Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Den bästa jag har hittat är EndeavourOS med Cinnamon desktop, men där är fortfarande unifying reciever ett bekymmer. Har inte lust att sitta och ha en mus som ständigt kopplar från och till.

Vad är det för mus du har? Jag har aldrig varit med om att någon distro någonsin kopplat ner min trådlösa mus (Logitech MX Master 3S) och då kör jag den alltid med dongeln. Det har fungerat klockrent på allt från Crux till Slackware till FreeBSD, OpenBSD, Haiku och allt annat.

Permalänk
Medlem

På tal om möss. Jag köpte en ny logitech-mus härom året, har inte modell framför mig, men en med tyst klick. Spelar nog ingen roll.
Jag har föredragit att köra mössen via bluetooth just för dualboot, och för att slippa dongel.
Upptäckte med den nya att musen byter id när man parar om den! Alltså, para till win, para till linux, så är parningen till win borta… bah!
Alltså måste jag köra dongel…

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vad är det för mus du har? Jag har aldrig varit med om att någon distro någonsin kopplat ner min trådlösa mus (Logitech MX Master 3S) och då kör jag den alltid med dongeln. Det har fungerat klockrent på allt från Crux till Slackware till FreeBSD, OpenBSD, Haiku och allt annat.

Jag vill helst inte kapa tråden för support, men det är en MX 2. Den fungerar perfekt i Windows, problemet uppstår uteslutande i Linux distributioner med alla möjliga skrivbord. Soolar och även andra applikationer har prövats, men det ger samma tråkiga utfall

Permalänk
Medlem

Jag har alltid sökt ett ett annat kostnadseffektivt OS istället för Windows och började redan på 2000 talet, att installera och köra Linux, på gammal hårdvara.
Sedan blev det Ubuntu, på mina utjänta windows laptops, att följa med i utvecklingen.
Som object pascal programmera i först Delphi och apputvecklare i Android Studio, Visual Studio C++ fanns inget annat alternativ, en att vara kvar i Windows miljön, i 20 tals år, tyvärr. När Freepascal teamet släppte Lazarus, kunde jag migrera från Delphi.
Då jag blev pensionär och såg att mycket av programmering kunde göras på mobilen i console mode, migrerade jag under 1 års tid, all Pascalkod manuellt till C++ på mobilen. Jag migrerade också följande till Linux:
Word excel till open office och till linux Libre Office.
Pascal/C++ till mobilen cxxdroid linux Codeblocks.
Då jag behöver tangentbord och mus fortfarande men inte behöver en dyr dator längre, migrerade jag till Raspberry Pi5 som fungerar som en grym desktopdator idag. Jag körde rpi os på sdcards i ett års tid men, nu har jag byggt om min RPI5 och satt in en ssd på 500 gb och den fungerar kanon. Jag saknar inte Windows en sekund och allt fungerar bra och bättre än en dyra windows upplägget.
Jag behövde också en stor skärm, med över 120hz i uppdateringsfrekvens, för att slippa få migränanfall, när jag arbetar med Rpi5 datorn. På mobilen har jag 120 hz refresh rate, så där är migränen under kontroll.
Jaha, så gjorde jag.
/Robert, utvecklare, pensionärstödjare inom allt om data.

Permalänk

från windows 10 till ubuntu lts version som fungerar med toch pad systmet
uppdateringar rätt ofta för hålla systemet
mesta web läsare finns allt från chrome open soure till opera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Best_Bob:

Fasiken också, jag gillar ju ventoy.
Hur allvarligt är det?
Jag fattar inte riktigt vad det innebär.Vad ska man köra då?
Rufus? Eller Etcher?

Skrivet av anthra:

Edit: Jag hade nog fel. Tog bort mitt inlägg.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TestCrahsBunnys25:

från windows 10 till ubuntu lts version som fungerar med toch pad systmet
uppdateringar rätt ofta för hålla systemet
mesta web läsare finns allt från chrome open soure till opera

???

