Första datorbygget på många är. hur placera fläktar??

Permalänk

Första datorbygget på många är. hur placera fläktar??

Hej
Köpt ett corsair 3500x

Sitter tre fläktar i från början som på bilden. Men jag köpte 3 extra fläktar utöver dem. Ska montera ihop datorn i helgen men funderade på hur man ska placera resterande 3 fläktar bäst i chassit?? Sist jag byggde dator för över 10-15år sen så hade man inte en massa extra fläktar i hela chassit så detta är nytt för mig.. Därav ber jag om hjälp. Ska man ha någon fläkt som suger in luft och någon som blåser ut luft ur chassit? Hur vet man om fläkten gör det ena eller andra? Går det bara vända dem eller hur funkar det?? Och var bör jag placera dem som sagt för bäst luftflöde?
Låter som världens noob men har byggt dator förr så vet hur man gör det men just hela den här grejen med typ 27 fläktar i chassin har jag inte koll på 😆😅😅

Permalänk
Skrivet av NinjaDude85:

Hej
Köpt ett corsair 3500x<Uppladdad bildlänk>

Sitter tre fläktar i från början som på bilden. Men jag köpte 3 extra fläktar utöver dem. Ska montera ihop datorn i helgen men funderade på hur man ska placera resterande 3 fläktar bäst i chassit?? Sist jag byggde dator för över 10-15år sen så hade man inte en massa extra fläktar i hela chassit så detta är nytt för mig.. Därav ber jag om hjälp. Ska man ha någon fläkt som suger in luft och någon som blåser ut luft ur chassit? Hur vet man om fläkten gör det ena eller andra? Går det bara vända dem eller hur funkar det?? Och var bör jag placera dem som sagt för bäst luftflöde?
Låter som världens noob men har byggt dator förr så vet hur man gör det men just hela den här grejen med typ 27 fläktar i chassin har jag inte koll på 😆😅😅

Fläktar / Fläktplatser
Fläktplatser bak
1 st 120mm
Fläktplatser topp
2 st 140mm eller 3 st 120mm
Fläktplatser sidan
Fläktplatser botten
1 st 140mm eller 3 st 120mm

https://www.inet.se/produkt/6906439/corsair-3500x-tg-vit

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Först och främst; varför har du köpt en massa extra fläktar om du inte vet om/hur/varför du ev behöver dem?

Luftflödets riktning brukar vara mot det håll som klisterlappen som anger t.ex. hur många V och A fläkten behöver sitter på. Det har dock börjat bli populärt med "reversed fanblade" fläktar pga att det är snyggare estetiskt om man inte ser ovan nämnd klisterlapp i de fall man vill ha fläkten monterad på andra hållet, men ändå få luftflöde i "rätt" önskad riktning.

Insug/utblås; oftast brukar positivt tryck i chassit vara rekommenderat då det kan minska mängden damm som ev letar sig in i springor, dvs att man har mer luft som sugs in mot vad som blåses ut. Störst påverkan är antal fläktar och riktning som de är monterade, men beroende på vilka fläktar man kör som utblås resp insug så kan också modell vara avgörande då det kan skilja hur mycket luft olika märken och modeller kan skyffla. T.ex. så kan 3 st 120mm fläktar av en viss modell ev skyffla mindre luft än 2 st 140mm fläktar av en annan modell.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Fysik: Varm luft stiger, kall luft sjunker. Utblås uppåt, inblås nere.
Men om, och det är ett stort OM, du inte städar golvet ofta så bör inga insug vara i botten(d.v.s suga nerifrån). Helst ska datorn stå minimum 50cm över golvet. Robotdammsugare gör att du inte behöver rengöra fläktar ock kylare lika ofta(egen erfarenhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Fysik: Varm luft stiger, kall luft sjunker.

