Muskampen 2025: Segraren korad!

Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Kul å höra men aj, tråkigt att du råkat ut för det där. Har hitintills 17st spel från Temu och aldrig haft något problem, alla var inplastade/förseglade och kasetten var självklart i. Har hört skräckhistorier om det där med att fodralet är tomt, men varken jag eller två av mina vänner eller min syrra råkat ut för.
Jag köper Switch 1 och 2 spel främst från säljaren/affären "Player Zone", du kan säkert se ett dussin av mina recensioner där med bilder. Den säljaren är sjukt pålitlig och har i princip bara positiva omdömen. Oftast bästa priser också.

Skulle du mot all förmodan få ett tomt fodral från Temu så får du 100% pengarna tillbaka. Temu har komiskt nog kanske bättre returrätt+full återbetalning än Amazon. Helt sjukt egentligen. Har så många vänner som ibland fått fel vara, fel storlek eller tom en öppnad/använd vara och då har de alltid fått pengarna tillbaka. Med anledning av detta handlar jag oftast spel på Temu istället för AliExpress, för där slipper man förhandla om "partial refund" som du tyvärr bara gick.
Dessutom behöver man på Temu nästan aldrig skicka tillbaka en vara efter en refund. De där returerna hamnar ändå på nån soptipp så 9 av 10 fall får du behålla vad det än är.

Hursomhelst, butikerna på Temu som är bäst och pålitliga:
Player Zone och Jasmine

Jag har köpt som sagt 17 spel där nu, plus 2st original Pro kontroller, original charging grips, 2 par extra Switch 2 Joy cons mm och allt är sprillans nytt. Pro controller betalade jag knappt 150kr styck för med credit back. Nån vecka sen beställde jag också en original Pro 2 kontroller från Player Zone (förmodligen samma butik du handlat från) och jag kan garantera dig att vi båda blir nöjda. Den dyker upp nästa vecka, dock är jag på jobb utomlands då, så du får rapportera hur det gått!

När det gäller AliExpress så har jag handlat jäkla massa saker där men inte spel förutom ett nu. Mitt första som jag beställde senast i förrgår var Mario vs Donkey Kong. Fick det för 27 dollar, alltså typ 270kr. Helt ok pris, efter coupon och massa coin discount. Får se hur det går, men jag är inte orolig.

För att få de bästa priserna på AliExpress så bör man regelbundet samla coins, och sen när man har minst några tusen coins så kan man få sinnessjuka rabatter med coins. Typ 70-90% off priset. Har handlat sjuhelsikes med prylar där, leksaker, fejk-Lego mm och allt har alltid kommit fram och aldrig några problem. Så det är lite som ett lotteri där kanske 1 av 20 paket det blir knas med. Jag kanske har världens tur men klarat mig än så länge.

Hursomhelst, Tenu är bättre för Switch spel och tillbehör. Och med claimcredit blir det definitivt billigare. Man kan praktiskt taget handla ett eller två spel i veckan för 220-250kr styck, ibland ännu mindre när de kostar 500kr innan credit back, då kan man slänga in massa andra tillbehör i beställningen och få allt, inklusive spelet för 220kr typ.

Jag vet att det alltid finns en risk med att handla från Kina, men de flesta (turligt nog kanske) har inte riktigt förstått hur sjukt billigt man kan få grejer där, såsom Switch spel samt annat kul.
Och på Temu är det noll risk. Blir det knas så är det pengarna tillbaka.

Ser fram emot att höra hur det går!

Hehe, Kirby spelet utan kassett är faktiskt just ifrån Player Zone 😅

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid har ni att spela egentligen som köper 17+ spel? Det tar mig 9-12 mån att klara ett längre spel (Zelda, Xenoblade, Baldurs Gate osv). Köper hellre lokalt eller på e-shop i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlackyKun:

Hehe, Kirby spelet utan kassett är faktiskt just ifrån Player Zone 😅

Låter jäkla konstigt. Var plasten bruten? Jag misstänker att det kan ha hänt "på vägen" i så fall. Jag kan verkligen inte förstå hur i princip alla får sina spel som vanligt, sen händer detta. Har väldigt svårt å tro att säljaren/butiken försöker lura en random kund då och då. Ger honom absolut ingenting. De vet att man alltid kan få en full refund, plus ett dåligt omdöme. Jag misstänker detta händer i distributionen.

