Mystiken tätnar kring försvinnande SSD:er

Permalänk
Melding Plague

Mystiken tätnar kring försvinnande SSD:er

Microsoft har inte hittat någon koppling till augustis uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De borde dock ersätta alla skada som de orsakat, så som man bör. Viss data går inte att mäta i pengar riktigt. Den är ovärderlig för en själv, men man skulle aldrig få ersättning för den.

Bilder på familjen t.ex.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Tur man har cloud och mekanisk backup av ens egna bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De borde dock ersätta alla skada som de orsakat, så som man bör. Viss data går inte att mäta i pengar riktigt. Den är ovärderlig för en själv, men man skulle aldrig få ersättning för den.

Bilder på familjen t.ex.

Juridiskt blir det en potentiellt extrem huvudvärk - att ta på sig ansvar för något som även efter grundliga undersökningar inte går att fastställa faktiskt är ens eget ansvar... Man hade ju lika gärna kunnat säga samma sak till/om Phison. Krävs uppenbarligen mer gräv i vad som *faktiskt* hänt här, låter jäkla märkligt att varken Phison eller Microsoft har kunnat reproducera felet. Då känns det ju som det är något mer obskyrt, och frågan är då vad och varför, först och främst, innan man kan börja peka finger och utkräva ansvar, ersättning o.s.v.

Sånt här är intressant. Trist för de drabbade, men märkliga/intermittenta/svårreproducerbara fel är fascinerande. Datorer är komplexa. ^^

Permalänk
Medlem

För tio dagar sedan hade jag aldrig hört talas om Phison i samband med lagringsutrymme.
Sen gjorde jag en bekant uppmärksam om "Produkt: Lenovo PS6 1 TB portabel SSD" från fyndtråden.
Jag fick till svar "Är det Phison-baserat så funkar den knappt alls" varpå jag funderade på hur vet man vilka kretsar det sitter i lagringsutrymme, vad vet han om Phison.. hur tar man reda på vad man själv har?

Ta och fråga JayzTwoCents, de har ju testat och på video fångar upp just vad som händer i realtid.
https://www.youtube.com/@Jayztwocents/videos
Jag tror inte ett dugg att Windows 11 är säkert.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Juridiskt blir det en potentiellt extrem huvudvärk - att ta på sig ansvar för något som även efter grundliga undersökningar inte går att fastställa faktiskt är ens eget ansvar... Man hade ju lika gärna kunnat säga samma sak till/om Phison. Krävs uppenbarligen mer gräv i vad som *faktiskt* hänt här, låter jäkla märkligt att varken Phison eller Microsoft har kunnat reproducera felet. Då känns det ju som det är något mer obskyrt, och frågan är då vad och varför, först och främst, innan man kan börja peka finger och utkräva ansvar, ersättning o.s.v.

Sånt här är intressant. Trist för de drabbade, men märkliga/intermittenta/svårreproducerbara fel är fascinerande. Datorer är komplexa. ^^

Men Jay2Cents kunde återskapa det.
Kanske dom skulle göra det han gjorde och kontrollera/logga vad som händer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bilder på familjen t.ex.

Det kallas backup och har för evigt varit enda lösningen mot förlorad data. Men det är konstigt att dom inte klarar av att reproducera problemet, när t.ex jays2cents lyckades.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Men Jay2Cents kunde återskapa det.
Kanske dom skulle göra det han gjorde och kontrollera/logga vad som händer.

Skrivet av Lussarn:

Det kallas backup och har för evigt varit enda lösningen mot förlorad data. Men det är konstigt att dom inte klarar av att reproducera problemet, när t.ex jays2cents lyckades.

Gäller ju att det på något sätt går att isolera variabeln/variablerna som påverkar också. Från att reproducera ett specifikt slutresultat är det ju ett jäkla steg till att försöka ta reda på relevanta omständigheter som leder dit. I stil med korrelation =/= kausalitet.

