32 GB primärminne snart vanligast hos Steam-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag dubblar alltid minnet vid varje ny generation av minnen, 64GB nu för ddr5 och 128GB när det blir ddr6 plattform.

Ja det beror väl på hur ofta man byter dator också, antar jag. Personligen hade jag en hög bytestakt på från mitten av 90-talet fram till datorn jag köpte 2018, den hade jag ända till julen 2024, vilket gör det till den äldsta dator jag ägt hittills med god marginal.

2012: 32 GB DDR3
2015: 32 GB DDR4
2018: 32 GB DDR4
2024: 48 GB DDR5

Komiskt nog har jag suttit på 32 GB absolut längst, räknat på alla datorer jag ägt. På DDR3-tiden kostade ju RAM dessutom piss och ingenting, skiljde nästan exakt 400 kr mellan 16 & 32 GB-kitten på den tiden, så det var inte en ekonomisk fråga på en dator som kostade över 20k.

Permalänk

Jaha, trodde inte någon hade under 32 GB numera och det i min mening är lågt...
Har själv 64 GB och alltid tänkt att det är lågt nuförtiden ^^

Permalänk
Medlem

Glömde ju skriva vad jag hade i primärminne i primära datorn 😁

G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo Svart RGB AMD Expo

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Jaha, trodde inte någon hade under 32 GB numera och det i min mening är lågt...
Har själv 64 GB och alltid tänkt att det är lågt nuförtiden ^^

Hade 16 gig tills i början av sommaren och det har funkat utmärkt, dock spelar jag bara (ibland med någon stream på skärm två samtidigt).

Nu har jag 32 men märker ingen skillnad.

Men kan tänka mig att det är skillnad om man använder tyngre program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Heter det inte ram minne 🤔

Verkligen inte. Det kan kallas t.ex. RAM, primärminne eller arbetsminne. RAM står ju för random-access memory så att säga "ram minne" blir jättefel både grammatiskt och semantiskt.

Permalänk
Medlem

Polaren har 16GB och det brukar vara smockfullt när jag kikar i task manager. Ändå drar hon sig för att köpa mer

Själv har jag haft 128 GB ett längre tag hemma. Datorn på jobbet har 64 GB. De gör lite samma saker så jag vet att 64 GB fortfarande räcker men det är näära att bli ett problem vid en del multitaskande (tänk Resolve, Avid och After Effects uppe samtidigt). Har ingen nytta av 192/256 ännu.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Verkligen inte. Det kan kallas t.ex. RAM, primärminne eller arbetsminne. RAM står ju för random-access memory så att säga "ram minne" blir jättefel både grammatiskt och semantiskt.

Tack för den utförliga förklaringen

Permalänk
Medlem

Kört 16gb sen 2017 då jag byggde min nuvarande PC och det har funkat okej, men sen förra året så har det börjat bli tight och mitt nya bygge blir 32, så det ska bli skoj att se hur stor skillnad det är mellan 16gb DDR4 2400mhz > 32gb DDR5 6000mhz.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dragonflame:

Heter det inte ram minne 🤔

Skrivet av dlq84:

både primärminne och RAM-minne är vedertagna begrepp för samma sak. Det kan också kallas arbetsminne eller internminne.

Stämmer, jag föredrar dock arbetsminne, RAM är namn på designen, det beskriver inte funktionen, internminne och primärminne är ganska intetsägande.

Arbetsminne är ett bra funktions-namn, det är det minne som används för data och program, som det jobbas med, jag föredrar också lagringsminne, framför sekundärminne och hårddisk (numera saknar ju också många "hårddiskar" disk).

Namn som beskriver funktionen gör saker och ting lättare att förstå, det är en stor orsak att jag gillar dem.

Hur arbetsminne har jag.
Har 32GB på HTPC:n och 64GB på de två andra.

Min gamla FX 8350 hade 32GB och den skaffade jag 2012, min Ryzen 1700 fick 64GB när jag skaffade den 2017

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har 96GB i min AM4 burk.
Hade 48GB i min X79 burk från 2012, började dock med 32GB år 2012 och uppgraderades senare då minnet plus swap helt tog slut.

Hade klarat mig på 64GB nu då jag inte har VM igång hela tiden och inte kompilerar stora projekt lägre.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

De allra flesta har nog ingen vidare koll på hur mycket RAM som allokeras vid olika typer av användning, utan det är nog oftare en fråga om vad det kostar samt kunskapsnivån hos köparen. Färdiga OEM-byggen säljer ju ofta med sämsta möjliga hårdvara för varje given prisklass, så där har man ofta en observerbar måttstock på minimi-mängder RAM som krävs för att datorn ska gå att använda.