Detta är helt irrelevant när en fläkt är inblandat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Se till att du har lika många eller fler fläktar som blåser in än de som blåser ut, och att fläktarna jobbar åt samma håll. Ex botten->toppen. Fram->Bak
Ibland finns en liten pil på utsidan av fläktens ram som visar åt vilket håll den blåser.
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/blogs/what...
Här finns en guide att begrunda.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Mer kapacitet in än ut så slipper man få in damm via andra ställen

Större fläktar har mer kapacitet än små

Radiatorer gör sig bäst på utluft så de inte värmer upp hela lådan, men är inte kritiskt och gör ganska liten skillnad egentligen

Fläktar kan inte rikta insug, bara sitt utblås, så om man vill rikta sitt luftflöde får man planera rätt

Permalänk
Medlem

Har man fläktar i top som blåser ut ska man ta bort de om de sitter innan cpu kylaren då de kommer suga ut kall luft.

Annars är det bästa att om man har fläktar i top så montera den närmast fronten så den blåser in.

Kolla denna video med rök så man ser flödet i ett chassi.

Permalänk
Medlem

Jag antar att dom 3 som sitter där är insug.

Då hade jag satt 2st i toppen, längst bak som suger ut samt en längst upp/längst bak som suger ut så du får optimalt luftflöde.

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha för CPU/GPU ? Vilken CPU kylare?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaDude85:

Hej

Du sätter 2 fläktar på psu"buren" riktade uppåt & en bak för utsug.

Såhär ser det ut i mitt Frame 5000D.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Även fast effekten att varm luft stiger och kall sjunker inte är så relevant i ett så litet utrymme som ett datorchassi, så har jag valt att ha 4 insugsfläktar i botten och 4 utblås i övre halvan av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Heeeeeeelt irrelevant är det väl ändå inte?

Oavsett vad det gäller så finns alltid vinster i att samarbeta med fysikens lagar istället för att motarbeta dem.

Att sträva efter grundkonceptet med att ta in kall luft lågt i ena ändan på chassiet och blåsa ut varm luft högt i andra ändan är sund logik.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Kanske lite ot men jag försöker jaga bra flöde i ett chassi.

Jag bygger nu ett matx bygge där jag kapat bort det mesta av metall från chassit som är ivägen för fläktarna luftflöde.

Jag har även kapat upp plåten som skiljer gpu och psu i botten av chassit och ska se vilka förbättringar/ försämringar det ger.

Så gpu kan suga i sig mer kall-luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Heeeeeeelt irrelevant är det väl ändå inte?

Oavsett vad det gäller så finns alltid vinster i att samarbeta med fysikens lagar istället för att motarbeta dem.

Att sträva efter grundkonceptet med att ta in kall luft lågt i ena ändan på chassiet och blåsa ut varm luft högt i andra ändan är sund logik.

Jo, luftflödet från fläktarna eliminerar helt effekten av konvektion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Fläktar / Fläktplatser
Fläktplatser bak
1 st 120mm
Fläktplatser topp
Fläktplatser sidan
Fläktplatser botten
1 st 140mm eller 3 st 120mm

https://www.inet.se/produkt/6906439/corsair-3500x-tg-vit

Skrivet av shugge:

Först och främst; varför har du köpt en massa extra fläktar om du inte vet om/hur/varför du ev behöver dem?

Luftflödets riktning brukar vara mot det håll som klisterlappen som anger t.ex. hur många V och A fläkten behöver sitter på. Det har dock börjat bli populärt med "reversed fanblade" fläktar pga att det är snyggare estetiskt om man inte ser ovan nämnd klisterlapp i de fall man vill ha fläkten monterad på andra hållet, men ändå få luftflöde i "rätt" önskad riktning.

Insug/utblås; oftast brukar positivt tryck i chassit vara rekommenderat då det kan minska mängden damm som ev letar sig in i springor, dvs att man har mer luft som sugs in mot vad som blåses ut. Störst påverkan är antal fläktar och riktning som de är monterade, men beroende på vilka fläktar man kör som utblås resp insug så kan också modell vara avgörande då det kan skilja hur mycket luft olika märken och modeller kan skyffla. T.ex. så kan 3 st 120mm fläktar av en viss modell ev skyffla mindre luft än 2 st 140mm fläktar av en annan modell.

Skrivet av Drickz:

Se till att du har lika många eller fler fläktar som blåser in än de som blåser ut, och att fläktarna jobbar åt samma håll. Ex botten->toppen. Fram->Bak
Ibland finns en liten pil på utsidan av fläktens ram som visar åt vilket håll den blåser.
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/blogs/what...
Här finns en guide att begrunda.

