SweClockers drop!

Spotify lanserar lossless-ljud - men drömläget kräver kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Härligt för dig att du inte hör skillnad, då är det ett lätt val. Lovar att det finns lika många som kör trådlöst som ”bryr sig om bra ljudkvalité” som inte märker någon skillnad.

Vad blir mest sant, din eller deras upplevelse?

Precis detta jag vänder mig emot, dessa personer kan kalla att du använder sladd för placebo, vad ska du göra för att bevisa motsatsen? Låta dem lyssna via din utrustning och de inte hör skillnad? Pricka in 100% på ett blindtest där om du gör ett enda fel faller hela ditt påstående?

Våra sinnen fungerar olika och vissa hör saker andra inte hör, gäller samma för smak, lukt, syn osv. Varför ska vi se ner på folk som har förmågan till något som du saknar, i detta fall höra skillnad på lossy vs lossless.

Grejen är att dom tekniska skillnaderna är extremt låga och jag har inte sett några tillförlitliga blindtestsprotokoll på någon som faktiskt kan plocka ut skillnaden mellan 320kbps OGG Vobris och lossless. Jag vet också hur extremt vanligt det är med alla dessa placebokickar i ljudvärlden, jag har själv kommit på mig själv med dom vilket var en väldigt upplysande upplevelse, så när någon kommer säger att dom hör stor skillnad på codecs, DACs, förstärkare, kablar etc så vet jag att jag ska ta det dom säger med en stor nypa salt.

Permalänk
Medlem

Har någon här kunnat aktivera det ännu?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Fan vad nice! Och ingen extra kostnad på det, galet bra!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Musikälskare

Hmm kanske dags att göra mig av med TIDAL

EDIT: Hittar inte inställningen på desktop klienten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hehe, får man se ifall det blir någon skillnad på Harman/Kardon-högtalarna i bilen via den inbyggda appen

One could wish.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inställningen finns varken i Android appen, pc eller mac klienteten för mig så har nog inte rullats ut ännu.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Härligt, alla som bryr sig om ljud kör ju trådat redan så det kravet är ju inga problem

Det beror på var man är någonstans. Är jag ute och går så låter mina trådlösa hörlurar mycket bättre då det inte skapas massa oljud från att sladden rör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Tyvärr gör det ingen skillnad där det för mig personligen spelar som mest roll.
Enheter som stödjer Spotify Connect.
Alla förstärkare, högtalera etc med denna funktion stödjer inte ens högsta inställningen som finns idag. Så till vida att den inte går att aktivera.
Kanske finns något nytt på marknaden eller något jag annars missat, men så var det när jag djupdök runt 2022.
Otroligt frustrerande, enda lösningen för mig blev att köra med en NUC kopplad optisk mot förstärkaren.

Det står i det länkade pressmeddelandet att det är tillgängligt och till och med rekommenderat att köras på Spotify Connect. De har också en video som visar hur du aktiverar funktionen.

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta funka när man connectar spotify till en enhet via spotify connect som jag tolkar inte är bluetooth men inte heller trådat? Kommer det att fungera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Tyvärr gör det ingen skillnad där det för mig personligen spelar som mest roll.
Enheter som stödjer Spotify Connect.
Alla förstärkare, högtalera etc med denna funktion stödjer inte ens högsta inställningen som finns idag. Så till vida att den inte går att aktivera.
Kanske finns något nytt på marknaden eller något jag annars missat, men så var det när jag djupdök runt 2022.
Otroligt frustrerande, enda lösningen för mig blev att köra med en NUC kopplad optisk mot förstärkaren.

Jag har precis samma erfarenhet, går inte att ställa ljudkvalitet på TV, förstärkare och liknande. Faktiskt svårt att få fram data om vilken ljudkvalitet man ens får på andra enheter än mobil och dator, vilket är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Hur kommer detta funka när man connectar spotify till en enhet via spotify connect som jag tolkar inte är bluetooth men inte heller trådat? Kommer det att fungera då?

Det ska fungera med Spotify Connect för då streamas ljudet direkt från Spotify till enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja precis, det är jättelätt eftersom det är långtifrån gränsen för vad våra ögon och hjärna kan uppfatta, medans skillnaden mellan lossy och lossless är så pass liten och nära våra örons och hjärnas gräns att det är mer jämförbart med skärmar på säg 600Hz och 2400Hz.
(Fast antaligen ännu högre, men svårt att jämföra helt dock eftersom skärmteknologin till skillnad från ljud fortfarande har låång väg att gå)

Aha, fattar vad du menar.