Skrivet av doomas:

Hur mycket tid har ni att spela egentligen som köper 17+ spel? Det tar mig 9-12 mån att klara ett längre spel (Zelda, Xenoblade, Baldurs Gate osv). Köper hellre lokalt eller på e-shop i så fall.

Nja jag spelar lite då och då. Men jag har en son som spelar mycket. Plus en till son som snart är stor nog att börja testa spel Tycker det är kul att ha ett större bibliotek och alltid något att välja på, framförallt till barnen men även mig själv.

Väljer dock bara att köpa spel jag och sonen är intresserade av, i de flesta fall Nintendos egna titlar, alla Mario spelen, alla Zelda, Kirby, Luigi, Donkey Kong osv förutom några få undantag som Sonic. Det mesta andra spelas ändå bättre på PC eller Steam Deck.

Hade aldrig köpt så mycket spel om det inte vore billigt. Nära hälften av de spelen vi har är köpta lokalt, begagnade från Blocket eller Marketplace. Oftast 200-250kr styck. Resten från Kina, som sagt. Sen blir det lite spel från eshop också, dock bara när de reas. Jag har varit en PC gamer hela livet, sen C64 tiden. Har aldrig behövt lägga stora pengar per spel och Nintendo Switch ska inte behöva bli ett undantag.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Låter jäkla konstigt. Var plasten bruten? Jag misstänker att det kan ha hänt "på vägen" i så fall. Jag kan verkligen inte förstå hur i princip alla får sina spel som vanligt, sen händer detta. Har väldigt svårt å tro att säljaren/butiken försöker lura en random kund då och då. Ger honom absolut ingenting. De vet att man alltid kan få en full refund, plus ett dåligt omdöme. Jag misstänker detta händer i distributionen.

Nja jag spelar lite då och då. Men jag har en son som spelar mycket. Plus en till son som snart är stor nog att börja testa spel Tycker det är kul att ha ett större bibliotek och alltid något att välja på, framförallt till barnen men även mig själv.

Väljer dock bara att köpa spel jag och sonen är intresserade av, i de flesta fall Nintendos egna titlar, alla Mario spelen, alla Zelda, Kirby, Luigi, Donkey Kong osv förutom några få undantag som Sonic. Det mesta andra spelas ändå bättre på PC eller Steam Deck.

Hade aldrig köpt så mycket spel om det inte vore billigt. Nära hälften av de spelen vi har är köpta lokalt, begagnade från Blocket eller Marketplace. Oftast 200-250kr styck. Resten från Kina, som sagt. Sen blir det lite spel från eshop också, dock bara när de reas. Jag har varit en PC gamer hela livet, sen C64 tiden. Har aldrig behövt lägga stora pengar per spel och Nintendo Switch ska inte behöva bli ett undantag.

Kanske?

Den var inte i originalplast i alla fall...

Edit: Temu godkände "returen" 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Innan jag fick mitt andra barn blev det ca 1000 timmar per år. Nu är jag nog tyvärr nere på runt 200. Men framtiden är ljus.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Kirby and the Forgotten Land receives a bespoke Switch 2 Edition, dramatically improving image quality while doubling frame-rate. There's also new content too, presumably beyond the technical capabilities of the last-gen hardware. So, what do you get for the upgrade fee? Tom has some answers for you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Ett dygn har 24 timmar.
Ett jobb är typiskt 8 timmar + lunch + restid. Så säg 10 timmar totalt.
Kring 14 timmar kvar, genomsnittspersonen får väl kring 6 timmar sömn så om vi drar bort det, så har man 8 timmar kvar av dygnet. Det är mycket tid att spendera med ex familj och hobby eller nöjen under en vardag. Handlar om hur man prioriterar sin dag och dess tid. Många som har familj och jobb får in mycket speltid ändå. Har man barn med spelintresse kan man också spela tillsammans och eller turas om. Ta sig igenom ett spel tillsammans på samma save exempelvis.

Permalänk
Medlem

Webhallens veckorea

Super Mario RPG (Switch)
299 kr
https://www.webhallen.com/se/product/362687-Super-Mario-RPG-S...

Mario vs. Donkey Kong (Switch)
449 kr
https://www.webhallen.com/se/product/365021-Mario-vs-Donkey-K...

