Permalänk
Medlem

Komplett-PC Epic Gaming a265 RGB

Har kikat på denna nyligen nedsatta produkten och tycker den ser riktigt prisvärd ut, man kan även anpassa olika delar för att höja eller sänka totala kostnaden, här är en exempelbuild jag tittat på:
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
Grafikkort: XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming (svart)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 3 Black CPU Kylare
RAM: Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB
Minne: Kingston NV3 SSD 2TB
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
PSU: MSI MAG A750GL PCIE5 750W PSU

Totala kostnaden för det blir 19 218 Kr.
Det huvudsakliga målet med datorn är att köra BF6 och andra AAA single player spel som Cyberpunk eller Kingdom Come 2 på högsta grafiken med 150-200 FPS average. Jag kör just nu huvudsakligen i 1080p men kan tänka mig att börja med 1440p gaming

Har ett par funderingar runt det dock.
1. Är den prisvärd nog att köpa nu istället för eventuella deals vid Black Friday?
2. Räcker Pure Rock 3 för att kyla ner 9800x3d?
3. Skulle det möjligen vara mer prisvärt att nedgradera från 9800x3d till 7800x3d för en 2199 Kr rabatt? Då blir totala kostnaden 17019 Kr
4. Finns det några andra föreslagna kombinationer som jag kanske missat eller inte tänkt på?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dom inte har Peerless Assassin eller liknande som val.

Känns som Pure Rock 3 är lite vek för 9800X3D, men har inte så bra koll.
Vekar inte finnas så mycket bättre att välja på dock, när det kommer till luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag tänkte lite samma sak, det är nästan det enda som inte får mig att hoppa på dealen direkt, då Pure rock 3 är den starkaste luftkylaren de erbjuder och jag har inte någon erfarenhet av vattenkylare så vet inte hur bra de alternativen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vekar inte finnas så mycket bättre att välja på dock, när det kommer till luftkylare.

Skrivet av Kaflonka:

Jag tänkte lite samma sak, det är nästan det enda som inte får mig att hoppa på dealen direkt, då Pure rock 3 är den starkaste luftkylaren de erbjuder och jag har inte någon erfarenhet av vattenkylare så vet inte hur bra de alternativen är.

Antagligen för att det är en för stor risk att frakta datorn med en tyngre luftkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | be quiet! Pure Rock 3 Black | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB | Gigabyte B850M D3HP | PowerColor Radeon RX 9060 XT 16GB Reaper | ASUS TUF Gaming 850W Gold ATX 3.1 | NZXT H3 Flow Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaflonka:

Har kikat på denna nyligen nedsatta produkten och tycker den ser riktigt prisvärd ut, man kan även anpassa olika delar för att höja eller sänka totala kostnaden, här är en exempelbuild jag tittat på:
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
Grafikkort: XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming (svart)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 3 Black CPU Kylare
RAM: Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB
Minne: Kingston NV3 SSD 2TB
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
PSU: MSI MAG A750GL PCIE5 750W PSU

Totala kostnaden för det blir 19 218 Kr.
Det huvudsakliga målet med datorn är att köra BF6 och andra AAA single player spel som Cyberpunk eller Kingdom Come 2 på högsta grafiken med 150-200 FPS average. Jag kör just nu huvudsakligen i 1080p men kan tänka mig att börja med 1440p gaming

Har ett par funderingar runt det dock.
1. Är den prisvärd nog att köpa nu istället för eventuella deals vid Black Friday?
2. Räcker Pure Rock 3 för att kyla ner 9800x3d?
3. Skulle det möjligen vara mer prisvärt att nedgradera från 9800x3d till 7800x3d för en 2199 Kr rabatt? Då blir totala kostnaden 17019 Kr
4. Finns det några andra föreslagna kombinationer som jag kanske missat eller inte tänkt på?

På Hardware Unboxed har man gjort lite olika scenarier med jämförelse i samma spel men haft olika CPU / GPU för att se var flaskhalsen är och en bättre CPU hjälper om man har ett bättre grafikkort annars faller det på GPU´n och då kvittar det hur bra CPU man har. Men ta en titt och se - https://www.youtube.com/watch?v=gpN4nyftQ3M

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Antagligen för att det är en för stor risk att frakta datorn med en tyngre luftkylare.

Ja, jag chattade med Komplett och frågade varför man inte kunde välja någon mer kraftfull luftkylare och det var exakt de dem sa.

Dock så vet jag att man kan välja flera olika tyngre luftkylare på Inets datorbyggare och det går fortfarande att få hemleverans med det, även efter de monterat den åt en. Lite förvånande att Komplett inte kan göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaflonka:

I 1440p kommer du vara "GPU-bound" med ett 9070 XT oaktat 9- eller 7800x3d. Kanske någon % differens i FPS beroende på scenario. Är budgeten tight skulle jag gå på 7800x3d alla dagar i veckan.

