Hur bäst spela upp lokala filer med 4K? Bygga eget eller köpa streamingbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Det beror väl på. Köpte mig en Zidoo Z9X pro, men det visa sig att den inte klara av konverteringen från HDR/Dolby Vision till SDR till min HW65ES projektor (som inte stödjer HDR). Ingen punch i färgen, grådassigt blev resultatet (det blev bra dock med vanliga bluray filmer). Enda lösningen jag kom fram till för mig var att köra en HTPC med en bra GPU (1080Ti), som kör Linux som OS, med Kodi som gränssnitt och MPV som spelare ( och med diverse script och shaders till MPV) som gör bilden från 4k skivor lika färgglad som bluray skivor. En annan lösning kanske är att införskaffa en 4k bluray spelare, men vågar inte investera i en sådan om samma problem skulle uppkomma som med Zidoo:n.

Nackdelen med HTPC är att det inte finns nån enhetlig lösning. Det blir en del pillande med inställningar i MPV. I början hade jag problemet med ljudet, specifikt de ljud som är av högkvalite med många kanaler, typ Dolby Atmos med hög bitrate, då det kunde lagga. Det var dock i grunden ett nätverks-problem för mig då jag använde en felaktig nätverkskabel, men det var en del cache inställningar också (fortfarande kan det bli problem om jag spolar filmen fram eller tillbaks).

Denna konvertering kräver sin dator, så vitt jag vet finns ingen spelare med Android som löser detta (som sagt tidigare, problemet kanske inte uppkommer med en dedikerad 4k bluray spelare). Om man har en 4k tv med HDR ska det nog inte vara några problem. Är lite nyfiken hur resultat skulle skilja sig på en 4k projektor med "fejk" HDR support också. Jag är jättenöjd över min bild i min biogrotta iallafall.

Om någon är i samma situation som mig, och intresserad, testa denna tonemapping som körs med MPV, jag har pillat och ändrat lite själv i inställningarna också som inte finns med där:
https://github.com/mpv-player/mpv/discussions/14757

Det där klarar AM6B+ med CoreELEC av.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Det låter ju nice!
Nyfiken dock på om den orkar med HDR->SDR konvertingen och dessa shaders? Läste mig till att kraven är ju typ minst en Nvidia 1060 GPU (GPU-kraft så vitt jag förstår det). Vet inte hur långt optimeringen och hårdvaran på Android har kommit, men man tycker ju att det borde funka ändå på en modern Android, så farligt borde det väl inte va ...

Irriterande att CoreELEC inte funkar att installera på min Zidoo Z9X Pro, jag får helt enkelt dras med en overkill vattenkyld HTPC i garderoben (fråga mig inte varför den är vattenkyld):
Ingen som vill byta sin AM6B+ mot min Z9X Pro så man kan testa om det funkar bra?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Det låter ju nice!
Nyfiken dock på om den orkar med HDR->SDR konvertingen och dessa shaders? Läste mig till att kraven är ju typ minst en Nvidia 1060 GPU (GPU-kraft så vitt jag förstår det). Vet inte hur långt optimeringen och hårdvaran på Android har kommit, men man tycker ju att det borde funka ändå på en modern Android, så farligt borde det väl inte va ...

Irriterande att CoreELEC inte funkar att installera på min Zidoo Z9X Pro, jag får helt enkelt dras med en overkill vattenkyld HTPC i garderoben (fråga mig inte varför den är vattenkyld):
Ingen som vill byta sin AM6B+ mot min Z9X Pro så man kan testa om det funkar bra?

https://youtu.be/8H9shvYJyZg

äldre build av CoreELEC, i detta fall används CPM builds som diskuteras här.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720645-ugoos-am6b-ult...

btw, CoreELEC är Linux inte Android.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Ska inte vara petig, men Android är ju i grunden Linux, men en högt modifierad sån (bootloader, inbyggda hårdvarumoduler i kerneln). Så vitt jag förstår ska man ju kunna installera Linux på vilken telefon som helst, så länge man kan låsa upp bootloadern, och ha tillgång till drivrutinerna för hårdvaran (troligtvis i öppen källkod). Jag gissar mig till det iallafall.

Man är ju sugen på att testa denna lilla maskin och jämföra hur kapabel den är processormässigt, samt hur bra HDR->SDR är, jämfört med min HTPC och MPV och dess skript, men just nu har jag sagt upp mig från jobbet för att plugga till nåt annat, så jag har inte råd att testa. Och jag är väldans nöjd över min HTPC, den känns ju rätt fri att leka med också.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Ska inte vara petig, men Android är ju i grunden Linux, men en högt modifierad sån (bootloader, inbyggda hårdvarumoduler i kerneln). Så vitt jag förstår ska man ju kunna installera Linux på vilken telefon som helst, så länge man kan låsa upp bootloadern, och ha tillgång till drivrutinerna för hårdvaran (troligtvis i öppen källkod). Jag gissar mig till det iallafall.

Man är ju sugen på att testa denna lilla maskin och jämföra hur kapabel den är processormässigt, samt hur bra HDR->SDR är, jämfört med min HTPC och MPV och dess skript, men just nu har jag sagt upp mig från jobbet för att plugga till nåt annat, så jag har inte råd att testa. Och jag är väldans nöjd över min HTPC, den känns ju rätt fri att leka med också.

jo jag vet, menade mer att man inte använder Android OS för uppspelning av media, jag kör dock dual boot på min där jag använder Android för IPTV, SmartTube och SVT Play.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Min TV (Philips OLED809) fungerar bra för strömmat innehåll via t.ex. Plex och SVT Play, men nu vill jag spela upp lokala filer (från NAS eller hårddisk) med 4K-material till min TV också. Testade Kodi på TV:n och kom fram till att det var en ganska dålig lösning och söker därför efter alternativ.

Har kommit fram till att det lämpligaste verkar vara någon form av digital mediespelare eller streamingbox som även klarar lokala filer, t.ex. Nvidia Shield. Men ska man köpa en sån (eller en Zidoo?) eller lönar det sig att bygga eget?

Jag har min brors gamla AM4-baserade dator ståendes som skulle kunna bli någon slags HTPC relativt billigt. Den tar dock en del plats i sitt Define-chassi, men plats finns vid behov. Effekt och energiåtgång oroar mig desto mer med datorn då den inte har inbyggd grafik så det sitter ett RX580 i som kommer att driva bilden isf. Alternativt kan man kanske köpa en 5600G billigt?

En annan fundering som har uppstått är receivern (Pioneer VSX-922) som inte är så ny att den nödvändigtvis klarar bra 4K via HDMI, så därför vill jag undvika att skicka bilden via den. Tänker mig därför att jag kopplar in boxen/datorn direkt i TV:n och sedan så borde ljudet (5.1) kunna slussas vidare till receivern, för det är väl det eARC är till för?

TL;DR: Hur spela upp 4K lokalt till TV? Streamingbox eller bygga eget (AM4-system finns)?

Har du provat att spela upp filer via DLNA till din TV?
Din TV verkar stödja DLNA men om det funkar med 4K får du testa.

https://tv-sound-monitors.philips.com/s/article/How-to-share-...

Jag installerade miniDLNA på min server och kom åt mina filer från min LG OLED B4 TV via nätverket.
Kanske att du kan lägga in minidlna server på din NAS?

EDIT: MiniDLNA heter visst ReadyMedia numera