Ska bli intressant att följa vidare i alla fall.

Skrivet av Punnisher:

För tio dagar sedan hade jag aldrig hört talas om Phison i samband med lagringsutrymme.
Sen gjorde jag en bekant uppmärksam om "Produkt: Lenovo PS6 1 TB portabel SSD" från fyndtråden.
Jag fick till svar "Är det Phison-baserat så funkar den knappt alls" varpå jag funderade på hur vet man vilka kretsar det sitter i lagringsutrymme, vad vet han om Phison.. hur tar man reda på vad man själv har?

Ta och fråga JayzTwoCents, de har ju testat och på video fångar upp just vad som händer i realtid.
https://www.youtube.com/@Jayztwocents/videos
Jag tror inte ett dugg att Windows 11 är säkert.

Ärligt talat sitter Phison-styrenheter i en extremt stor mängd SSDer. De och Silicon Motion står för styrkretsarna i majoriteten av konsument-SSDer.

Det här verkar ju ändå som ett förhållandevis obskyrt fel på det stora hela taget, jag minns när SandForce (inte minst med sin SF-2281) hade rätt rejält mycket större problem för sisådär ett par decennier (är nog vid närmare eftertanke "bara" 15 år) sedan... och inte minst i OCZs implementeringar. RMA på en del av deras SSDer låg på sinnessjuka nivåer.

Justerade lite skev tidsberäkning
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Den är ovärderlig för en själv

Om man har data som är ovärderlig och det inte finns backup. Ja, då ska man nog börja med att titta noga på sig själv. Vad som helst kan ju hända, virus, ransomware, oavsiktlig radering, brand, etc etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det är inte Phispns kretsar som är boven, det är Microsofts beta-uppdateringar som stökar igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

å så har du backup:en på en phison enhet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

å så har du backup:en på en phison enhet.

Backup har man aldrig på en SSD imho - när en sådan dör så kan det oftare vara helt utan förvarning och dessutom kan chansen att rädda data vara mer eller mindre obefintlig. HDD har sina nackdelar (hastighet och känslighet för fysiska stötar/vibrationer primärt), men för arkivering/backup skulle jag aldrig i helvete rekommendera en SSD över en HDD till det.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte haft några "viktiga" filer på min dator sedan flera år tillbaka. Endast haft den för gaming och så städad som möjligt.
Vill jag lagra viktiga filer så som biljetter osv så använder jag mejl eller iPhone med iCloud.
Formaterar om datorn minst 1 gång per år känns det som.

Har dock inte installerat den senaste uppdateringen efter skandalerna. Väntar tills det kommer en ny...

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti | CPU: Ryzen 5 9600 Non-X | RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32
Mobo: ASUS TUF Gaming B650-E WIFI | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vem har verifierat att de "lyckades", dom själva? De har ett rätt stort incitament att "lyckas" återskapa = massa views.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Backup har man aldrig på en SSD imho - när en sådan dör så kan det oftare vara helt utan förvarning och dessutom kan chansen att rädda data vara mer eller mindre obefintlig. HDD har sina nackdelar (hastighet och känslighet för fysiska stötar/vibrationer primärt), men för arkivering/backup skulle jag aldrig i helvete rekommendera en SSD över en HDD till det.

har haft backup på hdd å skiva, flera gånger har det hänt att nästa gång jag kopplar in enheten så har många av mina filer blitt korrupta, inte hänt på ssd än men å andra sidan har jag inte haft en ssd urkopplad i flera år.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Undra om det var det här som hände mig i somras. Startade datorn en kväll och min 2TB Kingston Fury Renegade var bara borta i windows. Dök upp igen efter omstart dock, så kanske inte ändå. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har haft backup på hdd å skiva, flera gånger har det hänt att nästa gång jag kopplar in enheten så har många av mina filer blitt korrupta, inte hänt på ssd än men å andra sidan har jag inte haft en ssd urkopplad i flera år.