Paper Mario: The Thousand-Year Door (Switch)
499 kr
https://www.webhallen.com/se/product/365023-Paper-Mario-The-T...

Permalänk
Medlem

UK Charts: Mario Kart World Takes The Lead While Cronos Sees Weak Sales On Switch 2
https://www.nintendolife.com/news/2025/09/uk-charts-mario-kar...

Det här finner jag rätt underligt, att Mario Kart World nr 1 i fysisk försäljning i UK.
Nintendo gick ju ut med att 97% av alla sålda Switch 2 var bundle med MKW.

Permalänk
Medlem

Antingen räknar dom med de bundlade MKW eller så säljs det väldigt lite spel då

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det säljs väldigt få fysiska spel. Är väl bara Bonanza som släppts i sommar som är ”nytt” och lika intressant som MKW. Dom andra är bara uppgraderingar på tidigare spel. Split fiction, CB2077, Hogwards mm är äldre spel som dom flesta redan spelar på andra plattformar och verkligen inte bästa plattformen att spela det på.
Kan mycket väl tänka mig att mario world fortfarande är i topp trots få obundlade konsoler.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Webhallens veckorea

Super Mario RPG (Switch)
299 kr
https://www.webhallen.com/se/product/362687-Super-Mario-RPG-S...

...

Tack för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tror faktiskt det säljs väldigt få fysiska spel. Är väl bara Bonanza som släppts i sommar som är ”nytt” och lika intressant som MKW. Dom andra är bara uppgraderingar på tidigare spel. Split fiction, CB2077, Hogwards mm är äldre spel som dom flesta redan spelar på andra plattformar och verkligen inte bästa plattformen att spela det på.
Kan mycket väl tänka mig att mario world fortfarande är i topp trots få obundlade konsoler.

På tal om det så har CP2077 tydligen sålt 75% fysiskt på Switch 2, väldigt stor andel.

Permalänk
Medlem

Star Wars Outlaws – Patch 1
Our first patch has just been deployed on Nintendo Switch 2. This Title Update includes a range of fixes including clearer visuals when moving quickly through the world or using binoculars, user interface updates and performance improvements. You can find the complete list of changes below.
https://www.ubisoft.com/en-gb/game/star-wars/outlaws/news-upd...

Permalänk
Konsolgrävare

1 timma lång Nintendo Direct, Fredag 12 September 15:00

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

<Uppladdad bildlänk>

Länk till Nintendo UK på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=tpso9KkjylY

Spännande blir det, jag har ingen koll på rykteskarusellen den här gången.

Tillägg: vågar man hoppas på Xenoblade-patchar för Switch 2..?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad man ska tycka om dagens presentation. Många intressanta spel och så men känns som priserna börjar bli galna.

779 kr för Galaxy 1 + 2 och de vill ha 450 kr st om man köper de separat. Och då verkar de inte ens ha Switch 2 uppgraderingar, förmodligen 1080p/60 på båda. 229 kr för en DLC till Bananza som precis släpptes för typ 800 spänn. De visade också en betald DLC till Pokémon ZA innan spelet ens släppts.

Blir nog köp av Metroid någon gång men annars avvaktar jag nog.

Edit- Läste att Galaxy spelen skulle få 4k res bump, hoppas det gäller 3D all-stars versionen med isåfall...

Permalänk
Medlem

Super Mario Galaxy 1 + 2 (Switch 1)
799 kr
https://www.webhallen.com/se/product/389845-Super-Mario-Galax...

Lite väl magstarkt...
Stod inget om att den var limited som All Stars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Lite väl magstarkt...
Stod inget om att den var limited som All Stars?

Nix, ska ej vara limited från vad jag sett. De var rätt tydliga förra gången men inget sagt nu. Jag äger All-Stars där första galaxy ingår. Hoppas verkligen även den versionen får 4k uppdatering. Riktigt dåligt annars...

Även detta var lite magstarkt tycker jag:

Någon som ska plocka hem?

Permalänk
Medlem

Donkey Kong Bananza: DK Island and Emerald Rush First Hands-On Impressions
https://www.ign.com/articles/donkey-kong-bananza-dk-island-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vet inte vad man ska tycka om dagens presentation. Många intressanta spel och så men känns som priserna börjar bli galna.

