Permalänk
Medlem

Starlink, värt det?

Bor idag på landet där jag inte har fiber.
Har istället mobilt bredband (4G utan datatak) och får väl ut nånstans runt 50mbit i snitt.
Fungerar bra för mitt behov då jag använder det nästan uteslutande för streaming, men lite smått onlinespel också.
Märker ju dock ibland lite problem med buffring, särskilt om flera i familjen streamar samtidigt.
Såg att Starlink nu bjuder på startkostnaden, och ska enligt deras täckningskarta ge högre hastighet, typ 2-3 gånger snabbare.

Så frågan är då hur stabilt Starlink är, är det bättre än det mobila?
Har dom bra uppladdningshastigheter?
De pratar ju om framtida hastigheter upp till 2gbit, men är ju ingen garanti att man får det överallt.

Månadskostnaden skulle bli typ 180 kr mer jämfört med idag.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag hade provat flytta modem-router till den sidan på huset som vetter mot masten och placerat routern vid ett fönster. Får du bättre mottagning skulle jag prova med extern antenn.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jag hade provat flytta modem-router till den sidan på huset som vetter mot masten och placerat routern vid ett fönster. Får du bättre mottagning skulle jag prova med extern antenn.

Bor ganska nära masten (några hundra meter) och utomhusantennen är riktad rätt, så är nog så optimalt det kan vara för tillfället.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

om något är "värt det" är individuellt. Om det är värt det att få snabbt och stabilt Internet för, vad är det nu 1000kr/månaden?, för dig så är det värt det.

Hursomhelst kan det vara svårt att veta exakt hur bra det är, mycket av recensionerna man ser online är betalda på ett eller annat sätt, och det är såklart också beroende av var man befinner sig på planeten.

EDIT: Ser nu att det är 559kr och 0 kroner för antennen, känns som att det är en no brainer att prova iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Bor ganska nära masten (några hundra meter) och utomhusantennen är riktad rätt, så är nog så optimalt det kan vara för tillfället.

Ja du.. då är det nog bara Starlink kvar att testa. Jag hade varit väldigt noga med att kolla ev bindningstid så du inte blir låst i 24-36 månader på något som kanske funkar lika dåligt som nuvarande lösning.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Har istället mobilt bredband (4G utan datatak) och får väl ut nånstans runt 50mbit i snitt.
Fungerar bra för mitt behov då jag använder det nästan uteslutande för streaming, men lite smått onlinespel också.
Märker ju dock ibland lite problem med buffring, särskilt om flera i familjen streamar samtidigt.
Såg att Starlink nu bjuder på startkostnaden, och ska enligt deras täckningskarta ge högre hastighet, typ 2-3 gånger snabbare.

De pratar ju om framtida hastigheter upp till 2gbit, men är ju ingen garanti att man får det överallt.

Vad för kablar kör du med för att koppla mot dina externa utomhus antenner? Bara där så tappar man otroligt mycket i signalstyrka pga dämpning. Dom "bästa" vi kan få tag på är väll HSR-200 ( finns hos motonet ) jämfört med RGU174 som Kjell&Co säljer.

Har sett dom flesta kör med RG-58 på 10m, då får du knapp någon signal fram från antennerna & masterna. Så det kan vara värt att kolla upp. Jag själv visste inte om detta, förrän jag kollade upp detta via ChatGPT och verkligen såg jämförelsen

Permalänk
Hedersmedlem

Något att tänka på med sattelitbaserat Internet är att svarstiderna ofta är mycket högre än 4G/5G. Du få möjligen bättre bandbredd (ren nerladdning t.ex.) men du kommer nog inte kunna gejma så bra beroende på vilka spel du spelar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Kanske värt att prova byta till 5G och se vad det kan ge först? Rekommenderar utomhusmodem + inomhusrouter => t.ex. denna: https://www.proshop.se/Naetverk-Router/ZTE-MC889-5G-Outdoor-R...

Köp tillräckligt lång utomhuskabel så du kan gå runt och se var du får starkast signal => använd cellmapper för att hitta närmaste master i din närhet => använd uppgifterna därifrån för att sedan koppla upp dig mot specifika master (annars risk att den byter mot sämre).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har kort avstånd till masten osv så varför provar du inte med 5G utrustning, det lär ju i vart fall innebära en förbättring mot 4G.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Något att tänka på med sattelitbaserat Internet är att svarstiderna ofta är mycket högre än 4G/5G. Du få möjligen bättre bandbredd (ren nerladdning t.ex.) men du kommer nog inte kunna gejma så bra beroende på vilka spel du spelar.