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det installerat bla rootkits i installationer av Windows vad jag kan läsa från tråden. Trusted root certs och kernel drivers. Vet inte vad det gör för Linux.

Hur allvarligt: använd det aldrig.

Link plz.
Jag läste just tråden om issue #2735 på github, är det den du menar?

För det första är det någon som försökt installera iVentoy, vilket är en annan produkt än Ventoy, och Windows har varnat för rootkit. Med tanke på hur många false positives Windows ger anser jag det ointressant.

BLOBarna har adresserats.
Ventoy är open source. Man kan gå och läsa koden.
BLOBarna är inte skrivna av personen som skrivit Ventoy, utan de kommer från andra kodprojekt, som är dokumenterade.
Folk har kontrollerat dessa andra kodprojekt och konstaterat att dessa inte är skadliga och att BLOBarna verkligen innehåller bara koden från dessa projekt och inget annat.

Jag säger inte att Ventoy är ofarligt, men att säga "använd det aldrig" är BS.
Skulle det dyka upp något skadligt i Ventoy skulle det finnas rapporterat på liiite fler ställen än på Ventoys egen issue-sida (vilket det inte har).

Vill man inte använda ventoy finns det lite alternativ:
(mestadels av folk som forkat ventoy, plockat bort BLOBarna och kompilerat utan dem.)
https://github.com/fnr1r/ventoy-cpio
https://aur.archlinux.org/cgit/aur.git/tree/PKGBUILD?h=ventoy
https://github.com/thias/glim

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är rätt tråd.

Har bytt till Ubuntu 25.04, är supernöjd. Så nöjd att jag vill flytta installationen till en bättre dator som jag har. (bättre grafik)
Kan jag bara flytta över ssd'n till dator2?

Dessutom verktyg för att clona ssd i linux. Vilket?

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem, men jag måste fråga: varför gör du inte bara en ny installation?
En ny installation av Linux går nästan lika snabbt som det tar att flytta hårddisken.

Det värsta som kan hända att det någon hårdvara i den nya datorn som inte stödjer Linux.
Har du kvar installations-USBn kan du prova att boota från den på den nya datorn och se så att allt fungerar innan du flyttar hårddisken.

Och om det inte skulle fungera att flytta hårddisk är det ju bara att flytta tillbaks hårddisken.

Permalänk
Skrivet av fastcat:

Hoppas detta är rätt tråd.

Har bytt till Ubuntu 25.04, är supernöjd. Så nöjd att jag vill flytta installationen till en bättre dator som jag har. (bättre grafik)
Kan jag bara flytta över ssd'n till dator2?

Dessutom verktyg för att clona ssd i linux. Vilket?

Jag har gjort proceduren ett par gånger.
En sak som krånglat någon gång, för länge sedan, var när hårddisknamnen i Linux sattes i ordningen de upptäcktes hda, hdb, sda, sdb, sdc osv.
Nuförtiden används en unik identifierare för varje hårddiskpartition i t.ex. /etc/fstab så det bör ibte vara problem.

Ta en titt i /etc/fstab (textfil). Första kolumnen är hur hårddiskarna identifieras på ert system.

(Ta en titt i grub.cfg också och kolla om root= har samma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikka:

3år med Linux tror jag att det börjar bli.
Kört nobara kde senast 6 månaderna men ska testa nått annat i dagarna bara för skoj skull.
Jag surfar och spelar wow cp2077 rdr2 Witcher3 fallout4 dune awakening just nu.
Har bara vart att tuta och köra efter att jag fixat allting som jag vill ha det.

Hur gör du med moddning av fo4? Om du moddar vill säga.
Har haft lite strul med mod organizer 2.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem

Är det rekommenderat att installera ubuntu parallellt med win11? Man får ju denna fråga vid installation av Linux ubuntu- (gäller kanske alla Linux distros ). Frestande att ha dubbelt. Nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Link plz.
Jag läste just tråden om issue #2735 på github, är det den du menar?