779 kr för Galaxy 1 + 2 och de vill ha 450 kr st om man köper de separat. Och då verkar de inte ens ha Switch 2 uppgraderingar, förmodligen 1080p/60 på båda. 229 kr för en DLC till Bananza som precis släpptes för typ 800 spänn. De visade också en betald DLC till Pokémon ZA innan spelet ens släppts.

Blir nog köp av Metroid någon gång men annars avvaktar jag nog.

Edit- Läste att Galaxy spelen skulle få 4k res bump, hoppas det gäller 3D all-stars versionen med isåfall...

Av någon outgrundlig anledning så är det väldigt känsligt att prata priser i samma mening som Nintendo. Allt är tydligen "OK" om du frågar fansen.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Om de planerar att släppa en film kring temat Galaxy, så lär de väl ha något nytt Galaxy på G.
De lär väl släppa en enhanced version i samband med filmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om de planerar att släppa en film kring temat Galaxy, så lär de väl ha något nytt Galaxy på G.
De lär väl släppa en enhanced version i samband med filmen...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Av någon outgrundlig anledning så är det väldigt känsligt att prata priser i samma mening som Nintendo. Allt är tydligen "OK" om du frågar fansen.

Brand Loyalty. Folk som haft nintendo spel och dess konsoller sedan barndom är idag vuxna manbabies som spelar barnspel i 40-50 års åldern (inget FEL med det, men sättet många beter sig på bla youtube och reddit får magsyran att åka upp i halsen) och kommer därefter försvara prissättningen. I sverige kostar ju en Switch 2 mer än en PS5. Och spelen mer än något annat. Nintendo har aldrig rea på sina egna spel heller. Dagens Nintendo är inte den Nintendo de växte upp med, men det kanske de är omedvetna om, eller så kallade pure Coping mechanism.

Var det inte någon intervju med Reggie för ett par år sedan och även han nämnde att Nintendo har förändrats, i en negativ mening?

Permalänk
Medlem

Inet har lagt upp Switch 2 versionen av Super Mario Galaxy 1+2!

https://www.inet.se/produkt/6612610/super-mario-galaxy-super-...

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Inet har lagt upp Switch 2 versionen av Super Mario Galaxy 1+2!

https://www.inet.se/produkt/6612610/super-mario-galaxy-super-...

Hmm nästan lite udda. Inte sett någon annan lägga ut en Switch 2 version. Från presentationen lät det som en Switch 2 patch bara, typ som Odyssey fick. Och Inet har inte lagt ut en Switch 1 version på sin sida. Tror nästan de gjort fel bara.

Permalänk
Medlem

Beställde Metroid Prime 4 hos Retrospelbutiken precis för 749kr.
Ser verkligen fram mot att få spela, man har ju väntat många år nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Beställde Metroid Prime 4 hos Retrospelbutiken precis för 749kr.
Ser verkligen fram mot att få spela, man har ju väntat många år nu
Billigare hos andra återförsäljare, t.ex. inet 699kr, valde retro då jag har en del rabatt där fortfarande.

Den på Inet du länkat är Switch 1 versionen, då behöver man köpa till upgrade pack för typ 110 kr tror jag. Så du kom billigare undan ändå

Retro har dock SW1 versionen för 569 kr så det är nog billigaste alternativet (totalt 679 typ + frakt). Det eller att köpa såna game vouchers på eShop där man kan välja Prime, tror det blir ungefär samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Har lite omvända uppfattningen. Har ju ofta varit klagomål på att nintendo aldrig sänkte priserna på sina switch-spel, samt en stor del av switch2-diskussionen har varit just priset på spelen.

Och jag håller med, switch 2-spelen är imo i överkant vad jag vill ge för ett spel, så jag lär inte köpa alls lika många spel till 2an som ettan.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Den på Inet du länkat är Switch 1 versionen, då behöver man köpa till upgrade pack för typ 110 kr tror jag. Så du kom billigare undan ändå

Retro har dock SW1 versionen för 569 kr så det är nog billigaste alternativet. Det eller att köpa såna game vouchers på eShop där man kan välja Prime.

Aha, det missade jag, tar bort den länken.
Nu är ju priser höga för dessa Switch 2 spel men då känns väl 749kr "bättre" då
Minns 2017 när Nintendo visade teaser för Metroid Prime 4 runt den tiden då Switch 1 släpptes, man har ju väntat ett tag och kan ju tyvärr erkänna att jag kunnat betala mer utan att tveka.