Personligen gick jag över till 32 GB RAM redan på DDR3-tiden, och har gång efter annan konstaterat att huvudskälet till att folk klarat sig med anemiska minnesmängder är att minneshanteringen med paging/virtuellt minne i Windows är såpass bra och transparent för användaren att en genomsnittlig användare i praktiken nästan aldrig märker att datorn har för lite minne.

GTA V gick t.ex. inte ens att starta med 8 GB RAM om man stängde av virtuellt minne, för tio år sedan, på en dator som hade ett minimum av bakgrundsprocesser igång.

Och att många skaffade SSD:r!
Jag kunde länge klara att ha program och spel på HDD, så länge systemet var på en SSD just för att jag hade 64GB arbetsminne.

Folk snålade och vägrade skaffa sig mer än 8GB, klart att det blev ett lyft när de skaffade en SSD.
- "Innan jag skaffade SSD var spelet en stutterfest!".

Cachelagrat minne används även det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Men vad skulle ni säga om ni var i butiken? Jag vill köpa 64 gb arbetsminne ?
Eller vilka arbetsminnen har ni?
Låter helkonstigt för mig då

Kanske vanesak för alla i min vänskapskrets säger ram-minne

Detta var ju lite intressant

Ursäkta om jag går off topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nej, då borde du snarare säga RA-minne. 😆
RAM=Random Access Memory <-minne är redan inbyggt i förkortningen.

Korrekt! Precis som när man säger DV-skiva

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 WIFI Plus D4 - CPU: Core i7 12600k
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5 - Grafik: Sapphire RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27"

Permalänk
Medlem

Jag gick nyss ner till 32GB från 64GB då jag inte behöver mer än 24GB egentligen.
Men jag har haft det tufft med för lite RAM tidigare och det är oftast bara en tidsfråga innan man behöver mer.
RAM jag haft i huvuddator:
SIMM 20MB->PC100 32MB->PC133 64MB->192MB->DDR2 2GB->4GB->DDR3 4GB->8GB->DDR4 4GB->16GB ->32GB->64GB->32GB

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Stämmer, jag föredrar dock arbetsminne, RAM är namn på designen, det beskriver inte funktionen, internminne och primärminne är ganska intetsägande.

Arbetsminne är ett bra funktions-namn, det är det minne som används för data och program, som det jobbas med, jag föredrar också lagringsminne, framför sekundärminne och hårddisk (numera saknar ju också många "hårddiskar" disk).

Namn som beskriver funktionen gör saker och ting lättare att förstå, det är en stor orsak att jag gillar dem.

Hur arbetsminne har jag.
Har 32GB på HTPC:n och 64GB på de två andra.

Min gamla FX 8350 hade 32GB och den skaffade jag 2012, min Ryzen 1700 fick 64GB när jag skaffade den 2017

Arbetsminne låter något som mellanchefer säger till varandra när de skryter för varandra om hur bra de är på multitasking. RAM-minne har man sagt länge och så lär det förbli.

128 kör jag med och tycker det räcker bra. 64 är lite snålt om man som jag inte vill stänga ner och öppna program hela tiden. 16 är jag oförstående att folk fortfarande använder.

Permalänk
Medlem

När jag byggde min nya AM5 rigg så var priset så lågt att det ej var värt att ta 32GB istället för 64GB, 2x32GB kosta då med kampanjpris 650kr mer än 16x2GB.

Med tanke på priset så kände jag eh, en 500kr ish kontra dubbelmängd, man vet ju aldrig med city builders/grand strategy och simulatorer hur mycket minne som springer iväg.

Hellre för mycket en för lite

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

Mestadels 32 här med:

1. Proxmox server - 64

2. Jobb (MacBook M3)- 32

3. Privat (MacBook M1) - 32

4. Privat (MacBook M1j - 8

5. Speldator 1 - 64

6. Speldator 2 - 32

7. Speldator 3 - 32

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min dator någon månad efter att warzone släpptes. Min dator orkade inte med spelet. Då blev det 32gb i ram-minne Tyckte då att det kändes overkill, men tänkte att jag kommer behöva det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hade helt glömt bort steams statistik de frågar andra mer tror jag. Minns inte hyr mycket jag hade i min förra Mac men nu har jag 32 ram minne, tror jag, mitt minne är lite sporadisk av sig.

Visa signatur

rx6400 elit player

Permalänk
Medlem

Första gången jag haft för lite ramminne sedan win95 tiden inföll i våras när min dator började swappa plötsligt... 16Gb räckte tills jag hittade ett spel som plötsligt behövde lite mer, så det blev uppgradering till 32 i både min och sonens maskin. Misstänker att det dröjer innan jag behöver göra det igen... Operativsystemen har ju bara blivit bättre på minnes hantering senaste 10åren. Behovet av minne har inte ökat, snarare tvärtom, vilket är intressant i mina ögon. Jag har brukat uppgraderat när en fördubbling av minnet kostat under tusenlappen. Steget från 512Kb till 1Mb är undantaget, det kostade 1500:-... Men uppgraderingen till både 16 och 32Gb har fått vänta då behovet inte funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

"64 GB minne"?