I övrigt, välj den billigaste kylaren och spara -500:- på priset. Köp ex. en sådan här och eftermontera https://www.proshop.se/CPU-flaektar/ID-Cooling-FROZN-A620-PRO... Tycker det känns som ett svårslaget pris om man väger in enkelheten med prebuild. Möjligtvis får du in RAM-minne med CL30 om du bygger själv en 7800x3d + 9070 XT och kan kapa någon hundring ytterligare med smarta komponentval, men den prestandaökningen är precis som ovan mer bunden till CPU-prestanda än GPU som kommer vara den som jobbar i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

I 1440p kommer du vara "GPU-bound" med ett 9070 XT oaktat 9- eller 7800x3d. Kanske någon % differens i FPS beroende på scenario. Är budgeten tight skulle jag gå på 7800x3d alla dagar i veckan.

I övrigt, välj den billigaste kylaren och spara -500:- på priset. Köp ex. en sådan här och eftermontera https://www.proshop.se/CPU-flaektar/ID-Cooling-FROZN-A620-PRO... Tycker det känns som ett svårslaget pris om man väger in enkelheten med prebuild. Möjligtvis får du in RAM-minne med CL30 om du bygger själv en 7800x3d + 9070 XT och kan kapa någon hundring ytterligare med smarta komponentval, men den prestandaökningen är precis som ovan mer bunden till CPU-prestanda än GPU som kommer vara den som jobbar i 1440p.

Har hört att CAS latency inte spelar någon större roll på X3D processorer, så tror inte det är någon större skillnad på CL36 eller CL30

Att välja den billigaste CPU-kylaren och sedan kasta den för någon annan känns lite slösaktigt men alltid ett alternativt.

Men om jag skulle välja en kylare från alternativen som finns från Komplett, vilken tror du hade varit mest lämplig och prisvärd? Jag tror att om jag skulle välja 7800X3D så hade Pure Rock 3 varit nog men är inte så säker på vilken som hade passat för 9800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaflonka:

Har hört att CAS latency inte spelar någon större roll på X3D processorer, så tror inte det är någon större skillnad på CL36 eller CL30

Att välja den billigaste CPU-kylaren och sedan kasta den för någon annan känns lite slösaktigt men alltid ett alternativt.

Men om jag skulle välja en kylare från alternativen som finns från Komplett, vilken tror du hade varit mest lämplig och prisvärd? Jag tror att om jag skulle välja 7800X3D så hade Pure Rock 3 varit nog men är inte så säker på vilken som hade passat för 9800X3D.

Varför inte köra på en AIO bara ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Varför inte köra på en AIO bara ?

Har hört att de kan vara rätt högljudda jämfört med de populära luftkylarna, men det kanske bara var ett par enstaka modeller. Också generellt mindre prisvärda än luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaflonka:

Kasta den behöver du inte göra. Spara/sälj

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | be quiet! Pure Rock 3 Black | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB | Gigabyte B850M D3HP | PowerColor Radeon RX 9060 XT 16GB Reaper | ASUS TUF Gaming 850W Gold ATX 3.1 | NZXT H3 Flow Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaflonka:

Har hört att de kan vara rätt högljudda jämfört med de populära luftkylarna, men det kanske bara var ett par enstaka modeller. Också generellt mindre prisvärda än luftkylare.

De är oftast tystare generellt sett men har funnits modeller med problem med pumpljud. Sålänge den sitter monterad i en korrekt position borde det inte vara något problem.

Själv har jag kört med enbart AIOs det senaste och hör inte pumpen alls.

Yes de är oftast inte lika prisvärda längre då luftkylarna har blivit såpass prispressade det senaste och så har de en begränsad livslängd. Köpte dock en av de första AIOs som släpptes och den fungerar fortfarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag publicerade en tråd om just denna dator igår om tips och råd.
Detta var vad vi kom fram till om det är intressant eller utav någon hjälp.

Komplett-PC Epic Gaming a265 RGBProd
1
20 790,84

Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower (vit)

XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming (svart)

AMD Ryzen 7 9800X3D CPU

Phanteks Glacier One 360M25 Komplett Edition

Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB

Kingston NV3 SSD 2TB

ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1vaZ:

Jag publicerade en tråd om just denna dator igår om tips och råd.
Detta var vad vi kom fram till om det är intressant eller utav någon hjälp.

Komplett-PC Epic Gaming a265 RGBProd
1
20 790,84

Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower (vit)

XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming (svart)

AMD Ryzen 7 9800X3D CPU

Phanteks Glacier One 360M25 Komplett Edition

Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB

Kingston NV3 SSD 2TB

ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU

Den ser bra ut, det enda jag är lite orolig för är några kommentarer på reddit som säger att fläktarna och/eller pumpen på Phanteks Glacier One 360M25 kan vara rätt så högljudd under belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaflonka:

Den ser bra ut, det enda jag är lite orolig för är några kommentarer på reddit som säger att fläktarna och/eller pumpen på Phanteks Glacier One 360M25 kan vara rätt så högljudd under belastning

Alla kylare är högljudda under belastning.