Windows 11 25H2 nära lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Ge mig "09H1" som tar bort allt skit som lagts till sedan Windows 7

Eller ladda hem senaste uppdateringen till Windows 7 SP1 x64 (aka Windows Server 2008 R2):
https://catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5063947

Smått otroligt att Windows 7 fortfarande uppdateras!

Windows 7 SP1 x64 Version 25H2

Själv är jag fast på Windows 7 SP1 x86 Version 24H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Logitech's programvara har ju varit trasig sedan decennium tillbaka, inte konstigt att det inte funkar tyvärr.

Jag har det endast för att kolla batteriprocenten samt eventuellt uppdateringar för min Superlight 2, dock får även jag hålla på och trolla för att oftast så fastnar programmet i en oändlig loop av loggan som snurrar.

Vilket varit ett problem sedan minst 5 år tillbaka i diverse Reddit trådar - alltså än idag inte åtgärdat, vilket borde säga en och annan sak om programmet tyvärr.

Jag har tvungen att ha G HUB för att överhuvudtaget få belysningen att tändas på mitt Logitech G213 medan jag körde Windows 10. Ett av problemen förutom krascher var att belysningen slumpmässigt funkade, samt slutade ändras korrekt i spel (kunde t.ex. gå från svalt blå till att fastna på vitt med 100% intensitet), så var det en klassiker att tangentbordet blev svart när man quittade spelet. Upptäckte aldrig någon metod för att fixa det som var snabbare än en omstart. Hur kan man ha så svårt att styra ljuset på sina egna produkter, särskilt med en mjukvara som ligger och uppdaterar regelbundet? 🤯

Logitech har gått från det självklara valet till att framkalla lätt ångest vid blotta åsynen av logotypen.

Tack och lov har Windows 11 inbyggt stöd för belysta tangentbord inbyggt så att jag slapp ha G HUB installerat, vilket besparat mig från mängder av småproblem och irritationsmoment sen i julas. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Det är väl en säkerhetsuppdatering och kan avinstalleras enkelt?

Kollade du videon från JayzTwoCents? Om jag förstod honom rätt, så avinstallerades inte KB:n korrekt.

Sist jag kollade så består en kumulativ säkerhetsuppdatering (i detta fallet pratar vi om 3GB!) av ett större antal cab-filer. Vilka filer som faktiskt installeras beror på vad du har för några filer sedan tidigare, samt vad som finns i Windows Component Store (läs WinSxS).

Har lusläst CBS.log samt dism.log tillräckligt många gånger för att inse att Microsoft själva inte riktigt vet vad Windows pysslar med. Har exempelvis en dold install.wim för min utgåva av Windows för att DISM ska kunna utföra sitt jobb korrekt.

Ang. uppdateringar, så är vissa MUM-filer satta till "permanent". Dessa måste ändras till permanence="removable" för att kunna avinstalleras. Gäller dock främst Servicing Stack Updates, men jag har även sett detta förekomma i andra fall. Har däremot aldrig misslyckats med en avinstallering tack vare MUM-tricket, men det är inget normala (om ens onormala) användare vågar röra.

C:\Windows\Servicing\Packages\

Edit:
Kan tillägga att min senaste rollup på mitt system gav 26 nya paket enligt sökvägen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Logitech's programvara har ju varit trasig sedan decennium tillbaka, inte konstigt att det inte funkar tyvärr.

Jag har det endast för att kolla batteriprocenten samt eventuellt uppdateringar för min Superlight 2, dock får även jag hålla på och trolla för att oftast så fastnar programmet i en oändlig loop av loggan som snurrar.

Vilket varit ett problem sedan minst 5 år tillbaka i diverse Reddit trådar - alltså än idag inte åtgärdat, vilket borde säga en och annan sak om programmet tyvärr.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har tvungen att ha G HUB för att överhuvudtaget få belysningen att tändas på mitt Logitech G213 medan jag körde Windows 10. Ett av problemen förutom krascher var att belysningen slumpmässigt funkade, samt slutade ändras korrekt i spel (kunde t.ex. gå från svalt blå till att fastna på vitt med 100% intensitet), så var det en klassiker att tangentbordet blev svart när man quittade spelet. Upptäckte aldrig någon metod för att fixa det som var snabbare än en omstart. Hur kan man ha så svårt att styra ljuset på sina egna produkter, särskilt med en mjukvara som ligger och uppdaterar regelbundet? 🤯

Logitech har gått från det självklara valet till att framkalla lätt ångest vid blotta åsynen av logotypen.

Tack och lov har Windows 11 inbyggt stöd för belysta tangentbord inbyggt så att jag slapp ha G HUB installerat, vilket besparat mig från mängder av småproblem och irritationsmoment sen i julas. 😊

Ni har rätt unika problem. Har haft en G Pro i snart 8 år tillsammans med ghub både den gamla varianten och nuvarande och aldrig haft något problem med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Ni har rätt unika problem. Har haft en G Pro i snart 8 år tillsammans med ghub både den gamla varianten och nuvarande och aldrig haft något problem med den.