Bitröta är i allra högsta grad en risk även på SSD, och där inträffar det bra mycket fortare. (Källa)
Men givetvis skulle jag rekommendera att slänga på ström någon gång om året eller så och köra en diskverifiering oavsett hur man lagrar data. Gärna med checksum för innehållet.

Grovt förenklad jämförelse mellan lagringsmedia avseende livslängder - ta däremot texten med en rejäl skopa salt, ingen författare listad och märkespreferenser utan referenser är skapligt oseriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Undra om det var det här som hände mig i somras. Startade datorn en kväll och min 2TB Kingston Fury Renegade var bara borta i windows. Dök upp igen efter omstart dock, så kanske inte ändå. ¯\_(ツ)_/¯

I somras som i inte alldeles nyligen, vad jag förstår?

OM det är samma sak du beskriver så vore det ju en indikation att Microsofts analys är korrekt, dvs det har isf inte har med augustiuppdateringen att göra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Typ samma symptom jag hade med min WD Black SN-770 för ett halvår sedan efter en windows-uppdatering.
BSOD när jag spelade Diablo 4, och skrivfel när jag t.ex laddade ner spel via Steam och det gick inte komma åt disken förens man startat om datorn.
Då var det en förändring i hur Windows hanterar cache för diskar.

"Western Digital drives typically allocate 64MB of host RAM via HMB, but Windows 24H2 appears to be reserving up to 200MB for caching I/O operations, potentially causing the instability."

Löstes med en ny firmware från WD.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skrivet av Dunde:

Vem har verifierat att de "lyckades", dom själva? De har ett rätt stort incitament att "lyckas" återskapa = massa views.

Jag tror det är viktigt att man tittar på vad det är som faktiskt rapporterats och vad det är Microsoft faktiskt säger.

• Det som rapporterats är att det uppstått problem med vissa SSDer efter augustiuppdateringen av Windows 11 24H2 (aka KB5063878 / KB5062660).

• Det Microsoft säger är att de inte lyckats hitta någon koppling mellan augustiuppdateringen och dessa SSD-problem.

Även om Microsoft har helt rätt så utesluter ju deras uttalande på inget vis att det existerar problem som inte är kopplade till augustiuppdateringen. Det utesluter inte ens att Microsoft observerar samma problem, om dessa sker oavsett augusti-uppdateringen.

Det JayzTwoCents konstaterade var egentligen bara att han hade problem med en SSD (ser personligen ingen anledning att tro att det är fejkat i sin helhet), det han däremot inte gjorde var att faktiskt verifiera att det felet var kopplat till augustiuppdateringen av Windows.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I somras som i inte alldeles nyligen, vad jag förstår?

OM det är samma sak du beskriver så vore det ju en indikation att Microsofts analys är korrekt, dvs det har isf inte har med augustiuppdateringen att göra.

Kommer inte ihåg exakt när det hände, men det var under semestern (som slutade 11:e augusti) så det finns en chans att jag hade hunnit få den här uppdateringen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kommer inte ihåg exakt när det hände, men det var under semestern (som slutade 11:e augusti) så det finns en chans att jag hade hunnit få den här uppdateringen.

Den släpptes på riktigt den 12/8. Om du installerar preview-uppdateringar så släpptes preview-versionen tidigare, dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det är viktigt att man tittar på vad det är som faktiskt rapporterats och vad det är Microsoft faktiskt säger.

• Det som rapporterats är att det uppstått problem med vissa SSDer efter augustiuppdateringen av Windows 11 24H2 (aka KB5063878 / KB5062660).

• Det Microsoft säger är att de inte lyckats hitta någon koppling mellan augustiuppdateringen och dessa SSD-problem.

Även om Microsoft har helt rätt så utesluter ju deras uttalande på inget vis att det existerar problem som inte är kopplade till augustiuppdateringen. Det utesluter inte ens att Microsoft observerar samma problem, om dessa sker oavsett augusti-uppdateringen.

