Besiktning - När blev det så dyrt?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

En broms som ligger på sliter på material, genererar värme och är ofta tidigt tecken på större bromsproblem. Låter som helt legitim anmärkning.

absolut, nu var det jag menade att väldigt många här inne hävdar att dem är så slarviga att dem aldrig skulle slå ner på en sån sak, i wish, säger jag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min bror jobbade på besiktningen under denna tid. Innan det blev privat var det stort fokus på säkerheten och ta sig tid att se till att bilarna är säkra.
Som över en natt började det handla om vem som gjorde flest bilar, små interna tävlingar där man fick sin bild uppsatt om man gjort mest bilar tex. Var det säkert? Knappast. han slutade kort därefter.
Idag är det löjligt lätt att komma förbi besiktningen med en bil som borde blivit underkänd. Min abs har tex inte funkat på över 10 år. Pga stressen idag så går sådant omärkt förbi.
Alla mina bilar är besiktigade, skulle dom blivit det innan det blev privat? Inte en chans. Är dom säkrare än andra besiktade bilar? Ja eftersom tilltron till besiktningen är noll så jag håller stenhård koll på tex bromsystemet(min sommarbil hade lite nytta av sin ABS).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-om-mutor-ino...

Sen har vi sådant också som blir mer vanligt när det blir mer ensamarbete pga att spara pengar.

Du borde läsa på lite om DDR då du upperbarligen har noll koll på vad det är.

Kan bekräfta. Jobbade också på besiktningskundtjänst på exakt samma tid;

Det gick från att handla om att se till att aldrig boka fel sak; förstå alla besiktningsregler och vad som behöver bokas när osv, gå utbildningar så att man förstår alla små konstigheter och skillnader, osv. Man mättes på hur många felbokningar man gjorde, samt vad ens kunder tyckte om en efter samtalet.
Gick jävligt snabbt (någon vecka) efter privatiseringen till att endast handla om hur man får ner sin snitt-tid för en bokning och hur många bokningar man lyckas göra på ett skift. Ditt kundbetyg slutade dom mäta helt, och felbokningsfrekvensen blev en eftertanke.

Privatisering förstör väldigt mycket gällande kvalitet vs kvantitet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Privatiseringen av besiktingen är IMO 100% lyckat.
Visst priserna har gått upp, men man kan ju inte inbilla sig att den gamla statliga varianten inte skulle höjt om dom behövde det.
Själv tycker jag inte att priserna är oskäliga.
Dom har personal, utrustning och lokaler som skall betalas.
Kör du bilen till en verkstad så ligger det ju på minst 2000:- i timmen bara för arbete, d.v.s. ungefär i paritet med en besiktning om det tar 20 minuter.

Och varenda gång det är dags för ett besök numera så tackar jag beslutsfattarna när jag ofta kan boka ett besök samma dag.
Inte som när SBP hade monopol och man var tvingen att boka 3 månader i förväg om man inte ville campa utanför stationen och hoppas att dom förbarmade sig om någon inte dök upp.
Just tillgängligheten var F.Ö. en viktig anledning till privatiseringen, SBP skötte helt enkelt inte sitt uppdrag.

Däremot kunde dom gått ett steg längre.
Kvalificerade verkstäder borde kunna besiktiga bilar om dom har kompetens och utrustning för det.
Det vore ju otroligt smidigt att få bilen besiktad samtidigt som man gör sin årliga service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan bekräfta. Jobbade också på besiktningskundtjänst på exakt samma tid;

Det gick från att handla om att se till att aldrig boka fel sak; förstå alla besiktningsregler och vad som behöver bokas när osv, gå utbildningar så att man förstår alla små konstigheter och skillnader, osv. Man mättes på hur många felbokningar man gjorde, samt vad ens kunder tyckte om en efter samtalet.
Gick jävligt snabbt (någon vecka) efter privatiseringen till att endast handla om hur man får ner sin snitt-tid för en bokning och hur många bokningar man lyckas göra på ett skift. Ditt kundbetyg slutade dom mäta helt, och felbokningsfrekvensen blev en eftertanke.

Privatisering förstör väldigt mycket gällande kvalitet vs kvantitet.

