Råd för uppgradering av gammal dator

Permalänk
Medlem

Råd för uppgradering av gammal dator

Hej!
Det kanske är dags att bita i det sura äpplet och uppgradera datorn nu eftersom Windows börjar tjata om säkerhetsuppdateringar och att jag inte kan installera Windows 11 för att komponenterna inte stöds.

Det är här är datorn idag från 2016:
Cooler Master Elite 430
Gigabyte Z170-HD3
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6 MB
GeForce GTX1060 Strix OC 6 GB
2x4GB DDR4 2400MHz CL16 + 2x4GB DDR3 CL9
be quiet! Pure Rock CPU-fläkt
Inbyggd CD/DVD-läsare (passé?)
Ett okänt (Cooler Master?) nätaggregat som jag inte hittar kvitto eller info på tyvärr. Kanske kan förutsätta att det är dags att byta.

Kringutrustning som redan finns:
Har en 1TB vanlig hårddisk som verkar vara på upphällningen. Kan nog bli ett köp av en SSD/HDD i framtiden.
Sen 1TB + 500GB SSD.
Skärmar har jag två 144 Hz via HDMI.

Som ni ser är det inte världens nyaste dator.
Vad hade ni gjort om ni hade försökt uppgradera den? Går det eller är det lika bra att börja om med en ny?
Jag kanske är beredd att lägga runt 10-15k. Helst mot den undre delen av spannet...

Behöver absolut inte lägga krut på en värsting, så mycket tunga spel och saker blir det inte. Fotoredigering, lite spel, excel, streama, casta bla bla bla. En okej allt-i-allo är vad jag är ute efter. Jag kan bygga ihop själv.

Permalänk
Medlem

Sälj den och börja om.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

För 15 000 kr får du ett stabilt bygge.