Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Testade för första gången en av dom kaffesorter, Garibaldi Intenso, som jag köpte nyligen. Det är ett mörkrostat kaffe, men det är varken överdrivet bränt eller surt i smaken, tycker jag. Känner definitivt bl.a. lite chokladtoner som beskrivningen av kaffet säger. Är normalt mer för kaffe som är mellanrostat, men det här är bra för att vara mörkrostat. Helt klart över förväntan och jag kommer definitivt att köpa det igen när priset är "bra" (betalade 129kr/kg för det). Jag har kört med Lavazza Rossa som mitt vardagskaffe innan, men det har gått upp väldigt mycket i pris. Om man jämför detta med t.ex. Zoégas Intenzo, så är det här betydligt godare och mer prisvärt, enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag har provat några olika bönor (minns inte exakt vilka) men fastande för Lavazza Espresso Barista Gran Crema. Känner inget behov av att prova något nytt längre 🙌

Dessa ska jag testa när det blir dags att köpa bönor, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Gärna espresso, men båda funkar. Är den verkligen "smart"?

Tror inte att den länkade maskinen är smart. Står inget om wifi. Jag är inte helt säker men jag tror att du måste gå upp i pris för att få en "smart" kaffemaskin. Tror det blir svårt att hitta en med wifi för under 7000 kronor dessvärre. Det är om du vill ha typ Delonghi, Philips eller nåt annat märke på maskinen. Kanske går att hitta billigare om man väljer annat märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Gärna espresso, men båda funkar. Är den verkligen "smart"?

Vill du djupt ned i nördträsket så kika på https://gaggiuino.github.io/
Går att integrera i Home assistant bland annat. PID regulator, skärm med mera.
Google Gaggiuino home assistant så hittar du mycket info om det.

Är det bara att fjärrstarta kaffet på morgonen du är ute efter så skaffa en smart power plug till home assistant och förladda kaffebryggare på kvällen, starta på morgonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det började för mig ungefär vid 22 års ålder med kaffet från kneget, med socker, eller snarare socker med kaffe
Under åren har jag slutat med socker men fortfarande bara druckit kaffe på jobbet och någon gång (väldigt sällan) även hemma.
För några få år sedan började jag tillslut nörda ner mig en aning tack vare en polare. Det slutade med att jag köpte denna som gör kaffe i toppklass:

Oracle Touch

Till det köper jag bönor från rosteriet Koppar i Tyresö. Spelar nästan ingen roll vilken böna, allt är gott!

Edit: Reagerade på att det är stört bra pris just nu på maskinen på Elgiganten (min länk här uppe) Passa på, för det
blir nog inte billigare än så på ett tag.

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk

Denna tråd är ett perfekt tillfälle för mig att berätta en grej som har gnagt i mig ett tag och som är lite svår att erkänna: Det har tagit mig tolv år att inse att jag förmodligen inte är en kaffeperson, trots allt.

Precis som Porraz ovan blev kaffe en vana på jobbet för tolv år sedan. Arbetsgivaren jag hade vid den tiden hade bryggkaffe. Lätt att gilla, men samtidigt inget jag drack mer än två koppar om dagen. Jag drack heller inte kaffe hemma utanför jobbet på helger heller, t.ex.

Dom senaste antal åren har jag försökt att dricka kaffe hemma utanför jobbet också. Det har ofta blivit slentrianmässigt och ingen vana som fastnade. Min nuvarande arbetsgivare har maskinkaffe som inte är särskilt gott alls - inte ens i jämförelse med snabbkaffe. Det har gjort det lättare att inte vara särskilt taggad på kaffe på jobbet heller.

I våras köpte jag en fransk press för kaffet. Det blev gott som fan - men än en gång ingen vana som fastnade heller. Under alla dessa år lärde jag mig aldrig att dricka kaffe svart. Det var alltid kaffe med mjölk. Oftast fick det vara om inte mjölk fanns.

Nu när denna sommar blev så varm som den blev började jag att skippa kaffet. Det kändes varken fräscht eller gott att dricka i den brutala värmen.

Däremot har jag druckit en massa energidrycker under sommaren (hej blå Monster Mango Loco!) och däremot har jag även druckit en massa te under sommaren. Till skillnad från kaffe så har te varit betydligt fräschade och godare att dricka under sommaren i denna värme. Jag har blivit sugen och taggad på att prova olika tesorter, och kanske till och med köpa lite finare te att kunna smaka av.

Det återstår att se om jag kommer att återgå till kaffet efter sommaren eller inte. Men det har inte varit ett saknat inslag under sommaren alls.