Mitt problem är dock inte unikt, en Google sökning och fann som nämnt flertalet rapporter om samma sak som var daterade 5+ år tillbaka... kanske är du/ditt fall som är unikt? Kanske beror lite på perspektiv i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Mitt problem är dock inte unikt, en Google sökning och fann som nämnt flertalet rapporter om samma sak som var daterade 5+ år tillbaka... kanske är du/ditt fall som är unikt? Kanske beror lite på perspektiv i detta fall.

Så era problem är 5+ år gamla? Känns ju inte särskilt värt att ta upp ens då. Verkar dessutom vara relaterat till windows 10 mer än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Så era problem är 5+ år gamla? Känns ju inte särskilt värt att ta upp ens då. Verkar dessutom vara relaterat till windows 10 mer än någonting annat.

Gå tillbaka och läs mitt tidigare inlägg som är en kommentar till programvaran, förklarar tillräckligt känner jag.

Dina svar är inte direkt särskilt relaterade och/eller konstruktiv för den delen i det hela. Så känns ju inte särskilt värt att kommentera ens då för den delen heller.

Permalänk
Medlem

Måtte dem fixa internetanslutningen de sabbade med den förra. Min laptop kan inte längre ansluta till hotspot eller wifi.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Kanske. Vågar inte testa då det redan var klabb att återställa 23h2,

Nej, gör jag fresh install kan jag inte gå tillbaka till 23h2 om det går snett

Jo du kan gå tillbaka til 23h2

Win11_23H2_English_x64v2.iso

SHA256: 36de5ecb7a0daa58dce68c03b9465a543ed0f5498aa8ae60ab45fb7c8c4ae402

Permalänk
Medlem

En spontan tanke, vad var det där alternativa OSet hette, som steam o andra speltjänster fungerar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

En spontan tanke, vad var det där alternativa OSet hette, som steam o andra speltjänster fungerar på?

Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Windows 10?

=P
Jag hittade tråden i forumet.. Bazzite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

=P
Jag hittade tråden i forumet.. Bazzite

Steam och dylikt funkar fint på bl. a. Garuda och Linux Mint också

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag verkar vara en av få som inte stött på några direkta buggar med Windows 11

Skrivet av nevalopo:

Nej, gör jag fresh install kan jag inte gå tillbaka till 23h2 om det går snett

Jodå...installera en clean 23H2 istället, om 24h2 inte fungerar

Permalänk
Medlem

Hatar att vara beroende av Windows. Önskar jag kunde få mina program till Linux bara.

Permalänk
Medlem

Själv har jag nog aldrig riktigt haft något direkt problem med någon uppdatering, när jag gör nya installationer brukar jag alltid använda senaste men sen i övrigt med viss fördröjning.
Men nog hör man ju om div problem som blir. Märkligt att de, trots att de byggt OS under väldigt lång tid, ändå lyckas fortsätta introducera nya buggar.

Är ju ändå intressant att Windows-uppdateringar och uppdateringar av antivirusprogram är de vanligare orsakerna till fel. På XP och innan var ju div malware och virus m m större hot, men nu är det istället de saker som ska vara stabila och skydda som orsakar problemen.
En uppdatering associeras inte längre med något positivt.

Det märks även i arbetet med slutanvändare, som bävar för vad som kommer att strula efter varje större uppdatering.
Nu i steget från W10 till W11 används därför ordet "uppgradering" (vilket för mig är mer kopplat till hårdvara), istället för uppdatering som är för litet och ominstallation som låter för dramatiskt. För att lugna användare och även skapa en ökad vilja att "uppgradera", vilket för tankarna till att något blir förbättrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hatar att vara beroende av Windows. Önskar jag kunde få mina program till Linux bara.

Same...

Permalänk
Medlem

Enda anledning att windows uppdateras, är implementering av kod för att kunna nyttja mer av din privata data.
Säkerhetshot är bra skäl att att få kunder lägga på mer datamining frivilligt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Missat senaste nyheten om SSDer som pajar?

Nej. Jag kör alltid med senaste uppdateringarna installerade och jag har inga problem. Det senaste jag läst gällande just SSD är att MS säger att det inte är uppdateringens fel, se länk till XDA i denna tråd.

Skrivet av walkir:

Jag skulle kunna betala för att få testköra någon av dina datorer!

Du verkar ha en väldans tur med allt jfm vissa av oss andra.

haha, eller så är det ni som modifierar alldeles för mycket och skyller på Windows / Microsoft när det inte är deras fel. Vi båda bor i samma stad om din information stämmer

Skrivet av Hyllbert:

Inga problem för mig heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det finns ju typ en miljard anvöndare av win 11. Om så ens en promille har oroblem blir det ju en miljon.

Folk som har felfria upplevelser tenderar inte skriva om det.

Oftast är det ju nybörjar-entusiaster som får problem, dvs obskyra setups, konstiga program etc. Vet nog för att fucka upp systemet, men inte nog för att lösa eventuella problem.

Jag har aldrig heller problem sen 90-talet medvwindows!

