Kommentar: Våra datorer är korthus av silvertejp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Både 24v och 48v är redan standard inom industrin för signaler och där är det inte något som egentligen sätter stopp.

Man brukar räkna med att gränsen går vid 70 volt generellt sett, vilket ger rätt god marginal.

24v och 48v matning är ju i apparatskåp så inte riktigt jämförbart.
24v signaler är ju mA generellt.
Enda 24v matning utanför skåp som jag kommer att tänka på är väl L-kodad M12 och IO-Link power framför allt. Kommer inte ihåg vad kapaciteten är där, vill minnas 12A eller 16A.
Om jag inte gör nån tankevurpa här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast ändrar man specifikationera så följer de ju inte längre pci-e specifikationerna och därmed blir den en ny standard men ny kontakt (även om det i princip är en pcie med någon extra pigg osv.

Gällande kablarna, vad drar du för last genom 35/50 lablarna när de blir varma? Har svårt att tro att 35mm2 som är 50cm långa blir "farligt" varma vid 50-60A som dagens kort drar som mest.

Personligen hade jag föredragit ringkabelskor men jag förstår problematiken med folk som hämtar 3/4 skaftet i garaget och drar tills det knakar. Men det finns ju redan flera kontakter för 35mm2 osv så set lär inte vara ett problem.

Sen lär ju 35mm2 vara lute i grövsta laget för de 600w som graffikkorten drar.

Jag drar ca 180A genom dom som mest, men oroa dig inte, grafikkorten är snart där :). Nej vid 50A händer det inte mycket men bygger man en ny standard bör man framtidssäkra den och dessutom minimera förluster.
Den största värmen blir vid säkringar och skruvkopplingarna så jag tror faktiskt att kontakten är det stora problemet och egentligen inte kablarna i sig(än).

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du missade poängen att 48V är farligare än 12V.

48V likspänning klassas inte som farligt, gränsen går vid 70V likspänning och 50V växelström.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Enda 24v matning utanför skåp som jag kommer att tänka på är väl L-kodad M12 och IO-Link power framför allt. Kommer inte ihåg vad kapaciteten är där, vill minnas 12A eller 16A.

Kom inte på något bra exempel då på något som matas med 24v/48v - därför nämnde jag att gränsen för "starkström" går vid 70 volt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Kom inte på något bra exempel då på något som matas med 24v/48v - därför nämnde jag att gränsen för "starkström" går vid 70 volt.

Aha, då är det nog anledningen att L-kodade M12 kontakter jag haft att göra med mätts maxtolerans vid 68 volt.
Jag har inte koll på mycket annat heller som matas med 24/48. IO-Link var enda jag kom på. Och då är det IP klassade anslutningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aha, då är det nog anledningen att L-kodade M12 kontakter jag haft att göra med mätts maxtolerans vid 68 volt.
Jag har inte koll på mycket annat heller som matas med 24/48. IO-Link var enda jag kom på. Och då är det IP klassade anslutningar.

Vänta, vi har ju 24v PoE för vissa grunkor (ip-kamera, t. ex.)
vet inte vad Power Over Ethernet har för begränsning av effekt, men i alla fall.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

vet inte vad Power Over Ethernet har för begränsning av effekt, men i alla fall.

Maxeffekten för Power over Ethernet (PoE) beror på standarden.

PoE (typ 1) (IEEE 802.3af): Max 15,4 W per port, med cirka 12,95 W tillgängligt för enheten.

PoE+ (typ 2) (IEEE 802.3at): Max 30 W per port, med cirka 25,5 W tillgängligt för enheten.
PoE++ (typ 3 & 4) (IEEE 802.3bt): Erbjuder upp till 60 W (typ 3) eller 90-100 W (typ 4) per port.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Ahhh just ja! Och det är ju för privatpersoner med så bättre exempel

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Både 24v och 48v är redan standard inom industrin för signaler och där är det inte något som egentligen sätter stopp.

Man brukar räkna med att gränsen går vid 70 volt generellt sett, vilket ger rätt god marginal.

IEC 62368 som är standarden för elsäkerhet i IT produkter säger 60V för ES1 (energy source, category 1) vilket är det man helst vill designa för. Nästa nivå är ES2 på 120V. För att uppfylla ES1 så ska även drift under abnormala förhållande, tex under single fault condition, inte resultera i spänningar som överstiger gränsen. Det gör att 12V har större marginal till gränsen än vad tex ett 48V system har. Vidare finns det andra säkerhetsaspekter som brandskydd etc som gör ett 48V system lite bökigare att få igenom certifiering än ett 12V system.