Eventuellt far jag med lite osanning här, då det ändå har blivit några antal burkar iskaffe när det har varit bra rabatt på dem. Men det är inte många alls jämfört med energidryckerna. Skulle ändå säga att mitt kaffeintag under sommaren har varit minimalt i det stort sett hela från att ha druckit minst en kopp om dagen på jobbet till inget alls. Och då har jag ändå både en vanligt liten bryggare och en fransk press hemma. Den franska pressen har däremot används till att dricka te med.

Permalänk
Medlem

Hej. Någon som har tips på hur jag kan få godare kaffe på morgonen? Jag kör idag en vanlig Moccamaster bryggare med 3 original mått och 3 vatten.
Har kollat på något som heter Bialetti Moka Express. Är det något för mig? Gillar endast vanligt bryggkaffe! Provat mycket annat men inget som klaffar. Särskilt inte Nespresso och kapslar. Dricker endast svart och helst lite starkare .

Jag har en kaffekvarn - Rancilio Rocky

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Någon som har tips på hur jag kan få godare kaffe på morgonen? Jag kör idag en vanlig Moccamaster bryggare med 3 original mått och 3 vatten.
Har kollat på något som heter Bialetti Moka Express. Är det något för mig? Gillar endast vanligt bryggkaffe! Provat mycket annat men inget som klaffar. Särskilt inte Nespresso och kapslar. Dricker endast svart och helst lite starkare .

Jag skulle säga börja väga kaffet istället för att mäta det och hitta den kafferatio du föredrar. 1:16 är en generellt populär ratio men alla har olika preferenser.
Har du hittat rätt malningsgrad för ditt kaffe?
Jag märker också skillnad ifall jag rör om i kaffefiltret under bryggning med Moccamaster också. Så bryggningen blir jämnare.
Testa runt med lite olika specialkaffebönor, helst mellanrost iom att du inte kan ställa ned temperaturen på din Moccamaster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag maler färskt rostade bönor i kaffegrinder Wilfa WSCG-2 Grinder, väldigt nöjd med den.
Kokar den mängd vatten jag vill dricka och brygger kaffet i en V60 med pour over teknik. Tillsätter en rejäl klick egengjord Ghee och ett mått Shilajit. Det är super kaffe enligt mig, så gott, något jag dricker nästan varje dag nu, har tidigare sparat det till helgen.

Kaffe är för mig något jag väljer att dricka, inget jag ser mig själv behöva dagligen. Det blir nästan som en ritual att skapa en god kopp kaffe från grunden, en härlig stund och det doftar ljuvligt med.

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | ROG STRIX 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Corsair 4000D RS | Cooled by Noctua | ASUS ROG XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannex:

Jag maler färskt rostade bönor i kaffegrinder Wilfa WSCG-2 Grinder, väldigt nöjd med den.
Kokar den mängd vatten jag vill dricka och brygger kaffet i en V60 med pour over teknik. Tillsätter en rejäl klick egengjord Ghee och ett mått Shilajit. Det är super kaffe enligt mig, så gott, något jag dricker nästan varje dag nu, har tidigare sparat det till helgen.

Kaffe är för mig något jag väljer att dricka, inget jag ser mig själv behöva dagligen. Det blir nästan som en ritual att skapa en god kopp kaffe från grunden, en härlig stund och det doftar ljuvligt med.

+1 på ritual. För mig är det underbar morgonritual. Jag kör handkvarn och tycker det tillför ritualkänslan. Tar inte lång tid alls heller att brygga morgonkaffet med V60.
Jag brygger kaffet medans äggen kokar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du får ett kaffe som är mer som espresso än brygg.
Moka-bryggaren gör ånga av vattnet, som trycks genom kaffet.

Tips är att köpa en som funkar med induktion (om du har induktion), de är normalt i aluminium annars.
Mal lite grövre än brygg-malet då sumpen annars följer med genom filtren.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Aeropress är väl en bra produkt som levererar jämnt resultat. Vad kör du med för bönor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Aeropress är väl en bra produkt som levererar jämnt resultat. Vad kör du med för bönor?

Jag köper det som är på kampanj färdigmalet. 😃 Arvid, Löfbergs, Gevalia, Ica osv. Maler aldrig själv.

Har köpt en Bialetti Venus 6 koppar och ska testa! Men får köpa bönor och prova mala själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannex:

Låter bra! Jag måste ha kaffe direkt på morgonen när jag vaknar men är trött på bara bryggkaffe. Provar en Bialetti Venus nu men noterar det du skrivit!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag köper det som är på kampanj färdigmalet. 😃 Arvid, Löfbergs, Gevalia, Ica osv. Maler aldrig själv.