Bra info!

Skrivet av shugge:

Nja, att varm luft stiger påverkar, men det är högst marginellt.

Skrivet av medbor:

Mer kapacitet in än ut så slipper man få in damm via andra ställen

Större fläktar har mer kapacitet än små

Radiatorer gör sig bäst på utluft så de inte värmer upp hela lådan, men är inte kritiskt och gör ganska liten skillnad egentligen

Fläktar kan inte rikta insug, bara sitt utblås, så om man vill rikta sitt luftflöde får man planera rätt

Det spelar ingen roll om det blåses ut eller drar in luft genom en radiator, men om man drar luft genom en radiator eller ett dammfilter så minskas fläktarnas flöde med cirka 50%, så fläktar som drar luft genom både ock, flyttar bara 25% så mycket luft.

Skrivet av Jubas:

Har man fläktar i top som blåser ut ska man ta bort de om de sitter innan cpu kylaren då de kommer suga ut kall luft.

Annars är det bästa att om man har fläktar i top så montera den närmast fronten så den blåser in.

Kolla denna video med rök så man ser flödet i ett chassi.
https://youtu.be/kdFQL3t5rmQ?si=iXQi2m9VQByzovgm

Det där är väldigt beroende av flera antaganden, chassit i klippet har fläktar i fronten, inte på sidan fram som TS.

Skrivet av HiGrip:

Jag antar att dom 3 som sitter där är insug.

Då hade jag satt 2st i toppen, längst bak som suger ut samt en längst upp/längst bak som suger ut så du får optimalt luftflöde.

Det blir verkligen inte optimalt, det kommer ge ett negativt tryck i lådan och viss luft kommer smita rakt igenom.

Skrivet av NinjaDude85:

Hej

Fläktarna som följer med lådan är omvända så att dom suger in luft. Den luften kommer dock att filtreras av gallret och sedan behöva svänga 90 grader, så jag skulle bara räkna dom som 1 insugsfläkt för tryckbalansen. dvs 1 fläkt där bak kommer ge dig neutralt lufttryck, vilket är bra, så frågan är var du ska sätta de sista 2.
Jag tror 1 fläkt i botten fram och en i toppen bak vore klokt, men dom är egentligen ganska onödiga rent praktiskt.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det finns tester och illustrationer på att konvektion inte spelar någon roll när fläktar är med i bilden.

Googla "does convecion matter in a pc".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det så enkelt att konvektion inte spelar ett dyft roll då du mekaniskt med hjälp av en fläkt alltid kan motverka det hela. Med då kanske med baksidan att fläkten drar 0.0001watt mer om den jobbar emot konvektion eller tvärt om.

Så länge du inte kör dina fläktar i 100% så kan inte konvektion påverka. Då fläkten alltid kan öva i varvtal för att kompensera genom att använda mera energi för att motverka det hela....

Återigen. TS har inte sagtt vilka GPU / CPU eller typ av CPU kylning hen har... vilket är ytterst relevant.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Kanske lite ot men jag försöker jaga bra flöde i ett chassi.

Jag bygger nu ett matx bygge där jag kapat bort det mesta av metall från chassit som är ivägen för fläktarna luftflöde.

Jag har även kapat upp plåten som skiljer gpu och psu i botten av chassit och ska se vilka förbättringar/ försämringar det ger.

Så gpu kan suga i sig mer kall-luft

<Uppladdad bildlänk>

Av bilden att döma så får ju inte direkt GPUn något mer luftflöde genom att ta bort PSU skyddet som du gjort. Framfläktarna hade ändå gjort samma jobb oavsett. Du kanske märker av någon grad som mest i temperaturs skillnad, annars är det tyvärr mycket jobb för lite vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bra info!

Det spelar ingen roll om det blåses ut eller drar in luft genom en radiator, men om man drar luft genom en radiator eller ett dammfilter så minskas fläktarnas flöde med cirka 50%, så fläktar som drar luft genom både ock, flyttar bara 25% så mycket luft.

Det där är väldigt beroende av flera antaganden, chassit i klippet har fläktar i fronten, inte på sidan fram som TS.