Självklart går allt att designa för, men argumentet att det används inom industri är i mitt tyckte ett sådär argument. Dels är industrin inte lika priskänslig som konsumenter, och sen är en industrimiljö elektriskt sett mycket stökigare där signaler ofta ska gå längre väg etc. Då kan 48V system vara en fördel. I ett system där man inte måste ha den immuniteten så är det bara onödigt. Du kan få större förluster (i fallet signaler), dyrare komponenter (pga högre spänningstålighet), större storlek etc.

Kan tycka att kravspecen man satte när man dimensionerade spänningarna i ett datornätagg när det begav sig fortfarande gäller, även om effektbehovet har gått upp för vissa komponenter. Det är en minoritet som har grafikkort som drar så extremt mycket, det är helt enkelt inte värt att ändra kurs för en hel industri för en så liten skara.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Det kan finnas elsäkerhets-regler som kan sätta käppar i hjulet för 48v matning i datorer.

Skrivet av Patrik356b:

Skrivet av ZyntaX:

Skrivet av Ratatosk:

48V likspänning klassas inte som farligt, gränsen går vid 70V likspänning och 50V växelström.

Skrivet av Patrik356b:

USB-PD är redan uppe i 48 VDC om ni vill ha exempel på konsumentprodukter som inte sitter i några apparatskåp. Det blir förvisso 2,5 A per kabel/stift om det skulle fördelas jämt.

PoE är ett annat exempel på ~48 VDC, då folk har nätverksanslutna kameror så finns det i nästan var mans hem. Effekterna börjar gå upp på PoE också.

12VHPWR som vi har på grafikkort idag har 6 par kablar/kontakter med 12 V och det finns redan en variant för 48 V (48V1x2) som klarar sig på ett par kontakter/kablar, 600 W på 48V1x2 är 12,5 A så kablarna behöver vara kraftigare (i just detta fallet) men då de är färre ändå hyfsat lätta att manipulera för kabeldragning. Belysningsprodukter har kört 48 VAC hur länge som helst också. Telekomutrustning och datacenters kör ofta -48 VDC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

USB-PD är redan uppe i 48 VDC om ni vill ha exempel på konsumentprodukter som inte sitter i några apparatskåp. Det blir förvisso 2,5 A per kabel/stift om det skulle fördelas jämt.

PoE är ett annat exempel på ~48 VDC, då folk har nätverksanslutna kameror så finns det i nästan var mans hem. Effekterna börjar gå upp på PoE också.

12VHPWR som vi har på grafikkort idag har 6 par kablar/kontakter med 12 V och det finns redan en variant för 48 V (48V1x2) som klarar sig på ett par kontakter/kablar, 600 W på 48V1x2 är 12,5 A så kablarna behöver vara kraftigare (i just detta fallet) men då de är färre ändå hyfsat lätta att manipulera för kabeldragning. Belysningsprodukter har kört 48 VAC hur länge som helst också. Telekomutrustning och datacenters kör ofta -48 VDC.

Yes, jag nämnde det här: #20975883

Visa signatur
Permalänk

Tycker det är delvis feltänk! Även om man skulle minska problemet i överföringen mellan nätdel och grafikkort med en högre matningsspänning, så skulle ju förlusterna och därmed värmeutvecklingen bli ännu högre på grafikkortet då 48V ska tas ned till drivspänningarna på kortet...delvis möjligt att motverka med högre switchfrekvenser, men då uppstår högre störningsproblematik🙄

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Är inte det här samma som Amerikanska muskelbilar under 60-70 och 80-talet. Omständigheten att alla inte vill ha V8or som drar femtio liter milen gör inte att marknaden för bilar går under, eller ens att marknaden för snabba/häftiga bilar går under.

Jag tror att det vi kommer se är att effektivitet blir en större och mer godtagbar flex, och att detta dumma att öka watten med 100% för 10% mer prestanda kommer att ge vika.

Men visst, för att vara ärlig, säkert är det också så att marknaden för desktop inte kommer se ut så här för alltid. De flesta människor har eller skulle kunna ha all beräkningskraft de behöver i en telefon, ännu mer i en laptop. Därutöver kan cloud-computing bli en grej (men det har man ju sagt ett bra tag nu, och det är fortfarande ingen grej på ett sätt som äter marknadsandelar från desktop).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tänkte också på den biten. Det finns heller inga garantier för att den enorma cachen blir redundant bara man kan få ner latensen till primärminnet. Man kanske gan minska prestandaförlusten med en mindre cache, men om det eliminerad helt beror helt och hållet på accessmönstret. Det kan även variera från spel till spel, etc.