Permalänk
Medlem

Tror att merparten som kör Windows är nöjda alt. Inte ens reflekterar över vad dom har för OS på sin dator. Dom gör inte ändringar, installerar på sin höjd Office och lite spel typ. Resten körs via webbläsaren. Jag försöker hålla min Win11 så ren och mainstream det bara går. Jag kör Ableton, Davinci och Steam, har inte ens Office installerat. Bort med Edge och in med Firefox, VLC, privacy Badger och Shut up 10++. Inget extra virusskydd och inga andra extra grejer typ Steelseries/ Logitech / armoury crate / rgbstyrning etc etc. Så för mig funkar det väldigt bra. Åkte på nån bugg när jag körde Ubuntu dual boot. Det var väl något fel i nån windowsuppdatering har jag för mig. Nuförtiden kör jag en ren Linuxmaskin på annan hårdvara.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Vadå ”5+ år gamla”? Det funkade inte i december 2024, när jag blev av med problemen genom att uppgradera till Windows 11. Snackat med flera andra kompisar som råkat ut för samma problem att belysningen slutar fungera på tangentbordet, som inte heller hittat någon lösning förutom att byta till Windows 11 eller köra tredjepartsprogramvara istället.

Jag tycker det är oacceptabelt att det ska behövas tredjepartsprogramvara, särskilt när glada hemmapulare tydligen lyckas fixa saker i Windows 10 som Logitech med alla sina resurser inte lyckas fixa. Det tolkar jag bara som att bolaget styrs av ekonomer med noll passion för sina produkter, och att Logitech inte bryr sig när produkten väl är såld.

Är för övrigt inte det första Logitech-tangentbordet jag äger som har problem med GRUNDLÄGGANDE FUNKTIONALITET, utan det gällde även mitt G19 som kostade 2300 kr på den tiden. Kan bara konstatera att det saknar betydelse om en Logitech-bräda kostar 500 eller 2300 kr — de har alltid något sätt att fucka din upplevelse på.

Mitt G19 är f.ö. en av få datorprodukter jag fysiskt slagit sönder i samband med användning, efter att det ballade ur när jag var fullkittad och mitt i DayZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som fattas där är väl just en bekräftelse att problemet faktiskt hänger ihop med uppdateringen, dvs att det inte bara är ett problem oavsett just KB5063878.

Ja den är svår att bevisa. Dotterns dator som det hände på hade följande scenario:
Jag kör Windows Update (uppdateringen fanns då men kan inte bekräfta att den kom med).
Dottern uppdaterar Fortnite som hon inte spelat på länge och uppdateringen var runt 60GB.
Datorn stängs av på kvällen.
När hon startar datorn på morgonen hittas ingen systemdisk.
Jag fick installera om från USB-minne och har pausat Window Update tillsvidare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ja den är svår att bevisa. Dotterns dator som det hände på hade följande scenario:
Jag kör Windows Update (uppdateringen fanns då men kan inte bekräfta att den kom med).
Dottern uppdaterar Fortnite som hon inte spelat på länge och uppdateringen var runt 60GB.
Datorn stängs av på kvällen.
När hon startar datorn på morgonen hittas ingen systemdisk.
Jag fick installera om från USB-minne och har pausat Window Update tillsvidare.

Vad menar du med "Datorn stängs av på kvällen."?

Stänger ni ner som vanligt inklusive en full powercycle eller krachar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

haha, eller så är det ni som modifierar alldeles för mycket och skyller på Windows / Microsoft när det inte är deras fel.

Vad menar du? Det klart att det är Microsofts fel när alla ”Jag är smartare än Microsoft (TM)” moddar sönder sina installationer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad menar du med "Datorn stängs av på kvällen."?

Stänger ni ner som vanligt inklusive en full powercycle eller krachar den?

Så som det är skrivit så skulle jag säga att han stänger av datorn som vanligt på kvällen. Alltså ingen krasch.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Känns som att världen fortfarande kämpar med problemen från 24H2.

Jag måste vara en av få som aldrig haft problem med W11 Kanske borde köpa en lott?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Jag måste vara en av få som aldrig haft problem med W11 Kanske borde köpa en lott?

På min stationära dator, där jag inte kör med någon insider preview så har jag heller inte haft problem som vara pga Microsoft/Windows. Hade ett problem, men det var pga SSD:n, och inte Microsoft/Windows. På den datorn där jag kör med insider preview har jag haft några få smärre problem, men inget som varit stort eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även för mig har Windows 11 fungerat bra sedan release. Har dock inte installerat senaste KB-uppdateringen som det pratas så mycket om nu. Tänkte se om det skulle dyka upp någon fix i närtid eftersom jag trots allt har en Kingston KC3000 med en Phison-kontroller i datorn, även om den för närvarande är helt tom.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Även för mig har Windows 11 fungerat bra sedan release. Har dock inte installerat senaste KB-uppdateringen som det pratas så mycket om nu. Tänkte se om det skulle dyka upp någon fix i närtid eftersom jag trots allt har en Kingston KC3000 med en Phison-kontroller i datorn, även om den för närvarande är helt tom.

Verkar som om det inte är uppdateringens fel https://www.xda-developers.com/microsoft-breaks-silence-windo... (länk tagen från ett inlägg tidigare i tråden)

Visa signatur