Teenage Engineering Computer-2: Tekniskt sett ett chassi

Permalänk
Melding Plague

Teenage Engineering Computer-2: Tekniskt sett ett chassi

Computer-1 är ett av de snyggaste chassina någonsin. Computer-2 är ett av chassina någonsin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa var omslagsbilden. Enda som kunde toppat den var att återskapa Drake-memen, dags att införskaffa en jacka som matchar Computer-1!

Kul idé ändå tycker jag, även om utförandet lämnade en del att önska.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Skoj idé. Jag är en sån som mycket väl kunnat tänkt mig det chassit, OM TE valt att gjort det seriöst.

Permalänk
Medlem

Det är onekligen annorlunda.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Just nu håller jag på att felsöka videon, för den är alldeles för saturerad. Som om youtube lagt på en "optimera min färgpalett"-funktion. Samtidigt undrar jag om någon har problem med:

Filmens volym - Lite låg, väldigt låg, "ohörbar"?

Frame rate / judder

Permalänk

Lite charmigt med den tonade plasten, nästan lite retro på något sätt

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Okok hear me out!
Fyll den med flashdisk, och ni får praktiska DAS lådor att ha med er.
Slippa behöva svära på det slöa hotellwifit för uppladdning till molnet osv. Eller komma åt era legitima backuper mm.

Plats för grafikkort? pff, sånt pysslar väll ingen med längre?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite konstigt att ni å ena sidan konstaterat att ni skulle få plats med GeForce RTX 5060 (Zotac RTX 5060 nämndes) ...
... och sen konstaterar att inga grafikkort får plats ?

"Istället fick vi köra på AMDs Ryzen 7 8700G som har inbyggda grafikkretsar, då har vi kommit så nära spelmaskin man kan komma".

Men ett RTX 5060 måste väl slå en Ryzen 7 8700G i det mesta gällande spel och GPGPU ?

Det kändes motsägelsefullt.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är lite konstigt att ni å ena sidan konstaterat att ni skulle få plats med GeForce RTX 5060 (Zotac RTX 5060 nämndes) ...
... och sen konstaterar att inga grafikkort får plats ?

"Istället fick vi köra på AMDs Ryzen 7 8700G som har inbyggda grafikkretsar, då har vi kommit så nära spelmaskin man kan komma".

Men ett RTX 5060 måste väl slå en Ryzen 7 8700G i det mesta gällande spel och GPGPU ?

Det kändes motsägelsefullt.

Zotacs 5060 Solo får plats, det är ett riktigt litet kort med endast en (!) fläkt. Vanliga 5060 göra sig icke besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Just nu håller jag på att felsöka videon, för den är alldeles för saturerad. Som om youtube lagt på en "optimera min färgpalett"-funktion. Samtidigt undrar jag om någon har problem med:

Frame rate / judder

Jämförde med Masterhub videon och har man något som heter "Jämn volym" på så blir ljudet bra men är den av så blir det nästan ohörbart. På Masterhub videon så var skillnaden inte alls så stor.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av pt96hni:

Jämförde med Masterhub videon och har man något som heter "Jämn volym" på så blir ljudet bra men är den av så blir det nästan ohörbart. På Masterhub videon så var skillnaden inte alls så stor.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tack! Felsöker projektfilen under morgondagen och laddar ev. upp på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Zotacs 5060 Solo får plats, det är ett riktigt litet kort med endast en (!) fläkt.

Men det borde väl ge betydligt bättre GPU prestanda än iGPUn i Ryzen.

Det blir konstigt när du både säger att det finns alternativ och säger att det inte finns alternativ samtidigt.

Permalänk
Medlem

De har lyckats med konststycket att göra den ännu fulare än en generisk ful förvaringslåda. Ser ut som lågprisdynga från ÖoB. Golf clap.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av GuessWho:

Men det borde väl ge betydligt bättre GPU prestanda än iGPUn i Ryzen.

Det blir konstigt när du både säger att det finns alternativ och säger att det inte finns alternativ samtidigt.

Visst skulle det ge avsevärt bättre prestanda, men de är de facto ytterst ovanliga. Av de närmare 60 stycken RTX 5050 & 5060-varianter på svenska marknaden uppfyller två kravet, och de finns i lager hos en enskild välrenommerad återförsäljare. Försvinner de exemplaren finns inga alternativ att tillgå. Eller som jag också skriver i artikeln - om chassit bara vore några centimeter längre så skulle en hel hårdvaruvärld öppna upp sig. Det känner jag inte är motsägelsefullt alls

Hade det varit ett normalt ITX-chassi hade vi kunnat kontakta en uppsjö av tillverkare för att säkra ett grafikkort. I det här fallet fanns det endast en tillverkare, och de återkom inte i tid. Då tager man vad man haver.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Tack, ni tålmodiga! Det ser ut som att felen är åtgärdade, såväl ljud som bild, men hojta till om något är fortsatt tokigt. Uppladdning pågår och artikeln är nog uppdaterad fem minuter efter att detta postas.