Jag hade ändå varit öppen för att CPU och RAM är fastlött på moderkortet. Eller att CPU och RAM är integrerat i ett PCB, som placeras i en stor sockel. Om det finns prestanda fördelar med det förståss. Lite synd absolut, men personligen tycker jag inte det är en så stor uppoffring.

Tycker att cpu bundlat med ram på samma kretskort hade varit det optimala för att möta diy och ändå få till smartare placeringar och högre prestanda.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictorhayes:

Tycker det är delvis feltänk! Även om man skulle minska problemet i överföringen mellan nätdel och grafikkort med en högre matningsspänning, så skulle ju förlusterna och därmed värmeutvecklingen bli ännu högre på grafikkortet då 48V ska tas ned till drivspänningarna på kortet...delvis möjligt att motverka med högre switchfrekvenser, men då uppstår högre störningsproblematik🙄

Man kanske ska börja designa grafikkort som har så hög TDP att köra 48V eller åtminstone 24V internt i stället då. Det är inte lämpligt att pusha så många ampere genom 12V kablarna som man gör nu.

Permalänk
Medlem

12VHPWR kontakten är löjligt under dimensionerad!

Jag har tittat på specifikationerna för både 12VHPWR kontakten och 8-pinnars PCIe kontakten och den nya kontakten är löjligt.

8-pinnars PCIe kontakten are konstruerad att klara ca:252W utan att börja brinna. Men de har specificerats att hantera max 150W. Skillnaden mellan dessa siffror är säkerhets marginalen. Dividerat vi effected den är konstruerad för med spec så får vi 1,68. Detta är säkerhets marginalen. Går vi så långt att vi antar att ett av stiften som hanterar +12V så är strömmen fortfarande under vad pinnarna kan klara utan att bränna upp datorn.

12VHPWR å andra sidan är konstruerad att max klara 684W, och specificerat att inte belastas över 600W. Det betyder att säkerhetsmarginalen är 1,14. I original var specifikationen bara 525W och marginalen 1,3, men dom brann emellanåt så den konstruerades om för att bli säkrare. Och när den blev säkrare så höjde dom max effekten I specifikationen till 600W...

Det är här vi kan se varför dom här kontakterna brinner då och då. Kontakter har aldrig perfekt kontakt. Oxid, olja eller en något sned belastning kan göra att en eller flera pinnar inte har perfekt kontakt. Om en pinne tappar kontakten helt så måste de kvarvarande pinnarna kunna ta 20 Watt extra, eller upp till 120W per pinne. Detta överstiger vad dom är konstruerade att klara. Säkerhetsmarginalen är som konstaterats 1,14, vilket betyder att en pinne kan lastas med 114W som max. Överskrids det så kan det mycket väl börja brinna i kontakten.

Men om kontakten är så underdimensionerad så varför brinner dom inte oftare?
Det är för att de flesta grafikkort med en 12VHPWR kontakt drar aldrig fullt ut 600W. Och även dom som gör det har sällan så hög last kontinuerligt. Men det är fortfarande en löjligt dålig konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Egentligen är det absurda att vi har datorer (grafikkort) som drar 1 kW.
Hur många andra saker har ni i hushållet som drar 1 kW?
Vem vill ens beta elräkningen för något som drar 1 kW dygnet runt? (OK, man kanske inte spelar dygnet runt).

Och vad blir nästa steg? Grafikkort som drar 10 kW?
Ska vi köra datorn på tre-fas som spisen i köket?
Ska datorn ha en egen 16 A- säkring?

I princip allt i köket drar 1kw eller mer.
Gräsklippare om man har med sladd.
De flesta element.

Beroende på elpriset så kostar 1kw oftast 1--2kr/h. Vilket i det stora hela är så blodigt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kanhow82:

I princip allt i köket drar 1kw eller mer.
Gräsklippare om man har med sladd.
De flesta element.

Beroende på elpriset så kostar 1kw oftast 1--2kr/h. Vilket i det stora hela är så blodigt.

