Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Permalänk
Medlem

Själv har man två ThinkPads med linux (En arch och en debian). Funkar utan problem och till och med funderat på att byta på min speldator. Men problemet är att inga av mina musik program funkar på linux och det kommer dem ej göra minst ett tag till tyvärr. Sen kör jag just nu nvidia grafikkort och dessa verkar ha väldigt kass stöd för linux har jag märkt. Nästa blir väl AMD ändå för att jag tycker ej om nvidia så mycket längre. Jag skulle gärna byta till linux men det finns fortfarande några hinder kvar tyvärr. Hoppas fler kommer gå över och att det blir bättre stöd för att microsoft blir bara värre och värre.... Räcker att jag behöver hålla på med microsoft chaoset på jobbet. Ibland undrar man hur dem tänker i silicon valley när man går in i deras system som t.ex. azure....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Man kan rätt enkelt gå från Windows Home till Pro och sen till Enterprise LTSC. Kanske inte helt enkelt för en vanlig "Svensson", men ändå ganska enkelt. Det är dock inte rekommenderat att göra så och en ominstallation ÄR att föredra.

Det går även hur bra som helst att uppgradera från Windows 10 LTSC till Windows 11 LTSC.
Du kan dock inte klicka på en uppdateringsknapp, utan du måste starta uppdateringen från en ISO-fil eller liknande inifrån Windows 10.

Kan man gå från 10 22H2 (det folk rimligen kör nu) till 10 LTSC 1809 (som var det som nämndes) utan ominstallation alltså? Låter lite optimistiskt i mina öron (ögon?) men intressant om det går.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag blir fråntagen kontrollen över mina data. Jag vet inte om Microsoft ägnar sig åt något skumt men det är onödigt att ge dem möjligheten.
Jag tycker det räcker med att öppna en Windows-dator för att se alla pekpinnar från Microsoft om hur man ska göra. Vill man göra på något annat sätt så är det inte lika enkelt längre.

Att jag vill göra på mitt sätt innebär att jag inte har någon nytta av det som ett Microsoft-konto innebär.

Det går att installera Windows utan konto men det blir alltmer besvärligt. Det måste kosta massor med pengar för Microsoft att hantera alla dessa konton men ändå så vill de ha in oss till varje pris. Det verkar finnas en intäktskälla som inte redovisas för inte är det fråga om välgörenhet.

Ok där kom en förklaring i alla fall... Ok. Du anser att det inte är besvärligt att använda Linux. Stämmer det? Då undrar jag vad du gör på en dator. i alla fall jag tolkar det som att du inte gör som mycket. Du surfar mest och spelar få spel.

Men anser att det är besvärligt att kanske hoppa över en ja eller nej fråga vid installation av Windows?
(man kanske kan installera Windows utan att ha internet i gång vilket är ett sätta att göra det på).

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Folk får köpa ny dator. Går inte att hålla på med 10 år gamla OS.

Det är som att folk skulle köra iOS 9 eller Adnroid 6 ännu. Varför skulle Apple/Samsung sitta och uppdatera dessa gratis 10 år senare?

Köper faktiskt Microsofts logik till 100%

Windows 10 2025 är ett modernt OS
som har vidareutvecklas sen lanseringen 2015

Dagens 2025 win 10 är ju inte jämförbart med 2015 win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Så här är det med Linux.
Vi hade haft MÅNGA fler användare av Linux om bara Linuxmänniskorna kunde få sina feta tummar ur baken och göra ETT gemensamt projekt för att ersätta windows.
Men nej, så bra kan vi inte ha det.
Alla har sin favvodistro och den är bäst i världen och förstår du inte riktigt hur den funkar så orkar vi inte riktigt förklara det för dig.

Det är lite min pappa är starkare än din över det.

Det är väl iofs just det där perspektivet, att "Linuxmänniskorna" förväntas vara sjukt motiverade av att göra ett uniformt projekt som ska ersätta Windows som skapar förvirring i första läget.

Det blir lite att förvänta sig att andra ska skapa ett enormt projekt som man själv önskar sig, inte det som faktiskt motiverar dem själva, över det.