Skrivet av Gurrrra:

Grejen är att dom tekniska skillnaderna är extremt låga och jag har inte sett några tillförlitliga blindtestsprotokoll på någon som faktiskt kan plocka ut skillnaden mellan 320kbps OGG Vobris och lossless. Jag vet också hur extremt vanligt det är med alla dessa placebokickar i ljudvärlden, jag har själv kommit på mig själv med dom vilket var en väldigt upplysande upplevelse, så när någon kommer säger att dom hör stor skillnad på codecs, DACs, förstärkare, kablar etc så vet jag att jag ska ta det dom säger med en stor nypa salt.

Alltså, jag tappade hakan när min f.d. kollega flyttade ljud ut från inbyggda hörlursutgången på en MacBook till en DAC för 3000 kr kopplade mot ett par Genelec-högtalare. Det var musik på Tidal med deras högsta kvalité.

Detta kanske var så tydligt för att skillnaden mellan den enkla DAC:en i MacBook och den andra (Chord Electronics MOJO) är stor, men ändå – klar och tydlig skillnad som enbart berodde på DAC:en.

Detta var för sex år sen innan jag sargade mina öron lite, så vet inte hur stor skillnad jag märkt nu.
Men kanske snarare hade märkt ännu större skillnad nu då öronen är mindre känsliga för svaga ljud på vissa frekvenser. 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Låt mig välja rätt master istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Haha!
Undrar om den kan kompensera för mitt sargade inneröra med viss hörselnedsättning på vissa frekvenser och tinnitus? 😆

Så bra att du tar upp detta!

Vi har inte likadan hörsel allihop och det känns sällan som det tas med i diskussionen.
Vad som borde spela mest roll är om folk gjorde ett ordentligt hörseltest och sen få ljudutrustningen att anpassa uppspelningen efter audiogrammet. Kanske du inte behöver någon justering. Kanske behöver du.

Vet att det går att mata sin iPhone med ens audiogram och så blir uppspelningen anpassad efter det. Inget jag testat själv, men det låter smart. Kan tänka mig att många har lite lätt hörselnedsättning utan att veta om det. Framförallt om man utsätter sig för starkt och/eller långvarigt ljud över en viss volym utan att öronen får vila.

Du är inne på en viktig sak: att hörseln är individuell. Jag gick från spotify till deezer och sedermera till Tidal (som båda länge haft high def) Jag erkänner villigt att, inte minst pga. min högre ålder, faktiskt inte hör någon skillnad när jag gör det där testet på internet där de spelar upp i spotify-kvalité vs lossless. Men jag är övertygad om att det inte är så otroligt, som vissa (surt sa räven om rönnbären?) vill få det till, att det finns många människor som har hörseln i behåll och faktiskt kan höra skillnad.

Själv väljer jag inte streamingföretag baserat på ljudkvalitén, den är för mig likadan hos alla, utan dess algoritm som "förstår" känslan jag vill ha från en spellista som den förseslår för mig. Där är Spotify väldigt bra (iaf var den det för en 5-6 år sen då jag använde den senast), deezer var hyffsad, men Tidal matchade med råge spotify ur den aspekten. Enda skillnaden, och anledningen till att jag bytte öht, var att spotify blev för "bloated" med annat än musik.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tappade hakan när min f.d. kollega flyttade ljud ut från inbyggda hörlursutgången på en MacBook till en DAC för 3000 kr kopplade mot ett par Genelec-högtalare. Det var musik på Tidal med deras högsta kvalité.

Lät det bra eller lät det rätt?

Tidal vågar jag inte lita pga allt fejkande med MQA.

Lite som att göra HDR-bild utifrån en ensam JPEG-bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

MQA är utfasat. Om det är det till 100% vågar jag inte påstå men om trackers som RED & OPS godkänner rippar från Tidal (förbud mot MQA) så skulle jag säga att det med all säkerhet säger något.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/musik/tidal-stanger-ner-mq...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Det finns mycket nyttigt i det du säger, man ska definitivt tänka kritiskt kring hela ljudindustrin. Hur stora skillnader och exakt vilka komponenter gör skillnad är en annan diskussion.

Jag kan ibland omedvetet höra att det hi-hats, cymbaler och crash får en typ av digital distortion som lägger till som en blöt vass matta på hur trummorna ska låta. Detta händer alltså när jag inte sitter aktivt och försöker lyssna på skillnader. Det som då har hänt är att Deezer gått från Hifi (lossless) till HQ (320 kbps).