Har köpt en Bialetti Venus 6 koppar och ska testa! Men får köpa bönor och prova mala själv.

Köp några finare bönor, det är värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Skrivet av Ninotramp:

?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har en kaffekvarn men har aldrig kommit till skott och mala själv utan köper färdigmalet kaffe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem en Bialetti Venus 6 koppar. Gillar den redan! Någon som har tips på bönor och malning på en Rancilio Rocky?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min typ 10 år gamla helautomatiska kaffemaskin (Philips EQ6) pajade i början av året efter nästan 11.000 koppar kaffe.
Sen dess har jag gått utan kaffe.
I början av nästa vecka så får jag äntligen hem en Jura Z10, som även ska klara cold brew.
Jag dricker mest caffe latte, men det har varit en del för att min gamla maskin helt enkelt inte gjorde så bra espresso, eller andra drinkar.
Latte kommer nog fortsatt vara min "morgon dryck" men jag kommer absolut även dricka andra kaffe sorter nu framöver också.

Hur gör ni när det kommer till bönor?
Vad köper ni, som ska klara "allt"?
Det enda jag egentligen inte dricker är en helt vanlig kopp kaffe.

Dom bönor jag köpt innan är oftast Zoegas.
Hade en period där jag oftast köpte "Blue Java", men sista tiden innan maskinen packa ihop så var det oftast "Trotoria" eller "Hazienda" från Zoegas dom också.

Men eftersom maskinen jag får hem nu är avsevärt bättre, så vet jag inte riktigt vart jag ska börja, eftersom det bör vara rätt stor skillnad på hur väl maskinen gör kaffet.
Ska prova lite mer "special" kaffe framöver, men skulle vilja hitta något bra kaffe man ändå hittar på typ Ica Maxi.

Så några rekommendationer för ett bra kaffe som klarar det mesta?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått igenom de flesta märkena och dess sorter, plus en del specialkaffe-rosterier (Koppar, Lycke, Pennybridge Roasters, John & Nyström) så har jag fastnat för Lavazza. Specialrosterier behöver man inte bemöda sig med om man inte kör manuell espresso osv av vad jag kommit fram till.
Har du testat LAVAZZA ORO?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lavazza Barista Intenso kör vi, no regrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har möjlighet att komma över en Olympia Express Cremina 67 som inte använts på säkert 20 år, det har oxiderat en del men packningarna ser rätt okej ut. Har inte öppnat upp den och kollat djupare än det man kunde ta loss hyfsat enkelt, men tänkt göra det ordentligt för verkar vara värt besväret om man lyckas restaurera den.
Den fungerar och körde igenom vatten men såg det lossnade flagor i vattenmätaren så helst vill man ju ta loss så mycket som möjligt och göra rent. Men tänker främst på oxideringen, vad rekommenderar ni för det och hur man gör samt övrig rengöring till maskinen?
Ska man göra rent group head så verkar det som den packningen går sönder när man tar isär och kommer behövas oavsett så kan man köpa på sig det mesta i samma veva och ge den lite kärlek igen.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Dold text

Hade lite glömt bort detta men såg att tråden låg på huvudsidan för någon vecka sedan och tänkte någon uppskattar en uppföljning. OBS Wall of text!
Bilder finns längst ner, blandar in lite engelska uttryck på delarna för jag orkar inte komma på vad de heter på svenska.

Det började med att man sökte väldigt mycket efter information och hamnade på lite olika sidor och forum som pratar om denna pärla och det som hjälpte en mest under resan med information, arbetet och delar är ett par äldre människor Barb och Doug Garrott på Orphan Espresso som började med att sälja reservdelar och erbjuda reparation samt underhåll av vintage kaffemaskiner.
Idag så erbjuder de delar till olika maskiner samt sina egna kaffekvarnar till försäljning, men lagt ner reparationen om jag förstått rätt.

De har gjort ordentliga guider på sin hemsida i 4 delar där de går igenom hela processen från start till slut på hur man gör en hel rebuild på Cremina 67 som jag suttit och läst i ett antal timmar. Orphan Espresso Cremina rebuild part 1 samt deras egna Youtube kanal som har flertalet videos, hela 43 stycken(!!!) för enbart Cremina 67, där de även visar och man kan följa stegen mer noggrant och skapa en bättre förståelse. Det uppskattades verkligen så man såg vad och hur de själva gjorde så inte det skedde några misstag.
Man läste guiden, kollade en filmsnutt och sen gjorde likadant som de visade, sen läste man och kollade videon igen och kontrollerade så det blev 100% korrekt utförandet.
Så man köpte på sig deras gasket rebuild kit samt group head hardware kit samt lite andra mindre tillbehör. Kände att med den kunskapen de delar med sig så ville man bidra på något sätt tillbaka, om än en liten affär.