För det första är det någon som försökt installera iVentoy, vilket är en annan produkt än Ventoy, och Windows har varnat för rootkit. Med tanke på hur många false positives Windows ger anser jag det ointressant.

BLOBarna har adresserats.
Ventoy är open source. Man kan gå och läsa koden.
BLOBarna är inte skrivna av personen som skrivit Ventoy, utan de kommer från andra kodprojekt, som är dokumenterade.
Folk har kontrollerat dessa andra kodprojekt och konstaterat att dessa inte är skadliga och att BLOBarna verkligen innehåller bara koden från dessa projekt och inget annat.

Jag säger inte att Ventoy är ofarligt, men att säga "använd det aldrig" är BS.
Skulle det dyka upp något skadligt i Ventoy skulle det finnas rapporterat på liiite fler ställen än på Ventoys egen issue-sida (vilket det inte har).

Vill man inte använda ventoy finns det lite alternativ:
(mestadels av folk som forkat ventoy, plockat bort BLOBarna och kompilerat utan dem.)
https://github.com/fnr1r/ventoy-cpio
https://aur.archlinux.org/cgit/aur.git/tree/PKGBUILD?h=ventoy
https://github.com/thias/glim

Jag tror att du har rätt.

Det är iventoy som jag varit tveksam över och det skulle kasta skugga över hans andra verk imo. Han förklarade root-cert med att han behövde det för något jag inte kommer ihåg. Det behövs tydligen inte och han har sagt att han har/ska ta bort dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av fastcat:

Är det rekommenderat att installera ubuntu parallellt med win11? Man får ju denna fråga vid installation av Linux ubuntu- (gäller kanske alla Linux distros ). Frestande att ha dubbelt. Nackdelar?

Du kan få en del problem med Linux om du kör dualboot, se https://www.sweclockers.com/nyhet/39455-uppdatering-stoppar-d...
Jag har använt Windows 10 och Linux parallellt i 4 år och har inte haft något problem. Jag kör Windows på en SSD och Linux på en annan SSD, som jag har förstått det är det bättre att göra så än att ha både OS på samma SSD.

Här är en tråd om dualboot https://www.sweclockers.com/forum/trad/1659601-jag-har-window...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Skrivet av fastcat:

Installerade om min dator till Windows 11 nyligen och tog den gamla ssd:n som windows låg på och satte in Kubuntu 25.04 på den istället. Hittills så fungerar det klockrent. Det enda som är bökigt är att man behöver ändra boot-ordningen i UEFI, men man slipper grub åtminstone!

Följde den här guiden:

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webpiraten:

Det enda som är bökigt är att man behöver ändra boot-ordningen i UEFI, men man slipper grub åtminstone!

Så bökigt är det väl ändå inte om man använder sig av snabbknappen för boot order vid startup? Vet inte vad den heter så här på rak arm, men på Asus moderkort spammar man F8 och på MSI har jag för mig att det är F11 knappen. Ett antagande från min sida är att det finns en sådan knapp på de flesta moderkort.

Mitt nuvarande Asus moderkort kommer dessutom ihåg det senaste valet vid nästa boot så det är ju smidigt.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Hur gör du med moddning av fo4? Om du moddar vill säga.
Har haft lite strul med mod organizer 2.

Alla spel jag moddar i så packar jag upp filer i spel mappen som man gjorde förr i tiden
Blir det strul med ordning på moddar eller så så återställer jag spelet från backup.

Visa signatur

Ryzen 5700x, radeon 6800xt mm mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webpiraten:

Installerade om min dator till Windows 11 nyligen och tog den gamla ssd:n som windows låg på och satte in Kubuntu 25.04 på den istället. Hittills så fungerar det klockrent. Det enda som är bökigt är att man behöver ändra boot-ordningen i UEFI, men man slipper grub åtminstone!

Följde den här guiden:
https://m.youtube.com/watch?v=KWVte9WGxGE&pp=ygUdZHVhbCBib290...