Då är det ju istället andra paketeringar av Linux, där någon faktiskt haft sådana ambitioner, som blir mer relevanta. Men där har någon satt sitt eget namn på det och då räknas det inte:

Skrivet av Yoshman:

Linux kan uppenbarligen användas av gemene man, se på Android och Chromebooks. Men det blir garanterat inget "year of the Linux desktop" innan det finns gott om datorer hos elektronikladorna som kommer med Linux förinstallerat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Själv har man två ThinkPads med linux (En arch och en debian). Funkar utan problem och till och med funderat på att byta på min speldator. Men problemet är att inga av mina musik program funkar på linux och det kommer dem ej göra minst ett tag till tyvärr. Sen kör jag just nu nvidia grafikkort och dessa verkar ha väldigt kass stöd för linux har jag märkt. Nästa blir väl AMD ändå för att jag tycker ej om nvidia så mycket längre. Jag skulle gärna byta till linux men det finns fortfarande några hinder kvar tyvärr. Hoppas fler kommer gå över och att det blir bättre stöd för att microsoft blir bara värre och värre.... Räcker att jag behöver hålla på med microsoft chaoset på jobbet. Ibland undrar man hur dem tänker i silicon valley när man går in i deras system som t.ex. azure....

Ja det är ju sånt som gör att en del av oss önskar att Linux blir bättre

På azure kan man alltid anse att utan alla problemen så hade vi vart arbetslösa eller haft betydligt mindre mängd kollegor och kanske inte lika mycket status vilket betyder mindre lön kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drog in Ubuntu på morsans laptop.. Inte något hon skulle klara av själv så klart men nu när det väl är installerat och klart fungerar det bra. Fullt fungerande laptop som alltså bör skrotas enligt Microsoft.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ja det är ju sånt som gör att en del av oss önskar att Linux blir bättre

På azure kan man alltid anse att utan alla problemen så hade vi vart arbetslösa eller haft betydligt mindre mängd kollegor och kanske inte lika mycket status vilket betyder mindre lön kanske.

Ja så är det ju tyvärr. Tror inte heller det kommer finnas något linux baserad system som kan konkurrera med microsofts i företagsmiljö. Det har ju utvecklats i över 20 år nu så det är inte bara något man kan fixa på ett år. Är ändå väldigt förvånade att det finns möjlighet att ha intune på linux. Har själv aldrig testat det men undrar hur bra det skulle funka. Funkar ju redan sådär på windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Folk får köpa ny dator. Går inte att hålla på med 10 år gamla OS.

Det är som att folk skulle köra iOS 9 eller Adnroid 6 ännu. Varför skulle Apple/Samsung sitta och uppdatera dessa gratis 10 år senare?

Köper faktiskt Microsofts logik till 100%

Microsoft returned $9.4 billion to shareholders in the form of dividends and share repurchases in the fourth quarter of fiscal year 2025.
https://www.microsoft.com/en-us/investor/earnings/fy-2025-q4/...

Microsoft har pengar över och de har inga som helst problem att stödja säkerhetsuppdateringar i både windows 7 och 10 om de vill, det vill säga sina kunder!! De bryr sig bara om pengar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att komma ut sin egen lilla bubbla och se välden som andra ser på den. Alla är inte som du, alla kan inte det du kan, alla har inte gått din utbildning.

Skrivet av FattarNiInte:

Klicka där för "internet" och där för e-post.
Det låter inte så svårt.

Inte för att vara den men hur möjliggör du "klicka där för epost" för nån 70+ som typ blir orolig och uttrycker sig i termer "Det ser inte ut som förut på min nya dator" "vart hittar jag patians" "går den sönder om jag trycker där" och på det inte har minsta lust att lära sig något alls överhuvudtaget.

Detta är användare som vi vill få över till Linux hur det nu skall gå till i dag anser jag att Linux är väldigt långt ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OS står och faller med vilka program som finns tillgängliga.
Linux är kung i server miljö och dynga i desktop jmf med Windows och så kommer det troligtvis att förbli under våran livstid. Spelar ingen roll att någon nörd här minsann har kört det i 15 år på sin ThinkPad.

Permalänk
Medlem

Tror iofs att om man har 10+ år gammal dator så har man kanske inte värsta telefonen, men snart är alla mobiler bra nog att köra desktopläge på. Eller, borde vara. 200kr usb-hub man dockar mobilen i (samtidigt laddas den), skärm och tangentbordet + mus + USB-disk inkopplat i dockan. Vad ska man då med "Linux" till, som alternativ till Windows alltså. Som gemene man, utan datorintresse.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kommer ligga kvar på Windows 10 Version 1809 så länge det bara går. Kör mest äldre program och spel bortsett från just webbläsaren.