Det JayzTwoCents konstaterade var egentligen bara att han hade problem med en SSD (ser personligen ingen anledning att tro att det är fejkat i sin helhet), det han däremot inte gjorde var att faktiskt verifiera att det felet var kopplat till augustiuppdateringen av Windows.

Personligen tyckte jag att hans "verrifiering" av problemet var väldigt bristfällig just av anledningarna du anger. Möjligt att det har med saken att föra me eftersom han inte uteslöt individiellt diskfel så säger hans "test" egentligen inget mer än att hans disk krashar.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Bilder på familjen t.ex.

Först borde det provas om diskarna faktiskt ÄR borta eller om de bara inte syns i windows. Dvs, stoppa dem i en annan dator eller prova ett annat os på samma dator.

Fungerar de då är problemet ganska tydligt, då borde det även gå att läsa data från dem.

Permalänk
Medlem

Nu är det flertalet (på Reddit bland annat) som fått problem med lagringsenheter (inte bara SSD) efter att ha installerat uppdateringen och/eller previewuppdateringen som förekom denna. Dessutom har de flesta av dem löst problemet genom att avinstallera sagda uppdatering(ar). Ska man då hellre lita på två instanser som eventuellt skulle kunna bli skadeståndsansvariga för förlorad data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det gjorde han inte isolerat nej men däremot har han kört det aktuella testet hundratals gånger med exakt den setupen tidigare utan problem.

Man tycker ju inte det borde vara världens största grej för han att bara nyinstallera en tidigare windowsversion och se om felet kvarstår. Borde vara intressantare för hans tittare än om Nvidias drivare har gett 2% prestanda mer den senaste tiden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nu är det flertalet (på Reddit bland annat) som fått problem med lagringsenheter (inte bara SSD) efter att ha installerat uppdateringen och/eller previewuppdateringen som förekom denna. Dessutom har de flesta av dem löst problemet genom att avinstallera sagda uppdatering(ar). Ska man då hellre lita på två instanser som eventuellt skulle kunna bli skadeståndsansvariga för förlorad data?

Jag skulle lyssna på den som faktiskt gör en saklig granskning och går till botten med vad det är som faktiskt hänt/händer och varför (och också klart och tydligt kan demonstrera detta), men det kanske bara är jag. ¯\_(ツ)_/¯

Som jag var inne på tidigare, att blanda ihop korrelation med kausalitet är inte särskilt svårt, och det är så gott som det enda jag har sett en drös folk göra - inte direkt ovanligt på Reddit, but I digress. Kräver "lite" mer att faktiskt fastställa orsakssambandet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag skulle lyssna på den som faktiskt gör en saklig granskning och går till botten med vad det är som faktiskt hänt/händer och varför (och också klart och tydligt kan demonstrera detta), men det kanske bara är jag. ¯\_(ツ)_/¯

Som jag var inne på tidigare, att blanda ihop korrelation med kausalitet är inte särskilt svårt, och det är så gott som det enda jag har sett en drös folk göra - inte direkt ovanligt på Reddit, but I digress. Kräver "lite" mer att faktiskt fastställa orsakssambandet dock.

Lite så jag känner också. Sedan är vi ju på internet och vilka hörs mest där? Jo de som har problem. Det är nog många som inte har något problem, bland annat jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den släpptes på riktigt den 12/8. Om du installerar preview-uppdateringar så släpptes preview-versionen tidigare, dock.

Aha. Den här maskinen är inte med i previewprogrammet så då var det något annat som hände.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Aha. Den här maskinen är inte med i previewprogrammet så då var det något annat som hände.

Detta handlar dock inte om insiderprogrammet utan de valfria uppdateringar som dyker upp för alla i Windows Update ett par veckor innan officiellt släpp av den månatliga uppdateringen.

Den installeras dock inte automatiskt, utan man måste gå in och trycka själv att man vill installera den.

Visa signatur