Tack! Bra film... blev lite tveksam till dual boot. Om GRUB krånglar vid uppdatering så blir det jobbigt (som nämndes).
Siktar just nu på separat Win/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Nackdelen är givetvis att det blir lite för lätt att välja Windows för att du är van vid det och att du aldrig sätter dig in i Linux på riktigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nackdelen är givetvis att det blir lite för lätt att välja Windows för att du är van vid det och att du aldrig sätter dig in i Linux på riktigt.

Nä jag har skippat dual boot. Men förstår dom som har ont om plats eller bara en dator, att dom provar dual boot. Jag kör med två datorer nu på golvet. Överraskad hur långt Linux kommit. Nu för tiden är det en komplett installation, där nästan allt fungerar direkt.

Permalänk

Hallå govänner!

I augusti fick jag nog och tog steget! Jag har kört med M$ sen DOS 3.30 fram till Win11 men nu har det ju spårat ut på riktigt tycker jag. Dessutom har dom ju förstört mig så att jag är ju en riktig n00b vad det gäller Linuxdistributioner. Jag har försökt köra Linux för några år sen men gav upp när jag inte kunde klura ut hur jag skulle uppdatera grafikdrivrutinerna och installera vissa program. När man är nybörjare känns CLI på Linux lite skrämmande, så var det iaf för mig. Detta var nog 5-7 år sen och en del har ju hänt sen dess.

Efter eliminering har jag testat Mint, kubuntu och Bazzite på två olika burkar med olika syften i utvärderingssyfte. Detta efter att ha läst värdefulla inlägg här på Sweclockers forum. Tack till er som delat med er av era erfarenheter här på forumet!

Spelburk:

• Konfig: En blygsam i7-9700k med 32GB ram, GTX 970 och en EVO 870 1TB, antikt med andra ord.

• Primärt spelburk för spel på Steam. Jag kör nästan bara singleplayerspel nuförtiden och speltiden är rätt begränsad.

• Hemmasurf med firefox, budget, dokument generellt, GPT4ALL, lite spotify, discord, konversation, keepassxc, thunderbird mm.

På spelburken så slutade det med Bazzite med KDE Plasma därför att jag inte vill ha Steam Gaming Mode utan Desktop mode. Jag är supernöjd! Det har en trevlig användarkänsla överlag, känns modernt, robust och passar mina krav mycket bra, Bazaar är kanon att hitta, enkelt ladda ner och installera appar via. Alla appar jag vill ha finns.

Kontorsburk:

• Konfig: En gammal HP EliteDesk SFF G1 med ett GTX 1030 lp, 16GB ram och 280GB Intel SSD.

• Primärt för rent arbete med dokument, presentationer, surf, möten online i teams, zoom och googlemeet, mail

På kontorsburken så slutade det med Kubuntu 24.04.2 LTS efter att ha kört Ubuntu, Mint och även Bazzite för utvärdering.
Det är en trevlig distribution som passar mina krav bra. Mjukvarucentret för att ladda ner mjukvara är inte lika bra som Bazaar på Bazzite men det gör det de ska. Mint var inte för mig, inte för att det är något fel på distron utan mer upplevelsen som inte nådde mina förväntningar.

För er som ska utvärdera och välja Linux distro rekommenderar jag att be AI om hjälp, det underlättade mycket för mig att få bra summering och jämförelse sida vid sida mot mina specika krav. En annan sak som hjälper nya Linux-användare som mig väldigt bra är att om man behöver hjälp så är AI väldigt bra att fråga. Jag lyckades till exempel installera Drupal manuellt (inte via Bazaar) trots att jag är en äkta n00b

//MrSteelRat

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag vill helst inte kapa tråden för support, men det är en MX 2. Den fungerar perfekt i Windows, problemet uppstår uteslutande i Linux distributioner med alla möjliga skrivbord. Soolar och även andra applikationer har prövats, men det ger samma tråkiga utfall

Lägger den av efter en stunds inaktivitet eller sker det slumpmässigt när som?

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Lägger den av efter en stunds inaktivitet eller sker det slumpmässigt när som?