Med delar väl på plats så plockade jag isär hela maskinen för göra rent alla delar först och främst. Det som fungerar bäst är citronsyra som finns på Clas Ohlsson för 59kr á 500g. En-två matskedar per liter vatten och låter det lösa upp kalkavlagringar och övrig smuts. Inget annat krävs eller bör användas.
Började med att ta bort frontplåten för att komma åt, tog ner steamer wanden och sedan p-stat (tryckvakt?) för att komma åt skruvarna som vattentanken satt fast med.
Tog ordentliga foton på undersidan till värmeelementet så kontakterna hamnar på rätt plats igen med en separat ritning med tydlig instruktion. Jobbigt om man skulle behöva gissa sig fram hur kablarna satt. Skruvade isär botten och förväntade mig att värmeelementet och insidan av vattentanken skulle vara ordentligt ärgade, men citronsyran hade gjort sitt väldigt bra. Såg det fanns lite i toppen på tanken och vände maskinen upp och ner med en ytterligare runda citronsyra för att få bort det och tog fint sandpapper för att få bort det värsta av svarta fläckarna. Satte dit nya packningen och återmonterade elementet med tanken.
Läste också att alla maskiner innan 1983 har asbest som isolering runt tanken, detta är inget jag planerar att ta bort då det är i så bra skick.

Nästa steg blev att ta cylindern ur group head och ta bort packningarna, där var det rejält med kladd och smuts och speciellt under filtret som var extra svårt att göra rent då det är så fina små hål det satt i. Satte dit de nya packningarna, fettade in och återmonterade cylindern.
Det som var jobbigast är o-ringen mellan group head och vattentanken, hade otroliga problem att få den på plats tills jag läste man skulle snurra på den för den ska stanna på plats. Tog en säkert 20 försök innan man lyckades och då skåran där den ska in i inte är så djup så hoppade den ur hela tiden.

Steamer wand var inget stort ingrepp och inget märkvärdigt så blev inga bilder på det, la den i ett bad med citronsyra och bytte sedan packningen samt en skruv med bricka.

MEN nu till det tråkiga... Skulle ta bort nivåglaset men där hade packningarna torkat så pass mycket att glaset fastnade när jag skulle försöka dra upp det. Tänkte inte till så mycket kan jag väl se såhär i efterhand och man kunde lagt lite smörjmedel för att underlätta genomföringen. Man är alltid efterklok av någon anledning.
Jag stod och försökte få upp glaset men råkade troligen böja lite på det så det sprack... Och detta var ju såklart inget jag hade köpt och det finns inga original med blå bakgrund att få tag på längre till ett vettigt pris om man inte vill lägga 33 dollar + frakt och ev hanteringsavgifter.
Hittade ett helt genomskinligt för 6 euro och passade på köpa på sig lite barista tillbehör och extra packningar så man har liggandes. Det fick duga även om man var väldigt besviken.
Återupptog arbetet och monterade dit det nya röret när delarna anlände ett par dagar senare, då var allt i princip färdigt så när man skruvat dit så var det bara läckage och trycktest kvar.

Utöver detta då så var jag förbi Kaffecompagniet för att köpa en kaffekvarn, det blev DF64 och även en 49mm IMS filterkorg. De tänkte först det var till en La Pavoni och jag hade inte sagt heller vad för maskin det var till för att göra det lite spännande för dem. När jag berättade att det är till en Cremina 67 och att jag inte betalat en krona så blev han mållös! Han hade inte haft någon tidigare kund som haft en så det kändes lite speciellt att den är så unik.
Sen blev det ett öppet portafilter från Creativewerks med ett trähandtag. Originalet hade tyvärr försvunnit och kände inte för att spendera 3000kr för detta enbart.

Hoppas ni orkade läsa så här långt, en riktig rolig resa blev de och lärt sin en hel del på vägen. Det enda är väl priserna man känner är helt orimliga på vissa delar och svårt att få tag i.

Råkade skicka innan de var klart :)
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Efter att ha gått igenom de flesta märkena och dess sorter, plus en del specialkaffe-rosterier (Koppar, Lycke, Pennybridge Roasters, John & Nyström) så har jag fastnat för Lavazza. Specialrosterier behöver man inte bemöda sig med om man inte kör manuell espresso osv av vad jag kommit fram till.
Har du testat LAVAZZA ORO?

Skrivet av Sweckid:

Lavazza Barista Intenso kör vi, no regrets.

Har bara provat en Lavazza, som jag inte var så nöjd med, men det är så länge sen nu så jag kommer inte ihåg ens vilken det var.
Men det var med gamla maskinen, så kanske får prova igen.

Bor i Örebro trakten, så var faktiskt på Pennybridge idag och köpte en påse White Lable.
Köpte även en påse Arvid Nordqvist Nero från ica maxi örebro, som en annan rekomendera.
Gjorde dock en liten miss, för jag var på ica efter. Såg då att dom var billigare på Pennybridge i Örebro, än Pennybridge egen butik ^^
Samma rostdatum dessutom.
Men det får komma ihåg till nästa gång om jag fastnar för den.

Fick iaf prova på den i butiken (vilket egentligen var det jag ville ändå) så då har jag något att jämföra med, med en manuell Espresso maskin, mot min Helautomatiska.
Vi får se hur mycket det skiljer imorgon, när jag får hem min Z10.
Ska blir intressant!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har bara provat en Lavazza, som jag inte var så nöjd med, men det är så länge sen nu så jag kommer inte ihåg ens vilken det var.
Men det var med gamla maskinen, så kanske får prova igen.

Bor i Örebro trakten, så var faktiskt på Pennybridge idag och köpte en påse White Lable.
Köpte även en påse Arvid Nordqvist Nero från ica maxi örebro, som en annan rekomendera.
Gjorde dock en liten miss, för jag var på ica efter. Såg då att dom var billigare på Pennybridge i Örebro, än Pennybridge egen butik ^^
Samma rostdatum dessutom.
Men det får komma ihåg till nästa gång om jag fastnar för den.

Fick iaf prova på den i butiken (vilket egentligen var det jag ville ändå) så då har jag något att jämföra med, med en manuell Espresso maskin, mot min Helautomatiska.
Vi får se hur mycket det skiljer imorgon, när jag får hem min Z10.
Ska blir intressant!

Berätta gärna vad du tycker! Själv tycker jag att Cozo coffee i Lindbacka bruk slår Pennybridge.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Berätta gärna vad du tycker! Själv tycker jag att Cozo coffee i Lindbacka bruk slår Pennybridge.

Kanske jag får prova här framöver då, tack för tipset!
Pennybridge blev ju extra intressant eftersom jag kan få tag på deras kaffe här i närheten.

Ska bli jätte intressant och se om Jura Z10 klarar av att göra dugliga Espresso eller inte.
När man ser vettiga reviews och jämförelser med den, så verkar det vara en av väldigt få maskiner som kaffe nördarna säger klarar göra bra espresso i klass med den du får på ett kaffe.
Kommer säkerligen inte upp i det man kan göra hemma med bra utrustning, men på kaffe så tar man ju sig inte tid att preppa puckar osv osv, som man kan göra hemma.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Kanske jag får prova här framöver då, tack för tipset!
Pennybridge blev ju extra intressant eftersom jag kan få tag på deras kaffe här i närheten.

Ska bli jätte intressant och se om Jura Z10 klarar av att göra dugliga Espresso eller inte.
När man ser vettiga reviews och jämförelser med den, så verkar det vara en av väldigt få maskiner som kaffe nördarna säger klarar göra bra espresso i klass med den du får på ett kaffe.
Kommer säkerligen inte upp i det man kan göra hemma med bra utrustning, men på kaffe så tar man ju sig inte tid att preppa puckar osv osv, som man kan göra hemma.

Cozo ligger också i Örebro så om du kan få tag på Pennybridge borde du kunna få tag på Cozo också

Förtydligande
Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Cozo ligger också i Örebro så om du kan få tag på Pennybridge borde du kunna få tag på Cozo också

Ahh

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Oklart hur bra den är men såg att Lidl har en espressomaskin med 3 års garanti för 699kr denna veckan

Permalänk
Medlem

Testade Geisha-kaffe för någon månad sedan efter att jag hört många prata om hur otroligt gott det är och smakupplevelsen.
Mina 5 cent, en sådan otrolig smakupplevelse var det inte.

Betalade runt 250 för ett kvarts kilo och riktigt så mkt är det inte värt, det tyckte iallfall inte mina smaklökar (V60 och bönor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oklart hur bra den är men såg att Lidl har en espressomaskin med 3 års garanti för 699kr denna veckan

Man får vad man betalar för brukar det väl heta?
Skulle definitivt inte ha några större förhoppningar på en sån maskin, och jag själv skulle aldrig röra en sån maskin med en tång ens.
Det finns ALLTID en anledning till ett lägre pris.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X