Allt i som använder 1kW eller mer i köket gör det bara under en kort tid, ugnen när den värmer upp, plattan som kokar upp, eller brödrosten.
När ungen är varm, och plattan kokar, dras värmen ned, eller kopplas bara in under korta stunder.
Att klippa gräset tar runt en halvtimme, en VVB går inte hela tiden, när vattnet i den är varmt går den sällan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk

Tycker inte om din liknelse med CPU minne och cache som en motorväg till en fabrik med lager precis intill fabriken. Processorer konsumerar till stor del det dom själv producerat tidigare. Så att ha ett lager precis bredvid gör att motorvägen inte alls behöver användas för viss data. Allt handlar om data locality och kapacitet, där en viss mängd tidigare använda adresser från minnet behålla i cache. Ju större cache destå större eller fler datastrukturer kan behållas med snabb åtkomst för datorns processer. All denna data, som växer med extra cache kommer då väldigt mycket mer sällan använda sig av din så kallade motorväg. Så om något så är det inte en fabrik med stort lager för sina råvaror, istället är det mer likt en fabrik som har halverat sina behov av råvaror för samma resultat. Men ja det vore såklart bra med RAM vars signaler inte behöver ta sig över en kontakt och är närmare, men då kommer nog tillverkare anpassa mängden RAM till vad vanliga användare förväntas behöva. Så det blir svårt för dom med användningsområden där mycket mer behövs. Därför kanske det egentligen är bra med typ ett extra lager "RAM" precis intill CPU chipet som beter sig precis som ett extra lager cache.

Permalänk

Det är nVida och deras ekonomer som är hela problemet.
Att grafikkort mellan 15 och 25 tusen kronor skall spänningsmatas med ett kontaktdon för under 30 kronor är ett skämt. Om de hade valt ett bättre don som tillåtits kosta 50 kronor så hade det inte hänt alls. Om de hade behållt skitdonet men lagt dit övervakningselektronik per pinne i donet så hade de kunna upptäcka dålig kontaktering och vägrat höga effektuttag. De hade också kunnat valt ett kontaktdon med låsbygel som kräver att donet är korrekt monterat.

Så det hade funnits massor av möjliga lösningar men de hade alla kostat något mera och därmed minskat nVidas vinst. DET ville inte räknenissarna. För jag är 100% övertygad att det satt ett antal elektronikkonstruktörer som ansåg att den föreslagna lösningen var osund tekniskt sätt.

Att parallellkoppöa pinnar utan garanterad lastbalansering KRÄVER att en enskild pinne måste kunna klara hela lasten utan brand. Annars ör det bara att konstruera om. XT60 eller XT100 kontakterna hade varit utmärkta konsumentkontakter att använda.
Men nVida var fetsnåla och tittade mera på börskursen än på kundnyttan...

Stavning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av pictorhayes:

Det går inte att köra typ 1,2 V direkt från nätaggregatet eller vad GPU och minneskretsar ska ha som mest, den regleringen måste sitta på kortet och blir effektivare när kretsar optimerade för 48 V-källa används.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Patrik356b:

Lastbilars elsystem är 24V här i Europa, i USA kör de fortfarande med 12V

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Man kanske ska börja designa grafikkort som har så hög TDP att köra 48V eller åtminstone 24V internt i stället då. Det är inte lämpligt att pusha så många ampere genom 12V kablarna som man gör nu.

Gpu anvander inte 12V , det är bara matning fram till omvandlingen till 1V

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hjälpsam

En ändring av standarden behöver inte bli blodig, låt moderkortet matas med 48V och konvertera spänningarna själv, många datorer matas redan i dag med enbart en spänning, 19V.
Man behöver inte ändra spänningarna i PCI bussen, däremot kan grafikkortet matas med 48V och konvertera själv, det konverterar redan i dag ned 12V.
Vi har redan genomför en ändring när vi gick från AT till ATX, det gick bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En ändring av standarden behöver inte bli blodig, låt moderkortet matas med 48V och konvertera spänningarna själv, många datorer matas redan i dag med enbart en spänning, 19V.
Man behöver inte ändra spänningarna i PCI bussen, däremot kan grafikkortet matas med 48V.
Vi har redan genomför en ändring när vi gick från AT till ATX

Blir inte "så" lite skillnad som ni tror...
Andra regler i distans mellan "faser" större värmeförluster i kretsen and regler gällande säkerhet.
Skriva om hela atx standarden, göra om alla tester mot olika regelverk etc etc.

Vi är fortfarande långt under vad 12V kan leverera. Det enda som behövs är större säkerhetsmarginaler för att tillgodose gemeneman inte kan/inte vill stoppa in en kontakt enligt anvisningarna

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedishchef_90:

Blir inte "så" lite skillnad som ni tror...
Andra regler i distans mellan "faser" större värmeförluster i kretsen and regler gällande säkerhet.
Skriva om hela atx standarden, göra om alla tester mot olika regelverk etc etc.