Skulle jag sätta det i ett blindtest 100%, troligen inte, kanske inte ens 50%, men i de låtar som problemet dyker upp vet ju jag vad jag hör 🤣 så när folk säger att det inte går att höra skillnad och allt är placebo så tycker jag personligen att man är trångsynt.

Frågan är ju hur många gånger Deezeer gått ner från hifi till HQ utan att du märkt nånting alls? För comfirmation bias är ju en grej det också. Och sen som du säger så kanske du inte skulle klara en blindtest ens 50%, vilket alltså betyder att du gissar till 100%. Jag har iaf läst för mycket genom åren för att kunna tro på så mycket annat än placebo när det gäller sånt här.

Aha, fattar vad du menar.

Detta kanske var så tydligt för att skillnaden mellan den enkla DAC:en i MacBook och den andra (Chord Electronics MOJO) är stor, men ändå – klar och tydlig skillnad som enbart berodde på DAC:en.

Detta var för sex år sen innan jag sargade mina öron lite, så vet inte hur stor skillnad jag märkt nu.
Men kanske snarare hade märkt ännu större skillnad nu då öronen är mindre känsliga för svaga ljud på vissa frekvenser. 🤔

Antar att ni lyssnade öppet, samt inte nivåmatchade nerå på decima? Då blir ju nämligen skillnaden garanterat större än vad den faktiskt är pga bias. Våra hjärnor är oerhört duktiga på att förstärka småsaker eller hitta på saker som inte ens är där så att göra öppna jämförelse mellan saker som på en tekniskt nivå är så gott som tekisnkt fulländade är väldigt risky och kan tyvärr inte ses som något annat än anektdoter

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skrivet av Wiitex:

MQA är utfasat. Om det är det till 100% vågar jag inte påstå men om trackers som RED & OPS godkänner rippar från Tidal (förbud mot MQA) så skulle jag säga att det med all säkerhet säger något.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/musik/tidal-stanger-ner-mq...

Ja precis, de kör ju FLAC numera.

Men ja, MQA verkar vara skumma grejer både sett till vad det faktiskt är och särskilt sett till hur det marknadsfördes.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Frågan är ju hur många gånger Deezeer gått ner från hifi till HQ utan att du märkt nånting alls? För comfirmation bias är ju en grej det också. Och sen som du säger så kanske du inte skulle klara en blindtest ens 50%, vilket alltså betyder att du gissar till 100%. Jag har iaf läst för mycket genom åren för att kunna tro på så mycket annat än placebo när det gäller sånt här.

Antar att ni lyssnade öppet, samt inte nivåmatchade nerå på decima? Då blir ju nämligen skillnaden garanterat större än vad den faktiskt är pga bias. Våra hjärnor är oerhört duktiga på att förstärka småsaker eller hitta på saker som inte ens är där så att göra öppna jämförelse mellan saker som på en tekniskt nivå är så gott som tekisnkt fulländade är väldigt risky och kan tyvärr inte ses som något annat än anektdoter

Jag ger upp, du är uppenbarligen bestämd att det endast kan förhålla sig så att jag lurar mig själv och jag kan inte få dig att tro på annat så nog om OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja precis, de kör ju FLAC numera.

Men ja, MQA verkar vara skumma grejer både sett till vad det faktiskt är och särskilt sett till hur det marknadsfördes.

Givet begränsningarna i vilka enheter som tilläts göra vad är min bild att det främsta syftet var att kunna ta in licensavgifter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag ger upp, du är uppenbarligen bestämd att det endast kan förhålla sig så att jag lurar mig själv och jag kan inte få dig att tro på annat så nog om OT.

Ja det är samma visa varje gång tyvärr, folk skriker "jag vet vad jag hör!!" även fast dom inte förstår hela sanningen. Dom tekniska skillnaderna ÄR skitsmå, och våra hjärnor ÄR lättlurade. Det är ett faktum vare sig du vill eller inte. Gör ett blindtest, posta protokollet som visar att du har minst 9/10 rätt och jag kan börja tro på vad du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Viktigt att lagra sin FLAC på en SSD i audiofil-klass också - annars låter det inte lika bra.