Det blir verkligen inte optimalt, det kommer ge ett negativt tryck i lådan och viss luft kommer smita rakt igenom.

Fläktarna som följer med lådan är omvända så att dom suger in luft. Den luften kommer dock att filtreras av gallret och sedan behöva svänga 90 grader, så jag skulle bara räkna dom som 1 insugsfläkt för tryckbalansen. dvs 1 fläkt där bak kommer ge dig neutralt lufttryck, vilket är bra, så frågan är var du ska sätta de sista 2.
Jag tror 1 fläkt i botten fram och en i toppen bak vore klokt, men dom är egentligen ganska onödiga rent praktiskt.

Alltså.. du får tänka på helheten!

Han har förmodligen en GPU som suger ut luft från front/mid av chassit samt en CPU-kylare som suger ut luft från mitten av chassit och bak.

Den mesta av värmen finns i bakre delen av mitten samt nedre delen av mitten.

Det man vill uppnå för maximal luftkylning är att transportera varm luft och ersätta den med svalare luft.

Därför rekommenderade jag 2 utblås långt bak i toppen samt ett högt upp längst bak.. hade det varit jag så hsde jag satt en fläkt till där bak som utsug..

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Förmodligen är det så enkelt att konvektion inte spelar ett dyft roll då du mekaniskt med hjälp av en fläkt alltid kan motverka det hela. Med då kanske med baksidan att fläkten drar 0.0001watt mer om den jobbar emot konvektion eller tvärt om.

Så länge du inte kör dina fläktar i 100% så kan inte konvektion påverka. Då fläkten alltid kan öva i varvtal för att kompensera genom att använda mera energi för att motverka det hela....

Återigen. TS har inte sagtt vilka GPU / CPU eller typ av CPU kylning hen har... vilket är ytterst relevant.

TS har en ny tråd där hen inte får igång datorn, där listas delarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske skall tillägga att senast (2-3v sedan) som jag bytte/konfigurerade fläktar (använde rökpenna för att se hur luften flyttar sig osv) så resulterade det i ca 10-12c lägre temp på CPU samt 300MHZ högre snittklock i benchmarks..

Då kör jag numera 3 intag i fronten, 3 utblås I toppen och ett utblås längst bak i toppen av chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Kanske skall tillägga att senast (2-3v sedan) som jag bytte/konfigurerade fläktar (använde rökpenna för att se hur luften flyttar sig osv) så resulterade det i ca 10-12c lägre temp på CPU samt 300MHZ högre snittklock i benchmarks..

Då kör jag numera 3 intag i fronten, 3 utblås I toppen och ett utblås längst bak i toppen av chassit.

Är alla fläktar av samma typ? o kör du alla med samma varvtal?

Jag ifrågasätter inte dina resultat, men teorin jag (och många andra) jobbat efter sen gammalt är att det finns en poäng i att sträva efter att ha ett visst övertryck i chassiet.
Då för att all luft som kommer in i chassiet skall passera insugsfläktarna (som har dammfilter), inte ha undertryck så att ofiltrerad luft även sugs in genom otätheter.

Testade du hur temperaturer påverkades om du skulle antingen sänka varvet på ut-fläktarna eller öka varvet på in-fläktarna så att du får ett lätt övertryck i chassiet?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Alltså.. du får tänka på helheten!

Han har förmodligen en GPU som suger ut luft från front/mid av chassit samt en CPU-kylare som suger ut luft från mitten av chassit och bak.

Den mesta av värmen finns i bakre delen av mitten samt nedre delen av mitten.

Det man vill uppnå för maximal luftkylning är att transportera varm luft och ersätta den med svalare luft.

Därför rekommenderade jag 2 utblås långt bak i toppen samt ett högt upp längst bak.. hade det varit jag så hsde jag satt en fläkt till där bak som utsug..