Vi är fortfarande långt under vad 12V kan leverera. Det enda som behövs är större säkerhetsmarginaler för att tillgodose gemeneman inte kan/inte vill stoppa in en kontakt enligt anvisningarna

Jag upprepar mig för tredje gången, 48 likspänning är inte klassat som farligt!

Edit; eller är det fjärde?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag upprepar mig för tredje gången, 48 likspänning är inte klassat som farligt!

Edit; eller är det fjärde?

Inte skrivit farligt men säkerhet finns i andra avseenden....

48V kommer precis som någon annan nämnde kräva högre switch frequency och därav mycket större krav på störning isolering.
Pcb kommer behöva bli tjockare etc etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lastbilars elsystem är 24V här i Europa, i USA kör de fortfarande med 12V

48V är på ingång bland personbilar, ffa elbilar. Finns bl a hos Mercedes, Audi, Hyundai & Porsche.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte skrivit farligt men säkerhet finns i andra avseenden....

48V kommer precis som någon annan nämnde kräva högre switch frequency och därav mycket större krav på störning isolering.
Pcb kommer behöva bli tjockare etc etc

Förklara varför switchfrekvensen skulle behöva ökas?
Samt förklara varför PCB skulle behöva bli tjockare?

För jag kan helt enkelt inte begripa hur dessa båda behov skulle uppstå.
Om man skulle mata GPUn med 48V så kommer det med >>90% sannolikhet behövas en mellanspänning. Detta då att omvandling från 48V direkt till 0,8-1,2V praktiskt sett får urusel verkningsgrad. Att ta ett mellansteg på 8-12V skulle underlätta betydligt. Om man skulle välja 12V så är det bara ett nytt omvandlarsteg på GPUn.

Men jag tvivlar på att det kommer att ske. Det är betydligt enklare och billigare att stoppa dit ett bättre kontakdon än att gå över till 48V matning (eller vilken annan spänning som helst utom 12V).

Permalänk
Medlem

Hoppar som vanligt in i slutet av allt

Oavsett så är det egentligen inte så många spännngar som används idag på en PC nätdel.
Det är +12 Volt och +3,3 Volt standbay. Möjligen att +5 Volt används ibland, men är nog rätt tveksamt.
Från början så var +12 Volt och -12 Volt främst för seriekommunikation RS232 (RS485 som är symetrisk).

Vi behöver egentligen en helt ny standard inte enbart gällande spänningar och effekt ifrån PC nätdelen, det gäller även hur en PC byggs. Menar inte nu som Asus dolda kablar där matning till GPU går via en dedikerad kontakt, det är mer en gimmik.

Ser verkligen inget hinder att en PC nätdel har kvar +3,3 Volt standbay, samt +12 Volt.
Utöver det så borde den även ha minst två separata spänningar som är konfigurerbara, man väljer som ex. 24/48 Volt och effekt via en handskakning. Varvid både PC nätdel och enhet (GPU eller något annat) kan bestämma högsta effekt, klarar nätdelen max 450 Watt då får GPU'n nöja sig med det även om den skulle vilja ha 600 Watt, som ex.

PciSig's 48V1x2 har om jag förstått det rätt 4 st sence där två verkar känna av 0 Volt och 48 Volt nivåerna i kontakten, vilket är bra, då man direkt får en kontroll över ohälsosamma spänningsfall, och får en möjlighet till att upptäcka många fel innan dom blir allvarliga.
Vet inte vad dom sista två sence är till för, däremot vore det rimligt att någon blir använd för handskakning.

Ser sen även att det vore bra med en ny standard gällande moderkort, där jag även kunde tänka mig att expansionsbussen redan sitter klar i chassit. Där man då kan stoppa i det man vill ha, en CPU modul, en GPU modul eller kanske två, och så vidare...

Eller kanske något helt annat

För monitorer så borde dom bryta med nuvarande standard och gå på en gemensam med fördelar från både HDMI och DP, och för alltid bli av ned DP's avsaknad av Plug n Play som egentligen är en allvarlig begränsning, där minsta miss/fnurra i signal renderar en svart monitor, som ex.
DP har många goda egenskaper, men inget blir starkare än dess svagaste länk...

Kanske även titta på möjligheten att bli av med dom värsta kabelnystan på skrivbordet...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!