Ett övergripande fel är missljudet i bakgrunden som uppkommer under inspelning. Det har minskats i denna video, men är under felsökning för att hitta källan.

Permalänk
Medlem

I ATX-utförande hade något sådant där varit rätt användbart för retronördar, som tenderar att ideligen testa nya builds. Tar lite plats att förvara när det inte används också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Roligt test av en intressant idé. Tycker om att ni börjat testa lite blandade saker!

Älskade mitt Lian Li PC-Q33B mITX chassi. Hade det många år. Den formfaktorn är snygg och smidig att ha på bordet. Men det var så mycket bättre kvalité än detta!

Dessa produkter gör de för att få reklam. För att få upp uppmärksamhet i media vilket ger gratis reklam. De vet att de gör en dålig produkt men de ger bort den också så att de får reklam där också. De är smarta

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Frame rate / judder

Kanske det behövs XeSS 2 eller DLSS 4 eller FSR 4 för att få ett jämt flyt på Youtube.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med om att plåt-chassit är snyggt.
Den i plast fyller iaf en funktion, om de faktiskt sålde den.

Den skulle kunna vara ett billigt chassi för dom som bara "behöver ett chassi" men minimalt klimatavtryck vid frakt.

Kan tänka mig max 500kr. du kan få hela chassin med fönster och rgb för mindre liksom.
egentligen typ 200kr fraktat känns okej.

Kommer säkert kinakopier på temu osv... jag kommer hålla utkik.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Håller med denna var ingen höjdare, påminner lite om en matkasse

Visa signatur

RTX 5070 TI Asus Rog Strix OC|12th i7 12700KF 4.70GHZ OC|32GB RAM|1 NVME SSD 2 Sata SSD.
Lian Li Fans| Corsair AIO|PSU ASUS ROG Strix 1000W Platinum.
Wooting 80he Keyboard|Steelseries Pro Superlight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

I det här fallet fanns det endast en tillverkare, och de återkom inte i tid. Då tager man vad man haver.

Jag såg bara YouTube videon, läste inte artikeln.
Så kanske framgick det bättre i artikeln ?

I det du skriver nu så låter det ju ändå som att ni försökte få tag på ett.
Men att det inte gick och att ni då fick gå på en annan lösning.
I videon lät det mer som att ni inte ens brydde er om att försöka få tag på ett.

Det är skillnad på att försöka något, det går inte som man tänkt och får ta till en plan B.
Än att inte ens försöka från första början.

Förr var det väl någorlunda vanligt med grafikkort som var ca 17cm långa så de skulle matcha längden på Mini-ITX moderkort (ja efter Mini-ITX blivit en grej).
Men verkar som det mesta har växt sen dess.

Det är ju också lite med de olika moderkortsstorlekarna,
Mini-ITX, Micro-ATX, ATX
Ett stort Mini-ITX chassi kan vara lika stort/större än ett litet Micro-ATX chassi och ett stort Micro-ATX chassi kan vara lika stort/större än ett litet ATX chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är ju också lite med de olika moderkortsstorlekarna,
Mini-ITX, Micro-ATX, ATX
Ett stort Mini-ITX chassi kan vara lika stort/större än ett litet Micro-ATX chassi och ett stort Micro-ATX chassi kan vara lika stort/större än ett litet ATX chassi.

Så sant. något jag stört mig på länge med många "stora" ITX chassin som ändå tar "ITX" taxan... så stora att dom lika gärna kunde rymt matx och kört betydligt billigare moderkort i.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Lite charmigt med den tonade plasten, nästan lite retro på något sätt

Javisst. Pricken över i:et är när den börjar gulna också. Då är det äkta retro.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Låt oss form över funktion-folk få en ärlig chans att installera ett grafikkort.

"Form över funktion"/"Form over function" - man prioriterar utseende/design/form framför de praktiska aspekterna, vilket bör vara motsatsen till vad du önskar säga. Antingen "Funktion över form" eller "Form följer funktion", som är mer ett designkoncept.

Permalänk
Medlem

Jäkligt kul video, tack! Håller med till fullo.