Det är slumpmässig disconnect - reconnect. Ytterst frustrerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det är slumpmässig disconnect - reconnect. Ytterst frustrerande

Skapa en separat tråd för det.

Här är en forumtråd som verkar ha samma problem som du.
https://askubuntu.com/questions/1065335/bluetooth-mouse-const...

Någon skriver "Set UserspaceHID=true in /etc/bluetooth/input.conf and restart the bluetooth service (or reboot)."

Vad säger kernel-loggen när det händer?
#> sudo journalctl --dmesg -f

Själv har jag både trådlös mus (Razor) och trådlöst tangentbord (Logitech) utan bekymmer. Ingen av dom använder blåtand så det kanske är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSteelRat:

Hallå govänner!

I augusti fick jag nog och tog steget! Jag har kört med M$ sen DOS 3.30 fram till Win11 men nu har det ju spårat ut på riktigt tycker jag. Dessutom har dom ju förstört mig så att jag är ju en riktig n00b vad det gäller Linuxdistributioner. Jag har försökt köra Linux för några år sen men gav upp när jag inte kunde klura ut hur jag skulle uppdatera grafikdrivrutinerna och installera vissa program. När man är nybörjare känns CLI på Linux lite skrämmande, så var det iaf för mig. Detta var nog 5-7 år sen och en del har ju hänt sen dess.

Efter eliminering har jag testat Mint, kubuntu och Bazzite på två olika burkar med olika syften i utvärderingssyfte. Detta efter att ha läst värdefulla inlägg här på Sweclockers forum. Tack till er som delat med er av era erfarenheter här på forumet!

Spelburk:

• Konfig: En blygsam i7-9700k med 32GB ram, GTX 970 och en EVO 870 1TB, antikt med andra ord.

• Primärt spelburk för spel på Steam. Jag kör nästan bara singleplayerspel nuförtiden och speltiden är rätt begränsad.

• Hemmasurf med firefox, budget, dokument generellt, GPT4ALL, lite spotify, discord, konversation, keepassxc, thunderbird mm.

På spelburken så slutade det med Bazzite med KDE Plasma därför att jag inte vill ha Steam Gaming Mode utan Desktop mode. Jag är supernöjd! Det har en trevlig användarkänsla överlag, känns modernt, robust och passar mina krav mycket bra, Bazaar är kanon att hitta, enkelt ladda ner och installera appar via. Alla appar jag vill ha finns.

Kontorsburk:

• Konfig: En gammal HP EliteDesk SFF G1 med ett GTX 1030 lp, 16GB ram och 280GB Intel SSD.

• Primärt för rent arbete med dokument, presentationer, surf, möten online i teams, zoom och googlemeet, mail

På kontorsburken så slutade det med Kubuntu 24.04.2 LTS efter att ha kört Ubuntu, Mint och även Bazzite för utvärdering.
Det är en trevlig distribution som passar mina krav bra. Mjukvarucentret för att ladda ner mjukvara är inte lika bra som Bazaar på Bazzite men det gör det de ska. Mint var inte för mig, inte för att det är något fel på distron utan mer upplevelsen som inte nådde mina förväntningar.

För er som ska utvärdera och välja Linux distro rekommenderar jag att be AI om hjälp, det underlättade mycket för mig att få bra summering och jämförelse sida vid sida mot mina specika krav. En annan sak som hjälper nya Linux-användare som mig väldigt bra är att om man behöver hjälp så är AI väldigt bra att fråga. Jag lyckades till exempel installera Drupal manuellt (inte via Bazaar) trots att jag är en äkta n00b

//MrSteelRat

Om du kör med Kubuntu på kontorsburk så kanske PikaOS framöver kan vara ett alternativ för spelburken i framtiden. PikaOS är också ren speldistro där det finns Gnome, Hyprland, KDE och Niri att välja på som skrivbordmiljö. Debian baserat så alla CLI kommandon du lärt dig för Kubuntu finns även i PikaOS.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB