Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

LFP gillar heller inte när man "småladdar ofta", ex. 80% -> 70% -> 80%
Så om man föredrar det laddmönstret, aka. köra bilen till jobbet några mil och sedan sätta den i laddaren när man kommer hem igen så kanske inte heller LFP är rätt val.

Vad har du fått det ifrån? LFP påverkas knappt någonting av laddcykler.

Det man bör göra är att en gång per vecka ladda fullt så att BMS hittar rätt.

Ser att många föreslår en begagnad folkvagn. Tänk på att de endast har 2 års nybilsgaranti.
Med tanke på hur kvaliteten har varit på ID3 och ID4 så skall man nog tänka sig för innan man slår till på en där garantin gått ut.

Service är oxå dyr hos folkvagn. Förstår verkligen inte vurmandet för Volkswagen.

Permalänk
Medlem

Har nog äntligen hittat elbilen för mig (och ja detta är bara koncept men själva formen lär nog kvarstå åtminstone), skulle få göra kompromisser här och där om jag beställt idag (Mazda 6e eller Tesla Model 3 kommer närmast men båda har en del saker jag ogillar) men detta prickar rätt:

Tillverkning i europa är också positivt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har nog äntligen hittat elbilen för mig (och ja detta är bara koncept men själva formen lär nog kvarstå åtminstone)
https://www.youtube.com/watch?v=L74QWnro_K4

Jag säger Don't hold your breath så att säga
En ren designskiss, helt utan möjlig teknisk implementation, B stolpar saknas, suicide doors lär de ta bort, fronten har inga ljus fram, osv osv.
Jag tror du kommer få kisa ganska hårt på ev produktionsmodel för att den ska se ut såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Ser att många föreslår en begagnad folkvagn. Tänk på att de endast har 2 års nybilsgaranti.
Med tanke på hur kvaliteten har varit på ID3 och ID4 så skall man nog tänka sig för innan man slår till på en där garantin gått ut.

Service är oxå dyr hos folkvagn. Förstår verkligen inte vurmandet för Volkswagen.

Lifepo4 som är samma som lfp ock brukar klara mellan 2000-6000 laddcykler och betydligt färre om du kör slut på dom helt.

Man laddar fullt för balansering av cellerna, bmsen har väldigt bra koll på vad som går ut och in i batteriet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu är väl ändå XC40 Recharge (numera EC40) närmast att jämföra med Model Y. Skiljer bara 41 kg mellan vår XC40 Recharge extended range och en Model Y Long Range från samma år, i.o.f.s. till Teslans fördel.

Fast Volvon har ju andra fördelar, som t.ex. (för mig i alla fall) halva försäkringskostnaden när det väl krävs helförsäkring, hastighetsmätaren sitter där den bör och man slipper eventuell nazi-kälke stämpel
Även om Volvon går under benämningen "kinabilen" i familjen...

Visst är inte Tesla för alla. Pappa är jättenöjd med sin XC40. Men det var inte det, eller försäkringskostnaden som min kommentar (eller din som jag svarade på, för den delen) tog upp. Sedan så tror jag det är fel att Elon är Nazist som du påstår. Han känns som han snarare stöttar Israel, judar och är snarare emot anti-semiter (även svenska sådana). Men precis som försäkringskostnaden, så är detta ganska OT för ämnet, så lämnar även den delen av din diskussion därhän. Kan bara konstatera att jag personligen vägrar köpa en kinabil av politiska skäl, och då går för mig allt från Geely bort (då de stödjer Putins krig emot Ukraina).

Går vi tillbaka till effektivitet och vikt på bilar (som du själv beklagar dig över gällande att du tycker din XC40 är för tung), så är det knappast jämförbart att säg att Model Y har samma viktproblem som XC40, då det är en helt annan klass och storlek på bil.

Så jag ville bara kontra med att, trots att jag håller med dig om att XC40 är onödigt tung, så gäller detta inte automatiskt alla andra elbilar. Designar man elbilar från grunden till att vara effektiva så behöver inte alls så vara fallet. Där är Model Y (oavsett vad man gillar bilen eller dess ägare) ett utmärkt exempel på att det går att tillverka moderna bilar, inklusive effektiva elbilar, som inte alls är speciellt tunga. Faktum är att många moderna ICE-bilar i samma storleksklass som Model Y är nästan lika tunga, och några tom. något tyngre.