Har redan ersatt Windows med macOS för allt produktivt, så kan överleva att appar som kräver just Edge WebView2 inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte konstigt när det är enklare att installera om Windows än att bara välja Linux dist.

För gemeneman tror jag att Linux aldrig kommer ske utan att det blir mer som Windows, Linux ända chans för att komma igång på större skala just nu är chromebooks tragiskt nog

Beroende helt på vad du har för grejer och hur villig du är att skaffa Microsoft konto

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

OS står och faller med vilka program som finns tillgängliga.
Linux är kung i server miljö och dynga i desktop jmf med Windows och så kommer det troligtvis att förbli under våran livstid. Spelar ingen roll att någon nörd här minsann har kört det i 15 år på sin ThinkPad.

Glöm inte bort drivrutiner och dylikt. Svensson kanske fattar att lägga in programvara från Razer hemsida, men att hitta OpenRGB eller OpenRazer? Näe det lär de knappast göra

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag blir fråntagen kontrollen över mina data. Jag vet inte om Microsoft ägnar sig åt något skumt men det är onödigt att ge dem möjligheten.
Jag tycker det räcker med att öppna en Windows-dator för att se alla pekpinnar från Microsoft om hur man ska göra. Vill man göra på något annat sätt så är det inte lika enkelt längre.

Att jag vill göra på mitt sätt innebär att jag inte har någon nytta av det som ett Microsoft-konto innebär.

Det går att installera Windows utan konto men det blir alltmer besvärligt. Det måste kosta massor med pengar för Microsoft att hantera alla dessa konton men ändå så vill de ha in oss till varje pris. Det verkar finnas en intäktskälla som inte redovisas för inte är det fråga om välgörenhet.

Ok, så du vet inte, kan man korta ner det till -- det är bara en idé du har, egentligen. Det finns inget konkret mer än någon form av hjälp i interfacet som du tolkar som "pekpinnar". Vad är det för "annat" du är ute efter som inte går att göra med Windows? Hur mycket kör du Windows, respektive använder Windows för att köra applikationer som MS inte har designat?

Är du likadan med andra saker, att du inte ska ha några inloggningar "för man vet inte vad det används till", eller tar du för givet att man t.ex. kan återställa accessen till en enhet man glömt bort lösenordet till genom att ha andra vägar, t.ex. SMS för att verfiera sin identitet och liknande grejer?

Men visst, när MS-konto blev en grej 2014 så visste jag inte heller riktigt vad det var till, inte minst eftersom det var ganska tidigt i sin linda med smartphone för min egen del. Jag är född 1979, men fattar att det finns såna som är födda senare som har skapat mentala hinder för att ta till sig att världen är föränderlig, och den digitala världen ännu mer så. Jag noterar dock gånge efter annan att de flesta som påstår sig vara bekymrade över sina "digitala rättigheter" är inte så konsekventa, utan det handlar oftare om svepskäl för att man t.ex. ogillar Microsoft av helt andra skäl.

Permalänk
Skrivet av mats42:

Återigen:
Windows 10 dör inte.
Icke LTSC varianter dör (om man nu inte vill köra extended)
Det här skrivs på LTSC 2019 som är supporterad till -29 någon gång

Som flera andra i tråden redan påpekat: Vanligt folk installerar inte ett operativsystem. Att leta upp gråa licenser till en företagsversion av ett operativsystem som ingen normal människa hört talas om är, skulle jag säga, ännu mindre chans för än att samma person skulle få för sig att testa ett helt annat operativsystem (utom möjligen macOS, som ju oftast finns förinstallerat på maskinerna som står på de snygga borden en liten bit ifrån de billiga datorerna hos hemelektronikvaruhusen).

Skrivet av norrby89:

För gemeneman tror jag att Linux aldrig kommer ske utan att det blir mer som Windows,

Jag tror inte detta är problemet: Folk använder mobiler utan större problem trots att de inte är lika Windows för fem öre - om något har snarare Windows försökt anpassa sig till att fungera lite mer som mobilerna, med början någonstans runt 2012.
Tvärt om förutser jag större problem om ett operativsystem "nästan" ser ut som ett annat än om det är radikalt annorlunda: Då tror folk att deras gamla muskelminne fortfarande stämmer istället för att läsa på skärmen.