Du tänker på gamla tekniken. Starlink har inte så farlig ping. tester visar på ca 50ms. 20 ifall det är låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Skrivet av Kapten_Kanel:

Du tänker på gamla tekniken. Starlink har inte så farlig ping. tester visar på ca 50ms. 20 ifall det är låg belastning.

Ja, precis.

Vet inte iofs inte om jag skulle säga att det i första hand är *teknik* som gör skillnaden vad gäller latens utan främst att det handlar om en helt annan *strategi*.
Fördröjningen handlar först och främst om avstånd och Starlink är enorma mängder satelliter utströsslade i "low earth orbit" dvs verkligen enormt mycket kortare avstånd till relevanta punkter på marken jämfört satellitlösningar med enskilda geostationära satelliter på väldigt mycket högre höjd från marken.

50 ms är ingen katastrofal nivå med tanke på vad det är för lösning, och om man har tur med 20ms så är man ju helt i samma storleksordning som 4G/5G ofta medför, men då är ju 4G/5G också rent teknikmässigt inte något låglatensalternativ direkt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Finns ingen markstation i Sverige utan signalen tas ned i Tyskland, så mot svenska serverar till kommer den lite till.
OOKLA anger 110/13 med 70ms i median för Sverige i Q4 2024: https://www.ookla.com/articles/starlink-europe-q1-2024

50Mbit/s för 4G är rätt lågt men om masten bara har ett av de låga banden med 10Mhz bandbredd så blir det inte mer.
Får du bättre fart mobilen mot samma mast?
Man kan kolla upp masten i www.cellmapper.net så får man reda på vilka band masten har.
Ibland har man otur och ingen bra antenn på masten är riktat mot huset.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns ingen markstation i Sverige utan signalen tas ned i Tyskland, så mot svenska serverar till kommer den lite till.
OOKLA anger 110/13 med 70ms i median för Sverige i Q4 2024: https://www.ookla.com/articles/starlink-europe-q1-2024

50Mbit/s för 4G är rätt lågt men om masten bara har ett av de låga banden med 10Mhz bandbredd så blir det inte mer.
Får du bättre fart mobilen mot samma mast?
Man kan kolla upp masten i www.cellmapper.net så får man reda på vilka band masten har.
Ibland har man otur och ingen bra antenn på masten är riktat mot huset.

Finns en markstation utanför Trondheim, och en POP i Oslo, enl Starlink support är det den utanför Trondheim jag använder.
Men Tyskland kanske gäller söderut, låter iaf logistikt.

Bästa svarstiden jag sett med Starlink & deras bostadsabonnemang är runt 25 ms.

Starlink har olika prioritering i trafiken beroende på valt abonnemang, jag har just nu det nya abonnemanget "vänteläge", min svarstid låg nu kl 03:30 på 40 ms.
Jag betalar 60 kr / mån för obegränsad datamängd i 0,5 Mbit/s, duger till t.ex WiFi-samtal, sms / meddelanden, sociala medier, webbradio / musik och surf.

Lagt till text
Permalänk
Medlem

Jag kör roam obegränsad i stugan och har nu 5:20 284 Mbit/s ner och 22 Mbit/s upp på 89 ms. Kan streama 4k på en enhet, när jag kör två streams med 4k kan det komma något lagg då och då. Dyrt? Ja. Fungerar hyfsat? Japp!

Permalänk
Medlem

Blir inte bättre i mobilen, utan är samma hastigheten som via WIFI/kabel.
Jag la en beställning på Starlink, så får utvärdera och se om det funkar bra, man hade 30 dagars provperiod om man inte var nöjd, så känns ju helt klart värt att testa.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Jag kör roam obegränsad i stugan och har nu 5:20 284 Mbit/s ner och 22 Mbit/s upp på 89 ms. Kan streama 4k på en enhet, när jag kör två streams med 4k kan det komma något lagg då och då. Dyrt? Ja. Fungerar hyfsat? Japp!

Ouch, 284Mbit/s borde ju räcka till massa 4k streams. Vet du om du har mycket packet loss eller hög jitter? Även intresant att veta hur det funkar mer prime time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Blir inte bättre i mobilen, utan är samma hastigheten som via WIFI/kabel.
Jag la en beställning på Starlink, så får utvärdera och se om det funkar bra, man hade 30 dagars provperiod om man inte var nöjd, så känns ju helt klart värt att testa.

