SweClockers drop!

Stor uppdatering av Xbox-appen i Windows

Permalänk
Melding Plague

Stor uppdatering av Xbox-appen i Windows

Blir ”universallauncher” med stöd för spel på Game Pass, Steam, Epic, Battle.net och GOG.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, men önskar något mer likt Heroic Games Launcher för att slippa ha 4-5 olika spelklienter installerade.

Spelar mest single player på PC, så är smått ointresserad av allt som sker utanför spelet i sig.

Permalänk
Medlem

Har jag varit insider utan att veta om det? Några av mina spel utanför Xbox appen började ploppa upp i den för ett par dagar sen och blev lite fundersam men det har varit smidigt. Vill bara ha en launcher för alla mina spel och om Steam inte inför något sånt(jag orkar inte lägga till dem manuellt) så får detta duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har jag varit insider utan att veta om det? Några av mina spel utanför Xbox appen började ploppa upp i den för ett par dagar sen och blev lite fundersam men det har varit smidigt. Vill bara ha en launcher för alla mina spel och om Steam inte inför något sånt(jag orkar inte lägga till dem manuellt) så får detta duga.

sylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Trevlig nyhet, men önskar något mer likt Heroic Games Launcher för att slippa ha 4-5 olika spelklienter installerade.

Spelar mest single player på PC, så är smått ointresserad av allt som sker utanför spelet i sig.

Samma. önskar de stora (xbox pc, steam osv) hade API en launcher som HEroic hade kunnat använda för att installera/köra spel. sen kunde alla implementera alla...

(det jag vill komma till är xbox gamepass to steamos... LOL)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Welcome to applauncher wars!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@GizmoTheGreen:
Känns som att "allt är en Xbox", utom just nuvarande Xbox Series S/X

Själv har jag testat lite med Better xCloud på diverse prylar, men då främst för att streama spel från min Xbox till andra enheter.

https://better-xcloud.github.io/

Dock lite osäker på vad den kan fixa till i SteamOS utöver just bättre streaming av spelen.

Permalänk
Medlem

Genuin fråga: använder folk Xbox-appen idag eller är förhoppningen att detta ska få folk att börja använda den?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det räcker med Xbox appen körs och inget annat så är jag på, om det blir typ som GOG där alla launchers måste köras hela tiden för att kunna starta ett spel iaf så känns det värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@GizmoTheGreen:
Känns som att "allt är en Xbox", utom just nuvarande Xbox Series S/X

Själv har jag testat lite med Better xCloud på diverse prylar, men då främst för att streama spel från min Xbox till andra enheter.

https://better-xcloud.github.io/

Dock lite osäker på vad den kan fixa till i SteamOS utöver just bättre streaming av spelen.

Äger inget xbox men gamepass(PC) är najs att prova olika spel på PC:n. äger nåt spel där också antingen igenom redeem eller köpt med gamepass rabatt typ Disney Dreamlight. men så kan jag inte spela det på steamburken på TV:n (ITX, 5700G med Steamdeck OS).
Vore coolt om man kunda linka sitt xbox konto och Steam lät en spela deras kopia av spelen man äger och vice versa.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Genuin fråga: använder folk Xbox-appen idag eller är förhoppningen att detta ska få folk att börja använda den?

Till game pass använder man den. Men ne annars är den den sämsta launchern av alla
Seg, fungerar fruktansvärt och spel man spelar via gamepass/köper är de sämsta versionerna av ett spel pga det paketeras annorlunda än exakt överallt annars

Permalänk
Medlem

Är det något man verkligen önskar sig så är det Microsofts buggiga katastrof UI som overlay på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om det räcker med Xbox appen körs och inget annat så är jag på, om det blir typ som GOG där alla launchers måste köras hela tiden för att kunna starta ett spel iaf så känns det värdelöst.

