryck på de tre knapparna under skärmen samtidigt i några sekunder. Efter det ska det finnas ett litet F uppe i vänstra hörnet när du tar upp skärmmenyn. Det är den hemliga servicememyn som nu går att välja och visar antalet timmar och diverse annat. Jag fick prova några gånger innan det gick.

Ska tydligen funka på andra Asus-skärmar också.

Tackar, ska prova senare när jag har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tycker det ser ut som lätt inbränning av aktivitetsfältet, annars ser det ju mycket bra ut. Då ska man tänka på att det är en OLED från 2018 som gått i 6 år, och lätt inbränning av aktivitetsfältet måste ju vara den minst störande inbränning man kan få. Jag gissar att det är helt osynligt vid vanlig användning.

Vad jag hade gjort här är att dölja aktivitetsfältet och köra automatisk rotation av bakgrundsbilder. Alltså, ta bort det statiska elementet och introducera mer variation i vad som visas. Då kanske det jämnar ut sig lite med tiden.

Har "dölj automatiskt" på aktivitetsfältet, men visst kan det vara så, denna dator är dator nr 2 som använder TVn.
Mina gamla gubbögon ser inget hur jag än kikar, men jag är jäkligt nöjd med TVn, den kostade ju dock 44900 kr för 6 år sen också (fick 15k rabatt på black friday).
Jag har aldrig anpassat min användning efter att det är en OLED, men TVn har ju en bunt funktioner för att motverka det och när jag nån gång glömt den på så har den en 4 timmars timer som stänger av den om man inte trycker på fjärren.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag betalar en massa pengar för en OLED-skärm eller -TV och sedan inte kan använda den som den är tänkt utan att behöva tänka på vilka inställningar man använder, vad som visas på skärmen och hur länge. Nä, jag kommer fortsätta köra med Mini-LED tills Mikro-LED tar över. OLED kommer på sikt dö ut precis som Plasma-tekniken gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tryck på de tre knapparna under skärmen samtidigt i några sekunder. Efter det ska det finnas ett litet F uppe i vänstra hörnet när du tar upp skärmmenyn. Det är den hemliga servicememyn som nu går att välja och visar antalet timmar och diverse annat. Jag fick prova några gånger innan det gick.

Ska tydligen funka på andra Asus-skärmar också.

Det tog några försök men till slut lyckades jag aktivera servicemenyn.
Monitor OnTime 12954 timmar, i medel 13-14 timmar/dag.
Och som sagt, jag kan inte se den minsta antydan till inbränning, lätt bästa skärmen jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

LG CX som har 5 år på nacken inte har några synliga inbränningar alls.

Skrivet av Flamso:

Jag använder inte min skärm så många timmar om dygnet, på sin höjd fyra timmar i sträck

Användningsfallet spelar förstås roll för köpbeslutet. Skärmar man jobbar med behöver klara minst 8 timmar per dag i många år. Jag vill ha mina prylar i minst 10 år, helst längre.

RTINGS långtidstest:
LG CX OLED
Samsung Q90T High end FALD LCD (jag har syskonmodellen Q95T)

Båda är 2020-modeller och har lika lång tid i testet. Hur 2025-modeller klarar sig lär vi väl inte få veta, eftersom RTINGS inte lägger till nya TV i testet. Dom kör heller inte datorskärmar i någon högre omfattning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Användningsfallet spelar förstås roll för köpbeslutet. Skärmar man jobbar med behöver klara minst 8 timmar per dag i många år. Jag vill ha mina prylar i minst 10 år, helst längre.

RTINGS långtidstest:
LG CX OLED
Samsung Q90T High end FALD LCD (jag har syskonmodellen Q95T)

Båda är 2020-modeller och har lika lång tid i testet. Hur 2025-modeller klarar sig lär vi väl inte få veta, eftersom RTINGS inte lägger till nya TV i testet. Dom kör heller inte datorskärmar i någon högre omfattning.

Håller med om att OLED nog inte är bra till 8+ tim per dag i 10+ år. Dock värt att tänka på att det är ett accelerated longevity test. Om du skulle köra samma test men 8 tim/dag så skulle det ta 6 år innan den såg ut sådär.
Och det är av att ha statiskt innehåll på skärmen 100% av tiden den är på, och på 100% ljusstyrka konstant.
Om man skulle köra med normalvarierat innehåll för en datorskärm med ljusstyrkan på typ 30-70% så skulle den sannolikt klara sig långt bättre än sådär efter 10 år, om den inte dör av något annat skäl då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺

Med tanke på hur många frågor det är i forumet om skärmar med döda lysdioder och linjer från trasiga transistorer på skärmar som endast har några år på nacken; 10 år garanterad drift är önsketänkande. Trevlig när det händer men inget man kan räkna alltid inträffar med individuella exemplar. Valet av OLED eller LCD eller något annan teknik innebär endast att man skiftar runt var de långsiktiga problemen kan uppstå. Tricket till ett framgångsrikt köp är därför att matcha tekniken efter behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Definiera nya paneler. För det är ingen skillnad mellan QDOLED Gen 1 och Gen 3 förutom subpixelstrukturen egentligen och två personer med Gen 1 har burn in, i den här tråden. Och rtings har burn in test som inkluderar just 3 stycken olika oled skärmar tillsammas med sina tv tester. Där alla tre har burn in.

https://tftcentral.co.uk/articles/qd-oled-generations-infogra...

Du får gärna länka dina. Hardwareunboxed använder väl en Gen 3 panel och har burn in redan 3 månader in.

Om man vill slå hål på iden att oled får inbränningar så bör samtliga användare lägga upp en bild på sina skärmar med en 50% grey bild i helskärm och även skriva vilka spel som spelas och antal uppskattade använda timmar för panelen och om den kört sin kompensering eller inte. Kompenseringen innebär ofta att displayen tappar ljusstyrka dessutom.

Jag skapade en tråd för detta för några år sedan, jag ska de till att i alla fall uppdatera med min TV i den. Tråden är dock äldre än många oled-skärmar och inte direkt aktiv eller vetenskaplig. Du får gärna komma med förslag om du vill

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676708-visa-din-oled