Sammanfattning; bara för att du är missnöjd med din tunga XC40, så skall du inte avfärda och dra alla elbilar över en enda kam. Det finns bättre och effektivare elbilar. Mycket så.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

...

Man får köpa en som är VW Approved, så får man åtminstone ett års garanti även på en äldre bil. Nu kommer jag in från sidan här, men grejen är väl att det fortfarande inte finns sådär väldigt många alternativ till ID.3 om man vill ha "mindre" bil med hyfsad räckvidd, hyfsad prestanda, hyfsat utrymme, hyfsad försäkringspremie och ett åtminstone halvrimligt pris. Sen tycker jag inte servicen på VW verkar överdrivet dyr jämfört med andra märken. Jämfört med Tesla så ja, absolut, men den skillnaden äts ganska fort upp av att försäkringen på en ID.3 kostar en tredjedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Småladda ofta påverkar negativt pga. kemin..
Detta har jag fått av egna tester jag gjort i min yrkesutövning då jag arbetar inom fordonsindustrin med just batterielektriska fordon, men det finns tester online att leta upp om man är nyfiken på detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Småladda ofta påverkar negativt pga. kemin..
Detta har jag fått av egna tester jag gjort i min yrkesutövning då jag arbetar inom fordonsindustrin med just batterielektriska fordon, men det finns tester online att leta upp om man är nyfiken på detta..

Det är precis tvärtom. Små cykler sliter mindre än stora cykler.
Det finns massor med forskningsrapporter som stöder detta. Jag har aldrig sett en forskningsrapport som påstår att stora cykler skulle vara bättre för batteriet?
Är du säker att du inte blandar ihop det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Det är precis tvärtom. Små cykler sliter mindre än stora cykler.
Det finns massor med forskningsrapporter som stöder detta. Jag har aldrig sett en forskningsrapport som påstår att stora cykler skulle vara bättre för batteriet?
Är du säker att du inte blandar ihop det?

100% säker... korta(tänk 10% ner och sedan 10% upp igen) cykler med just kemin som finns i LFP batterier... för NMC batterier är det tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag säger Don't hold your breath så att säga
En ren designskiss, helt utan möjlig teknisk implementation, B stolpar saknas, suicide doors lär de ta bort, fronten har inga ljus fram, osv osv.
Jag tror du kommer få kisa ganska hårt på ev produktionsmodel för att den ska se ut såhär

Jo det är ju självklart det du skriver men vissa tillverkare är ofta närmare sina koncept i produktionsbilar än andra. T.ex. konceptet för Ioniq 5 är väldigt lik produktionsmodellen, med det sagt så visst förstår de flesta att saker som limegul fönster och dendär bakspoilern och baksätet, suicide doors, mojängerna kring ratten osv kommer inte att komma till produktionsmodellen. Bra så för vill ju inte ha dessa heller ha suicide doors eller limegula fönster och bakspoiler (nå lite fräscht ser det ut kan jag nog hålla med om). Men iallafall formen lär väl kvarstå. Sen påstod ju huvuddesignern redan att ca 80% av konceptet kommer kvarstå så det handlar nu mera om att fixa till de detaljerna som inte uppnår kraven på trafiksäkerhet osv.