Förväntar mig det senare, det känns rent tekniskt mest förväntat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Till game pass använder man den. Men ne annars är den den sämsta launchern av alla
Seg, fungerar fruktansvärt och spel man spelar via gamepass/köper är de sämsta versionerna av ett spel pga det paketeras annorlunda än exakt överallt annars

Okej, rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vore coolt om man kunda linka sitt xbox konto och Steam lät en spela deras kopia av spelen man äger och vice versa.

Gjorde detta hos GOG med Steam för ett antal år sedan. Startar väldigt sällan Steam-klienten numera, då även många Steam-spel går att starta utan att ha klienten igång

Perfekt när jag körde med gamla 32-bitars spel på min potatis till Windows-platta

Microsoft gjorde samtidigt bloatade och nedlåsta x64-varianter av samma spel. Så har försökt undvika alla appar från Microsofts egna butiker sedan 2015!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Xbox-appen** ser också till att spel körs på rätt CCD på AMD x3D-processorer (7950X3D, 7900X3D, 9950X3D, 9900X3D), så att spel hamnar på den med 3D V-Cache och Windows-processer på den andra.

**I samarbete med Game bar m.m. så vitt jag förstår.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

tror jag äger typ 1 spel i den som jag nog inte startat på flera år... så nej iaf jag använder den aldrig.
och vet seriöst ingen som använder den på PC öht.

Skrivet av LeVvE:

samma här en launcher som inte behöver de bakomliggande launcherna installerade alls utan bara pratar nått launcher API förtillgång till ditt kontos bibliotek så är jag på annars kan det lika gärna va om jag ändå måste ha launchers installerade till höger och vänster på datorn blir ju bara ytterligare en launcher som inte gör något alls jämfört med att bara öppna launchern till spelet direkt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt nice ! …

Tror dock det är en move för att få folk att hålla kvar i Microsoft och Windows i dessa ”arhhg, jäkla Windows 11 !” -tider

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir den första launchern att täcka allt utan en massa plugins och förlorade connections. Vore skönt att slippa bloaten som i Steam, osv. men är rädd att det kommer smyga sig in även i xboxfse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Samma. önskar de stora (xbox pc, steam osv) hade API en launcher som HEroic hade kunnat använda för att installera/köra spel. sen kunde alla implementera alla...

(det jag vill komma till är xbox gamepass to steamos... LOL)

Problemet är ju att skälet till att alla har en egen launcher är ju just för att dom vill ha kontroll över hela ekosystemet, försäljning, reklam etc.

Att skapa ett api är trivialt, förmodligen pratar redan deras egna launchers mot ett api.

Det är ju mer ett businessbeslut som leder till egna launchers.

Måste erkänna att jag är förvånad över att dom öht har joinat Xbox-appen, men gissar på att det helt enkelt inte gick att undvika då det är Microsoft själva som levererar den, den blir för integrerad av Windows för att avstå gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Xbox-appen** ser också till att spel körs på rätt CCD på AMD x3D-processorer (7950X3D, 7900X3D, 9950X3D, 9900X3D), så att spel hamnar på den med 3D V-Cache och Windows-processer på den andra.

Såvitt jag vet är det enbart Game Bar som gör detta*, inte Xbox-appen?

*) "Detta" som i att identifiera vad som är ett spel och den vägen styra Windows schemaläggning att lägga spelet på rätt CCD.

(Sedan finns det ju alternativa lösningar rent allmänt, Process Lasso m.fl. applikationer som kan ställa in CPU affinity för processer)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är Epic Game launcher och EAs så sega?

Steam och Battle.net känns väldigt rappa och smdiga i jämförelse.

Och det känns helt idiotiskt att ha 4-5 olika mer och mer bloatade launchers för att kunna spela spel.

Och idiotin slutar inte där, jag köpte ett spel i Epics launcher men när jag ska spela det spelet måste den öppna EAs launcher för att starta spelet. Men jag kan inte starta spelet från EAs launcher eftersom jag inte äger spelet där.