Problemet med 2 fläktar i taket är att den som sitter i mitten i toppen kommer skicka ut kall luft direkt från den övre sidofläkten och du kommer ha 3 fläktar som blåser ut luft, men bara rent effektivt 1 fläkt som drar in luft, som skapar ett undertryck vilket kommer göra att PSU och grafikkort kommer fyllas med damm indraget från springor i botten på chassit.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på att PSU vid belastning fungerar som en utgående fläkt, så den bör vara med i övertrycks-ekvationen. En remsa silkespapper (toapapper) som du hänger upp med en tejpbit kan berätta hur luftflödena går. Ha också koll på hur mycket ström du tar ut från fläktkontakterna på moderkortet så du inte överbelastar någon, räkna alltid på max-värdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Är alla fläktar av samma typ? o kör du alla med samma varvtal?

Jag ifrågasätter inte dina resultat, men teorin jag (och många andra) jobbat efter sen gammalt är att det finns en poäng i att sträva efter att ha ett visst övertryck i chassiet.
Då för att all luft som kommer in i chassiet skall passera insugsfläktarna (som har dammfilter), inte ha undertryck så att ofiltrerad luft även sugs in genom otätheter.

Testade du hur temperaturer påverkades om du skulle antingen sänka varvet på ut-fläktarna eller öka varvet på in-fläktarna så att du får ett lätt övertryck i chassiet?

Jag minns det som gammalt att: Övertryck=mindre damm, Undertryck=bättre temps.
Har du ett undertryck kommer du få inga varma fickor(trapped air) medans den risken är högre ju fler intakes du kör.

Det var dock väldigt vanligt att innan dammfilter blev mainstream att man strävade efter övertryck för att slippa städa ur chassit hela tiden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

5 fläkarför insug i fram och botten(genom dammfilter)och en för utsug uppe bakåt kör jag med. Fungerar mycket bra då jag kan köra insuget i ganska låg hastighet men samtidigt få övertryck i chassit. Aldrig problem med damm eller höga temperaturer. Fractal design r5 och samtliga noctua fläktar.

Permalänk
Medlem

Bra fråga som berör många!

Att värme stiger kommer spela väldigt liten roll, men kan utnyttjas. Då ska du helst inte använda en tornkylare, utan vattenkylning. Jag kör själv en skorstenskonfiguration på det viset

En annan bra sak att veta är att luften tappar momentum om den måste byta riktning. Så det är alltid bäst att ha dedikerade fläktar för gpu och cpu. Ex frontfläktar för cpu, bottenfläktar för gpu. Varpå toppfläktar kanske är mindre effektiva med en tornkylare då fläktarna jobbar åt olika håll

Det är svårt att få in luft till gpu från frontfläktar ändå längst bak på grafikkortet, och gpu suger in ofiltrerad luft från baksidan och samlar damm istället. Så kan man ha en fläkt längst bak rakt upp mot gpu så är det guld värt skulle jag säga, för desto fler krökar och svängar luften ska ta sig igenom och andra konkurrerande luftflöden så blir det inte mycket kvar till slut

Det kommer också att sänka din gpu idle temp, vilket betyder att fläktarna på grafikkortet kommer få vila mer, och dina öron också

Jag hade nöjt mig själv med ett utblås, sen haft resten under grafikkort och i fronten. Kanske ha en utblås till i toppen längst bak

För utblåset jobbar mer och mer effektivt för tryckskillnaden inne i chassit mot utanför gör att fläkten jobbar mer effektivt. Fractal Torrent ex har inget utblås och klarar sig bra på det viset

Bästa tipset jag kan ge är också Fancontrol. Experimentera med varvtal och temperaturer. Om du har fem intag och ett utblås så kan man justera trycket på det viset. Bara sakerna får lite kall luft på sig först, och luftflödet genom chassit jobbar effektivt

Det bör fungera bra så länge man inte kör det mest energikrävande och varma komponenterna som finns på marknaden

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Av bilden att döma så får ju inte direkt GPUn något mer luftflöde genom att ta bort PSU skyddet som du gjort. Framfläktarna hade ändå gjort samma jobb oavsett. Du kanske märker av någon grad som mest i temperaturs skillnad, annars är det tyvärr mycket jobb för lite vinst.

@Dawelio

Det vart ca 17 graders skillnad på gpu temp i samma test, innan jag klippte upp så va gpu fläktarna ca 5mm ifrån plåten så de kunde inte suga in så mycket kall luft