Skrivet av Modellören:

Man et är fan tur det, hålla på att supporta morsan och liknade med linux hade nog krävt en näve substanser innan och terapi i en månad efteråt.

Som jag nämnt flera gånger tidigare i liknande trådar, körde min svärmor Linux på en gammal Thinkpad i många år helt utan problem, innan jag flyttade henne och svärfar till iPads som de ändå behövde ha av andra orsaker.
Förutom installationen, som "ingen" normal människa hade gjort ändå - inte med Windows heller - var det bokstavligen bara att konfigurera upp mailkontot - som ingen normal människa hade klarat utan hjälp i Windows heller - och sen köra, enbart med de program som kom förinstallerade ur box: Firefox för webb, Thunderbolt för mail, och vad-det-nu-var för Officepaket som kom med Mint någonstans runt 2016, för lättare ordbehandling och enkla kalkylblad. Skrivare/scanner från Canon fungerade redan ur box: Cups som fick popularitet genom att Apple tog in det och också började använda det som protokoll för skrivare, hade redan då bra stöd för många mainstreamprodukter, och det var bara att koppla in USB-kabeln för att den skulle kunna användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Drog in Ubuntu på morsans laptop.. Inte något hon skulle klara av själv så klart men nu när det väl är installerat och klart fungerar det bra. Fullt fungerande laptop som alltså bör skrotas enligt Microsoft.

Var har de skrivit att gamla datorer bör skrotas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan man gå från 10 22H2 (det folk rimligen kör nu) till 10 LTSC 1809 (som var det som nämndes) utan ominstallation alltså?

Windows 10 Enterprise IoT LTSC 2021 bygger på 21H2 och är tyvärr förvillandes likt Windows 10 Version 22H2 (inkl. bloat).

Alla uppdateringsfiler är samma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Microsoft [...] bryr sig bara om pengar.

Oj, du får det att låta som att det är ett vinstdrivande företag istället för en social mission för samhällets digitalt utsatta. Tycker det är hemskt vart samhället är påväg!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Fast det där är lite mindre smart tänkt och en jämförelse som jag tycker haltar betänkligt.

Är som att säga att bara för att folk har Linux i hemmet på en router eller spelkonsol så kan de administrera och använda Linux på sin desktop. Så är naturligtvis inte fallet. Nu vet jag att du inte explicit påstod detta, men känns som du alluderade/argumenterade att det skulle finnas en koppling där.

Personligen så tror jag inte ens att gemene man vet om deras telefon, smartklocka eller spelkonsol kör någon embedded-version av Linux, *BSD eller Windows.

Ingen kulle jag tänkte dö på och kan absolut se vinkeln att Android är tillräckligt annorlunda jämfört med PC för att inte gå att jämföra.

Men går definitivt se det åt andra håller också, än mer så om man också tar med dina exempel du nämner.

Linux (kärnan) är väldigt flexibel, den används med stor framgång i allt från väldigt enkla inbyggda-system, till mobiler, servers och de mest kraftfulla superdatorerna.

Att administrera sin hemmarouter är inte speciellt komplicerat, men nog väldigt många som aldrig gjort något annat än stoppat i kontakten och kör "kom igång guiden" för att sedan lämna det så. D.v.s precis som med mobiler är det ännu ett exempel på att "vanligt" folk inte har några problem alls att använda Linux. Men även i routers, klockor och en eventuell spelkonsol (är vad jag vet ingen konsol som kör Linux, PS4/PS5 kör en fork av BSD) är andra exempel på att man kan ta *NIX-system och göra dem triviala att hantera.

Gemensam nämnare för alla dessa: OS är installerat från start, inget som slutanvändaren behöver pillra med.

"Vanliga" användare skulle inte ha några problem att köra en modern desktop-Linux förutsatt att det var förinstallerat.

Fungerar självklart inte för alla, behöver man något där program saknas på Linux blir det ett kritiskt hinder. För egen del har det funnits fler saker som saknas på Windows än på Linux (gör saker med embedded/MCU-system som hobby), så kan gå åt båda hållen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Min fetstil ovan!

Här undrar jag -- vad är det för extremt gammal eller udda hårdvara du installerat Windows på då?

Microsoft får såklart inga drivrutiner om inte tillverkaren av hårdvaran tillhandahållit några. Finns väl dock en hel del fall där MS skrivit om gamla drivrutiner för att stödja gammal utdöd hårdvara där tillverkaren upphört att existera för längesen, så är milt sagt frågande om ditt påstående.