Det som jag gillar med denna är bl.a:

- Icke-SUV
- Sportig hatchback design (min personliga favorit, dvs "hot hatch" modeller som dött lite bort på senare år för att inte tala om bland elbilar...)
- Fokus på körergonomi/säkerhet, dvs fysiska knappar, skärmen som är lite högre upp närmare synfältet (medvetet försökt minska på aspekter som undviker att föraren behöver titta ner)
- Rymlighet inuti trots dess kompakta format (troligtvis klassledande i jämförelse med andra bilar i liknande storlekar, VW ID3, Cupra Born osv)

Denna bil fyller ett stort tomrum, visserligen tävlar väl Cupra Born t.ex. i samma kategori litegrann men tycker känns som någon gammal relik i jämförelse med denna och inte aktraktiv i priset heller skulle jag påstå för vad man får. Förutspår stort intresse i europa för denna ifall priset är rätt som jag tycker borde va typ nånstans realistiskt sett 40.000~42.000€ / 400.000~420.000 kr för basmodellen (är säkert troligt att det kommer vara 400V laddning i skillnad mot 800V för Ioniq 5 för att hålla kostnaderna nere).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

...
Det som jag gillar med denna är bl.a:
- Icke-SUV
- Sportig hatchback design (min personliga favorit, dvs "hot hatch" modeller som dött lite bort på senare år för att inte tala om bland elbilar...)
- Fokus på körergonomi/säkerhet, dvs fysiska knappar, skärmen som är lite högre upp närmare synfältet (medvetet försökt minska på aspekter som undviker att föraren behöver titta ner)
- Rymlighet inuti trots dess kompakta format (troligtvis klassledande i jämförelse med andra bilar i liknande storlekar, VW ID3, Cupra Born osv)

Denna bil fyller ett stort tomrum, visserligen tävlar väl Cupra Born t.ex. i samma kategori litegrann men tycker känns som någon gammal relik i jämförelse med denna och inte aktraktiv i priset heller skulle jag påstå för vad man får. Förutspår stort intresse i europa för denna ifall priset är rätt som jag tycker borde va typ nånstans realistiskt sett 40.000~42.000€ / 400.000~420.000 kr för basmodellen (är säkert troligt att det kommer vara 400V laddning i skillnad mot 800V för Ioniq 5 för att hålla kostnaderna nere).

Ja håller med om att den ser bra ut, men jag är väl lite mer pessimistisk av hur mycket av det som kommer i produktion, men vi får väl se om ett drygt år eller så
jag hoppas också på en riktig "hot hatch" variant, hittills tycker jag alla mindre elbilar missat målet där, Cupra hade ju en chans med Born, men är ju bara en snyggare ID.3 , prestandan är mer eller mindre densamma (och IMHO snålt tilltagen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja håller med om att den ser bra ut, men jag är väl lite mer pessimistisk av hur mycket av det som kommer i produktion, men vi får väl se om ett drygt år eller så
jag hoppas också på en riktig "hot hatch" variant, hittills tycker jag alla mindre elbilar missat målet där, Cupra hade ju en chans med Born, men är ju bara en snyggare ID.3 , prestandan är mer eller mindre densamma (och IMHO snålt tilltagen )

Ja exakt mina tankar också. Det som återstår att se också va gäller Ioniq 3 är att hoppas de får någorlunda till körkänslan också, det har väl inte varit Hyundais starkaste kort hittills (Ioniq 5 N är väl acceptabel pga alla inställningsmöjligheter men är fortfarande ganska så stor och klumpig bil dock) men man tycker vore synd att ta fram en sånhär bil och inte försöka satsa lite extra där också. Kommer väl troligtvis en "N" variant av 3:an också i något skede gissar jag men den blir nog lite för dyr för min budget iaf så hoppas vanliga 3:an kan ge skaplig körkänsla också. Det ryktas om en lansering Q1 2026 redan dock och kanske skickas till kunder om ca ett år och att testversioner av tidigare produktionsbilar lär finnas redan så kanske inte tar alltför länge förrän nån spyshot dyker upp.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Visst är inte Tesla för alla. Pappa är jättenöjd med sin XC40. Men det var inte det, eller försäkringskostnaden som min kommentar (eller din som jag svarade på, för den delen) tog upp. Sedan så tror jag det är fel att Elon är Nazist som du påstår. Han känns som han snarare stöttar Israel, judar och är snarare emot anti-semiter (även svenska sådana). Men precis som försäkringskostnaden, så är detta ganska OT för ämnet, så lämnar även den delen av din diskussion därhän. Kan bara konstatera att jag personligen vägrar köpa en kinabil av politiska skäl, och då går för mig allt från Geely bort (då de stödjer Putins krig emot Ukraina).

