Skrivet av Brainsplitter:
Har möjlighet att komma över en Olympia Express Cremina 67 som inte använts på säkert 20 år, det har oxiderat en del men packningarna ser rätt okej ut. Har inte öppnat upp den och kollat djupare än det man kunde ta loss hyfsat enkelt, men tänkt göra det ordentligt för verkar vara värt besväret om man lyckas restaurera den.
Den fungerar och körde igenom vatten men såg det lossnade flagor i vattenmätaren så helst vill man ju ta loss så mycket som möjligt och göra rent. Men tänker främst på oxideringen, vad rekommenderar ni för det och hur man gör samt övrig rengöring till maskinen?
Ska man göra rent group head så verkar det som den packningen går sönder när man tar isär och kommer behövas oavsett så kan man köpa på sig det mesta i samma veva och ge den lite kärlek igen.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Dold text
Hade lite glömt bort detta men såg att tråden låg på huvudsidan för någon vecka sedan och tänkte någon uppskattar en uppföljning. OBS Wall of text!
Bilder finns längst ner, blandar in lite engelska uttryck på delarna för jag orkar inte komma på vad de heter på svenska.
Det började med att man sökte väldigt mycket efter information och hamnade på lite olika sidor och forum som pratar om denna pärla och det som hjälpte en mest under resan med information, arbetet och delar är ett par äldre människor Barb och Doug Garrott på Orphan Espresso som började med att sälja reservdelar och erbjuda reparation samt underhåll av vintage kaffemaskiner.
Idag så erbjuder de delar till olika maskiner samt sina egna kaffekvarnar till försäljning, men lagt ner reparationen om jag förstått rätt.
De har gjort ordentliga guider på sin hemsida i 4 delar där de går igenom hela processen från start till slut på hur man gör en hel rebuild på Cremina 67 som jag suttit och läst i ett antal timmar. Orphan Espresso Cremina rebuild part 1 samt deras egna Youtube kanal som har flertalet videos, hela 43 stycken(!!!) för enbart Cremina 67, där de även visar och man kan följa stegen mer noggrant och skapa en bättre förståelse. Det uppskattades verkligen så man såg vad och hur de själva gjorde så inte det skedde några misstag.
Man läste guiden, kollade en filmsnutt och sen gjorde likadant som de visade, sen läste man och kollade videon igen och kontrollerade så det blev 100% korrekt utförandet.
Så man köpte på sig deras gasket rebuild kit samt group head hardware kit samt lite andra mindre tillbehör. Kände att med den kunskapen de delar med sig så ville man bidra på något sätt tillbaka, om än en liten affär.
Med delar väl på plats så plockade jag isär hela maskinen för göra rent alla delar först och främst. Det som fungerar bäst är citronsyra som finns på Clas Ohlsson för 59kr á 500g. En-två matskedar per liter vatten och låter det lösa upp kalkavlagringar och övrig smuts. Inget annat krävs eller bör användas.
Började med att ta bort frontplåten för att komma åt, tog ner steamer wanden och sedan p-stat (tryckvakt?) för att komma åt skruvarna som vattentanken satt fast med.
Tog ordentliga foton på undersidan till värmeelementet så kontakterna hamnar på rätt plats igen med en separat ritning med tydlig instruktion. Jobbigt om man skulle behöva gissa sig fram hur kablarna satt. Skruvade isär botten och förväntade mig att värmeelementet och insidan av vattentanken skulle vara ordentligt ärgade, men citronsyran hade gjort sitt väldigt bra. Såg det fanns lite i toppen på tanken och vände maskinen upp och ner med en ytterligare runda citronsyra för att få bort det och tog fint sandpapper för att få bort det värsta av svarta fläckarna. Satte dit nya packningen och återmonterade elementet med tanken.
Läste också att alla maskiner innan 1983 har asbest som isolering runt tanken, detta är inget jag planerar att ta bort då det är i så bra skick.
Nästa steg blev att ta cylindern ur group head och ta bort packningarna, där var det rejält med kladd och smuts och speciellt under filtret som var extra svårt att göra rent då det är så fina små hål det satt i. Satte dit de nya packningarna, fettade in och återmonterade cylindern.
Det som var jobbigast är o-ringen mellan group head och vattentanken, hade otroliga problem att få den på plats tills jag läste man skulle snurra på den för den ska stanna på plats. Tog en säkert 20 försök innan man lyckades och då skåran där den ska in i inte är så djup så hoppade den ur hela tiden.
Steamer wand var inget stort ingrepp och inget märkvärdigt så blev inga bilder på det, la den i ett bad med citronsyra och bytte sedan packningen samt en skruv med bricka.
MEN nu till det tråkiga... Skulle ta bort nivåglaset men där hade packningarna torkat så pass mycket att glaset fastnade när jag skulle försöka dra upp det. Tänkte inte till så mycket kan jag väl se såhär i efterhand och man kunde lagt lite smörjmedel för att underlätta genomföringen. Man är alltid efterklok av någon anledning.
Jag stod och försökte få upp glaset men råkade troligen böja lite på det så det sprack... Och detta var ju såklart inget jag hade köpt och det finns inga original med blå bakgrund att få tag på längre till ett vettigt pris om man inte vill lägga 33 dollar + frakt och ev hanteringsavgifter.
Hittade ett helt genomskinligt för 6 euro och passade på köpa på sig lite barista tillbehör och extra packningar så man har liggandes. Det fick duga även om man var väldigt besviken.
Återupptog arbetet och monterade dit det nya röret när delarna anlände ett par dagar senare, då var allt i princip färdigt så när man skruvat dit så var det bara läckage och trycktest kvar.
Utöver detta då så var jag förbi Kaffecompagniet för att köpa en kaffekvarn, det blev DF64 och även en 49mm IMS filterkorg. De tänkte först det var till en La Pavoni och jag hade inte sagt heller vad för maskin det var till för att göra det lite spännande för dem. När jag berättade att det är till en Cremina 67 och att jag inte betalat en krona så blev han mållös! Han hade inte haft någon tidigare kund som haft en så det kändes lite speciellt att den är så unik.
Sen blev det ett öppet portafilter från Creativewerks med ett trähandtag. Originalet hade tyvärr försvunnit och kände inte för att spendera 3000kr för detta enbart.
Hoppas ni orkade läsa så här långt, en riktig rolig resa blev de och lärt sin en hel del på vägen. Det enda är väl priserna man känner är helt orimliga på vissa delar och svårt att få tag i.