Själv jobbat på en firma som var statlig men blev privat och det var samma sak där. Säkerhet och att göra rätt försvann helt och personalen kapades mer eller mindre i hälften och felfrekvensen sköt i toppen.
Så jag förstod min bror då även jag lämnade den firman.

Vissa saker ska ej vara privata för då börjar att handla om vinst tillväxt och expansion. Det är inte målet för allt även om speciellt politiker tror det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Däremot kunde dom gått ett steg längre.
Kvalificerade verkstäder borde kunna besiktiga bilar om dom har kompetens och utrustning för det.
Det vore ju otroligt smidigt att få bilen besiktad samtidigt som man gör sin årliga service.

Det skulle aldrig gå att lita på. Men visst hade det varit smidigt.
Nu kan värkstäderna i alla fall släcka tvåor och det är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Inte alltid så roligt med "grundlig" genomgång då jag besiktade en subaru för några år sedan och besiktnings grabben skulle ge sig fan på att underkända bilen, han använde spetshammaren och hackade hål i bakvagnen efter ja kanske 5-7 minuter.. Han påpekade sedan att det var bara att byta ut hela, jag svetsade dock igen alla hål och bilen blev godkänd på en annan station senare.

Ska bli spännande denna gången: kom på att jag pga. missljud har tagit en säkring som gör att antispinn-lampan lyser i instrumentpanelen men körningen påverkas inte.
Förra året gick den igenom utan anmärkning, men kan ge mig fan på att jag kommer få en 2:a i år trots att inget ändrats...

Skrivet av Svensktiger:

Privatiseringen av besiktingen är IMO 100% lyckat.
Visst priserna har gått upp, men man kan ju inte inbilla sig att den gamla statliga varianten inte skulle höjt om dom behövde det.
Själv tycker jag inte att priserna är oskäliga.
Dom har personal, utrustning och lokaler som skall betalas.
Kör du bilen till en verkstad så ligger det ju på minst 2000:- i timmen bara för arbete, d.v.s. ungefär i paritet med en besiktning om det tar 20 minuter.

Går ju inte riktigt att jämföra en besiktning med ett verkstadsbesök kan jag tycka: Det ena är du lagligt skyldig att genomföra en gång per år trots att bilen är felfri till 100% samtidigt som det inte är något du får fixa själv - medans det andra är frivilligt och bara något som behöver göras om där är något faktiskt fel, samt du beroende på egen kunskap eventuellt kan åtgärda själv eller med hjälp av folk du känner.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ska bli spännande denna gången: kom på att jag pga. missljud har tagit en säkring som gör att antispinn-lampan lyser i instrumentpanelen men körningen påverkas inte.
Förra året gick den igenom utan anmärkning, men kan ge mig fan på att jag kommer få en 2:a i år trots att inget ändrats...

Går ju inte riktigt att jämföra en besiktning med ett verkstadsbesök kan jag tycka: Det ena är du lagligt skyldig att genomföra en gång per år trots att bilen är felfri till 100% samtidigt som det inte är något du får fixa själv - medans det andra är frivilligt och bara något som behöver göras om där är något faktiskt fel, samt du beroende på egen kunskap eventuellt kan åtgärda själv eller med hjälp av folk du känner.

Jämförelsen var p.g.a. väldigt lika krav på en verkstad vs bilprovning.

Och till syvende och sist så är det ju det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Själv jobbat på en firma som var statlig men blev privat och det var samma sak där. Säkerhet och att göra rätt försvann helt och personalen kapades mer eller mindre i hälften och felfrekvensen sköt i toppen.
Så jag förstod min bror då även jag lämnade den firman.

Vissa saker ska ej vara privata för då börjar att handla om vinst tillväxt och expansion. Det är inte målet för allt även om speciellt politiker tror det.

Den viktigaste, och tyvärr minst förstådda, meningen i moderna Sverige.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag visste det...

Ingen anmärkning förra året (annat besiktningsbolag), detta året blev det en 2:a pga. samma (icke)"fel".

Aldrig mera Carspect, noll fingertoppskänsla, tvi.
Förstår varför dom spammar ut rabattkoder, tvivlar på att dom har många återkommande kunder.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ingen anmärkning förra året (annat besiktningsbolag), detta året blev det en 2:a pga. samma (icke)"fel".

Vad står det i besiktningsprotokollet? Vad jag förstår hänger anti-spin på min bil ihop med abs och bromssystemet. Ett system som måste fungera för att inte få anmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Vad står det i besiktningsprotokollet? Vad jag förstår hänger anti-spin på min bil ihop med abs och bromssystemet. Ett system som måste fungera för att inte få anmärkning.

Har inte protokollet i närheten, men det hänger inte ihop på min bil och det påverkar inte körningen som sagt (isåfall hade jag redan fått det åtgärdat för längesen.)
Men "lampan i panelen får inte lysa" enligt killen så det blev en 2:a för ett "fel" som redan passerat en besiktning utan anmärkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har inte protokollet i närheten, men det hänger inte ihop på min bil och det påverkar inte körningen som sagt (isåfall hade jag redan fått det åtgärdat för längesen.)
Men "lampan i panelen får inte lysa" enligt killen så det blev en 2:a för ett "fel" som redan passerat en besiktning utan anmärkning.

Jag vill låta påstå att Carspect gjorde rätt och den andra firman fel, för det är så här det ser ut om man tittar i hästens mun:

Att det bommas är dock knappast en nyhet. Undrar om det inte var Trafikmagasinet som någon gång hade med en bil som gått igenom trots att den i princip höll på att gå av på mitten pga rost. Något som får ses som lite värre än en varningslampa för antisladd, men saken är ju den att särskilt på "nyare" bilar är det inte bara ett tillval som det först var, utan ett krav för att man skulle/ska få sälja dem alls i EU.

För övrigt erbjöd sig Carspect frivilligt att boka om min tid gratis när jag kom lite sent på grund av oförutsägbara köer förra året, då de inte kunde ta den ändå pga sjukfrånvaro och därmed hög belastning. Men jag fick 2X på en H7 som bestämde sig för att säga upp sig på väg till eller under besiktningen. Det hade inte hänt om jag inte missat den första tiden. Jag kanske ska klaga på Carspect, trots att det var mitt eget fel? Sedan tyckte besiktningsteknikern att det började bli dags att byta skivor (och belägg) fram, men det var ju ingen nyhet och bara en muntlig upplysning. De är bytta nu, så snart är det dags för dem att få se ett par nästan sprojlans nya skivor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag vill låta påstå att Carspect gjorde rätt och den andra firman fel, för det är så här det ser ut om man tittar...

Jag säger inte att Carspect gjort "fel", dom följer ju föreskrifterna, hur stela dessa än är (alla bilar är inte likadana) - men i detta fallet har dom helt saknat fingertoppskänsla och därmed tappat mig som kund.

Min bil är inte ny (över 20 år gammal), men är en välskött lågmilare.
Lampan lyser för jag tagit en säkring - som dock inte har med varken ABS, Broms eller antisladd att göra.
Jag nämnde till och med att jag kunde sätta i säkringen igen för att få lampan och slockna och det "hade funkat" enligt besiktningskillen, dock fanns det inte tid till det där och då, så det blir till att kravla in under handskfacket någon gång dom kommande veckorna, sätta in säkringen och gå på efterkontroll och sen kan jag ta säkringen igen om jag vill...

Killen förstod detta, så mao handlar det inte om säkerhet, bara paragrafrytteri och efterkontrollsmjölkning.

Alternativet hade varit att göra som den andra firman som ser mellan fingrarna på ett "ickefel" som dom vet inte påverkar körning och säkerhet. Kul hur dom gör "fel" men ändå uppvisar mer vett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att "det påverkar inte körningen" är rätt vagt uttryckt. Härom dagen när det var riktigt blött på vägarna hade jag bråttom och tänkte mig inte riktigt för. Jag gav lite för mycket gas i en kurva och fick sladd, som kvickt hävdes av ESP i bilen. Hade systemet inte varit aktivt hade det kunnat gått illa.

Jag har fått en godkänd handbroms underkänd vid en efterkontroll (pga 2a på färdbroms). Jag var inte glad men kan inte hävda att de gjorde fel trots att det var färdbromsen som skulle efterkontrolleras.

Ser nu att du skriver att lampan inte har med anti-spin att göra. Det var inte lätt att förstå från dina tidigare inlägg. Men då förstår jag vad du menar, även om jag inte förstår varför du inte ersatt säkringen med en ny.