Går vi tillbaka till effektivitet och vikt på bilar (som du själv beklagar dig över gällande att du tycker din XC40 är för tung), så är det knappast jämförbart att säg att Model Y har samma viktproblem som XC40, då det är en helt annan klass och storlek på bil.

Så jag ville bara kontra med att, trots att jag håller med dig om att XC40 är onödigt tung, så gäller detta inte automatiskt alla andra elbilar. Designar man elbilar från grunden till att vara effektiva så behöver inte alls så vara fallet. Där är Model Y (oavsett vad man gillar bilen eller dess ägare) ett utmärkt exempel på att det går att tillverka moderna bilar, inklusive effektiva elbilar, som inte alls är speciellt tunga. Faktum är att många moderna ICE-bilar i samma storleksklass som Model Y är nästan lika tunga, och några tom. något tyngre.

Sammanfattning; bara för att du är missnöjd med din tunga XC40, så skall du inte avfärda och dra alla elbilar över en enda kam. Det finns bättre och effektivare elbilar. Mycket så.

Skrivit flera gånger: vi är ju på det stora helt väldigt nöjd med vår XC40 Recharge. Nämner bara att vi har reagerat på att den, vintertid (inga problem sommartid) så blir man helt klart påmind om att det är 2,1 ton man rattar runt. Det är inte en lika bra vinterbil som min gamla trotjänare, men det gör Volvon inte dålig (Subaru har många gånger fått beröm för sina vinteregenskaper).

Var övertygad att du om någon skulle fatta gliringen. Var ju rätt mycket rabalder i våras efter att dels Musk gav sitt stöd till AfD i tyska valet och givet att han rimligen måste vara drillad i att hantera media blev det rätt obegripligt när hans högerhand åkte lite väl rakt ut ett gäng gånger på ett politiskt möte.

Var rätt många memes likt dessa månader efter detta

Nästa bil lär med väldigt stor sannolikhet bli en elbil för egen del. Har bra infrastruktur redan nu med hemmaladdare både i BRF:en hemma (underlättar att få saker gjorde i en BRF om man är ordförande...) och i sommarhuset.

Är ju kul att det händer så mycket på EV-front:en, men det gör också att i alla fall jag inte har någon brådska att skaffa en EV privat (Volvon är frugans tjänstebil). Modellerna från 2020 och tidigare känns redan rätt "gamla" på flera sätt + de inte verkar ha jätterolig statistik från bilprovningen, Tesla står ju ut rejält där i negativ bemärkelse (och det är långt mer fel är halvljus som pekar upp i himlen).

Vad det gäller det politiska. Alla gör som de vill, själv har jag inga planer på att undvika vare sig Tesla (det är Elon, inte bilarna, som är idioten) eller "kinabilarna" (bara inse fakta här, de lär bli allt mer dominerande inom EVs, även Elon pekar ju på hur kritisk kinesisk teknik redan är). Allt annat lika skulle jag i.o.f.s. nog ändå föredra Europeiska modeller.

Sen är jag inte riktigt med på hur XC40/EC40 skulle vara onödigt tunga när Model Y väger ungefär lika mycket. Elbilar är tyvärr tyngre och är bara hoppas det blir lite genombrott i t.ex. solid-state batterier eller liknande som kan hjälpa upp det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen är jag inte riktigt med på hur XC40/EC40 skulle vara onödigt tunga när Model Y väger ungefär lika mycket. Elbilar är tyvärr tyngre och är bara hoppas det blir lite genombrott i t.ex. solid-state batterier eller liknande som kan hjälpa upp det.

Y är en större bil än XC40, nog bara det som de anmärks på i jämförelsen.

Permalänk
Medlem

Det närmar sig nu! Tyvärr behöver ÅF ha drygt en vecka på sig för att hinna göra den redo för leverans, så inte förrän 29/9 får jag hämta den. Kanske lika bra, första fakturan blir redan rätt saftig på två månader 😬 Men jag kanske måste åka förbi och se om jag kan få mig en kik 😅

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450