Återkom gärna med hur det funkar sen. Masten du ser, är du säker på att den är din operatörs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ouch, 284Mbit/s borde ju räcka till massa 4k streams. Vet du om du har mycket packet loss eller hög jitter? Även intresant att veta hur det funkar mer prime time.

"lagget" uppstår när man byter satellit, dom cirkulerar ju jorden i LEO så basstationen riktar om och byter regelbundet. Därför har man aldrig stabil bandbredd utan det pendlar upp och ner. Märks oftast inte om man inte nyttjar väldigt mycket just då, laddar hem något och glor på mätaren eller ja kör flera 4k streams. Märks även i spel ibland att det hickar till.

Var ju riktigt billigt nu. Men det är verkligen sista utväg om inga andra alternativ finns. Blir intressant att se hur det utvecklas, med så lågt pris finns risk att "för många" nappar på det och kapaciteten inte räcker till och tjänsten blir avsevärt sämre i områden med många abonnenter.

Permalänk
Medlem

Från och med igår, så ökade Tele2 och Telenor sin 5g täckning från 25% -> 90%. Skall bli intressant när en annan själv testar i stugan, då jag också funderar på eventuellt Starlink. Men Tele2 har kampanj nu för obegränsat 299kr/24mån inkl 5g-röjter

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

"lagget" uppstår när man byter satellit, dom cirkulerar ju jorden i LEO så basstationen riktar om och byter regelbundet. Därför har man aldrig stabil bandbredd utan det pendlar upp och ner. Märks oftast inte om man inte nyttjar väldigt mycket just då, laddar hem något och glor på mätaren eller ja kör flera 4k streams. Märks även i spel ibland att det hickar till.

Fast streaming (icke live) borde kunna kompensera för detta med buffer. Men beror så klart på hur lång tid det tar. Men det nämndes att en 4k funka felfritt men inte flera så är inte helt säker på att det är bytet som är problemet här.

Permalänk
Medlem

Starlink i Sverige är nog bara lönt när det inte finns 4g/5g, oftast så fungerar det otroligt mycket bättre att bara köra 4g/5g med extern antenn, mycket bättre svartider och högre hastighet.

Så tvivlar starkt på att det är värt det, kontra att kolla andra leverantörer med 5g mottagning där du bor och sen sätta upp en extern antenn på utsidan av huset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis.

Vet inte iofs inte om jag skulle säga att det i första hand är *teknik* som gör skillnaden vad gäller latens utan främst att det handlar om en helt annan *strategi*.
Fördröjningen handlar först och främst om avstånd och Starlink är enorma mängder satelliter utströsslade i "low earth orbit" dvs verkligen enormt mycket kortare avstånd till relevanta punkter på marken jämfört satellitlösningar med enskilda geostationära satelliter på väldigt mycket högre höjd från marken.

50 ms är ingen katastrofal nivå med tanke på vad det är för lösning, och om man har tur med 20ms så är man ju helt i samma storleksordning som 4G/5G ofta medför, men då är ju 4G/5G också rent teknikmässigt inte något låglatensalternativ direkt.

nu ska vi inte märka på ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Ett absolut nej på detta. SPEL sa du. Vid spelande är du ju mest beroende på snabb svarstid, kallas för massa saker som latency, ms ping har nån också kallat det för. Det är tiden det tar för alla signaler att ta sig genom kablarna. Det spelar ingen roll om du sitter på 10GB lina. har du urusel "Ping" då kan du inte spela spel som kräver att du snabbt ser vad som händer på skärmen och att det du gör registreras på spelservern du är kopplad till. Det blir sekt och laggigt. Säg om du bara dör utan hatt ha sett något, eller om du reagerar på något och gör rätt sak men dör i alla fall. Der är så det blir om man har fördröjingar på grund av dålig lina.

Vid Säljsnack (oftast folk inblandade som inte har en susning om vad dom pratar om) = "Sabbt internet" med det menas att man kanske får tillgång till upp till en väldigt bra mängd data men det kan vara helt kasst för FPS spel.