Vid första anblicken ser det ut som en bluff.
Är det verkligen en seriös produkt och ger den verkligen bättre ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det är samma visa varje gång tyvärr, folk skriker "jag vet vad jag hör!!" även fast dom inte förstår hela sanningen. Dom tekniska skillnaderna ÄR skitsmå, och våra hjärnor ÄR lättlurade. Det är ett faktum vare sig du vill eller inte. Gör ett blindtest, posta protokollet som visar att du har minst 9/10 rätt och jag kan börja tro på vad du säger.

Jag tycker att det har gått väldigt långt i religiositeten åt andra hållet när man ägnar sig åt att argumentera emot förlustfria format o dyl. Räcker det inte att gaffla om kablar, hifi-möss, shaktistenar, kabelhållare, magiska nätverksmojänger osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Vid första anblicken ser det ut som en bluff.
Är det verkligen en seriös produkt och ger den verkligen bättre ljud?

Den är nog "seriös" ja, men några ljudliga skillnader ger den garanterat inte. Men det finns säkert folk som köper och svär sig vid att dom samt frugan i köket hör tydliga skillnader. Som sagt, placebokickar, synd bara att det finns folk som tjänar pengar på sånt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag förstår hur hjärnan funkar och hur lätt vi lurar oss själva. Misstaget du gör är att du antar att jag vill höra skillnad, det vill jag inte. Eller att jag är ledsen för att jag skulle kunna ha fel, det är jag inte.

Jag är dessutom öppen för att jag inte kan bevisa vad jag hör och förstår att du inte vill tro på det. Du är däremot hellbent på att det bara kan förhålla sig på ett sätt och det testet du anser är mest vetenskapligt är den som kan få dig att tänka annorlunda.

Så som det ser ut idag så har du rätt, för jag kan inte vetenskapligt bevisa för dig något annat. En dag kanske vi kan mäta vad folk hör på ett annat vetenskapligt sätt och då kanske vi kan återuppta diskussionen. Hoppas du är öppen för en sådan framtid och kan då krypa till korset.

Fram till dess, gratulerar 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du är väldigt kategorisk av någon anledning. Är det för att DU och de flesta inte hör någon skillnad? du tror alltså att det inte finns någon chans att vissa faktiskt kan höra skillnad särskilt om de använder kvalitetshörlurar/högtalare? Som jag nämnt tidigare i tråden så kan jag inte vid blindtest på nätet höra skillnad, men jag tror däremot inte att alla har samma något nersatta hörsel som jag har.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Caoz:

Så som det ser ut idag så har du rätt, för jag kan inte vetenskapligt bevisa för dig något annat. En dag kanske vi kan mäta vad folk hör på ett annat vetenskapligt sätt och då kanske vi kan återuppta diskussionen. Hoppas du är öppen för en sådan framtid och kan då krypa till korset.

Det kan vi definitivt göra idag, med ABX-tester.
T ex så finns Lacinato ABX/Shootout-er som är gratis.
Det man behöver göra själv är att konvertera filerna till de format man vill testa, förslagsvis då att man tar en FLAC och konverterar till t ex MP3.
Sen är det bara dra in dem, se till att volymen är lika med gain match, och börja köra. När man kört åtminstone 10 trails, gärna fler, avslutar man och kollar statistiken. Den beräknar sannolikheten att du faktiskt hör skillnad.

Resultatet ser ut t ex såhär:

Citat:

Completed trials: 26
Number correct: 12 (46.153847%)
Confidence that your results are better than chance: 0.2785985469818115 (27.859854698181152%)

Eller såhär när man tydligt märker skillnad:

Citat:

Completed trials: 7
Number correct: 7 (100.0%)
Confidence that your results are better than chance: 0.9921875 (99.21875%)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det beror på var man är någonstans. Är jag ute och går så låter mina trådlösa hörlurar mycket bättre då det inte skapas massa oljud från att sladden rör sig.

Det löstes ju för årtionden sen med t.ex ett klipp på kabeln

Tränar alltid med IEM på sladd och inte haft såna problem på minst tio år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Frågan är ju hur många gånger Deezeer gått ner från hifi till HQ utan att du märkt nånting alls?

Fast det är ju bara halva sanningen: frågan är ju också hur ofta han trott den gått till HQ men inte gjort det.
Om när han väl tycker den gått ner i kvalitet faktiskt så gott som alltid har gjort det, så kan jag tycka det ju ändå bekräftar att han hör skillnad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alltid samma skribenter som dryftar att det inte är någon hörbar skillnad på MP3 och lossless, det är ju placebo! Nu när det rullas ut helt gratis, visst kommer ni fortsätta med MP3 - eller Ogg Vorbis?

skiljeteckensfel