Förtydliga gärna med exempel på vad du menar saknats i funktionalitet?

Är väl mer regel än undantag att t.ex. drivers för chipset funktioner saknas efter en nyinstallation? Det har då varit fallet för mig, positiva här är att det inte hindrar systemet från att starta men vissa funktioner saknas. I Linux finns detta i normalfallet "out-of-the-box".

Lite mer ovanligt, men hänt mer än en gång, är att både Wifi och Ethernet saknar drivers. Något sådant blir lätt en show-stopper för något som inte har flera datorer. Nu är det inte helt ovanligt att Wifi-stöd saknas även i Linux, men ytterst sällan saknas Ethernet (i alla fall om man har någorlunda vettig Ethernet-krets).

I Windows är detta ett problem som blir vanliga både för väldigt gammal HW (som tenderar fungera out-of-the box på Linux) och väldigt ny HW (som naturligtvis potentiellt också strular på Linux av samma anledning).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, så du vet inte, kan man korta ner det till -- det är bara en idé du har, egentligen. Det finns inget konkret mer än någon form av hjälp i interfacet som du tolkar som "pekpinnar". Vad är det för "annat" du är ute efter som inte går att göra med Windows? Hur mycket kör du Windows, respektive använder Windows för att köra applikationer som MS inte har designat?

Är du likadan med andra saker, att du inte ska ha några inloggningar "för man vet inte vad det används till", eller tar du för givet att man t.ex. kan återställa accessen till en enhet man glömt bort lösenordet till genom att ha andra vägar, t.ex. SMS för att verfiera sin identitet och liknande grejer?

Men visst, när MS-konto blev en grej 2014 så visste jag inte heller riktigt vad det var till, inte minst eftersom det var ganska tidigt i sin linda med smartphone för min egen del. Jag är född 1979, men fattar att det finns såna som är födda senare som har skapat mentala hinder för att ta till sig att världen är föränderlig, och den digitala världen ännu mer så. Jag noterar dock gånge efter annan att de flesta som påstår sig vara bekymrade över sina "digitala rättigheter" är inte så konsekventa, utan det handlar oftare om svepskäl för att man t.ex. ogillar Microsoft av helt andra skäl.

Du verkar ha svårt att förstå att någon frivilligt avstår från Windows. Ditt psykologiserande om hur folk egentligen är tycker jag mest är ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det vet jag inte om de uttalat skrivit det, men de har ju pushat rätt hårt med argumentation i stil med "din dator stöder inte Windows 11, det är dags att köpa en ny dator" och att länka in folk i något slags flöde för att hitta något att köpa.

Steget från det till skrotandet är inte jättelångt sett till vad som kommer hända ute i verkligheten, men det är ju inte att säga exakt samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vi hade haft MÅNGA fler användare av Linux om bara Linuxmänniskorna kunde få sina feta tummar ur baken och göra ETT gemensamt projekt för att ersätta windows.
Men nej, så bra kan vi inte ha det.
Alla har sin favvodistro och den är bäst i världen och förstår du inte riktigt hur den funkar så orkar vi inte riktigt förklara det för dig.

Det är lite min pappa är starkare än din över det.

Som - igen - flera andra påpekat, tror jag inte detta är det stora hindret.
"Linux" idag är i praktiken ett val mellan två familjer av gränssnitt; ett renare, som konceptuellt påminner mer om macOS, och ett mer anpassningsbart, som påminner mer om hur man förväntar sig att saker fungerar i Windows.

Det finns redan två mainstreamval för att ha "ett" gemensamt projekt, nämligen Windows och macOS. De öppna operativsystemen är mer av en entusiastmarknad, där någon som är mer insatt än genomsnittet medvetet kan välja sina kompromisser - lite som man kan välja komponenter i en dator eller köpa en färdigbyggd.
Men med det sagt: De stora Linuxdistributionerna är så enkla att den absoluta majoriteten människor definitivt skulle kunna göra det de använder datorer till med dem - om de kunde köpa datorer utrustade med något av dessa system där de köper sina datorer. Idag får du bara tag på de här maskinerna från små entusiastfabriker/-affärer eller via företagsförsäljningskanaler, och inget av dessa alternativ överlappar med var en vanlig människa köper sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 10 Enterprise IoT LTSC 2021 bygger på 21H2 och är tyvärr förvillandes likt Windows 10 Version 22H2 (inkl. bloat).