Starlink har verkligen urusel svarstid. Du behöver så låga som 9ms när du såelar snabba spel som CS. CS börjar börjar bli helt ospelbart redan vid 25ms. /Det beror så klart på ens spelstil. Själv är jag väldigt offensiv medans den som defensivt smyger runt som sniper kan nöja sig med 30-40 säkert)

Rollspel och annat lär säker fungera hyfsat. KANSKE!!! allt duger om man lirar Shack (obsavera ett skämt med lite sanning, du kommer alltid kunna lira shack)

Starlink är en verkligt bra lösning långt ut där det inte finns något nät alls.

(Vi undviker så klart politiken men rakt på rent tekniskt och rakt av fakta, Musk stängde av all trafik under en period i Ukraina så rent tekniskt är det vad som kan hända utan att gå in på mer detaljer. Jag skulle inte peta på det företaget om jag vore du redan av den anledningen, eller vist det är ju lätt att dra i gång annat särskilt om man redan har 4-5G grejerna kvar men men och många men men det är alltid bra att även tänka på att ta höjd för att diverse störningar kan uppstå).

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ett absolut nej på detta. SPEL sa du. Vid spelande är du ju mest beroende på snabb svarstid, kallas för massa saker som latency, ms ping har nån också kallat det för. Det är tiden det tar för alla signaler att ta sig genom kablarna. Det spelar ingen roll om du sitter på 10GB lina. har du urusel "Ping" då kan du inte spela spel som kräver att du snabbt ser vad som händer på skärmen och att det du gör registreras på spelservern du är kopplad till. Det blir sekt och laggigt. Säg om du bara dör utan hatt ha sett något, eller om du reagerar på något och gör rätt sak men dör i alla fall. Der är så det blir om man har fördröjingar på grund av dålig lina.

Vid Säljsnack (oftast folk inblandade som inte har en susning om vad dom pratar om) = "Sabbt internet" med det menas att man kanske får tillgång till upp till en väldigt bra mängd data men det kan vara helt kasst för FPS spel.

Starlink har verkligen urusel svarstid... Räkna med upp till 800 ms vilket gör det omöjligt om man vill spela vissa spel. Du behöver så låga som 9ms när du såelar snabba spel som CS. CS börjar börjar bli helt ospelbart redan vid 25ms. /Det beror så klart på ens spelstil. Själv är jag väldigt offensiv medans den som defensivt smyger runt som sniper kan nöja sig med 30-40 säkert)

Rollspel och annat lär säker fungera hyfsat. KANSKE!!! allt duger om man lirar Shack

Tittar man på film så kommer det buffra minst några sekunder innan filmen startar. Samma med Youtube.

Starlink är en verkligt bra lösning långt ut där det inte finns något nät alls.

(Vi undviker så klart politiken men rakt på rent tekniskt och rakt av fakta, Musk stängde av all trafik under en period i Ukraina så rent tekniskt är det vad som kan hända utan att gå in på mer detaljer. Jag skulle inte peta på det företaget om jag vore du redan av den anledningen, eller vist det är ju lätt att dra i gång annat särskilt om man redan har 4-5G grejerna kvar men men och många men men det är alltid bra att även tänka på att ta höjd för att diverse störningar kan uppstå).

wth surrar du om?

Bara att läsa på om Starlink och dess användningsområden och se på några videos på YouTube så kommer du inse att att är fullt gott för spelande och överlag en stabil lösning.

Däremot var det väldigt intressant att TS hade en mast så pass nära honom utan att han kunde få igång 5G på ett vettigt sätt. Kanske testa några andra operatörer?

Bara att skaka fram en 5G router / telefon och fixa SIM Kort som går att testa med hos Tre, Telia och/-eller Tele2/Telenor.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det finns så mycket som spelar roll gällande 4 & 5G tekniken, först och främst om inte routern. Har själv pysslat mycket med detta, och äger en Huawei 4G router. Varför Huawei? Jo, för dom har en Java-scriptad sida så man kan låsa vilka band man vill använda. Dock något som INGEN verkar stödja, är att låsa till den masten du vill använda.

Även om man har en mast 50-100m bort, betyder inte det att det är den bästa, pga bandena är "mättade". I vissa fall kan det vara bättre att ta en mast som är 8km bort. Och här kommer problemet med att välja och låsa mot en mast.

När man kollar på router, så det finns Cat 5 router ( varför kallar man ens Cat 5 router på 4G har jag ingen aning.. kan bli svårt att förstå ) Men Cat 6 och uppåt vill man ha, då har dom FLESTA stöd för något som heter Double-Aggregate. Detta innebär att du kan välja 2 band samtidigt för NEDLADDNING endast.

Och Cellmapper för övrigt är inte 100% säkert, den geolokaliserar masterna endast.

Sen finns problemet med kabel. Kan bifoga en bild över dämpningen på HSR-200 kabel gentemot RG-58 ( Köp för guds skull inte RG-58, billigaste kabeln som finns t.ex på Kjell )

Igår fr.o.m den 3/9 så har både Tele2 och Telenor ökat sitt användningsområde. från 25% täckning till 90%+ på 4 & 5G:n

Det är lite kortfattat info om hur mycket olika aspekter spelar roll i form av 4 & 5G mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Igår fr.o.m den 3/9 så har både Tele2 och Telenor ökat sitt användningsområde. från 25% täckning till 90%+ på 4 & 5G:n

Citat:

The activation has taken place on 700 MHz, a low-frequency band with long reach that works excellently in forests and mountain areas, in the archipelago, as well as for indoor coverage in urban environments.

https://www.tele2.com/media/news/2025/tele2-and-telenor-now-a...

Så förvänta er inga underverk på dessa 10+10MHz som täcker enorma ytor och delas med telenor.
https://pts.se/radio/auktioner/genomforda-auktioner/

Men såklart får man en fin 5G logga i hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

https://www.tele2.com/media/news/2025/tele2-and-telenor-now-a...

Så förvänta er inga underverk på dessa 10+10MHz som täcker enorma ytor och delas med telenor.
https://pts.se/radio/auktioner/genomforda-auktioner/

Men såklart får man en fin 5G logga i hörnet.

Absolut inte, dock kan detta medföra bättre balansering på banden vilket har varit stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Det finns så mycket som spelar roll gällande 4 & 5G tekniken, först och främst om inte routern. Har själv pysslat mycket med detta, och äger en Huawei 4G router. Varför Huawei? Jo, för dom har en Java-scriptad sida så man kan låsa vilka band man vill använda. Dock något som INGEN verkar stödja, är att låsa till den masten du vill använda.

Även om man har en mast 50-100m bort, betyder inte det att det är den bästa, pga bandena är "mättade". I vissa fall kan det vara bättre att ta en mast som är 8km bort. Och här kommer problemet med att välja och låsa mot en mast.

När man kollar på router, så det finns Cat 5 router ( varför kallar man ens Cat 5 router på 4G har jag ingen aning.. kan bli svårt att förstå ) Men Cat 6 och uppåt vill man ha, då har dom FLESTA stöd för något som heter Double-Aggregate. Detta innebär att du kan välja 2 band samtidigt för NEDLADDNING endast.

Och Cellmapper för övrigt är inte 100% säkert, den geolokaliserar masterna endast.

Sen finns problemet med kabel. Kan bifoga en bild över dämpningen på HSR-200 kabel gentemot RG-58 ( Köp för guds skull inte RG-58, billigaste kabeln som finns t.ex på Kjell )

Det är lite kortfattat info om hur mycket olika aspekter spelar roll i form av 4 & 5G mobilt bredband.

<Uppladdad bildlänk>

Du kan låsa den till en mast på MC889 som jag länkade till ovan (dock bara 5G SA - ej NSA dock - då tappar man signalen helt -- eller var det kanske tvärtom iom NSA var väl det som använde 4G först?). Och du kan kontrollera vilka band du vill använda etc.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Hal0:

kan vara att du bor för nära masten så att du ligger egentligen utanför parabolerna på tornet sändningskona eller väldigtt vära dess max vinkel.

testat att rikta antennen mot en mast som är längre bort? kan låta kontraproduktivt men att bo för nära masten kan även det va ett problem då de kan skjuta sin signal långt över ditt boende och du får bara in lite strösignaler som spretar utanför dess egentliga sändningsområde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jättenöjd med mitt Starlink vid sommarstugan. Både spelar diverse online-spel och streamar IPTV. Spelar mest Escape From Tarkov samt annars några mindre "ping-krävande" spel.
Ligger vanligtvis på 200-350mbit ner, kring 50mbit upp, 25-55 ping.
Väldigt viktigt att antennen har klar syn inom området den kräver. Starlink-appen visar nog allt i realtid (riktning, hinder och sådant) och förklarar vad som behövs åtgärdas.