Rätt liten risk att nån tror att du pratar om lagringsutrymmet (eller vad man nu vill kalla SSD kapaciteten) menar jag...

Men du kan ju lyxa till det om du pratar om grafikkortet, "32 GB grafikminne".

"RAM minne" kan du iaf med fördel skippa.

Det är iofs med nöd och näppe att jag står ut med folk som kallar CPU för "processor"...

Permalänk
Skrivet av justabit:

128 kör jag med och tycker det räcker bra. 64 är lite snålt om man som jag inte vill stänga ner och öppna program hela tiden. 16 är jag oförstående att folk fortfarande använder.

Frågan är väl först och främst vilka program man kör?
Vissa webbappar blir ju rent ut löjliga i sina resurskrav, och självklart kan en lokal utvecklingsmiljö komplett med virtuella maskiner och allt äta precis hur mycket resurser som helst, men jag hade tyckt det var intressant att se någon form av mediansiffra på minnesanvändning bland privatpersoner. Just nu jobbar min arbetsdator hårt, och den snuddar precis nätt och jämt vid 20 GB verkligt använt minne, vilket säger mig att mina 32 GB kommer räcka den här datorns livstid ut. Sannolikt klarar jag mig bra med samma mängd i nästa dator också, om inte någon kommer på att vi plötsligt behöver köra LLM:er lokalt eller så... ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Tack för den utförliga förklaringen

Fast, bara man gör sig förstådd så har ordet uppnått sitt syfte. Sen får man säga vad man vill

Sen finns det oftast en "teknisk korrekt" term, och det kan ju vara av intresse att ha koll på den också - men beroende på sammanhanget är det absolut inget man måste kännas sig pressad att följa

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag hade externt RAM till min dator. Those were the days. 2MByte 16-bitars Supra RAM.
Men, Steam är ju fokuserat på spel och det är inte förvånande att 32GB blir mer vanligt även om 16GB nog "räcker" för det mesta. Kostnaden är inte så stor att kliva upp till 32GB om man ändå ska köpa grafikkort som kostar satan osv.

Jag köpte för ett tag sedan 32GB 1600 DDR3-minne till min gamla härk, hade innan 16GB 1333 som ju räckte till det mesta (man klarar sig ofta på 8GB är min erfarenhet om man mest slösurfar), och för dessa 4x8GB-stickor betalade jag sammanlagt, eöh, 270kr kanske (nya från Ali Express). Så varför sitta kvar på 16 om man kör Windows eller Linux virtuellt rätt ofta?

Nästa dator blir med 32GB DDR4-minne, lite dyrare men hittade 2x16GB 3600-minne för 720kr ungefär (Amazon, ville inte ägna tid att leta på Ali). Egentligen hade jag hellre väntat på att köa 64GB DDR5 vid tillfälle, men det kan jag inte motivera ekonomiskt med de behov jag har.

Sonen har 16GB DDR4 till sin speldator...tänkte han kanske skulle spela Battlefield 6, får se om det behövs mer minne (får han bestämma själv numera, då han fick datorn på födelsedagen men uppgraderingar får han fixa själv)

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dragonflame:

De fattar nog vad du menar, vare sig du säger, arbetsminne, internminne, RAM eller minne.
Uppträder de snorkigt "för att du säger fel", byt butik.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av justabit:

Arbetsminne låter något som mellanchefer säger till varandra när de skryter för varandra om hur bra de är på multitasking. RAM-minne har man sagt länge och så lär det förbli.

Se där! Nu fick jag plötsligt mer respekt för mellanchefer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Alltså, det låter inte som normal användning
Vad gör du med datorn egentligen?

I mina ögon ser jag inte hur normal användning ska kräva mer än 16

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bara 16 i RAM tillsammans med rtx 3070 och i5 12600kf, kör mestadels pubg och bf. I 1440p på low/medium. Aldrig märkt/tänkt på att skulle behöva mer…
Eller behöver jag det iaf utan att märka några problem?😅

Permalänk
Medlem

Har haft 32GB senaste 5 åren.

16GB satte jag in i maskinerna 2011/2012, känns rätt märkligt att det inte hänt mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har haft 32GB senaste 5 åren.

16GB satte jag in i maskinerna 2011/2012, känns rätt märkligt att det inte hänt mer.

Fast, ändå inte.
De allra flesta klarar sig på 16. Samt med nya Snabba SSD diskar (M.2) så blir det ännu mindre märkbart om man har lite för lite RAM

Visa signatur