En Universal-launcher hade varit najs! Men den här kräver väl också att de andra är installerade redan?

Permalänk
Medlem

Det är väl det som är strategin framöver:

Samma "launcher" för Xbox Console och Xbox Windows PC samt vanlig Windows PC. En launcher som även inkluderar 3e parts butiker (även på konsol alltså).

Där, Xbox Console (säljs av Microsoft) och Xbox Windows PC (säljs av 3e part) är samma/snarlik hårdvara från AMD.

Troligen så är det bara Xbox Console som erbjuder bakåtkompatibelitet med Series/One/360 spel dock. Pga licensskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, Jag använder den för Game pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En Universal-launcher hade varit najs! Men den här kräver väl också att de andra är installerade redan?

Just Epic Launcher nog bland de lättaste att ersätta utöver GOG som kan vara helt launcherfri.

Vill tipsa om Legendary vid sidan om Heroic Games Launcher:
https://github.com/derrod/legendary

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Tyvärr tvungen att använda den ibland för xbox party chat då jag kör en del crossplay med folk som spelar på Xbox och de vägrar använda Discord trots att det numera finns installerat på konsolen som egen app.

Buggigare voice chat än xbox party får man fan leta efter.

Visa signatur

Fractal Design North XL | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WiFi | MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC | G.Skill DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Arctic Liquid Freezer III Pro 360 | Seasonic Focus GX 1000W | Kingston Fury Renegade G5 2TB | 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 Hz | Logitech Pro X Superlight 2 | SteelSeries QcK Performance XL Balance | Corsair K70 Core RGB MLX Red | Fractal Design Scape Dark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och det känns helt idiotiskt att ha 4-5 olika mer och mer bloatade launchers för att kunna spela spel.

Och idiotin slutar inte där, jag köpte ett spel i Epics launcher men när jag ska spela det spelet måste den öppna EAs launcher för att starta spelet. Men jag kan inte starta spelet från EAs launcher eftersom jag inte äger spelet där.

Ja, det är ju just det här med att de stora utgivarna absolut "måste" ha sin egen launcher, och då krävs den oavsett hur/var man köper deras spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, om UI inte har massor av bloat, man kan se sitt bibliotek på alla launchers, men FRAMFÖRALLT att det inte bara är en genväg för att starta battlenet/epic/steam för att sen starta spelet, för då tillför det inte direkt mycket.

Skulle vilja ha en lista på alla spel man ha från alla launchers dock, även om dom är oinstallerade.
Är rörigt med alla humblebundle, amazon prime, epic gratisspel, gog osv osv som man har nu.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Riktigt nice, om UI inte har massor av bloat, man kan se sitt bibliotek på alla launchers, men FRAMFÖRALLT att det inte bara är en genväg för att starta battlenet/epic/steam för att sen starta spelet, för då tillför det inte direkt mycket.

Skulle vilja ha en lista på alla spel man ha från alla launchers dock, även om dom är oinstallerade.
Är rörigt med alla humblebundle, amazon prime, epic gratisspel, gog osv osv som man har nu.

Du slipper inte ha de andra launchers installerade, de måste fortfarande få göra sin grej.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Använder den ganska flitigt, ända spel "appen" som yngsta har tillgång till och kommer va så några år till iallafall. Tycker den är betydligt bättre designad än steam, men då avskyr jag allt annat skräp som är där. Vill jag ha forum/diskussionstrådar så går jag till facebook/discord eller hit till sweclockers.

Men inser då även att jag förmodligen inte tillhör den stora skalan, samt xbox appen har extremt många brister men dom är för min egen del mycket färre än vad steam har.

Skrivet av Mithos:

Detta har väll dock inte varit ett problem i typ ett år nu? Har för mig att dom fixade det med drivrutiner/schemaleggaren i slutet av förra sommaren.

Visa signatur

here we go!