Alla uppdateringsfiler är samma!

Ja, det låter mer rimligt att det går att göra för den versionen.

Det var dock 2019 (1809) som var på tal tidigare, och det jag blev allra mest förvånad över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte förvånande, då gemene man inte ens kan ominstallera Windows. Det är lätt att glömma att vi tech-nördar med förståelse och kompetens för sådant, ändå bara utgör en minoritet.

Ja, det är riktigt. Men jag kom att tänka på min yngsta dotter som fick en Linuxburk av mig, typ 2013, då klurade hon ut, som tolvåring, hur man installerade Spotify via apt. Så är man motiverad kanske det går ändå.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Här, till exempel.

Citat:

What can I do with my old computer?
When you are ready to purchase a new Windows 11 PC, we encourage you to leverage trade-in and recycling programs available from many of our Windows ecosystem partners including numerous retailers and PC manufacturers.

If you have an eligible device, you can also take advantage of the Microsoft trade-in program to securely and responsibly recycle your PC—and get some extra cash. This resource can help you learn the trade-in value of your used device. You can also return and recycle your device responsibly with our end-of-life management and recycling initiatives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du verkar ha svårt att förstå att någon frivilligt avstår från Windows. Ditt psykologiserande om hur folk egentligen är tycker jag mest är ointressant.

Det är inget psykologiserade förvisso, utan en reflektion efter ditt svar på den ursprungliga frågan.

Om det inte vore som jag skriver så hade ju du antagligen kommit med något mer gripbart och konkret, som någon med giltig kritik förväntas göra i andra sammanhang ungefär.

Såhär:

"Vad är det du inte gillar med McDonalds?"
"Deras hamburgare smakar tvål med ammoniak och milkshakemaskinen påstås alltid vara trasig, så jag får ta en vattnig läsk varje gång istället."

Istället för:

"Man vet inte vad de gör med min kreditkortsinformation, eller materialet från övervakningskamerorna på restaungen. Är inte den där Rånald rätt skum också som lyckas vara på så många platser samtidigt?"

Att jag kategoriserar dig med andra som har svårt för förändring beror på att de låter likadant och har snarlika anledningar till varför [ny företeelse] är förkastlig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Djayy:

Vad det gäller Linux-stöd för Nvidia så beror det väldigt mycket på vad man är ute efter.

Givet att datacenter-delen numera står för över 80 % av Nvidias omsättning och den i praktiken är 100 % Linux-baseras så är (och har under väldigt lång tid varit) GPGPU-stödet för Nvidias GPUer det bästa du hittar i branschen. Det är bättre än alla konkurrent och det är också bättre än stödet för motsvarande funktioner under Windows.

En vanligt problem folk stött på med Nvidias GPUer på Linux är Wayland. Hur bra/dåligt det fungerar i nuläget beror rätt mycket på om man har en GPU lika med eller äldre än Pascal (1000-serien) eller lika med eller nyare än Turing (2000-serien). Sedan 2024 har Turing och framåt fått betydligt bättre stöd för detta under Linux.

För spel är det tyvärr så att prestanda för allt som använder HW-raytracing är sämre under Linux jämfört med Windows (samma gäller Radeon vilket pekar på att problemet här ligger i DX12->Vulkan översättningen som måste göras). De tester jag sett hos Phoronix så är andelen spel som fungerar väl under Linux idag minst lika hög på Nvidia GPUer än andra GPUer.

Radeon har en del spel som faktiskt presterar bättre under Linux än under Windows, något som verkar vara ytterst ovanligt på Nvidia sidan. Men är inte så att någon är konsekvent bättre här, är rätt stor variation av Windows/Linux-prestanda-kvoten från titel-till-titel. Ibland klarar sig Radeon bättre, ibland klarar sig Nvidia bättre. Båda tappar rätt mycket i titlar som använder HW-raytracing, men här tenderar Nvidia tappa lite mindre.

På det stora hela är ändå Proton-stödet förvånansvärt bra idag. Är väl mest anti-cheat funktioner som lägger krokben. Lika bra stöd som i Windows? Nej, Linux har och lär rimligen aldrig få lika bra stöd att köra Windows-spel som Windows har. Men spel är ett långt mindre hinder att byta till Linux idag än någonsin tidigare.

Visa signatur